STATUT PRZEDSZKOLA NR 344
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz.59 i 949)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i 949) - Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r poz. 1943, 1954, 1985, 2169)
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189 i 2203)
- Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 20 listopada1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz.526)
- Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r., poz. 649)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (U. 1992 nr 36 poz. 155 z poźn. zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przyspasabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356)
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U z 2017 r., poz.1578)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U z 2017 r., poz.1655)
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U.
z 2003 r. Nr 6 poz. 69) - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2011 r., poz. 968).
- Uchwała nr XLIX/1205/2017 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 25 maja 2017 r.
w sprawie czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę
w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych. - Zarządzenie Nr 1302/2017 Prezydenta miasta stołecznego Warszawy z dnia 3 sierpnia 2017 r.
w sprawie ustalenia warunków korzystania ze stołówek w przedszkolach i szkołach
st. Warszawy oraz upoważnienia dyrektorów szkół i przedszkoli do zwalniania z opłat za posiłki. - Akt założycielski.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
- Przedszkole Nr 344, zwane dalej „przedszkolem” jest przedszkolem publicznym wielooddziałowym.
- Siedziba przedszkola znajduje się w Warszawie, przy ul. Spartańskiej 2.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Miasto Stołeczne Warszawa.
- Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem Nr 344 sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
- Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu miasta stołecznego Warszawy, a uzyskane wpływy odprowadza na rachunek bankowy miasta stołecznego Warszawy.
- Przedszkole prowadzi rachunek dochodów własnych na podstawie odrębnych przepisów.
- Obsługę finansową przedszkola prowadzi Dzielnicowe Biuro Obsługi Finansów Oświaty dla dzielnicy Warszawa - Mokotów.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb oraz możliwości rozwojowych.
- Ustalona nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu:
Przedszkole Nr 344
Spartańska 2
02- 637 Warszawa
tel. 506 876796, 512 182010
- Na pieczątkach i stemplach używana jest ustalona nazwa przedszkola w pełnym brzmieniu.
- Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalności w formie papierowej i elektronicznej, przechowuje się ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola
§2
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w tym zadnia wychowawczo – dydaktyczne.
- Celem funkcjonowania przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka w procesie opieki, wychowania i nauczania – uczenia się. W efekcie takiego wsparcia dziecko powinno osiągnąć dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Przedszkole pełni także funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców (opiekunów prawnych).
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole umożliwiania dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
- Przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy nauczycieli. Ponadto może organizować formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oraz zapewnia opiekę i kształcenie specjalne dla dzieci niepełnosprawnych.
- Najważniejsze cele i zadania:
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
i poznawczym obszarze jego rozwoju. - Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek
w poczuciu bezpieczeństwa. - Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania,
z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań. - Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami), różnymi środowiskami, organizacjami
i instytucjami, uznanymi przez rodziców (prawnych opiekunów) za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka. - Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Podtrzymywanie tożsamości narodowej, językowej dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb w toku bieżącej pracy oraz w formach poza grupą przedszkolną.
- Zapewnienie opieki, wychowania i kształcenia specjalnego niepełnosprawnym dzieciom.
- Promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom;
Sposób realizacji podstawy programowej
§3
- Przedszkole prowadzi planowy proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci na podstawie programów wychowania przedszkolnego zawierających podstawę programową wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem zalecanych warunków i sposobu jej realizacji.
- Nauczyciel przedstawia dyrektorowi program opracowany samodzielnie lub z zespołem nauczycieli lub program innego autora (autorów).
- Dyrektor ustala zgodność programu z podstawą programową oraz dostosowanie programu do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony. Czynność tę może dyrektor przeprowadzić osobiście lub powołać do tego celu zespół nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych lub może skorzystać z opinii wystawionej przez doradcę metodycznego wychowania przedszkolnego.
- Program może wykraczać poza podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor dopuszcza program po uprzednim zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
- Programy dopuszczone w przedszkolu stanową zestaw programów wychowania przedszkolnego.
- Nauczyciele planują pracę z grupą przedszkolną w oparciu o dopuszczony program,
z uwzględnieniem zdiagnozowanych potrzeb i możliwości dzieci. - Wspomaganie rozwoju dziecka realizują nauczyciele wykorzystując do tego każdą sytuację
i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane. Podstawową forma aktywności jest zabawa. - W trakcie realizacji procesu edukacyjnego nauczyciele stosują uznane, pedagogiczne metody, zasady i formy wychowania przedszkolnego odpowiednie do wieku, potrzeb i możliwościdzieci.
- Ponadto, w toku bieżącej pracy nauczyciele indywidualizują sposób oddziaływania odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb oraz możliwości każdego dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnianiepełnosprawności.
- Nauczyciele systematycznie informują rodziców (prawnych opiekunów) o postępach
w rozwoju ich dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole. - Informację o gotowości do podjęcia nauki w szkole przekazuje się rodzicom (prawnym opiekunom) w formie pisemnej do 30 kwietnia.
§4
- Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę
w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają znauki
i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach. - Przedszkole zapewnia integrację dzieci niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem przedszkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.
§5
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
- zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa - pod względem fizycznym jak i psychicznym,
- stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż,
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku a w szczególności:
- sale przedszkolne posiadają właściwe oświetlenie, wentylację, ogrzewanie oraz powierzchnię użytkową,
- wyposażenie, w tym meble, zabawki i pomoce dydaktyczne posiadają atesty
i certyfikaty, - przedszkole posiada sprzęt i urządzenia ochrony przeciwpożarowej,
- w przedszkolu znajdują się apteczki wyposażone w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją dotyczącą jej udzielania.
- Szlaki komunikacyjne wychodzące z budynku przedszkola posiadają zabezpieczenia uniemożliwiające wyjście bezpośrednio poza teren przedszkola oraz na jezdnię.
- Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe
w danym czasie do momentu przekazania ich prawnym opiekunom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia. - W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
- W grupach w sprawowaniu opieki nad dziećmi pomaga nauczycielowi doraźnie woźna oddziałowa.
- Przy wyjściu poza teren przedszkola zapewnia się opiekę opiekunów dostosowaną do zapewnienia grupie bezpieczeństwa
- Każde wyjście poza teren przedszkola odnotowuje się w zeszycie wyjść wraz z podpisem nauczyciela odpowiedzialnego za bezpieczeństwo.
- Jeżeli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je, wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora.
Postępowanie w sytuacjach szczególnych. Wypadki
§6
- Pomoc medyczna jest udzielana dzieciom za zgodą rodziców (prawnych opiekunów).
W sytuacjach koniecznych, gdy brak kontaktu z rodzicami (prawnymi opiekunami), pomocy udziela pogotowie ratunkowe. - Pracownicy przedszkola zobowiązani są do udziału w szkoleniach z zakresu bhp i ppoż. oraz pierwszej pomocy przedmedycznej.
- W razie zaistnienia w przedszkolu wypadku niezwłocznie zapewnia się dziecku pierwszą pomoc przedmedyczną, oraz sprowadza się fachową pomoc medyczną.
- O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
- rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego dziecka,
- 0organ prowadzący przedszkole,
- pracownika służby bhp.
- O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
- O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się niezwłocznie inspektora sanitarnego.
- Zawiadomień, o których mowa powyżej dokonuje dyrektor bądź upoważniony przez niego pracownik przedszkola.
- Każdy wypadek odnotowuje się w rejestrze wypadków. Dyrektor powołuje zespół i prowadzi postępowanie powypadkowe zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Umożliwia się ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą rodziców (prawnych opiekunów).
