Skrzaty on – line

Zapraszamy do wspólnej zabawy. Będziemy codziennie zamieszczać zajęcia dydaktyczne, które będą dostosowane do warunków domowych. W razie jakichkolwiek pytań można się z nami skontaktować drogą mailową.
d.sutkowska@przedszkole344.waw.pl
a.jablonka@przedszkole344.waw.pl

Pozdrawiamy
Diana i Agnieszka


Mądre cytaty mądrych ludzi:

Czasem niebezpiecznie jest wyjść z domu, gdy staniesz na drodze, nigdy nie wiadomo, dokąd cię nogi poniosą
Bilbo Baggins


Piątek 15.05 Dzień Rodziny

Cele:
– umacanianie więzi rodzinnych
– wdrażanie do uważnego słuchania
– rozwiajnie umiejętności rozmowy o emocjach i uczuciach

  1. Posłuchaj bajki

Zadanie A

Omówienie treści bajki. Przykładowe pytania.

– Jaki jest sposób na dobry dzień i poprawę humoru ?

– Gdzie wybrał się niedźwiadek z tatą ?

– Jakie zwierzęta spotkali tata z niedźwiadkiem ?

– Ile zwierząt spotkali ?

– Czy zwierzęta cieszyły się z przytulenia ?

– Na co jest dobre przytulanie ?

Zadanie B

Obrus wdzięczności

Potrzebne materiały:

– stary obrus lub bieżnik

– kawałki różnych materiałów i kolorów ( wycinamy z nich serduszka różnych wielkości)

– nożyczki

– igła z nitką 

Siedząc z dzieckiem na dywanie mówimy, że będziemy robić obrus wdzięczności żebyśmy przy wspólnych posiłkach zawsze przypominali sobie o tym co mamy. Pracę nad obrusem zacząć może jeden z rodziców żeby naprowadzić dziecko na tematykę mówiąc ,, Jestem wdzięczny za to, że mam ciebie ‘’ po wypowiedzeniu jednego stwierdzenia wybieramy serduszko i przyszywamy. Potem kolejna osoba z rodziny wypowiada stwierdzenie np. ,, Jestem wdzięczny za… np. jedzenie, wodę deszcz, pracę, pluszowego misia’’ Pracę nad obrusem kończymy gdy brakuje nam pomysłów doszyć jakieś serduszko można, każdego dnia. Obrus może nam towarzyszyć każdego dnia przy wspólnym posiłku, aby w trudnych dniach przypominał nam jak wiele mamy.

Zadanie C

Kocham Cię – praca nad samooceną i nastrojem.

Potrzebne materiały:

– serca odrysowane na kartkach różnego koloru(1 zestaw dla dziecka drugi dla rodziców)

– nożyczki

– flamaster

– taśma klejąca Dajemy dziecku do wycięcia serduszka a potem mówimy żeby powiedziało, za co kocha mamę a za co tatę. Na każdym serduszku piszemy po jednej sentencji określającej jedną z osób. Następnie przyklejamy serduszka na drzwi lub tablice korkową. Potem rodzice mówią, za co kochają dziecko każdy z osobna. Następnie zapisują to na serduszkach i przyklejają taśmą na drzwiach, lub nad łóżkiem dziecka żeby dziecko w chwilach smutku i zwątpienia mogło zawsze na niego spojrzeć. Jeśli ktoś ma w domu koc i kawałki materiału oraz flamastry do tkanin może uszyć na kocu te serduszka z sentencjami ,, kocham cię za .. ‘’ żeby dziecko w każdej chwili mogło się okryć kocem, gdy będzie tego potrzebowało


Czwartek 14.05 Samochody, samochody

Cele:
– utrwalanie obrazu graficznego liczby
– rozbudzanie zainteresowań aerodynamiką i fizyką

  1. Jak nauczyć lub utrwalać liczby

2. Budujemy samochód z Lego, który napędzany jest przez powietrze

3. Zagraj w grę. Kieruj za pomocą myszki samolotem tak, aby wlecieć w odpowiednią chmurę. Musisz określić czy pojazd, który pokazuje się na dole porusza się przy pomocy silnika. Jeśli tak – wlatujesz w chmurę z napisem „Correct”, jeśli nie – wlatujesz w chmurę z napisem „Incorrect.”


Środa 13.05 Podróż dookoła Świata

Cele:
– ćwiczenia umiejętności planowania
– kształtowanie orientacji na płaszczyźnie
– ćwiczenia w określaniu współrzędnych
– utrwalanie pojęć „pion”, „poziom”
– kształtowanie umiejętności liczeni
– utrwalanie obrazu graficznego liter, cyfr oraz figur geometrycznych.

Zadanie I Projektujemy grę planszową
1. Przygotujcie z dzieckiem kratownice, najlepiej 10cmx10cm ale może być mniejsza.
2. Umieśćcie współrzędne. To mogą być cyfry i litery, figury geometryczne i kropki, lub wielkie i małe litery. Dowolność.

2. Upewnij się, ze dziecko potrafi nazwać wszystkie cyfry, litery lub figury geometryczne.

3. Omówcie określanie współrzędnych. Ustalcie jak je czytacie: najpierw pion potem poziom, czy najpierw poziom potem pion. np. Pole A1 czy pole 1A.

4. Na kratownicy umieśćcie punkt startowy i końcowy. To może być pole A1 i pole H7, lub dowolne dwa pola. Nazwijcie je.

5. Na kratownicy losowo pokolorujcie różnymi kolorami kilka kwadratów, w różnych miejscach.

6. Ustalcie co będzie oznaczał każdy kolor. Np. niebieski – podskocz 3 razy, zielony- cofasz się o dwa pola, granatowy- znajdź w pokoju trzy rzeczy rozpoczynające się głoską „O”. To mogą być dowolne warunki. (Spotkałeś Smoka, tracisz jedną kolejkę)

7. Niech dziecko samo stworzy trasę od STARTU do METY, uwzględniając wszystkie kolorowe kwadraty. Jeśli pola będą się stykać, dodajemy strzałki.

7. Znajdźcie pionki, kostkę i zaczynamy grę. Miłej zabawy 🙂


Wtorek 12.05 Auto czy samochód?

Cele:
– wdrażanie do uważnego słuchania
– poszerzanie słownictwa o samochody uprzywilejowane
– utrwalanie obrazu graficznego liter i cyfr
– rozwijanie wyobraźni i motoryki małej

Zadanie I

Zgadywanki B. Formy i U. Piotrkowskiej

Kto tak prędko na sygnale

do chorego jedzie?

Jeśli trzeba do szpitala

Prędko go zawiezie. ( karetka pogotowia )


Ma cztery koła,

przemierza ulice .

Kierowca w nim pewnie

trzyma kierownicę. ( samochód)


Pożar, pożar straszna sprawa,

dym widać w oddali.

Kto tak szybko drogą jedzie,

kiedy dom się pali? ( straż pożarna)


Kiedy auto ma awarię,

na ratunek może liczyć.

Kto je sprawnie do warsztatu

zaholuje po ulicy ? (pomoc drogowa)


Pędzi na sygnale,

miga światełkami,

dzielnych policjantów

wiezie na wezwanie. ( radiowóz )


Od śmietnika do śmietnika

jeździ i zbiera śmieci.

Potem wiezie na śmietnisko.

wiedzą o tym nawet dzieci. ( śmieciarka )


Ten samochód ciężarowy

wozi beton na budowy. (betoniarka )

Zadanie II

Zadanie III

Budowanie i zabawa w Cyferkowo- alfabetowy garaż.

Potrzebne materiały:

– kartonowe pudełko lub duża kartka papieru

– flamastry

– białe kwadraciki wycięte z kartki

– zabawkowe auta

– kostki do gry

Jeśli mamy w domu niepotrzebne kartonowe pudełko to możemy go wykorzystać do budowy garażu jeśli nie to możemy wykorzystać kartkę papieru. Na kartce papieru wyznaczamy miejsca parkingowe dla aut za pomocą flamastra. Na każdym polu parkingowym rysujemy po jednej literze. Potem, na każdym aucie przyklejamy kwadrat literą . Na kostkach przyklejamy kartki z literami. Potem możemy zacząć zabawę. Zabawę można przekształcić w budowanie słów lub w szukanie cyfr. Instrukcja budowy garażu i zabawy:


Poniedziałek 11.05 Co lata a co jedzie

Cele:
– wdrażanie do uważnego słuchania
– usprawnianie aparatu artykulacyjnego
– ćwiczenia w kategoryzowaniu i klasyfikacji
– ćwiczenia w przeliczaniu

1.Powtarzanie słów wiersza logopedycznego P.Siewiera –Kozłowskiej

Różne pojazdy

Ruch w powietrzu i na wodzie,

Na ulicy i w zagrodzie:

Jedzie traktor – pyr, pyr, pyr,

Czasem rower mknie – dryń, dryń.

Szybko mknie karetka zwinna,

Ona czekać nie powinna !

Samochody rozpędzone – żżżżżżżż

Każdy pędzi w swoją stronę.

A co płynie, zbliża się ?

Mała łódka fale tnie !

Woda szumi – szu, szu, szu,

Łódka przypłynęła tu.

A tam w górze – spójrzcie dzieci,

To samolot sobie leci!

Ryk silników słychać – żżżżżżżżż,

Kadłub pięknie w słońcu lśni.

Zadanie I Zgadywanki

Zgadnij jaki pojazd wydaje takie dźwięk. Co to za dźwięk ?

Zadanie II
Przygotujcie 3 kartki: niebieską, szary i białą/ To mogą być 3 różne klocki, lub 3 różne pluszaki )
Każdy kolor to inny rodzaj pojazdu:
– niebieski- pojazdy, które pływają
– szary – pojazdy, które jeżdżą po ziemi
– biały – pojazdy, które latają.

Prosimy dziecko żeby podczas słuchania nagrania podniosło odpowiednią kartkę. Niebieska kartka przypisana jest do pojazdów latających, szara do pojazdów poruszających się po ziemi a biała kartka do pływających po wodzie.
Po skończeniu nagrania można znaleźć zabawkowe pojazdy w domu i poprosić dziecko żeby położyło je na odpowiedniej kartce.  
Potem może przeliczyć pojazdy w każdej z grup pokazać gdzie jest więcej gdzie mniej


Piątek 08.05.2020

Zadanie I Zagraj w grę

Zadanie II Przeczytaj wiersz Wandy Chotomskiej ,,Motyle’’

W szarych miastach

szary beton, szary asfalt.

