Poniedziałek 3 grudnia 2021

Mikołajki

Cel:

– rozwijanie empatii

– zachęcenie do eksperymentowania i tworzenia

Zadanie 1.

Obejrzyj film.

Teraz odpowiedzcie na pytania:

– Wymieńcie, jakie prezenty można zrobić innym?

– Jakie prezenty są najważniejsze i bezcenne?

– Dlaczego Babcia z filmu była smutna i jakiego prezentu potrzebowała?

Jeśli nie udało Ci się odpowiedzieć na pytania przypomnij sobie film omawiany w tamtym roku. Zobacz kiedy na twarzy jeżyka pojawiła się radość.

Zadanie 2.

Sądzę, że dostaliście wspaniałe prezenty na Mikołajki .  Wy też możecie zostać Mikołajem i mu pomóc w pracy Mikołajowi  robiąc prezenty, których On nie może spełnić (przytulić , porozmawiać, powiedzieć miłe słowa , zrobić kartkę , pomasować Tacie plecy a Mamę przykryć kocem jeśli zaśnie w dzień zmęczona lub przynieść jabłko zapracowanym rodzicom, pomóc w sprzątaniu domu, podzielić się …. Itd.) . Wiec mam nadzieję, że codziennie będziecie takimi małymi pomocnikami Mikołaja, którzy robią wielkie rzeczy.

 W tym roku nie będziemy mogli zrobić przedstawienia dla Seniorów na Święta, ale możemy zrobić dla nich kartki Świąteczne i je wysłać.  Dlatego dziś zapraszam was do stworzenia świątecznej kartki dla ,, Dziadka i Babci ‘’, który są samotni . Jutro przynieście je do przedszkola i je wyślemy do DPS.

Zadanie 3.

Ptaki też potrzebują naszego wsparcia zimą. Zimą trudniej znaleźć pożywienie a woda w ujemnej temperaturze zamarza. Przypomnij sobie film , który obejrzałeś i powiedz co zrobiła ,, Babcia ‘’ dla ptaka  a co on dla niej ?

Tutaj masz  ptasie menu :

– nasiona oleiste: słonecznik, konopie, siemię lniane, mak;

– zboże: pszenica, żyto, proso, łuskany owies, płatki owsiane, drobne i  grube kasze;

– pokarm odzwierzęcy: niesolona, surowa słonina, smalec,

– gotowane, niesolone ziemniaki i marchewka,

– owoce: np. jabłka, gruszki, owoce czarnego bzu, jarzębiny, porzeczek, jagód,

– gotowe karmy tłuszczowo-nasienne i nasienne. Możemy też kupić gotowe mieszanki ziaren.

Jeśli masz ochotę możesz idąc po drodze do przedszkola poobserwować gdzie są karmniki, zrobić prezent ptaszkom i wsypać im ziarenek. Możesz również na parapecie położyć miseczkę z wodą, gdy na zewnątrz mróz albo zrób z rodzicami karmnik, rób ptakom prezenty i wrzucaj im nasiona.

Zadanie 4.

Ze względu na to, że dziś mikołajki to możecie zrobić sobie prezent i stworzyć własnego domowego bałwana. Kto chce może go potem rozpuścić.

Potrzebne rzeczy :

– szklanka  sody oczyszczonej

– łyżka soli

– 2 łyżki mydła

– 3,5 łyżki wody

– flamastry lub farby i pędzelek

– pomarańczowy papier na nos

– 2 małe wykałaczki pomalowane flamastrem na brązowo

– ocet

– pipeta

Cztery pierwsze składniki  ze sobą mieszamy i robimy bałwana.  Kto ma ochotę rozpuścić bałwana wlewa do szklanki ocet i pipetą lub małą łyżeczką skrapla bałwanka .

Zadanie 5.

Przynieście w tym tygodniu zrobione lapbooki . J

Zadanie 6.

Teraz trochę pośpiewajcie


Piątek 3 grudnia 2021

Ulubiony dzień to ten kiedy uśmiecham się i uśmiech dalej ślę

Cel :

– zapoznanie dzieci z samogłoską u.

– kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy głoskowej.

– zachęcenie do działań empatycznych .

Zadanie 1

Rozwiąż zagadkę. Wyodrębniając po kolei pierwsze głoski w podanych wyrazach utwórz hasło .

1. ucho 2. smok 3. tata 4. antena .

Na kartce zapisz hasło. _ _ _ _

Zadanie 2

Posłuchaj drugiej podpowiedzi  w postaci piosenki i zastanów się o jakiej głosce dziś będziemy mówić.

Podpowiedź jest w tytule.

ooo i nie zapomnij o uśmiechu J

Tak to literka U, u.

Zadanie 3

Jak już wiecie U, u to samogłoska, jeśli nie pamiętacie wszystkich samogłosek to zaśpiewajcie piosenkę, która przypomni wam samogłoski. Jeśli pamiętacie to omijamy zadanie.

Zadanie 4

Poproście Rodziców o mąkę i wysypcie ją na tackę następnie napiszcie literkę u na tacy z mąką.

Możecie też ułożyć U z fasoli, ziarenek, klocków  lub kreatywnie z czego chcecie. Potem zastanówcie się jakie znacie słowa na literę u. Postarajcie się je głosować. Kto da radę może wyrazy pisać np. na tacy z mąką lub ułożyć je z klocków.

Zadanie 5

Dziś spróbujcie odkodować U.

Zadanie 6

Pamiętacie pierwszą piosenkę o uśmiechu na literę u. Teraz obejrzyj film i zastanów się co sprawia, że inni się uśmiechają i czy ty pomagasz ludziom by na ich twarzach ukazał się uśmiech . Jeśli tak to w jaki sposób to robisz.

Zadanie 7

Pomyśl jakie słowo na literkę u sprawiają, że Mama z Tatą  się uśmiechają .  Mam nadzieję , że Ci się udało jeśli nie to ślę podpowiedź :

– utulić

– ucałować

Teraz zrób listę rzeczy nie tylko na literę u, które sprawiają , że ludzie się uśmiechają .

Postaraj się przez weekend zrobić część rzeczy z listy tak żeby rodzice i rodzeństwo było uśmiechnięte.  Zachowaj listę uśmiechaj się codziennie i ślij uśmiech dalej.

Miłego weekendu


Czwartek 2 grudnia 2021

Zorza polarna – dzień artysty

Cel :

– zachęcenie dzieci do aktywności twórczej

Zadanie 1

W tamtym tygodniu mówiliśmy o zorzy polarnej dla osób nieobecnych tego dnia zamieszczam film z zorzą oraz wyjaśnienie czym ona jest.

Zadanie 2

Dla osób, które pamiętają zapraszam do tworzenia dzieł sztuki.

Potrzebne rzeczy:

– kartki czarne i białe
– nożyczki
– farby
– pędzle ( płaski , szeroki  oraz cienki )
– pianka po goleniu

Postępuj według wskazówek wybierz 2 lub kilka technik zrobienia zorzy i stwórz własne dzieło; obserwując wskazówki pokazane na filmach.

Wieczorem jak praca wyschnie możesz przykleić niedźwiedzia polarnego narysowanego przez ciebie lub wyciętego z gazety.

Zadanie 3

Połącz kropki zaczynając od 1. Następnie pokoloruj, wytnij, przyczep wykałaczki i stwórz przedstawienie dla rodzica o zwierzętach arktycznych, zmianach klimatycznych, przyjaźni …. 


Środa 1 grudnia 2021

Taki mamy klimat

Cele:

– uświadomienie zmian klimatycznych

– uświadomienie możliwości, jakie niesie za sobą każda nasza decyzja i małe działania

Zadanie 1

Dziś zaczniemy od przeczytania opowiadania „W łapach niedźwiedzia polarnego”:

Następnie postarajcie się odpowiedzieć na pytania:

– Jak nazywa się zjawisko, które mówi o tym, że na Ziemi jest coraz cieplej?