- Przedszkole prowadzi edukację dla bezpieczeństwa m.in. poprzez tematy kompleksowe, bajko terapię z zastosowaniem różnych metod i form. Tematyka dotyczy bezpieczeństwa na drodze, sposobu korzystania z urządzeń, narzędzi i przyborów, bezpieczeństwa w relacjach
z nieznajomymi, roślinami i zwierzętami, zagrożeń związanych z lekami i in. - W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom przedszkole współpracuje z różnymi podmiotami np. z policją, strażą miejską
Wycieczki
§7
- Przedszkole może organizować wycieczki i inne wyjazdy z uwzględnieniem obowiązujących przepisów w tym zakresie. Program wycieczki winien być dostosowany do wieku, potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci.
- Liczba przewożonych osób w autokarze nie może być większa niż liczba miejsc w dowodzie rejestracyjnympojazdu.
- Udział dzieci w wycieczkach wymaga pisemnej zgody rodziców (opiekunów prawnych). Wyjątkiem są krótkie, piesze wycieczki będące uzupełnieniem realizowanego programu wychowania przedszkolnego np. do parku, na pocztę, itp.
- Program wycieczki organizowanej przez przedszkole, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki, którą zatwierdza dyrektor przedszkola.
- Dyrektor przedszkola wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki. Kierownikiem wycieczki może być także inna, wyznaczona przez dyrektora przedszkola, osoba pełnoletnia, która:
- ukończyła kurs kierowników wycieczek,
- jest instruktorem harcerskim,
- posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
- Kierownik wycieczki opracowuje program i regulamin wycieczki, zapoznaje uczestników
z zasadami bezpieczeństwa, określa zadania opiekunów, zapewnia apteczkę, sprzęt i ekwipunek, czuwa nad bezpiecznym przebiegiem wycieczki. Przedszkole może posiadać dodatkowy regulamin, zgodny ze statutem w zakresie organizacji wycieczek poza siedzibę przedszkola. - Rodzice (prawni opiekunowie) dzieci mających problemy w czasie poruszania się pojazdami mechanicznymi zobowiązani są do przedłożenia instruktażu dotyczącego sprawowania opieki.
Rozdział III
Organy przedszkola i ich szczegółowe kompetencje
§8
- Statut przedszkola określa kompetencje organów przedszkola, którymi są:
- Dyrektor, jako kierownik jednostki budżetowej, zwany dalej Dyrektorem;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
- Kompetencje Dyrektora:
- sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli,
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- kieruje bieżącą działalnością placówki, reprezentuje ją na zewnątrz;
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli
i pracowników obsługi oraz administracji; - przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących;
- wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia
o tym stosowne organy; - dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne
i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole; - organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Zadania Dyrektora:
- opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan;
- prowadzenie obserwacji zajęć organizowanych przez nauczycieli przedszkola;
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy;
- sprawowanie nadzoru nad przebiegiem awansu zawodowego nauczycieli, nadawanie stopnia nauczyciela kontraktowego;
- przedstawienie radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły;
- co najmniej raz w roku dokonanie kontroli mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola, a także bezpiecznych
i higienicznych warunków oraz określenie kierunków ich poprawy; - ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców;
- przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu;
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
- współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi
i kontrolującymi; - kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
- przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom;
- organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
- zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników;
- wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci i nauczycieli
w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole; - dopuszczanie do użytku programu wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczegółowych:
- wykonuje uchwały Rady miasta stołecznego Warszawy w zakresie działalności przedszkola;
- współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom
i ich rodzinom; - współpracuje ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
- organizuje proces rekrutacji do przedszkola w oparciu o odrębne przepisy.
- W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go inny wicedyrektor wyznaczony przez organ prowadzący.
§9
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w przedszkolu. - W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego lub na wniosek członków rady, tj. przedstawiciele organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny, doradca metodyczny i inni.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie
z regulaminem rady. - Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzenie planów pracy przedszkola i organizacji pracy przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów w przedszkolu;
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- uchwalenie statutu przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków,
- ustalanie regulaminu rady pedagogicznej i jego zmian;
- sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola, w tym przede wszystkim organizację tygodniowego rozkładu zajęć, ramowego rozkładu dnia poszczególnych oddziałów, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci;
- projekt planu finansowego przedszkola;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- dopuszczenie do użytku w przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć,
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; - powierzenie stanowiska Dyrektora Przedszkola kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący;
- przedłużenie powierzenia stanowiska Dyrektora Przedszkola na kolejny okres.
- Przedstawiciele Rady Pedagogicznej (zespół) przygotowują projekt statutu przedszkola oraz jego nowelizację i przedstawiają do uchwalenia Radzie Pedagogicznej.
- Rada Pedagogiczna może występować z umotywowanym wnioskiem o odwołanie nauczyciela pełniącego z funkcję dyrektora przedszkola; organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczna
w ciągu 14 dniu od otrzymania wniosku. - Rada Pedagogiczna wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej połowy jej członków.
- Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych
z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. - Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane w księdze protokołów.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na tym zebraniu, które mogą naruszyć dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
§10
- Rada Rodziców Przedszkola nr 344 w Warszawie jest organem kolegialnym przedszkola
i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola. - W skład Rady Rodziców wchodzą przedstawiciele rad oddziałowych wybrani
w tajnych wyborach podczas zebrania rodziców dzieci danego oddziału. - Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
- Rada Rodziców może porozumiewać się z radami rodziców innych przedszkoli, szkół
i placówek i ustalać zasady i zakres współpracy. - Rada Rodziców tworzy warunki do współdziałania rodziców z nauczycielami we wszystkich działaniach przedszkola.
- Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie regulaminu działalności Rady Rodziców;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
- Rada Rodziców wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.
- W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin działalności Rady Rodziców.
§11
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- Wszystkie organy przedszkola zobowiązane są do współpracy, przekazywania na bieżąco informacji o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.
- Wszyscy pracownicy przedszkola, a także Rada Rodziców zobowiązani są do przestrzegania ustawy o ochronie danych osobowych. Dane osobowe przetwarzane są zgodnie z Polityką Bezpieczeństwa Informacji Przedszkola Nr 344, w świetle przepisów art. 24 ust. 1 Ustawy o ochronie danych osobowych (Dz. U.z 2016 r. poz. 922z późn.zm.). Nad przestrzeganiem bezpieczeństwa informacji czuwa Administrator Bezpieczeństwa Informacji, do którego zadań m.in., należy:
- zapewnienie przestrzegania zasad określonych w przepisach ustawy o ochronie danych osobowych;
- aktualizacja dokumentacji PBI i IZSI;
- prowadzenie rejestru zbiorów danych Przedszkola;
- nadzór nad zasadami zabezpieczenia pomieszczeń, w których przetwarzane są dane osobowe (tradycyjne i elektroniczne);
- nadzór merytoryczny nad prowadzeniem ewidencji wydanych upoważnień i oświadczeń;
- analiza umów w zakresie usług zewnętrznych związanych z powierzaniem danych osobowych;
- nadzór nad przechowywaniem kopii zapasowych poprzez ewidencje prowadzoną przez ASI;
- organizacja zajęć lub szkolenie pracowników z zakresu ochrony danych oraz informowanie użytkowników o zmianach w systemie ochrony danych osobowych;
- roczna analiza i ocena stanu zabezpieczenia danych osobowych przetwarzanych
i opracowanie sprawozdania po sprawdzeniu wewnętrznym w Przedszkolu.
- Zarządzenia władz zwierzchnich, przepisy prawne, zmiany w prawie oświatowym dyrektor przekazuje na posiedzeniach rady pedagogicznej.