W szarych miastach

szare dymy aż do nieba.

Nie ma miejsca dla motyli

w szarych miastach,

a tak mało, tak niewiele im potrzeba.

Taki motyl

to ma skromne wymagania

nie je masła

ani mięsa, ani chleba,

nie potrzeba mu mieszkania

i ubrania, i

inwestować w niego wcale nie potrzeba.

Ludzie mówią,

że to tylko zwykły owad,

a to przecież

do krainy czarów bilet,

wstęp do bajki

i przygoda kolorowa,

więc pomyślcie o motylach choć przez chwilę.

Dla motyli

trzeba miejsce zrobić w miastach

i odkurzyć zakurzony błękit nieba,

żeby słońcem i kwiatami

zakwitł asfalt,

tylko tyle i nic więcej już nie trzeba.

Zadanie III Rozmowa o wierszu Przykładowe pytania:

Jakie są miasta?

Dlaczego nie ma motyli w tych miastach?

Co je motyl?

Czy motyl jest ptakiem czy owadem?

Co zrobić żeby w miastach pojawiły się motyle?

Zadanie IV Zabawa w sylaby. Czytamy dziecku zagadki, prosimy aby przesylabizowało każdą odpowiedź

Tym co bzyka oraz lata, szyję swą przystraja tata.( muszka )

Jaki owad nocą błyska, jak iskierka z ogniska?( świetlik)

Znacie takiego konika, który zawsze w trawie cyka? ( konik polny )

Tak jak muchomorek w kropki mam spódnicę, nie walczę z muchami, chętniej zjadam mszyce.(biedronka)

Bzyka koło ucha, nie osa, nie mucha, kiedy Cię ukłuje, bąbel wyskakuje.( komar )

Kto to taki? Pewnie wiecie, choć nie rybak – łapie w sieci. Siedzi w kącie – pilnie słucha, czy mu w sieć nie wpadła mucha (pająk)

Owad ten piękny odwiedza kwiateczki, ma skrzydła tęczowe, niekiedy kropeczki.( motyl)

Zgrabne domki w sadzie mają, miód w tych domkach wyrabiają.(pszczoły)

Nie jest ptakiem, chodź skrzydła posiada, w dzień śpi, wieczorem do lampy wpada.( ćma)


Czwartek 07.05.2020

Zadanie I
Co rośnie pod ziemią – zabawa sensoryczna

Potrzebne materiały:

– wielka głęboka misa

– ziemia\kasza\groch\klocki

– większe nasiona, fasolki, cebulki, ziemianki, buraki, marchewki itp. wszystkie rosnące pod ziemią

– woda

Ziemię (lub inny materiał dostępny) zalewamy wodą. Do ziemi wkładamy w różne miejsca cebulki, ziemniaki, po dwa każdego rodzaju. Potem zapraszamy dziecko do zabawy, prosimy żeby znalazło i jednocześnie wyjęło dwa takie same np. warzywa. Można dawać różne instrukcje np. żeby na początku znalazło buraka itp. Potem można policzyć wszystkie skarby, ułożyć od najmniejszego do największego.

Zadanie II

Tajemniczy ogród – praca plastyczna

Jeśli w domu jest możliwość można rozłożyć folię przykleić jakiś wielki karton. Przebrać dziecko w jakieś stare dziurawe ubrania dać farby i pozwolić mu stworzyć pracę pod tytułem ,,Mój tajemniczy ogród’’ . Praca może być wykonana rękami, stopami, ewentualnie pędzlem.

Zadanie III.
Zagadki dla małego ogrodnika.

Narzędzia ogrodnicze

Choć nie gryzą, zęby mają, Ziemię w ogródku wygładzają. ( grabie )

Mały prysznic w ogrodzie dla roślinki drzewka. Wiesz na pewno to..( konewka )

Tym dziwnym pojazdem na jednym kole. Wozi ogrodnik narzędzia na pole.(taczka)

Ta mała na plaży babki uklepuje, ta większa w ogrodzie najlepiej się czuje.

Nie lubi być sama, więc przyjaźnie zerka w kierunku konewki, grabek i wiaderka. (łopatka)

A teraz coś z zupełnie innej beczki…


Środa 06.05.2020 W ogrodzie

Cele:
– usprawnianie aparatu artykulacyjnego
– rozwijanie zainteresowań ogrodniczych

Zadanie I Gimnastyka buzi i języka
Robimy porządki:

Ziemię spulchniamy,  (dzieci poruszają językiem jak łopatką w dolnej części jamy ustnej za dolnymi zębami)

Trawkę pograbimy, ( górnymi zębami niczym grabiami przeczesują język – od czubka ku tyłowi )

Wytyczymy grządki. ( czubkiem języka rysujemy grządki na podniebieniu: podłużne pasy)

A teraz na grządkach

Sypiemy nasionka:

Na pierwszej maciejka, ( przesuwamy język wzdłuż dolnych zębów, po wewnętrznej stronie)

A na drugiej groszek, ( przesuwają język wzdłuż dolnych zębów po wewnętrznej stronie)

Na trzeciej fasolka, ( dotykamy  czubkiem języka górnej wargi, przesuwając go od prawej do lewej strony )

Na czwartej nasturcje ( przesuwają czubkiem języka po dolnej wardze )

I gotowe proszę !

Zadanie II Ogrodnik i nasionko

Zabawa zaczyna się od podziału ról. Prosimy dziecko by było nasionkiem i zwinięte w kulkę położyło się na podłodze.
My ogrodnicy przykrywamy ziarenko kocem (ziemią ).
Następnie podlewamy ziarenko (robimy delikatny masaż opuszkami palców imitującymi deszczyk lub wodę z konewki).
Potem mówimy, że wyszło słonko i okrężnymi ruchami całymi dłońmi pocieramy plecy ziarenka przez koc. Następnie kontynuujemy opowieść o tym, że ziarenko wypuściło korzenie( dziecko prostuje nóżki), potem powoli zaczęło wybijać z ziemi (dziecko wystawia główkę z pod kocyka )
Następnie łodyga rosła w górę wyrosły listki (dziecko klęka na podłodze ) potem pojawił się pączuszek i rozkwitł nasz kwiatuszek. ( z rączek dziecko robi pączuszek nad głową a potem rozchyla rączki).

Rozmowa na temat piosenki. Przykładowe pytania:

Kim jest dziewczynka ?

Co ma w koszyczku ?

Jakie są nasionka i co z nich wyrośnie ?

Co dziewczynka robi konewką ?

Jakich narzędzi używa ogrodniczka by dbać o swój ogród ?

Co jest potrzebne roślinie do życia jak trzeba o nią dbać ?

Zadanie III Pobierz pliki, wytnij i ułóż w prawidłowej kolejności


Wtorek 05.05.2020 Kwiaty wszędzie wokół nas

Cele:
– wdrażanie do uważnego słuchania
– ćwiczenia w przeliczaniu w aspekcie kardynalnym i porządkowym
– utrwalanie nazw kwiatów
– rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych

Zadanie I Wysłuchaj wiersza

Zadanie II Rozmowa na temat wiersza.

Ile kwiatków ma Kasia?

Jaki kwiatek był pierwszy drugi trzeci czwarty ?

Zadanie III Który kwiatek znikł ?- zabawa rozwijająca pamięć i percepcje wzrokową.
Obejrzyjcie wspólnie zdjęcia. Niech dziecko się zastanowi i powie jaki kwiatek zniknął, żonkil? Stokrotka?Następnie niech powie który z kolei zniknął? Pierwszy? Drugi?

Zadanie IV Zgadywanki

Na zielonej łące kwitnie ich tysiące. W swej nazwie sto mają,

jak się nazywają?… (stokrotka)

Jak ten kwiatek się nazywa, co słowo „pan” w nazwie ukrywa? … (tulipan)

Zgadnij, w jakich kwiatach można znaleźć brata?… (bratki)

Tuż przy ziemi niziutko, płatki z łodyżką krótką.

Fioletowe, wesołe, bo to przecież… (fiołek)

Dobrze ją znamy z prześlicznej woni, kwitnie dzwonkami,

chociaż nie zadzwoni. … (konwalia)

Ciekawostki


Poniedziałek 04.05 Jak w ulu

Cele:
– rozbudzanie zainteresowań pszczelarstwem

Zadanie I Obejrzyj film o pszczołach

Zadanie II
Przeczytaj dziecku opowiadania: 

Dawno, dawno temu pszczele rodziny mieszkały w lasach, w starych, dziuplastych drzewach.
Od wiosny aż do jesieni pszczoły codziennie pracowały. Szukały kwiatów, a gdy je znajdowały,
spijały ich nektar i zbierały pyłek. Nadmiar tego, co udało im się zebrać, przerabiały na miód. Przez
całą zimę, gdy cała przyroda przykryta była śniegiem, pszczoły nie opuszczały swego gniazda,
a przetrwać mogły dzięki zapasowi miodu, którym się odżywiały.
Zdarzyło się jednak, że ludzie zauważyli, że pszczoły gromadzą w swoich dziuplach pyszny,
słodki miód i zaczęli go im wykradać. Pszczoły nie mogły bronić się przed ludźmi, ani ich w żaden
sposób przestraszyć, bo w tych dawnych czasach nie miały żądeł i były całkiem bezbronnymi
owadami. Niestety, wskutek tego, co robili pszczołom ludzie, zdarzało się, że pozbawione zapasu
pokarmu pszczoły musiały głodować, a niektóre nawet umierały zimą z głodu. Z roku na rok sytuacja była coraz gorsza. Pomimo, że pszczoły pracowicie zbierały pyłek i nektar i produkowały tak
dużo miodu, jak tylko mogły, ludzie ciągle okradali je i coraz więcej pszczelich rodzin zamierało.
W jednej dziupli, w pszczelej rodzinie mieszkała sobie mała pszczółka. Miała na imię Apisa. Była
pracowita, podobnie jak inne pszczoły, ale bardzo martwiła się, że nawet jeśli pszczoły z jej rodziny
zmagazynują dużo miodu na zimę, to przyjdą ludzie i go zabiorą, a ją i jej krewnych będzie czekał
głód, a może nawet śmierć. Słyszała już, że zdarzało się to w innych pszczelich rodzinach. Z dnia
na dzień Apisa była coraz smutniejsza i markotna, aż w końcu zauważyła to pszczela Królowa.
Wezwała ją do siebie i zapytała o przyczynę zmartwienia. Gdy Apisa wyjaśniła, co tak bardzo ją
trapi, Królowa westchnęła i smutno powiedziała:Niestety, obawiam się, że nic nie możemy zrobić. Jeśli przyjdą ukraść nasz miód, to nie będziemy
miały jak się bronić. Oni o tym wiedzą i wcale się nas nie boją. Ale może będziemy miały szczęście
i ludzie nie wypatrzą naszego gniazda w dziupli, i nie zabiorą naszego miodu. To nasza jedyna
nadzieja.