– Gdzie polecieli przyjaciele, żeby sprawdzić, czy ocieplenie klimatu naprawdę następuje?

– Jak nazywa się niedźwiedź zamieszkujący Arktykę?

– Jak nazywa się mały skrawek lodu, który odrywa się od lądu?

– Co jest przysmakiem niedźwiedzi polarnych?

– Co według Poli powoduje zmiany klimatu?

– Co Tola, Pola i Urwis obiecali niedźwiedziowi? Jak będą próbować powstrzymać zmiany klimatu?

– Jak myślisz, co Ty, Twoi przyjaciele i najbliżsi dorośli możecie zrobić, żeby pomóc niedźwiedziowi polarnemu?

Zadanie 2

Narysuj plakat, jak każdy z nas może pomóc niedźwiedziowi polarnemu. Technika dowolna. Prace można przesłać na pocztę. 🙂

Zadanie 3

Głoski na początku i na końcu

Przypomnij sobie nazwy wszystkich zwierząt arktycznych, a następnie powiedz rodzicom, na jaką głoskę się zaczynają, a na jaką kończą.

Zadanie 4

Czas się poruszać!


Przypomnij sobie słowa piosenki „Moja Planeta”. Zatańcz według swojego własnego układu choreograficznego! 🙂

Zapraszamy też do zaglądania do zakładki j. angielski są tam materiały do Pani Ani


Wtorek 30 listopada 2021

Dzień eksperymentowania i wnioskowania

Cele:

– rozbudzanie ciekawości, zachęcenie do eksperymentowania i wysnuwania wniosków.

– zachęcenie do zdrowego odżywiania.

– rozwijanie sprawnego przeliczania i porównywania zbiorów.

Zadanie 1

Zanim zaczniecie dzisiejszą przygodę z eksperymentowaniem. Proponuje wykonać kulki mocy dla całej rodziny. Może dadzą moc do eksperymentowania i robienia kolejnych magicznych kulek mocy, kto wie jeszcze jaką dają moc. Opowiecie mi po powrocie.

Składniki na niedźwiedzie kulki mocy.

Składniki suche:

– 1 szklanka kaszy jaglanej

– garść rodzynek

– garść płatków migdałowych

– 7-9 łyżek wiórków kokosowych + te do obtoczenia kulki

– łyżka siemienia lnianego

Składniki mokre:

– 1 szklanka wody

– 1 szklanka mleka (kokosowe lub takie jakie jest w domu )

– 2 czubate łyżki tłoczonego na zimno oleju kokosowego

– 6-7 łyżek syropu (klonowy, daktylowy, z agawy lub miód)

Przygotowanie :

Potrzebna jest pomoc osoby dorosłej

Przelej kaszę na sitku wrzątkiem lub upraż na suchej patelni.

Wlej do garnka mleko i wodę, wsyp kaszę i gotuj na małym ogniu pod przykryciem do całkowitego wchłonięcia płynu.
Do ugotowanej masy dodaj olej, wiórki, syrop. Wymieszaj odstaw na 15 min do ostygnięcia.
Zmiksuj masę blenderem. Potem wkracza mały artysta i formuje kulki wielkości orzecha włoskiego potem obtacza je wiórkami i dekoruje Oczy niedźwiedzia robi siemienia uszy z płatków migdałowych a nos z rodzynki. Potem włóżcie kulki na 3 godziny do lodówki .

Smacznego

Zadnie 2

Teraz pora na eksperymentowanie. Wysyłam instrukcje do przeprowadzenia eksperymentów. Wnioski z eksperymentów proszę zapamiętać by opowiedzieć o nich po powrocie.

Strona : 5, 9,11, 12, 17,18, 19 (wybierzcie, które eksperymenty możecie wykonać z rodzicami w domu)

– Jak powstaje smog i na co ma wpływ str. 5.