- Z zarządzeniami dyrektora przedszkola zawartymi w książce zarządzeń zobowiązany jest zapoznać się każdy nauczyciel i pracownik placówki oraz potwierdzić to własnym podpisem.
- Informacje dotyczące bieżącej działalności przedszkola umieszczane są na tablicach ogłoszeń
w holu placówki. - Przepływ informacji pomiędzy dyrektorem przedszkola, nauczycielami a rodzicami odbywa się na zebraniach ogólnych lub poszczególnych oddziałów oraz poprzez wywieszanie informacji na tablicach ogłoszeń.
- Protokoły spotkań i dokumentacja działalności organów przedszkola przechowywana jest zgodnie
z przepisami prawa. - Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów. W przypadku sporu między organami przedszkola, w których stroną jest dyrektor placówki podejmuje się następujące działania:
- powołuje się zespół mediacyjny; w skład zespołu mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola, z tym, że dyrektor wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole;
- rada pedagogiczna lub rada rodziców zwraca się z prośbą rozstrzygnięcie sporu do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór;
- zespół mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania problemu przyjąć rozwiązanie
w drodze głosowania; decyzja zespołu mediacyjnego jest ostateczna, jednakże każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.
Rozdział IV
Zasady finansowania przedszkola
§12
- Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
- miasto stołeczne Warszawa;
- rodziców lub opiekunów prawnych;
- Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami
o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych. Darowizny mogą być wydatkowane zgodnie z decyzją darczyńcy. - Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
- dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin, przedszkole jest czynne
w godzinach od 7.00 do 17.00 podczas, których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego; - czas pracy przedszkola w roku szkolnym: od 1 września do 31 sierpnia każdego roku,
- przerwa wakacyjna trwa od 1 lipca do 31 sierpnia każdego roku i jest wykorzystana na:
- wykonanie remontu i czynności porządkowych,
- pracownicze urlopy wypoczynkowe.
- Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę.
- Zasady odpłatności za żywienie w przedszkolu określa Zarządzenie Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy.
- Korzystanie z żywienia w przedszkolu jest odpłatne:
- dzienna stawka żywieniowa uwzględnia normy żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym,
- z tytułu nieobecności dziecka następuje zwrot kosztów w wysokości dziennej stawki żywieniowej, w przypadku zgłoszenia nieobecności dziecka najpóźniej do godz. 9.00 rano danego dnia telefonicznie lub wpisanie do Księgi ewidencji nieobecności poszczególnych oddziałów.
- dziecko uczęszczające do przedszkola może korzystać z następującej liczby posiłków:
- śniadanie, obiad
- śniadanie, obiad, podwieczorek.
- Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola i korzystających z posiłków zobowiązani są do wnoszenia opłat do 10 każdego miesiąca, przelewem na numer rachunku bankowego wskazany przez dyrektora przedszkola lub gotówką u kierownika gospodarczego.
- Rodzic jest zobowiązany poinformować przedszkole o nieobecności dziecka i przewidywanym czasie jej trwania do godz. 9: 00 osobiście lub telefonicznie.
- Przedszkole zapewnia wyżywienie. Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się: śniadanie, obiad i podwieczorek.
- Posiłki przygotowywane w przedszkolu są zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowym dla dzieci w wieku przedszkolnym.
- Jadłospisy planowanych posiłków ustala kierownik gospodarczy z kucharzem, a zatwierdza dyrektor.
- Informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniana rodzicom, z co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem w formie pisemnej na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej przedszkola.
Rozdział V
Ogólne zasady organizacji zajęć w przedszkolu
§13
- Do Przedszkola nr 344 uczęszczają dzieci w wieku 3 – 6 lat.
- Dzieci sześcioletnie odbywają w placówce obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku. Za szczególnie uzasadniony przypadek rozumie się:
- trudną sytuację rodzinną – śmieć jednego z rodziców, długotrwała choroba jednego
z rodziców dziecka i związany z tym brak możliwości sprawowania opieki przez drugiego rodzica, spowodowany pracą zawodową, - trudna sytuacja prawna dziecka (np. adopcja lub rodzina zastępcza),
- starsze rodzeństwo w przedszkolu,
- samodzielność dziecka, tzn. rozwój fizyczny, emocjonalny i psychiczny umożliwiający mu prawidłowe funkcjonowanie w grupie przedszkolnej.
- Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona w przedszkolu odbywa się
w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego. - Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut. Podstawową formą pracy są zajęcia opiekuńcze
i edukacyjne prowadzone w systemie grupowym, zespołowym i indywidualnym. - W Przedszkolu nr 344 jest 6 oddziałów liczących po 25 dzieci, w szczególnie uzasadnionych przypadkach w przedszkolu jest 5 grup, a ilość dzieci w grupie nie może przekroczyć 30 dzieci.
- W przedszkolu odbywają się bezpłatne zajęcia dodatkowe, którymi objęte są wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola (z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i możliwości dzieci):
1) nieodpłatnie prowadzone przez nauczycieli lub instruktorów organizacji pozarządowych;
2) religia na życzenie rodziców (prawnych opiekunów); naukę religii włącza się do planu zajęć przedszkolnych.
- Dyrektor przedszkola, aby zorganizować prowadzenie zajęć tzw. dodatkowych może:
- powierzyć prowadzenie takich zajęć nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu zgodnie z ich kwalifikacjami;
- zatrudnić nowych nauczycieli, posiadających odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia konkretnego typu zajęć,
- powierzyć prowadzenie innemu podmiotowi (np. placówce MDK) zatrudniającej osoby
z kwalifikacjami niezbędnymi do prowadzenia tego typu zajęć.
- Czas trwania zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
- z dziećmi w wieku 3 – 4 lata od 15 do 20 min.
- z dziećmi w wieku 5– 6 lat od 20 do 30 min.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
Rozdział VI
Szczegółowe zasady organizacji pracy przedszkola
§14
- Realizacja treści zawartych w podstawie programowej odbywa się przez cały dzień pobytu dziecka
w przedszkolu. - Szczegółową organizacje pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, oczekiwań rodziców oraz odrębnych przepisów wynikających z realizacji podstawy programowej i arkusza organizacji.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb
i zainteresowań dzieci. - Ramowy rozkład dnia obejmuje:
- dzienny czas pracy poszczególnych oddziałów,
- następujące pory posiłków:
- śniadanie: godz. 8.30
- obiad: godz. 12.00
- podwieczorek: godz. 14.30.
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
- 6 sal dydaktycznych z łazienkami i przynależnymi szatniami;
- salę wielofunkcyjną;
- duży hol;
- pokój socjalny,
- 2 gabinety specjalistów: logopedy, pedagoga terapeuty (psychologa), w których prowadzone są indywidualne zajęcia terapeutyczne, konsultacje z rodzicami;
- pomieszczenia administracyjno – gospodarcze;
- kuchnię;
- szatnię dla dzieci;
- pomieszczenia sanitarne.
- Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego; zasady pobytu dzieci
w ogrodzie przedszkolnym określa odrębny regulamin. - Przedszkole organizuje różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki; program wycieczek oraz imprez dostosowuje do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej. Zasady organizacji wycieczek i wyjść poza teren przedszkola regulują odrębne regulaminy
i procedury. - Przedszkole organizuje na terenie placówki koncerty muzyczne, inscenizacje teatralne, spotkania
z twórcami sztuki i kultury. - Powyższe formy edukacyjne opłacane są z funduszy Rady Rodziców.
- Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola
z uwzględnieniem przepisów w sprawie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz aktualnych potrzeb środowiska. - Przedszkole czynne jest w godzinach od 7.00 do 17.00 od poniedziałku do piątku.
- Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały dwóm nauczycielom.
- Decyzje w sprawie przydziału nauczycieli do poszczególnych oddziałów podejmuje dyrektor przedszkola.
- W okresach obniżonej frekwencji (ferie zimowe, wiosenne, dyżur wakacyjny, epidemia grypy itp.) przedszkole może prowadzić zajęcia w grupach łączonych. Grupy mogą być łączone przy liczbie wychowanków poniżej dziesięciu w każdej z nich z zachowaniem zasady łączenia grup zbliżonych wiekiem.
- W grupach 3 – 4 latków, gdy liczba 3 – latków przekracza 10 osób przysługuje jeden etat pomocy nauczyciela i jeden, etat woźnej oddziałowej.
- Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub prawnych opiekunów lub osoby upoważnione:
- dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola w godzinach ustalonych
w Statucie Przedszkola i w arkuszu organizacji przedszkola na dany rok szkolny; - rodzice (prawni opiekunowie) na początku września składają pisemne upoważnienie dla osób mogących odbierać ich dzieci z przedszkola, które powinno zawierać imię, nazwisko, numer i serię dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodzica oraz numer telefonu do rodziców lub prawnych opiekunów;
- dzieci powinny być przyprowadzane do godz. 9.00;
- rodzice odpowiedzialni są za właściwe wykorzystanie kodów do domofonów oraz kart ewidencji czasu pobytu dziecka w przedszkolu w celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom;
- w przypadku spóźnienia spowodowanego ważną sytuacją życiową rodzic zobowiązany jest do telefonicznego powiadomienia przedszkola;
- nauczyciel nie może wydać dziecka osobie nie zapewniającej bezpieczeństwa;
- rodzice (prawni opiekunowie) przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę;
- nauczyciel przedszkola nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców (prawnych opiekunów) bez opieki na terenie przedszkola (np. przed budynkiem, w ogrodzie, w łazience, w szatni);
- osoby odbierające dziecko z przedszkola są zobowiązane do poinformowania o tym fakcie nauczyciela odpowiedzialnego za dziecko oraz do niezwłocznego jego odbioru
z terenu ogrodu przedszkolnego bądź sali przedszkolnej, jednocześnie nie zezwala się w/w osobom na przebywanie na terenie przedszkola po czasie odbioru dziecka; - czas pobytu dziecka z przedszkolu (godzinę wejścia i wyjścia) monitoruje elektroniczny system ewidencji dzieci STOPEREK, poprzez użycie karty dziecka i czytnika przez rodziców lub osoby upoważnione do odbioru.
- W przypadku częstych spóźnień rodziców i odbierania dzieci po godzinach pracy przedszkola będą podjęte następujące działania:
- rozmowa dyrektora przedszkola z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka;
- wystosowanie listu do rodziców (prawnych opiekunów) dziecka;
- wystąpienie dyrektora z wnioskiem do Sądu Rodzinnego i Nieletnich o zbadanie sytuacji rodzinnej wychowanka przedszkola;
- podjęcie decyzji na podstawie uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców o skreśleniu dziecka z listy wychowanków;
- w przypadku, niemożności skontaktowania się telefonicznego, nauczyciel oczekuje
z dzieckiem przez 15 minut od momentu zakończenia pracy przedszkola. Jeżeli w tym czasie rodzice (prawni opiekunowie) nie zgłoszą się po dziecko, nauczyciel powiadamia dyrektora i Policję o niemożności skontaktowania się z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka w celu ustalenia miejsca pobytu rodziców; - przypadki spóźnień odbioru dziecka monitorowane są i odnotowywane w zeszycie „Ewidencji spóźnień”.
17.W celu utrzymania bezpiecznych i higienicznych warunków w przedszkolu rodzice są obowiązani do zgłaszania stwierdzenia u dziecka choroby zakaźnej lub pasożytniczej.
- Przedszkole niezwłocznie w ramach działań profilaktycznych przekazuje rodzicom informacje
o stwierdzeniu choroby zakaźnej lub pasożytniczej u dziecka uczęszczającego do przedszkola. - W przypadku pogorszenia się stanu zdrowia dziecka w czasie pobytu w przedszkolu rodzic zostaje poinformowany przez nauczyciela o stanie jego zdrowia
Rozdział VII
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§15
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych.
- Nauczycieli zatrudnia się na stanowiskach pracy:
- nauczyciel wychowania przedszkolnego;
- nauczyciele specjaliści - logopeda, pedagog terapeuta, pedagog specjalny,.
- Na stanowiskach niepedagogicznych zatrudnieni są pracownicy:
- administracji: kierownik gospodarczy i sekretarka;
- obsługi: pomoc nauczyciela, kucharz, pomoc kucharza, st. woźna, st. dozorca.
- Pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci oraz dbają o ich bezpieczeństwo.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników określa dyrektor przedszkola.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
- Do szczególnych zadań nauczycieli oraz specjalistów należy przestrzeganie tajemnic prawem chronionych oraz prawa ochrony danych osobowych zgodnie z zakresem służbowej odpowiedzialności i obowiązków pracowniczych, w szczególności dotyczących:
- stosowania w praktyce przetwarzania danych osobowych zasady i czynności oraz obowiązków spoczywających na nich na mocy przepisów krajowych oraz państw członkowskich Unii o ochronie danych;
- przetwarzania danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień zgodnie
z decyzją dyrektora, a także zabezpieczenie nośników danych w zgodności z dokumentacją zabezpieczenia danych osobowych przedszkola w formie zapisów elektronicznych, jak i tradycyjnych oraz udostępnianie danych uprawnionym podmiotom i osobom w granicach i przepisach prawa.
§16
- Nauczyciele realizują wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne zadania przedszkola, zgodnie
z jego charakterem określonym w statucie i odpowiadają, za jakość pracy przedszkola, w tym sposób sprawowania opieki nad dziećmi. - Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, poszanowanie godności, a także uważne towarzyszenie im w osiąganiu dojrzałości szkolnej.
- Do zakresu zadań nauczyciela należy:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu
w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów itp.; - planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z dopuszczonym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej, jakość;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości
i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji w indywidualnej teczce; - ustalanie wniosków do indywidualizacji oddziaływań ze względu na potrzeby
i możliwości dzieci, w tym trudności, deficyty oraz zainteresowania i uzdolnienia; - dokonanie analizy gotowości szkolnej dzieci, które w danym roku podejmą naukę
w klasie I; - wykorzystanie wyników obserwacji do planowania pracy z grupą, indywidualizacji oddziaływań oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy;
- stosowanie metod i form wychowania przedszkolnego;
- włączanie do praktyki pedagogicznej twórczych i nowoczesnych metod nauczania
i wychowania dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci; - współpraca ze specjalistami i instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną, inną, odpowiednią do potrzeb i sytuacji społecznej dziecka;
- planowanie własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie swoich kompetencji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska
o estetykę powierzonej sali przedszkolnej; - udział w pracach rady pedagogicznej zgodnie z regulaminem i kompetencjami rady pedagogicznej;
- udział w pracach zespołów zadaniowych zgodnie z powołaniem dyrektora;
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci
z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności
z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju; - prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami; - zabezpieczenie danych osobowych dzieci i rodziców, do których ma dostęp;
- realizacja uchwał i wniosków rady pedagogicznej, wniosków i zaleceń dyrektora oraz osób kontrolujących;
- realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola a wynikających
z bieżącej działalności placówki.