Ale Królowo – odezwała się Apisa – a jeśli jednak ludzie znajdą nasze gniazdo? Czy na pewno nic
nie możemy zrobić? Nie ma jakiegoś sposobu, byśmy mogły bronić naszego miodu? – dopytywała
Apisa. Królowa ponownie westchnęła i odparła:

Ja nie znam takiego sposobu i nie jestem w stanie nic zrobić. Ale… – Królowa zawahała się, ale
kontynuowała – być może Matka Natura mogłaby nam jakoś pomóc. Jednak droga do niej jest bardzo długa i pełna niebezpieczeństw. Nie mogę narażać żadnej pszczoły na takie ryzyko.

Ależ Królowo! Ja polecę! – zawołała Apisa – Umiem bardzo szybko lecieć, jestem mała, więc nikt
mnie nawet nie zauważy. Dam sobie radę. Polecę do Matki Natury po pomoc! – upierała się dzielna
pszczółka. Królowa długo nie zgadzała się na pomysł Apisy, jednak ta była bardzo uparta i ciągle
prosiła o zgodę. W końcu Królowa uległa jej prośbie i zgodziła się, a Apisa wyruszyła w podróż.
Leciała bardzo, bardzo długo. Dotarła do miejsc, w których nie była nigdy wcześniej. Była coraz
bardziej zmęczona i gdy już traciła nadzieję, że uda jej się dolecieć do celu, ujrzała domek Matki
Natury i po chwili była na miejscu. Matka Natura była nieco zaskoczona niespodziewanymi
odwiedzinami pszczółki, ale była bardzo miła. Zaprosiła Apisę do swojego domku i poczęstowała
pysznymi owocami. Zaciekawiona zapytała o cel wizyty i uważnie wysłuchała, jakie obawy mają
pszczoły. Gdy pszczoła skończyła swą opowieść, Matka Natura powiedziała:Może uda mi się wam pomóc. Dam Ci magiczną różdżkę, która sprawi, że na końcu waszych ciał
wyrosną ostre żądła. Będziecie mogły się nimi bronić, jeśli ktoś was zaatakuje. Ale uważajcie, bo
użądlić będziecie mogły tylko jeden raz w życiu, a potem umrzecie. Nie żądlcie więc bez potrzeby.
Wybierzcie najsilniejsze i najodważniejsze spośród was, niech one będą żołnierzami, broniącymi
całej rodziny w razie niebezpieczeństwa. Mam nadzieję, że taka zmiana spowoduje, że ludzie przestaną kraść wasz miód, mają przecież tyle innego jedzenia!
Apisa podziękowała, wzięła różdżkę, pożegnała się z Matką Naturą i ruszyła w drogę powrotną
do swojego gniazda. Gdy wróciła, po kolei dotykała każdą pszczołę magiczną różyczką i każdej
wyrastało żądło. Apisa dokładnie przekazała wszystkim pszczołom informację o tym, że skorzystać
z żądła mogą tylko raz w życiu, a wszystkie pszczoły zgodziły się, że nie będą nikogo żądlić bez
potrzeby, a jedynie wtedy, gdy będą musiały bronić swojego gniazda, Królowej i miodu.
I tak się pewnego dnia zdarzyło, że ludzie przyszli do pszczelego gniazda i chcieli ukraść pszczołom miód. Byli bardzo zaskoczeni gdy pszczoły zaczęły się bronić żądląc ich boleśnie i bardzo
szybko uciekli. Wiele pszczół tego dnia poniosło bohaterską śmierć w obronie miodu, ale zapas
na zimę został uratowany i pszczoły miały co jeść aż do wiosny. Jednak ludzie ciągle pamiętali
smak pysznego, słodkiego miodu i zastanawiali się, czy mogliby go jakoś uzyskać. To, co sami
wyprodukowali, nawet nie przypominało prawdziwego miodu. Wiosną, gdy kwiaty i drzewa
w ogrodach zakwitły, ludzie zbudowali więc małe, drewniane domki – ule. Zaprosili pszczoły, by
się tam wprowadziły, a pszczoły chętnie to zrobiły, bo wokół uli było mnóstwo kwiatów, gdzie
mogły zbierać nektar i pyłek. Ludzie pilnowali uli i mieszkających w nich pszczół, dbali, by wokół
nie brakowało kwiatów i by pszczołom nie działa się krzywda. W zamian za to jesienią pszczoły
pozwalały ludziom wziąć część swojego miodu tak, by im nie zabrakło pokarmu przez zimę, ale by
i ludzie mogli go trochę zjeść.

Porozmawiaj z dzieckiem na temat treści opowiadania:
– Czym zajmowały się pszczoły na co dzień?
– Gdzie budowały pszczoły swoje domy?
– Kto zaczął wykradać miód pszczołom?
– Do kogo postanowiła polecieć pszczółka Apisa z prośbą o pomoc?
– Co dała pszczołom magiczna różdżka?
– Co wybudowali ludzie dla pszcz

Zadanie III Zagraj w grę


Czwartek 30.04 Kto Ty jesteś?

Cele:
– utrwalanie wyglądu flagi Polski
– utrwalanie wiedzy o ojczyźnie
– rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych

Zadanie dla Ciebie. Z przedmiotów dostępnych w domu ułóż flagę Polski. Poszukaj jak najwięcej przedmiotów w kolorze czerwonym i białym, np.

hdrpl

Teraz rozwiąż zagadki (źródło: boberkowy-world)

Na czerwonej tarczy, widnieje biały orzeł w koronie.
Kto tego symbolu nie zna, niech ze wstydu zaraz spłonie.
Rymuje się, choć nie ma nic wspólnego, z wyrazem „siodło”,
A tym symbolem jest Polski… (godło)

Powiewa ona, gdy wiatr się zerwie
A na niej biel jest i czerwień.
Każdy Polak zyskuje większą odwagę,
Gdy zauważa swego państwa… (flagę)

Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od imienia syrenki i rybaka Warsa je nazwano,
I stolicą państwa  polskiego mianowano.
Przez nie rzeka Wisła przepływa,
Zatem jak stolica Polski się nazywa? (Warszawa)

Ta szeroka rzeka płynie,
po polskiej krainie.
Niczym błękitny, ostry nóż,
przecina Polskę wzdłuż.
Pędzi od gór wysokich, przez Kraków i stolicę
W niej rybak Wars ujrzał swą ulubienicę. (Wisła)

Zwie się Mazurek Dąbrowskiego,
Choć Wybicki jest autorem.
Pieśnią jest państwa polskiego
Polski trzecim jest symbolem. (hymn)

To miejsce w którym mieszkamy, to nasza ojczyzna
To nasze państwo, każdy to przyzna.
Pod biało-czerwonymi barwami się skrywa,
Jak nasz piękny kraj się nazywa? (Polska)

A teraz coś z zupełnie innej beczki… Zobaczcie kogo spotkałam w lesie 🙂

Jest uznawana za najładniejszego polskiego płaza. Jej ciało jest czarne i błyszczące, pokryte żółtymi lub pomarańczowymi plamami. Ubarwienie salamander jest bardzo zmienne, nie spotyka się dwóch zwierząt o takim samym układzie plam na ciele. Z boku głowy zwierzę ma gruczoły wydzielające jad. Jest on niegroźny dla człowieka, ale może podrażniać np. oczy. W Polsce salamandry występują w górach i na pogórzu.

Samice „rodzą” larwy do wody, co jest to dla nich dość trudne, gdyż nie umieją pływać. Larwy żyją w wodzie i są wyjątkowo drapieżne. Latem przeobrażają się w dorosłą postać salamandry. Płaz ten przebywa w wilgotnych lasach, blisko wody, gdyż nie znosi upałów. Ponieważ w czasie polowania jest powolna i niezgrabna, poluje na niezbyt zwinne owady, nagie ślimaki. Dzięki jadowi i odstraszającemu ubarwieniu oprócz człowieka salamandra nie ma naturalnych wrogów. Zagrożeniem są dla niej samochody, a wybetonowywanie brzegów potoków górskich powoduje, iż dorosłe osobniki wpadają do wody i topią się.

Gatunek chroniony, zagrożony wyginięciem.


Środa 29.04 Warszawa

Cele:
– rozwijanie poczucia przynależności do Polski
– utrwalanie wyglądu polskich symboli narodowych
– ćwiczenia uważnego słuchania
– poznanie symboli narodowych, zabytków,
– rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

1. Słuchanie wiersza – zagadki E. Śnieżkowskiej – Bielak

Na brzegu Syrenka
miasta swego broni.
Tarczą się osłania
i miecz trzyma w dłoni.
Dalej- Stare Miasto-
barwne kamieniczki.
Zbiegają ku Wiśle
wąziutkie uliczki.
Zamek, a przed zamkiem
na szczycie kolumny
stoi sam król Zygmunt
z miasta swego dumny.
Więc jakie to miasto,
gdzie wciąż mieszka sława?
To stolica Polski,
a zwie się……….

2. Wysłuchanie legendy o Warszawie pt.,, Wars i Sawa ‘’

Zadanie A

Rozmowa na temat legendy. Przykładowe pytania.

– Kim był Wars?
– Czym zajmował się Wars ?
– Kto mu się spodobał ?
– Jak miała na imię syrenka?
– Jak syrenka zmieniła ogon na nogi ?
– Co się stało dalej ?
– Jak powstała Warszawa?

Zadanie B
Syrenka warszawska – praca plastyczna

Potrzebne materiały:
–  klej
– papier zielony i niebieski
– kredki

Korzystając z załącznika dokończ rysunek według wytycznych. Ogon syrenki zrób z kawałków zielonego i niebieskiego papieru. Przyklej je klejem.

Zadanie C
Kolaż Warszawa

Potrzebne materiały:
– kartka papieru
– klej
– nożyczki
– gazety z warszawskimi, blokami, wieżowcami, ulicami, Wisłą, pomnikami i zabytkami.

