W kinie – F jak film
Posłuchajcie przygotowanej specjalnie dla Was ilustracji wiersza W kinie. Później odpowiedzcie na pytania.
- Gdzie co sobotę chodził Jaś?
- Co on tam robił?
- Czy to było właściwe zachowanie?
- Co się stało pewnej soboty?
- Czy zachowanie kolegów przeszkadzało Jasiowi?
- Jak należy kulturalnie zachować się w kinie?
„Jak należy kulturalnie zachować się w kinie?” – zabawa dydaktyczna
Rodzic mówi zdania, a dziecko ma określić, czy to jest właściwe, czy też niewłaściwe zachowanie.
Przykładowe zdania: W kinie jemy chipsy i głośno szeleścimy torebkami;
W kinie spokojnie oglądamy film, nie komentując sytuacji;
W kinie kładziemy nogi na fotel sąsiada, bo tak jest nam wygodnie siedzieć;
W kinie siadamy wygodnie, ale tak, aby nikomu nie przeszkadzać;
W kinie jemy i pijemy, głośno chrząkając.
Zadaniem dziecka jest uzasadnić, dlaczego tak myślą.
„Przedmioty z woreczka” – zabawa słuchowa.
Potrzebne materiały:
• woreczek, przedmioty związane z jakąś bajką lub filmem dla dzieci, w tym przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską f: foka pluszowa, fasola, falbanka, fala, fujarka, fontanna. (dzieci starsze)
woreczek lub kawałek materiału pod który Rodzic chowa przedmioty wkłada do woreczka przedmioty, które mogą się kojarzyć z jakąś bajką lub filmem dla dzieci.
Dziecko losuje przedmiot z worka i tylko za pomocą dotyku określa, co to jest. Następnie wszystkie razem wymyślają, z jakiego filmu lub bajki może pochodzić dany przedmiot. Rodzic pokazuje jeszcze raz prezentuje przedmioty z woreczka i prosi, aby dziecko wymówiło nazwy tych przedmiotów.
Pyta, czy dziecko słyszy jakieś podobieństwo. Następnie prosi, aby ułożyć w jednym miejscu te, których nazwy zaczynają się głoską f.
Na koniec dziecko je liczy.
Coś na f ” – zabawa spostrzegawcza.
Dzieci podają nazwy przedmiotów znajdujących się w pokoju lub poza nim. Za pomocą gestodźwięków (klaskania, tupania) określają, czy w danym słowie występuje głoska f.
Inną wersją tej zabawy jest wyszukiwanie w pobliżu nas przedmiotów zaczynających się głoską F.
Zabawę zaczynamy zdaniem: Coś w pobliżu nas na głoskę f
np. Fotel, jeśli do trzech razy dziecko nie odgadnie Rodzic podaje drugą głoskę „Fo…” aż do odgadnięcia. Dzieci starsze mogą podjąć się próby dalszego prowadzenia zabawy.
Ważna zasada: dany przedmiot musi być w zasięgu wzroku, ale nie koniecznie w pomieszczeniu, w którym jesteśmy – na Coś w pobliżu nas na głoskę D (dach) widoczny z okien pokoju.
„Zatrzymujemy film” – zabawa ruchowa.
Dziecko porusza się według rytmu podanego przez Rodzica (może być włączona muzyka). Podczas przerwy w muzyce staje nieruchomo – jak zatrzymana klatka filmu.