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu wspierania rozwoju dziecka na miarę jego możliwości i potrzeb. Informacji dotyczących dzieci udzielają rodzicom wyłącznie dyrektor i nauczyciele.
- Nauczyciel współpracuje z nauczycielem współprowadzącym grupę w zakresie planowania pracy, realizacji oraz analizy podjętych działań, ustalania i wdrażania wniosków odnoszących się do grupy oraz poszczególnych dzieci;
- Nauczyciel współpracuje z pracownikami niepedagogicznym oraz specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu na rzecz wspierania rozwoju dzieci;
- Nauczyciel ma prawo:
- wyboru lub opracowania programu;
- doboru pedagogicznych zasad, metod i form pracy odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci;
- korzystania z uprawnień przysługujących nauczycielom i pracownikom zawartych
w odrębnych przepisach; - rozwoju i awansu zawodowego;
- korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
- Nauczyciel dokonuje ewaluacji pracy własnej oraz wdraża podjęte wnioski na rzecz własnego rozwoju zawodowego.
§17
- Przedszkole może zatrudniać nauczycieli specjalistów w zależności od potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kształcenia specjalnego.
- Zadania specjalistów:
- Do zadań logopedy w przedszkolu należy:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dzieci;
- prowadzenie terapii logopedycznej;
- prowadzenie porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań terapeuty pedagogicznego należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami
i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się; - prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań pedagoga specjalnego należy:
- prowadzenie wspólnie z nauczycielami przedszkola zajęć edukacyjnych;
- realizacja wspólnie z innymi nauczycielami i ze specjalistami zintegrowanych działań i zajęć, określonych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
- prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami i ze specjalistami pracy wychowawczej z dziećmi niepełnosprawnymi;
- w miarę potrzeb prowadzenie indywidualnych zajęć z dziećmi niepełnosprawnymi;
- udział, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych
w programie IPET, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów; - pomoc nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom
i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.
§18
Pracownicy niepedagogiczni:
- Do obowiązków kierownika gospodarczego należy:
1) sporządzenie, w porozumieniu z kucharzem i przekazywanie do zatwierdzenia dyrektorowi przedszkola jadłospisów na dany miesiąc zgodnie z obowiązującymi zaleceniami, wywieszanie ich do wiadomości rodziców oraz przekazywanie do zmieszczanienia na stronie internatowej placówki
2) dokonywanie zakupów żywności i wydawanie produktów spożywczych z magazynu kucharzowi za pokwitowaniem i codzienne ich wpisywanie do dokumentacji;
3) codzienne sporządzanie raportu żywieniowego;
4) przestrzeganie wysokości stawki żywieniowej;
5) prowadzenie kartoteki magazynu żywnościowego i dziennika żywieniowego, sporządzanie rozliczeń miesięcznych;
6) kontrola prawidłowego przechowywania, terminów przydatności do spożycia i zabezpieczanie przed zniszczeniem artykułów żywnościowych w magazynie spożywczym – zgodnie z zasadami Dobrej Praktyki Higienicznej;
7) dbanie o czystość i porządek w magazynach żywnościowych;
8) nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem kuchni, przygotowaniem oraz porcjowaniem posiłków zgodnie z normami, oszczędnym gospodarowaniem produktami spożywczymi, zasadami Dobrej Praktyki Higienicznej;
9) pobieranie pieniędzy z kasy pogotowia kasowego; rozliczanie pogotowia kasowego na podstawie rachunków sprawdzonych i podpisanych przez dyrektora i główną księgową oraz ewidencjonowanie ich w odpowiednim raporcie;
10) pobieranie, ewidencja i rozliczenie opłat wnoszonych przez rodziców i pracowników
w formie gotówkowej i bez gotówkowej;
11) zabezpieczanie i przechowywanie gotówki, rachunków, zaliczek;
12) sprawdzanie zgodności zakupu z rachunkiem;
13) prowadzenie kartotek magazynowych;
14) zabezpieczenie magazynów przed kradzieżą, pożarem i zniszczeniem;
15) racjonalne i oszczędne gospodarowanie powierzonymi składnikami majątku;
16) organizowanie własnego stanowiska pracy i podległych pracowników; wydawanie poleceń i dyspozycji podległym pracownikom;
17) przestrzeganie przepisów i zasad bhp;
18) dbałość o mienie przedszkola i właściwe jego zabezpieczenie oraz użytkowanie zgodnie
z przeznaczeniem;
19) informowanie dyrektora o stanie wykonywanych prac i napotkanych trudnościach;
20) wnioskowanie o dokonanie kasacji i likwidacji zużytych składników majątkowych przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie oraz uczestniczenie
w spisach z natury majątku przedszkola;
21) dokonywanie na bieżąco oznakowania przedmiotów i środków trwałych;
22) zmiana i uzupełnianie instrukcji ppoż. oraz oznakowania dróg ewakuacyjnych;
23) prowadzenie spraw związanych z zakupami sprzętu, pomocy dydaktycznych, środków czystości, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych;
24) prowadzenie spraw związanych z konserwacją i naprawą sprzętu przedszkolnego;
25) zabezpieczenie rytmiczności pracy pracowników obsługi (urlopy, zastępstwa);
26) usuwanie zaistniałych usterek przy pomocy odpowiednich służb;
27) prowadzenie księgi obiektu i czuwanie nad przeprowadzaniem bieżących przeglądów technicznych obiektu;
28) prowadzenie, nadzorowanie i odbiór remontów;
29) organizowanie wykonawców bieżących remontów, kontrolowanie wykonywanych prac pod względem terminowości i jakości;
30) opisywanie rachunków za prace remontowe pod względem merytorycznym;
31) utrzymywanie kontaktu z dostawcami, wykonawcami, inwestorami;
32) dbanie o utrzymanie pełnej czystości przedszkola oraz przynależnego terenu, zapewnienie opieki nad zielenią w czasie wakacji;
33) zaopatrywanie pracowników i nauczycieli w odzież ochronną i inne świadczenia zgodnie
z obowiązującymi przepisami oraz prowadzenie imiennych kartotek przydzielonej odzieży.