Dajemy dziecku gazety, z których oni wycinają warszawskie zabytki, ulice, bloki a potem przyklejają na kartkę. Potem można opowiedzieć dziecku o zabytkach warszawskich, których jeszcze nie zna. Można pobawić się w odszukiwanie na kolażu pomników albo liczenie zabytków.

Zadanie D
,,Budujemy Warszawę’’ – zabawa konstrukcyjna

Potrzebne materiały:
– klocki

Po uzyskaniu niezbędnej wiedzy na temat warszawskich zabytków i warszawskich ulic dziecko może przejść do samodzielnego budowania Warszawy z klocków.

Zadanie E

Śpiewanie piosenki pt. ,, Płynie Wisła płynie po polskiej krainie‘’

Nauka choreografii do piosenki


A teraz coś z zupełnie innej beczki… Mela wraz z Rodzicami przesyła trochę ciepła i słońca 🙂


Wtorek 28.04.2020 Symbole narodowe

Cele:
– rozwijanie poczucia przynależności do Polski
– utrwalanie wyglądu polskich symboli narodowych
– ćwiczenia uważnego słuchania
– ćwiczenia w zapamiętywaniu symbolu graficznego cyfry
– rozwijanie wyobraźni przestrzennej

1.  Słuchanie wiersza Cz.Janczarskiego ,, Barwy ojczyste ‘’

Powiewa flaga ,

gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze

Biel jest i czerwień .

Czerwień – to miłość.

biel- serce czyste …

Piękne są nasze barwy ojczyste

Zadanie A

Rozmowa na temat wiersza. Przykładowe pytania.

– O czym jest mowa w wierszu?

–  Jakie barwy ma flaga ?

– Co oznacza barwa biała a co czerwona ?

Zadanie B
Flaga Polski – praca plastyczna

Potrzebne materiały:

– biała kartka

– ołówek

– cyrkiel, lub coś do odrysowania kół różnej wielkości

– farby

W połowie kartki ołówkiem rysujemy linię tworząc w ten sposób flagę. Potem cyrklem na dolnej części flagi (tam gdzie występuje barwa czerwona ) rysujemy niewielkie koła. Możemy też je odrysować lub dać dziecku do odrysowania.
Następnie na kołach w różnych miejscach rysujemy liczby od 1 do 10.
Dajemy dziecku czerwoną farbę i prosimy żeby zamoczyło pierwszy palec w czerwonej farbie i zamalowywało kwłaściwe koło według naszej instrukcji.
Następnie macza 2 palce w farbie i zamalowuje koło z cyfrą 2, potem macza 3 palce i koło z cyfrą 3..itd.

( np. znajdź cyfrę 8 i ją zamaluj itd.) Gdy dziecko zakończy zamalowywanie kół możemy poprosić by jeszcze raz z nami przeliczyło koła a potem by pomalowało przestrzenie między czerwonymi kółkami.

Zadanie C
Praca plastyczna- Godło Polski

Potrzebne materiały :

– czerwona kartka

– białe kółka narysowane cyrklem dwóch wielkości – 3większe koła, 19 mniejszych.

– żółte małe kółka 4 sztuki

– nożyczki

– klej

Dajemy dziecku do wycięcia koła , możemy mu pomóc ze względu na ilość . Następnie koła składamy na pół. Układamy według wzoru a następne przyklejamy klejem na czerwoną kartkę .


Poniedziałek 27.04.2020 Co to jest Polska

Cele:
– kształtowanie poczucia przynależności narodowej
– rozmowa na temat tekstu Piosenki
– zapoznanie z topografią Polski

1. Wysłuchanie piosenki i obejrzenie teledysku pt.,, Jestem Polakiem ‘’

Zadanie A

Odpowiedz na pytania po wysłuchaniu i obejrzeniu piosenki pt ,, Jestem Polakiem’’
–  Kim jesteśmy ?
–  Dlaczego jesteśmy Polakami ?
–  Jakiego Państwa mapa jest przedstawiona w teledysku ?
–  Czym pojechały dzieci by zwiedzić Polskę?
–  Jakie miejsca odwiedziły dzieci?
–  W jakim mieście ty mieszkasz ?
– Co ciekawego dzieci zwiedziły w każdym z miast ?
– Jakie stroje mają na sobie dzieci ?

Zadanie B

Spróbujcie razem odkodować mapę i flagę Polski.

Zadanie C
Prosimy dziecko o obrysowanie konturu oraz wycięcie mapy Polski następnie Rodzic rysuje na mapie główne rzeki Polski pokazując je dziecku. Następnie prosimy dziecko by kropeczką zaznaczyło na mapie miejsca, które odwiedziły dzieci  i zaznaczyły je na mapie.


Piątek 24.04.2020 Dbamy o środowisko

Cele:
– uświadamianie konieczności dbania o środowisko
– rozbudzanie świadomości odpowiedzialności za świat wokół nas

Zadanie A

Rozmawiamy z dziećmi na temat bajki. Przykładowe pytania:

–  Kim było drzewo?

–  Jak pomagało i komu ?

 – Jak w życiu codziennym pomagają nam drzewa ?

–  Co w naszym domu jest zrobione z drzewa?

–  Czy wiesz jak drzewa pomagają nam oddychać ?

Oglądamy pyły

Powietrze w czasie zimy jest ciemne od dymu nadeszła już wiosna i możemy zbadać czy i jak dużo w powietrzu występuje zanieczyszczeń i pyłów.

Potrzebne materiały:

– białe płatki kosmetyczne

– taśma klejąca

– lupy

– odkurzacz

Na rurę odkurzacza kładziemy płatek kosmetyczny obklejając go taśmą klejącą wokoło, następnie otwieramy okno albo balkon z dzieckiem i przez parę minut trzymamy odkurzacz włączony. Możemy to zrobić kilka razy jak bo badacz … dla pewności.
Potem pod lupą badamy nasze płatki i patrzymy, co się na nich znajduję.

Im więcej pyłów tym bardziej zanieczyszczone powietrze, które przyczynia się problemów z oddychaniem, bólów głowy, podrażnienia oczu nosa i gardła. Oraz zwiększone ryzyko zachorowania na wiele chorób.

Smog

 Smog to szkodliwe wywoływane działalnością człowieka zjawisko atmosferyczne. Zimą obserwujemy smog powstały w wyniku wymieszania powietrza z zanieczyszczeniami związanymi ze spalaniem węgla i emisją pyłów. Smog latem w dużych miastach tworzy się przez duży ruch pojazdów.

Potrzebne materiały:

– 2 szklane butelki z metalowymi zakrętkami

– 2 miseczki

– gorąca woda

– lód

– kawałki papieru lub wykałaczki

– termometr

Do misek wstawiamy butelki. Dookoła pierwszej butelki w miskę wlewamy gorącą wodę (osoba dorosła, ostrożnie). Wokoło drugiej wrzucamy lód(1/3 butelki ). Następnie czekamy 5 minut. Kiedy dolna część butelek zmieni temperaturę rodzic wkłada palące się kawałki papieru, potem nakładamy nakrętki. Czynność powtarzamy kilkakrotnie ąż w butelce powstanie dobrze zauważalny dym. Potem obserwujemy, w której części gromadzi się dym. Potem otwieramy butelkę obserwujemy jak dym wydostaje się z obu butelek jaki czuć zapach.

Wnioski: w zimnej butelce gromadzi się na dole, w ciepłej unosi się do góry. Zimą podczas mrozu powietrze przy ziemi jest chłodniejsze niż w warstwach powyżej ( odwrotnie niż latem ). Powietrze wraz z zanieczyszczeniami jest zatrzymywane przy ziemi tworząc smog, którym oddychamy.


Czwartek 23.04.2020 Zabawy matematyczne

Cele:

  • Rozwijanie umiejętności matematycznych
  • Ćwiczenie pamięci i koncentracji
  • Doskonalenie umiejętności skupiania uwagi

Zadanie I Pająk i muchy
Przedszkolaku, narysuj prostą pajęczynę z pająkiem po środku

Wytnij ok. 20 kółeczek i narysuj na nich proste kolorowe muszki

Zaproś do gry rodzica lub rodzeństwo. Rzucasz kostką. Na pajęczynie układasz tyle muszek, ile wypadło oczek na kostce. Wygrywa ten gracz, który pierwszy uzbiera na swojej pajęczynie ustaloną na początku gry liczbę muszek np.: 20. Porównajcie swoje pajęczyny: Ile brakuje Ci muszek do 20? Ile masz żółtych muszek? Jakiego koloru muszek masz najwięcej? Itd.

Zabawa ruchowa “Pająk i muchy”
Przedszkolaku, znasz zabawę z przedszkola. Na hasło: Mucha lata! – biegasz. Na hasło – Pająk! stajesz bez ruchu. Jeżeli pająk zauważy, że się poruszyłeś, dostajesz zadanie np.: 

  • Wymień dni tygodnia
  • Wymień nazwy miesięcy
  • Policz do 15
  • Wymień 5 zwierząt wiejskich
  • Wymień 5 figur geometrycznych itp.

Zagraj w grę


Z okazji Światowego Dnia Książki Zapraszamy dzieci do obejrzenia Spotkania z autorem książek dla dzieci Panią Małgorzatą Swędrowską, która w zakładce „Czytane znienacka” czyta dzieciom książki


Środa 22.04.2020 Dzień Ziemi

Cele:
– uświadomienie konieczności dbania o planetę
– utrwalanie wiadomości na temat segregacji śmieci

Zadanie I
Obejrzyj z dzieckiem ilustrację przedstawiającą zasady segregowania śmieci. Porozmawiajcie o tym.

Zadanie III Zagraj w grę

Zadanie IV
Zbuduj z dzieckiem mini kontenery na odpady. Posegregujcie wspólnie śmieci 🙂


Wtorek 30.04.2020 Biedronki z pod Jabłonki

Cele:
– wdrażanie do uważnego słuchania
– rozpoznawanie obrazu graficznego cyfr od 1 do 10.
– ćwiczenia umiejętności przeliczania w aspekcie porządkowym
– usprawnianie motoryki małej
– ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej

  1. Czytanie wiersza ,, Biedronki’’ Elizy Rozdoby

Zadanie I Rozmowa na temat treści wiersz:
– Ile dzieci mieli Państwo Biedronki?
– Czy pamiętasz co robiły małe biedronki przed pójściem spać?

Zadanie II
Wariant Trudny
Rozłóż przed dzieckiem lub napisz w jednej lini cyfry od 1 do 10 lub napisz je losowo na kartce.
Wysłuchajcie jeszcze raz wiersza. Za każdym razem gdy dziecko usłyszy cyfrę, niech wskaże ją palcem.