– skąd się bierze ropa w oceanie i na co ma wpływ str.9

– skąd się biorą zanieczyszczenia w wodzie i jaki wpływ mają na ich mieszkańców i wodę str. 11

– czym jest mikroplastik, w jaki sposób przenika do środowiska i jaki ma wpływ na niego str.12

– jakie materiały przewodzą ciepło i jak przed zimnem chronią się zwierzęta str. 17

– co zajmuje więcej miejsca woda czy lód str. 18

– zamarzanie wody str. 19

Zadanie 3

Porównywanie zbiorów. Używając kostek, które robiliście wczoraj. Powtórzcie zadanie z działaniami. (Zawsze odejmujcie większą liczbę od mniejszej gdy wylosujecie „wolno’’) Wyniki dwóch działań zapisuj na drugiej kartce stawiając między nimi odpowiedni znak > ,<, = ( np. 2+2= 4, 3+4=7 czyli 4 < 7)

Zadanie 4

Tworzymy rytmy.

Wykorzystując kostkę ze zwierzętami Arktycznymi twórz rytmy i je kontynuuj. Rzucaj kostką 5 razy i za każdym razem zapisu kod przypisany ‘’zwierzęciu’’ na kartce jeden obok drugiego.

Maskonur – czerwona kropka

Niedźwiedź – czarna kropka

Sowa arktyczna – brązowa kropka

Lis polarny- pomarańczowa kropka

Wieloryb – niebieski trójkąt

Zając arktyczny – zielona kropka

Np. jeśli wylosujemy najpierw sowę potem zająca, lisa, niedźwiedzia, niedźwiedzia – rysujemy na kartce: brązową kropkę, zieloną kropkę, pomarańczową kropkę, czarną kropkę, czarną kropkę dalej kontynuujemy  rytm rysując brązową, zieloną, pomarańczową, czarną, czarną, brązową, zieloną, pomarańczową, czarną, czarną kropkę itd. Jak skończymy jeden kodowy rytm możemy tworzyć następne ponownie rzucając kostką. Po skończonej zabawie można stworzyć własny kod do zwierząt a potem tworzyć rytmy.


Poniedziałek 29 listopada 2021

Zwierzęta Arktyki

Cel :

– pogłębienie wiedzy na temat Arktyki i Antarktydy

– uświadomienie zmian klimatycznych, które oddziałują zwierzęta i lodowce i nas. 

– doskonalenie umiejętności przeliczania

Zadanie 1

Obejrzenie filmu o Antarktydzie i Arktyce:

Zadanie 2

Na podstawie obejrzanego filmu stwórz  Lapbook o Antarktydzie i Arktyce.

Wskazówki: złóż kartkę formatu A 3 lub A 4 na pół lub na 3 części by powstały okiennice.

Na drugiej kartce narysuj lub odrysuj koło. Narysuj na nim zarys kontynentów i wód. Wytnij (koło) Ziemię i wklej do swojego Lapbooka.
Następnie flamastrem zaznacz Antarktydę i Arktykę. Możesz podpisać je.

Następnie wyznacz miejsca w twoim Lapbooku na informacje o Antarktydzie i Arktyce.  Narysuj wszystkie informacje, które kojarzą Ci się z określonym miejscem. Możesz wykorzystać również stare gazety lub wydrukować potrzebne zdjęcia. Możesz zrobić kieszonki i skrytki w Lapbooku gdzie ukryjesz dodatkowe informacje. Udanej zabawy. Czekamy na zdjęcia.

Przykładowy sposób tworzenia Lapbooka Przepis na lapbook

Zadanie 3

Zagadki – zwierzęta Arktyki i Antarktydy

Wysłuchaj zagadek i postaraj się odpowiedzieć na pytania.

Po odgadnięciu zagadek możesz dorysować zwierzęta, o których zapomniałeś do swojego lapbooka.

Zadanie 4

Słowa utrwalamy i układ choreograficzny układamy.

Zadanie 5

Zadaniem dzieci jest wycięcie kostek. Potem dziecko rzuca kostkami i zapisuje działania matematyczne. Np. 4 maskonury + 2 foki = 6  Kostka Wolno i szybko i wolno mówi nam czy mamy dodawać czy odejmować szybko oznacza dodawanie