- Do obowiązków sekretarki należy:
1) prowadzenie niezbędnej ewidencji i dokumentacji kadrowej;
2) prowadzenie ewidencji godzin nadliczbowych;
3) wydawanie pracownikom zaświadczeń o osiąganych dochodach i innych;
4) prowadzenie spraw z zakresu szkoleń i podnoszenia kwalifikacji pracowników;
5) organizowanie i realizowanie kontroli wewnętrznej;
6) weryfikacja kwalifikacji kandydatów i załatwianie wszelkich spraw związanych
z zatrudnieniem, sporządzanie odpowiednich sprawozdań na potrzeby GUS i innych instytucji w zakresie zatrudnienia;
7) prowadzenie kancelarii przedszkolnej w oparciu o jednolity rzeczowy wykaz akt;
8) przyjmowanie i rejestrowanie pism wchodzących i wychodzących;
9) rozsyłanie pism przychodzących zgodnie z zasadami obiegu dokumentów
w przedszkolu;
10) wysyłanie korespondencji;
11) zamawianie druków ścisłego zarachowania;
12) prowadzenie ewidencji zwolnień lekarskich pracowników;
13) wykonywanie prac kancelaryjno – biurowych;
14) obsługa urządzeń biurowych i poligraficznych;
15) przyjmowanie i przechowywanie dokumentacji dzieci;
16) zabezpieczenie i przechowywanie pieczęci urzędowych;
17) dbałość o należyty porządek i ład na stanowisku pracy;
18) dbałość o należyty stan techniczny urządzeń znajdujących się w sekretariacie;
19) przestrzeganie i nadzorowanie obiegu dokumentów przedszkolnych;
20) przekazywanie akt do zakładowego archiwum;
21) prowadzenie archiwum przedszkolnego;
22) przestrzeganie regulaminu pracy i przepisów bhp i p/poż
23) wykonywanie doraźnych zadań zlecanych przez dyrektora przedszkola związanych
z organizacją pracy sekretariatu;
24) czuwanie nad terminowym przeprowadzaniem szkoleń pracowników w zakresie bhp
i p.poż;
25) czuwanie nad terminowym przeprowadzaniem badań do celów sanitarno –epidemiologicznych oraz okresowych pracowników przedszkola;
- Do obowiązków pomocy nauczyciela (w tym do dziecka z orzeczeniem) należy:
- ścisła współpraca z nauczycielem podczas zajęć;
- pomoc dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu;
- opieka w czasie spacerów i wycieczek;
- pomoc dzieciom w czynnościach higienicznych
- udział w dekorowaniu sali z dbałością o powierzone materiały;
- zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu;
- doraźne zastępowanie woźnych w przypadku ich nieobecności;
- przestrzeganie przepisów bhp, p/poż oraz dyscypliny pracy;
- wykonywanie poleceń dyrektora, wicedyrektora lub kierownika gospodarczego związanych z organizacją pracy przedszkola;
- utrzymywanie zabawek i pomocy dydaktycznych w należytej czystości i porządku;
- mycie zabawek (w miarę wolnego czasu);
- pomoc w podaniu posiłków dzieciom;
- pomoc w karmieniu dzieci (w grupach młodszych);
- stały pobyt z dziećmi w sali;
- nie udzielanie rodzicom i osobom postronnym informacji o dziecku.
- Obowiązkiem woźnej oddziałowej jest:
- przestrzeganie ustalonego w przedszkolu czasu pracy i wykorzystywania go w sposób najbardziej efektywny;
- stosowanie się do poleceń dyrektora, wicedyrektora i kierownika gospodarczego;
- zgłaszanie i eliminowanie zagrożeń w budynku i na terenie przedszkola mogących spowodować wypadek;
- przestrzeganie regulaminu pracy;
- współpraca z nauczycielką grupy w organizowaniu opieki i wychowaniu dzieci;
- ustalanie z nauczycielką czasu wykonywania czynności porządkowych, aby nie było zakłóceń w prowadzeniu zajęć;
- sprawowanie doraźnej opieki nad dziećmi w czasie chwilowej, ważnej nieobecności nauczyciela w sali;
- towarzyszenie nauczycielowi podczas zabaw i zajęć z dziećmi, jeżeli w danym czasie nie wykonuje innych powierzonych zadań;
- towarzyszenie w spacerach, wyjściach poza teren przedszkola oraz w imprezach
i uroczystościach grupowych; - pomoc i udział w dekorowaniu sali przedszkolnych;
- pomoc w czynnościach samoobsługowych dzieciom w czasie ich pobytu w szatni oraz
w sali; - codzienne utrzymywanie porządku w sali, łazience oraz w przydzielonych pomieszczeniach, wietrzenie sal;
- wykonywanie w okresie przerwy wakacyjnej, gruntownych porządków w przydzielonych pomieszczeniach (w tym mycie sprzętów, zabaweki pomocy dydaktycznych);
- okresowe mycie sprzętów, okien, drzwi, pranie firanek, mycie podłóg, lamp, zabawek
w sali; - przechowywanie środków chemicznych w wyznaczonych do tego pomieszczeniach i miejscu;
- stosowanie zmiany okrycia ochronnego do określonych czynności;
- estetyczne podawanie posiłków, rozkładanie porcji wg stanu dzieci obecnych i podanych w ewidencji żywienia do kuchni;
- sprzątanie, zmywanie po posiłkach i wyparzanie naczyń;
- przygotowanie sali do odpoczynku;
- przechowywanie pościeli w wyznaczonych miejscach i znakowanie pościeli, leżaków i ręczników każdego dziecka według zaleceń sanepidu;
- mycie leżaków w czasie okresowych porządków;
- otaczanie specjalną troską dzieci przebywające w pomieszczeniach sanitarnych, w razie zmoczenia się lub zabrudzenia – pomaganie w czynnościach higienicznych;
- zgłaszanie dyrektorowi lub kierownikowi gospodarczemu do odpisu zniszczonego sprzętu, urządzeń i potłuczonych naczyń;
- wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy i potrzeb przedszkola poleconych przez dyrektora lub kierownika gospodarczego;
- wykonywanie czynności dodatkowych wg przydzielonych zadań (np. dodatkowe pomieszczenia, doraźne zastępstwa za innych nieobecnych pracowników obsługi);
- dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i estetyczny wygląd oraz dobre samopoczucie dzieci.
- Obowiązkiem kucharza jest:
- uczestniczenie w planowaniu jadłospisów wspólnie z kierownikiem gospodarczym
i przygotowywanie według nich posiłków; - punktualne przygotowywanie posiłków zgodnie z zasadami zdrowego żywienia;
- pobieranie produktów spożywczych z magazynu w ilościach przewidzianych recepturą, kwitowanie ich odbioru w raportach żywieniowych, zabezpieczenie pobranych
z magazynu produktów przed zepsuciem; - przestrzeganie właściwego podziału pracy w kuchni i nadzór nad jej wykonaniem;
- przestrzeganie zasad technologii i czystości oraz przepisów bhp, dyscypliny pracy, ppoż., higieniczno – sanitarnych;
- zgłaszanie dyrektorowi lub kierownikowi gospodarczo – administracyjnemu zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających na terenie kuchni pracowników lub przynieść szkodę
w mieniu przedszkola; - odpowiedzialność za przebywanie na terenie kuchni osoby do tego upoważnione;
- ścisłe przestrzeganie procedur przygotowania posiłków;
- przestrzeganie zgodności kalorycznej przygotowywanych posiłków;
- właściwe porcjowanie posiłków dla dzieci i personelu zgodnie z normami żywieniowymi;
- mycie i używanie naczyń i sprzętu kuchennego zgodnie z obowiązującą instrukcją;
- przestrzeganie czystości w kuchni, pomieszczeniach przyległych, sprzętów, naczyń
i odzieży ochronnej; - przygotowywanie i przechowywanie próbek pokarmowych zgodnie z zaleceniami Stacji Sanitarno– Epidemiologicznej;
- dbanie o oszczędne i racjonalne zużycie produktów spożywczych pobranych
z magazynu; - przestrzeganie czasu pracy i wykorzystanie go w sposób jak najbardziej efektywny;
- przestrzeganie przepisów HACCP.
- Obowiązkiem pomocy kucharza jest:
- obróbka wstępna warzyw, owoców oraz wszelkich surowców do przygotowania posiłków – mycie, obieranie, czyszczenie;
- rozdrabnianie warzyw, owoców oraz innych surowców z uwzględnieniem wymogów technologii i instrukcji obsługi maszyn;
- przygotowywanie potraw zgodnie z wytycznymi kucharza i oszczędne gospodarowanie artykułami spożywczymi;
- pomoc w porcjowaniu i wydawaniu posiłków;
- dbanie o najwyższą, jakość i smak posiłków, wydawanie ich punktualnie o wyznaczonej godzinie;
- utrzymywanie czystości i porządku na stanowisku pracy, przestrzeganie zasad bhp
i p/poż. oraz dyscypliny pracy; - dbałość i prawidłowe korzystanie z maszyn urządzeń oraz drobnego sprzętu elektrycznego;
- sprzątanie magazynów żywnościowych, kuchni, obieralni, zmywalni, szaf ze sprzętem kuchennym i innych pomieszczeń w wydzielonym obszarze;
- używanie czystej odzieży ochronnej (fartuch, czepków) podczas wykonywania obowiązków, pranie fartuchów i ścierek;
- mycie i wyparzanie naczyń i sprzętu kuchennego;
- doraźne zastępstwo kucharza w przypadku jego nieobecności;
- zgłaszanie dyrektorowi zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających na terenie kuchni pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora.