Wariant Łatwy
Obejrzyj z dzieckiem i wysłuchaj jeszcze raz wiersza. Niech pokazuje cyfry na placach, razem z Panią Agnieszką.

Zadanie III Przeliczanie w aspekcie porządkowym
Wariant trudny
Narysuj lub wytnij biedronki z różną ilością kropek na skrzydłach. (Dziecko może samodzielnie przygotować kilka biedronek z różną ilością kropek. Może być ich więcej).
Zapytaj się dziecka:
„Która biedronka ma tylko dwie kropki?” Dziecko liczy głośno:

Wariant łatwy
Wspólnie z dzieckiem przygotowujemy lub rysujemy kilka biedronek w różnych kolorach. Pytamy się dziecka: Która biedronka jest niebieska?
Dziecko przelicza w aspekcie porządkowym „Pierwsza biedronka, druga biedronka, trzecia biedronka.”


Poniedziałek 20.04.2020r. Biedroneczki są w kropeczki

Cele:
– wdrażanie do uważnego słuchania oraz odpowiadania na pytania do wysłuchanego tekstu
– rozwijanie umiejętności odczytywania cudzych emocji oraz mówienia o swoich, nazywanie ich
– usprawnianie motoryki małej
– utrwalanie pojęć geometrycznych oraz wyglądu figur.
– ćwiczenia w przeliczaniu i liczeniu

  1. Wysłuchajcie uważnie piosenki

Zadanie A

  • Narysuj na kartce trójkąt, prostokąt, elipsę i kilka małych kół
  • Porozmawiaj z dzieckiem na temat tych kształtów. Nazwijcie je wspólnie.
  • Niech dziecko wytnie je i ułoży przed sobą na stole. Należy ułożyć muchomora i biedronkę.
  • Poproś dziecko aby narysowało na muchomorze i biedronce „minę”, która odpowiada ich nastrojom z piosenki. Porozmawiaj z dzieckiem dlaczego muchomor i biedronka tak się czuły.
  • Narysuj według wzoru Marysię, lub zrób to według własnego pomysłu. Porozmawiajcie o nastroju dziewczynki. Czy była smutna, wesoła czy przestraszona. Gdy już wspólnie dojdziecie do wniosku, że Marysia była smutna, niech dziecko wymyśli sposoby jak można rozweselić te postacie, jak im pomóc. Niech narysuje wesołą Marysię.

Piątek 17.04.2020r. Dom dla pszczół

Cele:
– rozwijanie świadomości dbania o zwierzęta, nieważne jakich są rozmiarów
– utrwalanie wiadomości na temat tego dlaczego pszczoły są potrzebne
– wdrażanie do uważnego słuchania
– rozwijanie motoryki małej

1. Przeczytanie wiersza zmartwienie pszczoły

ZMARTWIENIE PSZCZOŁY

Przyleciała pszczoła,
Na kwiatek niebieski,
Lecz on jest skażony,
Lecą pszczole łezki.

Usiadła zmartwiona,
Na kwiatek różowy,
Nektaru tu nie ma,
On jest plastikowy!

Załamana leci dalej.
Jest gdzieś ogród kwiatów żywych?!
Nie zrobi, przecież sztucznego miodu,
Potrafi robić, tylko prawdziwy!

Musi wykonać zadanie,
Znaleźć kwiaty pachnące.
Zmęczyły się jej skrzydełka,
Upadła na łące.

Kilkanaście minut,
Tak na trawie leży,
Poruszyła się troszeczkę,
Gdy poczuła zapach świeży.

Pszczole, coraz lepiej,
Już oprzytomniała,
Szybko z żywych kwiatów,
Nektar pozbierała.

W domku zwanym ulem,
Gdzie mieszkanko miała,
Nektar na miód przerobiła,
I ludziom go dała.

Miodem serce można wzmocnić,
Będzie zdrowe długie lata,
Gdyby pszczół zabrakło,
Byłby koniec świata!

Chrońmy pola, chrońmy łąki,
Wokół „ chemii” dosyć!
Gdyby pszczoły przemówiły,
 nas o to pomoc by bardzo prosiły !

Zadanie 1

Rozmowa na temat wiersza. Oto przykładowe pytania:

Dlaczego pszczoła była smutna i płakała?
Jaki kwiat był skarżony ?
Jaki był drugi kwiatek ?
Dlaczego pszczoła upadła?
Co się stało potem?
Co się stanie gdy nie będziemy pomagać pszczołom?
Jak możemy pomóc pszczołom ?

Zadanie 2

,,Dom dla pszczół  ‘’ – praca plastyczna ciąg dalszy.

Potrzebne materiały :

–  pomalowany wczoraj karton
– pomalowane rolki papieru
– zrobione wczoraj pszczoły

Pomalowane rolki papieru układamy jedna obok drugiej w pomalowanym kartonie. Tak powstał dom dla pszczół.

Mogą Państwo zrobić także prawdziwy dom dla pszczół, muraki ogrodowej, biedronki albo trzmiela.


Czwartek 16.04.2020 Bee=be

Cele:
– rozwijanie umiejętności uważnego słuchania
– rozmowa na temat roli, którą pełnią pszczoły w przyrodzie
– usprawnianie aparatu artykulacyjnego
– poszerzanie słownictwa w języku angielskim

1. Przeczytanie dwóch zwrotek wiersza K. Rogulskiego bez podawania tytułu.

Pszczoły

Mają domek swój nieduży,
Który im do pracy służy
Oraz siły niespożyte…
Takie to są pracowite!
A każda z nich wciąż się trudzi
Żeby zrobić miód dla ludzi.

Choć skrzydełka mają małe
To i tak szczęśliwe całe
Z tego kwiatka na ten kwiatek,
Gdzie nektaru jest dostatek,
Przelatują z taką gracją,
Że w mig stają się atrakcją,
A każda z nich wciąż się trudzi
Żeby zrobić miód dla ludzi.

Gdy przeleci obok pszczoła
Każdy z przerażeniem woła,
Nawet gdy przeleci bokiem
Lub do szklanki wpadnie z sokiem…

A każda z nich wciąż się trudzi
Żeby zrobić miód dla ludzi.

Zadanie I

Zadanie pytań dziecku

Czy wie o kim mowa w wierszu?
Co robią pszczoły ?
Co zbierają pszczoły ?
Jakie skrzydełka ma pszczoła?

Zadanie II

Przeczytanie całości wiersza. Rozmowa o tym dlaczego ludzie się boją pszczół ?
Czy warto uratować pszczołę ze szklanki z sokiem i dlaczego ?

Zadanie IV

Zabawa logopedyczna usprawniająca motorykę.

,, Pszczółka i jej kochany kwiatek ’’

Rodzic kładzie się na podłodze ze zgiętymi nogami udając kwiatek. Dziecko udaje pszczółkę, kładąc się na zgiętych nogach zaczyna lecieć wydając dźwięki pszczółki ( bzzy bzyy), kiedy jest blisko kwiatuszka (rodzica) musi go pocałować  w usteczka robiąc dzióbek a potem mówi, dziękuję kwiatuszku. Rodzic może też położyć sobie na twarz np. piórka, chusteczkę i prosi pszczółkę żeby mu pomogła… zadaniem pszczółki jest podczas lotu zdmuchniecie wszystkiego z kwiatuszka żeby mógł swobodnie oddychać.

Zadanie V
Praca plastyczna. Warto zrobić, ponieważ jej kontynuacja będzie na następnych zajęciach.

Potrzebne materiały:

– rolki po papierze toaletowym i mały karton po butach na jutro do zrobienia ula
– jajka od jajek niespodzianek
– czarny wodoodporny nie zmazywalny marker
– skrzydełka malutkie wycięte z kartki, które później przykleimy do jajek niespodzianek
– farby żółte, ewentualnie pomarańczowe
– pędzel lub paluszki

Najpierw dajemy dziecku pudełeczka po jajkach niespodziankach i marker dziecko maluje czarne oczka i paski potem doczepiamy białe skrzydełka wycięte z kartki.

Potem dajemy dziecku karton, rolki papieru oraz żółte farby i mówimy dziecku żeby to wszystko pomalowało. Po skończonej pracy zostawiamy do wyschnięcia do jutra.

Zadanie VI

Zabawa – „Pomóż znaleźć mi mojego braciszka”

Do zrobionych pszczółek z jajek niespodzianek wkładamy różne rzeczy. Np. do 2 wkładamy fasolki do następnych 2 wkładamy małe koraliki, do kolejnych 2 kaszę, do kolejnych sól itp. Następnie mieszamy wszystkie pszczółki i prosimy dziecko żeby znalazło parę czyli dobrało brata czyli pszczółkę która wydaje taki sam dźwięk.



Środa 15.04.2020 Dżdżownica czy gąsienica

Cele:
– wdrażanie do uważnego słuchania oraz do udzielania odpowiedzi do wysłuchanego tekstu
– usprawnianie aparatu artykulacyjnego
– usprawnianie motoryki małej
– rozmowa z dzieckiem na temat istoty życia każdego organizmu
– kształtowanie świadomości dbania o przyrodę oraz zwierzęta
– zapoznanie z rolą, którą pełnią dżdżownice

1. Posłuchaj wiersza o dżdżownicy Olgi Adamowicz „Dżdżownica’’

(Przepraszam za wymowę, Dżdżownica Helena też chodzi do logopedy 🙂 )

Zadanie I

Rozmowa o dżdżownicach na podstawie wiersza. Wytłumaczenie, dzieciom, że każde stworzenie chce żyć o tym, że dżdżownice pomagają roślinom a tym samym nam. Tłumaczymy dzieciom, że słabości i bezbronności nie wolno wykorzystywać. Siła ludzka pochodzi z serca i silni stajemy się wtedy, gdy troszczymy się o słabszych.

Zadanie II
Bijemy brawo dżdżownicy – uważne słuchanie
Zadaniem dziecka jest uważne słuchanie wiersza i za każdym razem, kiedy usłyszy słowo dżdżownica bije jej brawo.

Zadanie III
Logopedyczna dżdżownica P. Geller. Naucz dziecka tej rymowanki i powtarzajcie ją w różnym tempie.

