Program został napisany w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, Program Przygotowania dzieci w wieku przedszkolnym do posługiwania się językiem angielskim WSiP, portal edukacyjny: Super Simple Songs


Cele ogólne:

  • kształtowanie postawy zaciekawienia innym językiem i kulturą, tolerancja,
  • praca nad pozytywnym nastawieniem do nauki języka obcego,
  • dawanie dzieciom poczucia przyjemności słuchania i posługiwania się angielskim,
  • osłuchanie z angielskim, budowanie fundamentów wiedzy i podstawowych umiejętności językowych,
  • wystawienie dzieci na kontakt z językiem obcym,
  • stymulowanie inteligentnego zgadywania sensu wypowiedzi w języku obcym, pokonanie niepewności i poradzenie sobie z „obcością”, przedstawienia w języku obcym,
  • stymulowanie komunikacji niewerbalnej i werbalnej w społeczności dzieci,
  • rozwijanie sprawności mówienia, słuchania, zabawy ze słowami,
  • uwrażliwianie na język obcy i ojczysty,
  • rozwijanie inteligencji językowej ,
  • zachęcanie do wspólnej zabawy, integrowanie dzieci,

Cele szczegółowe:

  • rozumie bardzo proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie,
  • uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, w języku angielskim,
  • używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla danej zabawy lub innych podejmowanych czynności,
  • powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki w grupie,
  • rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami,

Sytuacje i funkcje komunikacyjne:

  • witanie się,
  • przedstawianie siebie i innych,
  • wyrażanie swoich upodobań i zainteresowań,
  • przedstawianie swoich umiejętności,
  • opisywanie wyglądu osób,
  • przedstawianie swojej rodziny,
  • opisywanie cech przedmiotów (wielkość, kolor, kształt),
  • nazywanie zabawek, przyborów szkolnych,
  • nazywanie zwierząt,
  • nazywanie produktów żywnościowych i posiłków,
  • opisywanie codziennych czynności,
  • nazywanie pomieszczeń w domu,
  • opisywanie pogody,
  • nazywanie ubioru,
  • nazywanie środków transportu
  • nazywanie i opisywanie świąt i zwyczajów,
  • składanie życzeń świątecznych i okolicznościowych,

Materiał leksykalny:

  • kolory,
  • zwierzęta,
  • zabawki,
  • przybory szkolne,
  • wyposażenie sali,
  • członkowie rodziny,
  • części ciała i twarzy,
  • nazwy ubrań,
  • produkty żywnościowe,
  • pomieszczenia w domu,
  • sprzęty domowe,
  • umiejętności umysłowe i ruchowe,
  • stany emocjonalne i uczucia,
  • codzienne czynności,
  • dyscypliny sportowe,
  • pogoda,
  • transport,
  • liczby,

Metody:

  • pedagogika zabawy,
  • reagowania całym ciałem (TPR – Total Physical Response) : opiera się na rozumieniu i wykonywaniu instrukcji nauczyciela,
  • komunikacyjna,
  • audiolingwlana (audiolingual method) główny nacisk kładzie na poprawne powtarzanie słów i fraz językowych za wzorem,
  • audiowizualna (audiovisual method) wykorzystuje dźwięk (nagranie) w połączeniu z ilustracją,
  • aktywizująca, zadań stawianych dziecku
  • oglądowa: prezentacje multimedialne, filmy video, karty obrazkowe,
  • słowne: wierszyki, rymowanki, piosenki, pląsy,

Formy pracy:

  • grupowa
  • indywidualna
  • praca w parach i małych zespołach