- Obowiązkiem dozorcy jest:
- codzienna kontrola obiektu pod kątem zabezpieczenia przed kradzieżą, pożarem;
- codzienny utrzymanie czystości na terenie przedszkola (obchód ogrodu i usuwanie przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu dzieci;
- prace pielęgnacyjne w ogrodzie (przycinanie krzewów, przygotowanie podłoża pod nasadzenia nowych roślin, podlewanie, koszenie trawy itp.);
- zapobieganie uszkodzeniu lub zniszczeniu mienia placówki,
- podejmowanie doraźnych, niezbędnych środków dla zabezpieczenia placówki przed wadliwym funkcjonowaniem urządzeń;
- wykonywanie drobnych napraw sprzętów, zabawek, urządzeń;
- wywieszanie flagi państwowej w dniach poprzedzających święta narodowe;
- przestrzeganie przepisów bhp, ppoż. oraz dyscypliny pracy;
- utrzymywanie wzorowej czystości i porządku miejsc do przechowywania narzędzi i urządzeń oraz sprzętów bezpośrednio wykorzystywanych na stanowisku pracy na stanowisku pracy;
- właściwe gospodarowanie powierzonym sprzętem, narzędziami, materiałami;
- wykonywanie innych poleceń dyrektora lub kierownika gospodarczego związanych
z organizacją pracy przedszkola.
Rozdział VIII
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna
§19
- Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
- Potrzeba udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej może wynikać w szczególności:
- z niepełnosprawności;
- z zaburzeń zachowania i emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny,
- sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą
- środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Nauczyciele przedszkola i specjaliści mają obowiązek:
- rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
- określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci;
- rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;
- podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci
w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania; - współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym
w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń
w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dzieci oraz planowania dalszych działań.
- Nauczyciele prowadzą i dokumentują obserwacje pedagogiczne, których celem jest:
- rozpoznanie indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka;
- wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji.
- W ostatnim roku pobytu w przedszkolu nauczyciele dokonują analizy i oceny gotowości szkolnej na podstawie przeprowadzonych obserwacji.
- Jeżeli w toku tych czynności ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ustalą, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, udzielają natychmiast tej pomocy w toku bieżącej pracy i informują o tym dyrektora przedszkola.
- Dyrektor we współpracy z nauczycielami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach bieżącej pracy z dzieckiem oraz jako zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w następujących formach:
- zajęcia rozwijające uzdolnienia – dla dzieci szczególnie uzdolnionych
- zajęcia specjalistyczne:
- korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- logopedyczne dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych;
- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne - dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym;
- inne zajęcia o charakterze terapeutycznym – dla dzieci z zaburzeniami
i odchyleniami rozwojowymi, mających problemy w funkcjonowaniu
w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola,
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego – dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego wspólnie z oddziałem przedszkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Forma ta wymaga opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- porady i konsultacje
- Formy pomocy, wymiar godzin oraz okres udzielania ustala dyrektor przedszkola w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący przedszkole.
- Dyrektor może wyznaczyć koordynatora, który będzie wykonywał zadania w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Nauczyciele i specjaliści oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka.
- W przypadku, gdy z wniosków wynika, że pomimo udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, nie następuje poprawa funkcjonowania dziecka w przedszkolu, dyrektor przedszkola, za zgodą rodziców, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka.
- Dyrektor przedszkola organizuje wspomaganie przedszkola w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę, jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dyrektor pisemnie zawiadamia rodziców (prawnych opiekunów) o objęciu ich dzieci formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym wskazuje formę, wymiar godzin i okres udzielania tej pomocy.
- Procedura opisana w punktach 9-14 dotyczy także przypadków, gdy dziecko posiada opinię poradni lub orzeczenie o indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniu przedszkolnym wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, z tym, że podczas planowania sposobu udzielania pomocy uwzględnia się zalecenia zawarte w orzeczeniu lub opinii.
- Przedszkole udziela także pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci oraz nauczycielom, która polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców i nauczycieli:
- porady
- konsultacje
- warsztaty
- szkolenia
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne
i nieodpłatne. - Pomoc może być udzielana z inicjatywy:
- dziecka;
- rodziców dziecka (prawnych opiekunów);
- dyrektora przedszkola;
- nauczyciela lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
- poradni;
- asystenta edukacji romskiej;
- pomocy nauczyciela;
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego;
- organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna udzielana w formach wymienionych w punkcie 8 jest dokumentowana w odrębnych dziennikach. Zasady prowadzenia dzienników pomocy psychologiczno-pedagogicznej są określone w odrębnych przepisach.
Rozdział IX
Opieka i kształcenie dzieci niepełnosprawnych
§20
- Do przedszkola mogą być przyjęte dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
- Przedszkole zapewnia:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
- zajęcia specjalistyczne;
- inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne; - integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi pełnosprawnymi;
- przygotowanie dzieci do samodzielności w życiu dorosłym.
- Dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor powołuje się zespół składający się z nauczycieli oraz specjalistów, którzy będą pracować z dzieckiem.
- Zadaniem zespołu jest koordynowanie udzielania pomocy w oparciu o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Program ten opracowuje zespół na podstawie zaleceń orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej ocenę funkcjonowania dziecka.
- Dziecku objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
- W zależności od indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych określonych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub wynikających z wielospecjalistycznej oceny, w programie może być wskazana potrzeba realizacji wybranych zajęć wychowania przedszkolnego indywidualnie z dzieckiem lub
w grupie liczącej do 5 dzieci. - Zespół dwa razy w roku dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka
i w miarę potrzeb modyfikuje program. - Dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, przedszkole zatrudnia dodatkowo specjalistów lub nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych lub pomoc nauczyciela, w zależności od zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jeśli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane jest ze względu na inne niż wymienione powyżej niepełnosprawności, za zgodą organu prowadzącego, w przedszkolu można zatrudniać dodatkowo ww. osoby w celu współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych.
- Dyrektor wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone
w programie, które będzie realizował nauczyciel – pedagog specjalny wspólnie z nauczycielem grupy lub samodzielnie, a także zadania dla specjalistów i pomocy nauczyciela. - Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo udziału w spotkaniach zespołu, otrzymują kopie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka oraz programu.
- Zajęcia realizowane w ramach kształcenia specjalnego są dokumentowane wg odrębnych przepisów.
Rozdział X
Współpraca z rodzicami
§21
- Statut przedszkola określa szczegółowo zakres zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem
z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci. Rodzice (prawni opiekunowie), nauczyciele i specjaliści zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju. - Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
2) informuje na bieżąco o postępach dziecka;
3) uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
- Rodzice mają prawo do:
- znajomości koncepcji przedszkola i udziału w jej opracowaniu,
- zapoznania się z programem wychowania przedszkolnego oraz współdziałania w jego realizacji,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka oraz postępów
w jego rozwoju; - uzyskania informacji na temat stanu gotowości szkolnej swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, psychologa i logopedy
w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy; - wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola, w tym także podczas ewaluacji wewnętrznej;
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo w radzie rodziców oraz podczas ewaluacji zewnętrznej.