Zjadła dżem dżdżownica,
wreszcie pękła jej spódnica.
Zapłakała dżdżyście i żałośnie:
„Jak na drożdżach brzuch mi rośnie”

Zadanie IV Praca logopedyczno – plastyczna

Potrzebne materiały:
– paski papieru
– kredki różowe
– rurki
– nożyczki Rysujemy paski 15/ 3 cm. Dziecko je wycina i koloruje. Następnie robimy harmonijkę z paska i zaokrąglamy nożyczkami oba boki. Następnie rysujemy dżdżownicy oczka i robimy wyścig dmuchając rurką w tylną część dżdżownicy tak by się poruszała.

Zadanie V

Kliknij w link i przeczytaj dziecku bajkę o dżdżownicy Helence.


Wtorek 14.04.2020 Jak Ślimak tupie nogą – czyli rzecz o emocjach

CELE:
– rozwijanie umiejętności mówienia o swoich emocjach, nazywanie ich
– wdrażanie do uważnego słuchania oraz odpowiadania na pytania
– rozwijanie wyobraźni oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
– usprawnianie motoryki małej

1. Czytanie wiersza  Jana Brzechwy

Ślimak

„Mój ślimaku, pokaż rożki,
Dam ci sera na pierożki.”

Ale ślimak się opiera:
„Nie chcę sera, nie jem sera!”

„Pokaż rożki, mój ślimaku,
Dam ci za to garstkę maku.”

Ślimak chowa się w skorupie.
„Głupie żarty, bardzo głupie.”

„Pokaż rożki, mój kochany,
Dam ci za to łyk śmietany.”

Ślimak gniewa się i złości:
„Powiedziałem chyba dość ci!”

Ale żona, jak to żona,
Nic jej nigdy nie przekona,

Dalej męczy: „Pokaż rożki,
Dam ci za to krawat w groszki.”

Ślimak całkiem już znudzony
Rzecze: „Dość mam takiej żony,

Życie z tobą się ślimaczy,
Muszę zacząć żyć inaczej!”

I nie mówiąc nic nikomu,
Po kryjomu wyszedł z domu.

Lecz wyjść z domu dla ślimaka
To jest rzecz nie byle jaka.

Ślimak pełznie środkiem parku,
A dom wisi mu na karku,

A z okienka patrzy żona
I wciąż woła niestrudzona:

„Pokaż rożki, pokaż rożki,
Dam ci wełny na pończoszki!”

Ślimak jęknął i oniemiał,
Tupnął nogą, której nie miał,

Po czym schował się w skorupie
I do dziś ze złości tupie.

Zadanie I
Rozmowa o ślimaczku i o tym, jakie emocje czuł. Rozmawiamy z dzieckiem o tym, że każdy czasem się złości wszyscy codziennie przeżywamy różne emocje. Rozmawiamy o tym, że jeśli nie będziemy rozmawiać o swoich emocjach, potrzebach nie rozwiążemy problemu, bo one będą wędrowały za nami a nawet będą  się piętrzyć

Zadanie II

Zabawa w kalambury o emocjach Jedna z osób pokazuje emocje druga ją zgaduje potem następuje zamiana

Zadanie III

Praca plastyczna rodzina ślimaczków. Potrzebne materiały :
– trzy narysowane na kartce koła różnej wielkości (brzuszki)
– trzy komplety po trzy kółka, duże, mniejsze i najmniejsze (dom ślimaka)
– sześć paseczków ( rogi )

Dajemy dziecku koła do wycięcia, potem bawimy się w liczenie i stopniowanie wielkości, układanie w szeregu według wielkości. Następnie prosimy dziecko o pokolorowanie według uznania. Potem prosimy żeby dziecko trzy koła (zgięło na pół). Następnie do każdego kółka przyklejamy po trzy koła ( od największego do najmniejszego). Rysujemy oczka i przyklejamy rogi.

Zadanie IV

Robimy przedstawienie ze ślimaczkami o emocjach Na podstawie wiersza razem z dzieckiem robimy przedstawienie. Można stworzyć inne przedstawienie o emocjach ze ślimaczkami a potem porozmawiać lub poprosić dziecko żeby zrobiło dla nas przedstawienie ze ślimaczkami o emocjach a potem wspólnie porozmawiać


Piątek 10.04.2020 Alleluja ! Alleluja!

Piosenka sprawdza się przy nauce sylabizowania 😉


Część właściwa
Cele:
– wdrażanie do uważnego słuchania
– utrwalenie liczebników głównych i porządkowych w zakresie 10
– tworzenie sytuacji doskonalących umiejętność określania wyniku dodawania
– usprawnianie motoryki małej
– ćwiczenia dostrzegania rytmów i powtarzających się sekwencji

Zadanie I „Pisanki”

Pierwsza ma kreski
Druga – kółka zielone
Trzecia – drobne kwiaty
Czwarta – dużo kropek
Piąta –  gwiazdki świecące
Szósta – znów zygzaki
Siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki
Ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków
Dziewiąta –  ma już prawie wszystko:
I kropki i zygzaki i paseczków wiele
I czerwień i złoto i błękit i zieleń
I dziesiąta – największa – piękna, przystrojona w kolory tęczy
Dumne są z nich dzieci wszystkie

– Przeczytaj tekst.
– Porozmawiajcie o jego treści.
– Zapytaj czy dziecko pamięta ile było pisanek.
– Niech narysuje 10 „pustych” konturów pisanek.
– Zacznij czytać jeszcze raz. Dziecko ma za zadanie ozdobić każdy kontur według instrukcji z wiersza.
– Zapytaj: np. Która pisanka ma dużo kropek? (Dziecka ma policzyć w aspekcie porządkowym „pierwsza, druga, trzecia, czwarta”. Prawidła odpowiedź to „czwarta pisanka”.

Zadanie II
Dokończ kolorowanie według wzoru.


Czwartek 09.04.2020 Wielkanocne przygotowania

Cele:
– ćwiczenia w sylabizowaniu
– wdrażanie do uważnego słuchania
– zapoznanie z różnymi sposobami barwienia jajek na Wielkanoc
– rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

Zadanie I Zabawa z rymowanką

Pi-san–ki,  pi–san–ki,

jaj-ka   ma-lo-wa-ne.

Co  to  za  Wiel–ka-noc,

bez  barw-nych   pi–sa-nek!

Dzieci uczą się rymowanki następnie stojąc naprzeciwko rodzica sylabizują ją i naprzemiennie uderzają w swoje dłonie (lub kolana) raz w dłonie rodzica

Zadanie II
Tłumaczymy dziecku, czym różnią się pisanki (pisanki są we wzorki) od kraszanek (kraszanki są jednokolorowe) Potem z dzieckiem można zrobić eksperyment.

Zadanie III Robimy pisanki i kraszanki
Potrzebne materiały:
– jajka, 
– pianka do golenia,
barwniki spożywcze

Lub:
– jajka,
– miska,
– woda,
– lakiery do paznokci

Zadanie IV Zabawa naśladowcza Joanny Wasilewskiej

Wysłuchaj wiersza uważnie. Porozmawiaj z Rodzicami o czym jest ten wiersz. Wysłuchaj jeszcze raz i staraj się naśladować ruchem ciała wszystkie czynności przy pieczeniu ciasta.

Pieczenie ciasta

Wsyp do miski mąki szklankę.

Utrzyj żółtka.

Ubij piankę.

Dodaj mleko i rodzynki

Będzie ciasto dla rodzinki.

Łyżka cukru szczypta soli

zapach taki,  jak kto woli:

śmietankowy, cytrynowy,

migdałowy lub rumowy.

Teraz ciasto ugnieść trzeba

i niech rośnie aż do nieba.

Pac do formy, ale heca,

ono się nie boi pieca.

Upieczone, wystudzone,

czekoladą ozdobione.

Na talerzu je ułożę,

już spróbować każdy może.


Środa 08.04.2020r. Na wielkanocnym stole

Cele:
– wdrażanie do pomagania rodzicom w domowych obowiązkach
– rozwijanie poczucia przynależności do rodziny oraz do celebrowania polskich tradycji
– rozwijanie zmysłu smaku i węchu
– utrwalanie słownictwa w języku angielskim

Język angielski

Zadanie I
Poranna gimnastyka. Ścieramy, wycieramy, odkurzamy czyli pomagamy rodzicom w świątecznym sprzątaniu.

Zadanie II
Po skończonej pracy w kuchni możemy się pobawić w odgadywanie świątecznych smaków. Zasłaniamy dziecku oczy i dajemy do spróbowania np. rodzynek, różne rodzaje orzechów. Możemy też pobawić się w odgadywanie zapachów.

Zadanie IV

Zadanie V


Wtorek 07.04.2020r. Wielkanocny królik

Cele:
– wdrażanie o uważnego słuchania
– rozwijanie umiejętności sylabizowania
– wdrażanie do odpowiadania na pytania związane z tematem
– ćwiczenia w przeliczaniu
– wdrażanie do prawidłowego posługiwania się nożyczkami
– wdrażanie do zachowania porządku po skończonej pracy

Zadanie I
Zabawy przy muzyce. Kliknij w button aby odsłuchać i zatańczyć.

Zadanie II
Wysłuchaj wiersza. Postaraj się zapamiętać jak najwięcej zwierząt, które pojawiły się w utowrze.

Zadanie III
Zadanie dla Rodzica:.
Przeczytaj dziecku wiersz, akcentując pojawiające się zwierzęta.

Dla Dziecka:
1. Wysłuchaj najpierw opowiadania.
2. Spróbuj wymienić z pamięci wszystkie zwierzęta, które starały się pomóc zajączkowi w chorobie.
3. Weż klocki, kredki, lub guziki.
4. Jeden klocek to jedno zwierzę.
5. Za każdym razem gdy słyszysz nazwę zwierzęcia, połóż jeden klocek.
6. Spróbuj policzyć wszystkie klocki.

Dla Rodzica i Dziecka:
Wspólnie przesylabizujcie każdą nazwę zwierzęcia, na kilka różnych sposobów:
– jedna sylaba = jedno klaśnięcie
– jedna sylaba= jeden klocek
– jedna sylaba = jeden podskok
– jedna sylaba = jedno tupnięcie

Zadanie IV
Spróbuj samodzielnie wykonać zajączka.
Pamiętaj o zasadach bezpiecznego korzystania z nożyczek oraz do sprzątnięcia po sobie gdy skończysz wycinać i malować. Nasz bałagan-nasze sprzątnie 🙂


Poniedziałek 06.04.2020 Kokoszka

CELE :
– rozwijanie mowy
– wdrażanie do uważnego słuchania
– rozwijanie słuchu fonemowego

1. Słuchanie słów piosenki pt. ,, Kokoszka ‘’

Powiem wam bajeczkę!
Miałam kokoszeczkę.
A ta kokoszeczka
znosiła jajeczka.
Wcale to nie bajka,
że z każdego jajka,
wyszła ta żółciutka
kurecza malutka.

Potem kokosze czka
wkoło ogródeczka
razem z kurczętami
zbierała ziarneczka.
Jastrząb wygłodzony raz nastawił szpony,
ale moja kurka
podarła mu piórka.

Zadanie A
Rozmowa na temat piosenki. Próba odpowiedzi na pytania zadane przez rodzica.
Przykładowe pytania

Kto znosi jajka?
Z czego wykluwają się kurczątka ?
Jak kura opiekuje się kurczątkami ?
Co je kurka?
Kto chciał zaatakować kurczątka?
Co zrobiła kura ?

Zadanie B
Wspólne śpiewanie i taniec https://www.youtube.com/watch?v=iFIIKPFOgRY

Zadanie C
Jajeczka do kurnika – zabawa w grupowanie do zbiorów , prawidłowe stosowanie przyimków oraz orientację w przestrzeni.

Potrzebne materiały:

  •  duży przeźroczysty worek strunowy
  •  żel do włosów lub żel medyczny
  •  taśma  kolorowa do wyznaczenia kurników ( kwadratowego, trójkątnego, prostokątnego) lub niezmazywalny flamaster do wyznaczenia
  •  guziki przynajmniej po 5 sztuk takiego samego koloru (  razem przynajmniej 15 sztuk )

Worek napełniamy żelem. Wrzucamy guziki lub coś czym można zastąpić guziki np. koraliki do worka z żelem. Zamykamy worek strunowy dodatkowo można zabezpieczyć go taśmą przezroczystą. Następnie na worku przyklejając taśmę wyznaczamy kurniki. Jeden w kształcie trójkąta drugi w kształcie kwadratu trzeci w kształcie prostokąta. Następnie mówimy dziecku, że jest kurką i musi zaprowadzić jajka do kurników żeby nie zjadł lisek. Dajemy dziecku różne zadania. Pierwszym zadaniem jest zaprowadzenie np. żółtych jajek (guzików) do trójkątnego kurnika, zielone do prostokątnego itd. Następnie prosimy dziecko żeby przeliczyło ilość jajek ( guzików) w każdym kurniku. Kolejnym zadaniem może być prośba o przełożenie 2 zielonych jaj obok (przed, za, po lewej, prawej) stronie kurnika żeby jajka się dotleniły ;).  Można też określić dziecku ile ma być w każdym kurniku i poprosić żeby wskazało w którym jest najwięcej, a w którym najmniej.

ZAGRAJ W GRĘ: Kliknij w kurczaczka. Uderz we wszystkie obrazki, które kojarzą Ci się z Wielkanocą.


Piątek 03.04.2020 Czy ktoś widział dziub dziuba?

CELE:
– rozwijanie sprawności słuchowej
– rozwijanie słuchu fonemowego
– ćwiczenia sylabizowania oraz wysłuchiwanie głosek w nagłosie i wygłosie
– usprawnienie koordynacji ruchowej

Zadanie I
Wysłuchaj odgłosów ptaków. Spróbuj je nazwać

Zadanie II Ptaszki ratują swoje gniazda
Potrzebne materiały:
– łyżka
– jajka ( mogą być też piłki pingpongowe, małe piłeczki, coś co zmieści się na łyżeczce )
–  gniazdo czyli miejsce w pomieszczeniu zaaranżowane przez dziecko jako gniazdo
Mówimy dziecku, że jest ptaszkiem. Jakiś niedobry człowiek zniszczył mu gniazdko, więc musi szybko i ostrożnie przenieść jajeczka do nowego gniazdka żeby jakiś zwierzak ich nie zabrał lub nie zjadł.
Dajemy dziecku łyżeczkę. Dziecko musi przenieść do gniazda jajeczka żeby nie spadły po drodze. Można utrudnić zadanie prosząc dziecko żeby łyżkę trzymało w buzi a nie w ręku. Można wprowadzić slalom tor przeszkód. Potem możemy się pobawić w liczenie jajek albo porównywanie ich wielkości, jeśli każde z nich jest inne.

Zadanie III Złodziej jaja
Zabawa polega na odszukaniu zaginionego jaja, które zabrał i schował złodziej. W pierwszej rundzie dziecko jest detektywem sową. Wychodzi z pokoju a w tym czasie rodzic (złodziej) chowa w pomieszczeniu jajo. Po schowaniu jaja detektyw go szuja dostając zagadki słowne co do miejsca schowanego jaja lub rodzic mówi ciepło jak dziecko jest blisko miejsca schowanego jaja, zimno jak będzie kierowało się w złym kierunku. Można zamieniać się rolami.

Zadanie IV
Obejrzyj z dziećmi ilustracje przedstawiające ptaki. Spróbuj je przesylabizować i policzyć sylaby.
Można też spróbować wysłuchiwać głoski w nagłosie i wygłosie (na początku i końcu).
Pamiętaj Rodzicu, niezwykle ważne jest prawidłowe głoskowanie. Głoska to nie litera !
Np. W słowie BOCIAN jest 6 liter ale 5 głosek !!
Litery: B-O-C-I-A-N
Głoski: B-O-CI-A-N (NIE: „By-O-Cy-I-A-Ny” ani „Be-O-Ce-I-A-En” ) Głoski to to co mówimy i słyszymy. Spółgłoski wymawiamy króko „B” nie „Byy”, tam nie ma „Y” 🙂


Czwartek 02.04.2020 Ptaki przyleciały i jajka poskładały

CELE:
– rozwijanie wiedzy o otaczającym świecie
– zapoznanie z ptaki, które zimują i odlatują na zimę
– poszerzanie słownictwa dzieci
– usprawnianie aparatu artykulacyjnego

Zadanie I
Obejrzyj ilustracje, wysłuchaj opowiadania i ćwicz razem z nami.

Zadanie II
Rozwiąż zagadki a dowiesz się, które ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów.

Zadanie III
Pokoloruj ptaki według polecenia

Zadanie IV
Które ptaki odlatują do ciepłych krajów, a które zimują? Kliknij w link


Środa 01.04.2020 Wiosna wokół nas

CELE :

– rozwijanie mowy
– wdrażanie do uważnego słuchania
– rozwijanie spostrzegawczości słuchowej
– rozwijanie myślenia
– doskonalenie analizy i syntezy sylabowej
– doskonalenie sprawności przeliczania

1. Czytanie i omówienie bajki M. Zawadki

Rzecz o rodzinie
W pewnym mieście, w pewnym czasie
każdy mówił o bobasie.
Nikt nie wiedział, co i jak,
lecz plotkował o tym tak:

Dziecko w stajni i na łące,
dokoła same brzdące,
na pastwisku i w chlewiku,
w stawie dzieci jest bez liku.

W gnieździe w ziemi, też i pod nią
czas na dzieci chwilą modną.
W lesie, w górach, hen w Afryce
się zaczęło wielkie tycie.

Rosną w brzuchach, rosną w jajkach,
już niedługo niespodzianka.
Wszystkie dzieci świat przywita,
życiem wiosna tak rozkwita.

Hen na łące gdzieś pod lasem
klacz się tuli już z bobasem.
Już kopytka małe skaczą
Źrebak z mamą – panią klaczą.

Biega w prawo, biega w lewo,
jednym skokiem mija drzewo.
Bryka źrebię już od rana,
dumny ogier przyniósł siana

Uśmiech krowa prezentuje,
cielak dobrze się dziś czuje.
Mleko pije – będzie byk.
Piękne łaty ma ten smyk.

Gryzie trawę, kręci mordą,
lubi kwiatki wąchać bordo.
Ferdynando – to po tacie,
małe znamię ma na łacie.

Obok łąki z błota stawik,
kilka prosiąt się w nim bawi,
się turlają i nurkują,
w górę brudne podskakują.

Wielka locha dumna mama
tuli knura już od rana.
Chodź swych dzieci nie poznają,
całe w błocie – też kochają.
Dla odmiany biała dama
w białym dziecku rozkochana.
Miękka wełna piękne jagnię
owczą mamę tulić pragnie.

Cicho beczy jagnię małe,
ma po tacie oczy całe.
Baran głośno gdzieś na hali
dumnie się jagnięciem chwali

Na podwórku dzieci chmara,
się pomylą chyba zaraz.
Wszyscy dzieci swoje liczą.
Oj, zabrakło pięć indycząt.

Mama biega stamtąd, stąd
mija obok kurcząt rząd,
to pisklaki mama kurka
– żółtych piórek śmieszna górka.

Odnalazły się indyki
pochowane za patyki.
Z jajek gęsich gęsiąt siedem:
sześć niebieskich żółty jeden.

Wszyscy pieją i gęgają,
gdaczą, dziobią i śpiewają
o cudownych chwilach wiosny,
to narodzin czas radosny.

W stawie nie opodal drogi
wylęg kacząt też był mnogi.
Teraz z mamą płyną rzędem
trochę wolno, trochę pędem.

Kolorowy dumny kaczor
rzekł do rybek: ,,co wy na to ?”
Ja się tutaj świetnie bawię.
Moja ikra pływa w stawie.

Z niej tysiące kolorowych
się urodzi rybek zdrowych.
A na brzegu żabka kumka:
,,Oto moja jest rodzinka’’.

Chodź kijanka nie podobna,
żabka będzie z niej dorodna.
Ropuch wokół sobie pływa,
też kijanką przecież bywał.

Pośród wiosny tych odgłosów
jeszcze parę jest donosów.
To nie wszystkie są dzieciaki
oto reszta młodej paki.

Ogon merda jak szalony.
Kundel tuli się do żony,
bo szczeniaków jest gromadka,
tu jest ciapka, a tam łatka.

Teraz przyszedł czas zabawy.
Szczeniak szczeka bez obawy,
ćwiczy grzeczne zachowanie,
w krwi szczeniaka pilnowanie.

Pies nie goni dzisiaj kota,
próżna dzisiaj to robota,
bo kot też w radości mruczy
i kociakom piosnkę nuci:

Gdzie piec ciepły, Gdzie jest mleczko,
jak ogonkiem zbić jajeczko,
gdzie na myszy kot poluje
– kot kociętom dziś to snuje.

W lesie też się narobiło,
kilka dzików się zrodziło.
Warchlak to jest młody dzik,
dzisiaj zły dzik z bajki znikł.