- Korzystania z form współpracy przedszkola z rodzicami (prawnymi opiekunami);
- włączania się w organizację życia przedszkolnego;
- życzliwej i przyjaznej atmosfery, intymności rozmowy z zachowaniem tajemnicy jej treści itp.
- Obowiązki rodziców:
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek czuwać nad prawidłową realizacją obowiązku przedszkolnego dzieci sześcioletnich, w szczególności zapewnić uczestnictwo dzieci w zajęciach (w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności w okresie jednego miesiąca, na co najmniej 50% dni zajęć w przedszkolu następuje niespełnienie obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4 ustawy i podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- Przedszkole oczekuje od rodziców (prawnych opiekunów):
- przestrzegania niniejszego Statutu;
- bieżącej i rzetelnej informacji na temat dziecka, w tym niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
- terminowego regulowania opłat,
- przestrzegania ustaleń organizacyjnych placówki, w tym przyprowadzania i odbierania dziecka w godzinach pracy przedszkola;
- aktywnego współuczestniczenia w życiu przedszkola,
- kultury zachowań w różnych sytuacjach na terenie placówki,
- znajomości aktów prawnych regulujących prace przedszkola.
- Przedszkole organizuje następujące formy współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami):
- zebrania na początku roku szkolnego oraz w miarę potrzeb;
- dzień informacji – konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielami i specjalistami (dwa razy do roku);
- rozmowy i konsultacje z dyrektorem po wcześniejszym umówieniu wizyty
w sekretariacie przedszkola; - tablice informacyjne dla rodziców (prawnych opiekunów), zamieszczanie informacji na stronie internetowej;
- zajęcia otwarte - 2 razy do roku;
- uroczystości i spotkania okolicznościowe – wg kalendarza imprez oraz zajęcia integracyjne dla rodziców (prawnych opiekunów) i dzieci;
- formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla rodziców (prawnych opiekunów) takie jak warsztaty, porady, konsultacje nauczycieli i specjalistów;
- festyny rodzinne – 2 razy do roku;
- zajęcia adaptacyjne organizowane dla dzieci 3,4 - letnich przyjętych do przedszkola na kolejny rok szkolny.
Rozdział X
Rekrutacja do przedszkola
§22
- W przedszkolu mają zastosowanie szczegółowe zasady rekrutacji, określające terminy i zasady przyjęcia dzieci do przedszkola oparte o zasadę powszechnej dostępności, określane, co roku przez organ prowadzący.
- Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Rekrutacja do przedszkola prowadzona jest z wykorzystaniem elektronicznego systemu ewidencji podań, zwanego dalej ,,Systemem”, który umożliwia sprawne przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego, optymalne wykorzystanie miejsc oraz przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego z zastosowaniem jednolitych zasad.
- Postępowanie rekrutacyjne wspomagane Systemem, jest prowadzone zgodnie z ustalonymi
w m.st. Warszawa zasadami i kryteriami prowadzenia zapisów, w terminach określonych
w harmonogramie dostępnymi na stronie: www.edukacja.warszawa.pl
Rozdział XI
Prawa dziecka w przedszkolu
§23
- Przedszkole gwarantuje dzieciom prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka;
- Normy zachowań obowiązujące w przedszkolu ustalane są wspólnie z dziećmi. Dotyczą bezpieczeństwa i szacunku względem siebie i innych oraz poszanowania mienia w przedszkolu, zgodnie z zapisami zawartymi w Kodeksie Przedszkolaka;
- Zgodnie z powyższym dzieci maja prawo do:
- opieki i pomocy ze strony dorosłych
- bezpiecznych i higienicznych warunków;
- korzystania z posiłków i zaspokajania łaknienia
- poszanowania ich godności osobistej i nietykalności;
- akceptacji i szacunku;
- zabawy jako podstawowej formy aktywności;
- właściwie zorganizowanego procesu opieki, wychowania oraz nauczania-uczenia się zgodnie indywidualnymi potrzebami i możliwościami;
- wyrażania własnych myśli, pragnień i potrzeb
- aktywności i wyrażania swoich inwencji twórczych
- bezkonfliktowego rozwiązywania problemów
- pozytywnego wzmacniania przez dorosłych
- spokoju i wypoczynku;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wspomagania rozwoju i edukacji;
- korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dziecko w przedszkolu ma obowiązek przestrzegania umów społecznych przyjętych w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących::
- przestrzegać zawartych umów dotyczących sposobu zachowania, w tym zasad bezpieczeństwa;
- słuchać i reagować na polecenia nauczyciela
- szanować mienie przedszkola;
- zachowywać porządek i czystość;
- zgodnie współdziałać w zespole;
- szanować prawa innych, w tym do zabawy;
- szanować wytwory pracy innych;
- stosować formy grzecznościowe;
- akceptować indywidualność każdego dziecka;
- przestrzegać zakazu opuszczania sali bez zgody nauczyciela lub innych osób dorosłych;
- polubownie rozwiązywać konflikty;
- dbać o swój wygląd;
- informować nauczyciela o problemach i niebezpieczeństwach;
- przestrzegać zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i podczas wyjść poza teren.
- Wychowankowie, którzy przejawiają zachowania agresywne, naruszają zasady współżycia społecznego poddawani są wnikliwej obserwacji i szczegółowej analizie zachowań przez nauczyciela i psychologa, którzy podejmują decyzje o:
- powiadomieniu dyrektora;
- powiadomieniu rodziców (prawnych opiekunów);
- spotkaniu rodziców (prawnych opiekunów) dziecka z nauczycielami i psychologiem
w obecności dyrektora w celu uzgodnienia wspólnego kierunku oddziaływań
i wspólnych sposobów postępowania;
- Dziecko tymczasowo nie korzysta z przedszkola w przypadku stwierdzenia wszawicy, choroby zakaźnej.
§24
- Dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej oraz rady rodziców może podjąć decyzję
o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
- nieusprawiedliwionej absencji trwającej dłużej niż miesiąc;
- nie wniesienia płatności za przedszkole trwającego dłużej niż miesiąc;
- gdy jest nosicielem choroby zakaźnej (oprócz chorób wieku dziecięcego);
- braku porozumienia między rodzicami a przedszkolem w sprawach kluczowych, dotyczących wychowania dziecka i problemów wychowawczych, kiedy rodzice nie interesują się dzieckiem i nie współpracują z poradnią specjalistyczną, a agresywne zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci;
- nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego Statutu.
- Rodzice mają prawo do odwołania się od tej decyzji do organu nadrzędnego.
- W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola chyba, że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Rygor natychmiastowej wykonalności obowiązuje w sytuacjach wynikających z art. 108 §1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Rozdział XII
Postanowienia końcowe
§25
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
- Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
- udostępnienie statutu na w holu placówki, w miejscu ogólnodostępnym;
- udostępnianie zainteresowanym statutu przez dyrektora przedszkola;
- publikacja statutu na stronie internetowej przedszkola.
- Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
- Wszelkie zmiany Statutu są dokonywane z chwilą wejścia w życie nowych zarządzeń lub na wniosek Rady Pedagogicznej, uchwałą Rady Pedagogicznej.
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców, pracowników administracji i obsługi.
- Przedszkole zapewnia ochronę danych osobowych dziecka i jego rodziny.
- Zmiany w statucie wprowadzane będą nowelizacją zatwierdzoną przez Radę Pedagogiczną.
- Statut zatwierdzony uchwałą nr 30/08/2019 Rady Pedagogicznej w dniu 30 sierpnia 2019 r.
- Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
- Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc Statut Przedszkola nr 344 w Warszawie
z dnia 29 sierpnia 2018 r.