Dziś na drzewo nikt nie zmyka,
by nie straszyć ptaków smyka.
Na gałęzi w gnieździe małym
z jajek się powykłuwały.

Piszczą tylko: ,,daj! daj! daj! ‘’.
Ledwo się wykluły z jaj.
Mały robak patrzy na nie,
sam dziś przyszedł na śniadanie.

Tak się dzieje w całym świecie.
Czy Wy wiecie, Czy nie wiecie,
że na wiosnę słonko świeci,
rodzą się zwierzakom dzieci

To czas piękny dla rodziny,
gdy są wielkie narodziny.
I nie ważne kto i co,
znika w świecie wtedy zło.

Zadanie A
Czytanie bajki

Zadanie B
Czytanie bajki z naśladowaniem odgłosów zwierząt.

Podczas czytania bajki dziecko z uważnością słucha. W czasie, gdy usłyszy nazwę jakiegoś zwierzęcia wydaje odpowiedni dźwięk zwierzęcia. Po tym ćwiczeniu dziecko wymienia nazwy zwierząt, jakie wystąpiły w bajce.

Zadanie C
Liczenie zwierząt z użyciem klocków.

Podczas czytania dziecko liczy zwierzęta. Dla ułatwienia może kłaść po jednym klocku, gdy usłyszy nazwę zwierzęcia. Co jakiś czas zatrzymujemy czytanie i pytamy dziecko.( np. ile gąsiąt się wykluło? )  Przy okazji możemy pytać o inne aspekty i dawać zadania do wykonania ( np. Ustaw klocki tak jak płynęły kaczki. Pokaż jak kaczki płynęły pędem.

Zadanie D
Zwierzęta rodzice i dzieci

Pytamy się dziecka np: jak nazywa się tata świnka (knur ), mama świnka (locha ), jak się mówi na małego konika( źrebak), ryba (ikra), duża kijanka( żaba).

Zadanie E
Gdzie mieszka to zwierzątko?

Pytamy się dziecko gdzie mieszka zwierzę ( np. koń – stajnia , dzik – las, bocian – gniazdo, kijanka- woda itp.)

Zadanie F
Ptak czy ssak ?
Pytamy się dzieci, które zwierzęta z bajki wykluwają się z jajek?


Wtorek 31.03.2020 Wiosenne dni

Cele:
– usprawnianie aparatu artykulacyjnego oraz ćwiczenia dykcyjne
– osłuchanie z głoską „S” i „Sz”
– wdrażanie do uważnego słuchania
– kształtowanie umiejętności odpowiadania na pytania do tekstu
– rozwijanie zainteresowań plastycznych oraz poczucia estetyki

1. Wspólne czytanie wiersza  E.M.SKOREK

Szumi wiatr, szumi wciąż:
– SZszsz…., szsz…….
A tu głośno syczy wąż:
– Ssssss….,sss……(2X)
Wiatr piosenkę nową szumi:
– Szszsz…., szszsz…..
Lecz syk węża szum ten tłumi:
– Ssss…..,sss……(2X)
Zdenerwował się aż wąż :
– Czy mam szumu słuchać wciąż ?!
SSSS …,ssss….(2x)
Przecież piękne syczę sam,
teraz ja tu koncert dam!
Węża syk i wiatru szum
naśladuje dzieci tłum:
– Szszsz…, szszszsz……
– Sssssss….., ssss…(2x)

WIOSENNE KWIATY – Praca plastyczna

Potrzebne materiały:

– biała kartka papieru
– waciki 4 sztuki
– narysowane na kartce linie ( łodygi), które będą łodygami 2 krótkie krokusy,

  2 długie w kształcie litery I do zrobienia przebiśniegów (przyklejamy do góry nogami)

– liście narysowane przez dziecko na kartce pokolorowane

Dzieci wycinają narysowane przez rodziców 4,, paski’’. Następnie kolorują je na zielono i naklejają na dole kartki położonej poziomo.  Następnie kredkami rysują trawę. Potem przecinają waciki na pół. Dwa przecięte waciki przyklejają do przebiśniegów. Dwa waciki przyklejają do krótkich łodyg, malują je na fioletowo tworząc w ten sposób krokusy. Po wyschnięciu doklejają narysowane na oddzielnej kartce i wycięte przez siebie liście.  Potem można policzyć kwiaty, policzyć płatki wszystkich kwiatów albo dorysować głodne motylki. które przyleciały do kwiatów posilić się

Dodatkowo: Połącz przeciwieństwa


Poniedziałek 30.03.2020 Wiosna na parapecie

Cele:
– rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
– zapoznanie ze sposobami tworzenia domowej uprawy roślin
– poszerzanie wiedzy o otaczającym świecie
– przygotowanie do nauki pisania poprzez usprawnianie ruchów dłoni

Zadanie I
„Fasolka i groszek” – zabawa paluszkowa.

Wspina się fasola na płotek, na płotek, (Rytmiczne przenoszenie pięści jedna nad drugą, coraz wyżej.)
A za tą fasolą idzie w górę kotek. (Dzieci idą palcami wskazującymi obu rąk po nogach od bioder do kolan.)
Po drewnianym płotku groszek w górę pnie się, (Rytmiczne przenoszenie pięści jedna nad drugą, coraz wyżej.)
„Kipi kasza” – zabawa ruchowa z piłkami. Dziecko ma piłkę. Próbuje ją podrzucać do góry, łapać z jednoczesną recytacją wiersza:
Kipi kasza, kipi groch.
Lepsza kasza niż ten groch.
Bo od grochu boli brzuch,
a po kaszy będzie zdrów

Zadanie III
Sadzimy fasolę
Co jest potrzebne:
– Słoik
– Ziarna fasoli Jaś
– Gaza
– Gumka recepturka
– Woda

Krok I
Wlewamy wodę do słoika. Prawie do pełna
Krok II
Nakrywamy słoik gazą i zakładamy recepturkę. Gaza powinna delikatnie stykać się z wodą.
Krok III
Kładziemy 1-2 ziarenka fasoli na gazę. Możemy je spryskać wodą.
Krok IV
Kładziemy słoik w słonecznym miejscu i obserwujemy co się będzie działo. Pilnujemy aby ziarenka były zawsze wilgotne.

DODATKOWO:

Zadanie I
Zapraszamy do bardzo prostej gry on-line. Co jest ciepłe a co zimne?
Cele:
– rozwijanie wiedzy o otaczającym świecie
– poszerzanie słownictwa dzieci

Zadanie II
A także na gimnastykę z Astronautką Agatą 😉
Cele:
– rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
– zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego


Piątek 27.03.2020 Pogodowe Eksperymenty

Deszczowa chmura

Potrzebne materiały :

  •  słoik lub szklanka wypełniony wodą do 3/4 wysokości
  •  pianka do golenia
  •  barwniki spożywcze

            Wlać wodę do słoika , wycisnąć piankę do golenia na powierzchnię wody, następnie  pipetą , strzykawką  ewentualnie bezpośrednio z pojemnika wlewać kolorowy płyn. Chmura z pianki szybko napełni się barwami, a w wodzie zaobserwujecie deszcz.

Burza

Potrzebne materiały:

  • szklanka wypełniona wodą (do 3/4 wysokości)
  • 4 łyżki oleju
  • barwniki spożywcze
  • miska i widelec

Wlejcie wodę do szklanki następnie spróbujcie wymieszać klika kropel barwników w oleju, a następnie przelejcie go do wody. W efekcie uzyskacie pięknie tańczące w wodzie nitki kolorów.

Tęcza wędrująca

Czy woda potrafi się przemieszczać?

Potrzebne materiały:

  • 4 szklanki z wodą
  • 4 puste szklanki
  • ręczniki papierowe
  • barwniki spożywcze

Zacznijcie od zabarwienia wody, a następnie ułóżcie szklanki naprzemiennie pełna z pustą. Papierowy ręcznik zwińcie w rulonik i włóżcie jeden koniec do wody,  drugi do pustej szklanki. Po pewnym czasie woda zacznie się przemieszczać i napełniać puste pojemniki.

Deszcz i chmura

Zaczniemy od eksperymentu „Jak zrobić deszcz” i z małego deszczu, zrobimy wielką chmurę!

Potrzebne materiały:

  • słoik z pokrywką
  • wrząca woda
  • lód
  • zapałka

Do słoika OSOBA DOROSŁA wlewa wrzątek. Na pokrywce układa lód. Przykłada pokrywkę do wieczka słoika. Potem obserwujcie co dzieje się na szklanych ściankach. Odsuńcie na chwilę pokrywkę z lodem, wrzućcie do słoika zapaloną zapałkę i szybciutko z powrotem zakryjcie wieko. Zobaczycie jak w środku zbiera się chmura. Można wypuścić ze słoika chmurę.

(Wyjaśnienie: Chmury składają się z drobnych kropelek wody, które osiadają na cząsteczkach pyłu w atmosferze. Powstają w wyniku kondensacji pary wodnej, czyli przejścia znajdującej się w powietrzu pary wodnej, ze stanu gazowego w ciekły lub w stały stan skupienia (lód). W powietrzu unosi się też dużo innych cząsteczek, które pełnią funkcję aerozolu, do którego „przyklejają” się cząsteczki wody tworząc chmury. W naszym eksperymencie tą funkcję pełni dym)

Niebieskie niebo

Potrzebne materiały:

  • szklanka przezroczysta
  • woda
  • mydło
  • latarka

Do szklanki wlej wodę, dodaj odrobinę mydła i dokładnie wymieszaj. Woda z mydłem w tym eksperymencie będą imitowały atmosferę z zanieczyszczeniami, pyłem i kurzem. Latarka będzie pełniła funkcję słońca. Zbliż latarkę do szklanki i obserwuj jaki kolor przybiera w tym miejscu woda.

Wyjaśnienie: Cząsteczki mydła obecne w wodzie rozpraszają światło latarki, podobnie jak drobiny kurzu i cząsteczki w powietrzu rozpraszają światło słoneczne, które składa się z fal świetlnych o różnych kolorach: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim i fioletowym. Najbardziej rozczepia się światło w kolorze niebieskim (10 razy bardziej, niż światło w kolorze czerwonym), dlatego patrząc z Ziemi na oświetloną atmosferę wydaje nam się, że jest ona niebieska.


Opowieści Eryka Wikinga

Cele:
– wdrażanie do uważnego słuchania
– rozwijanie wyobraźni
– kształtowanie umiejętności budowania zdań złożonych

Zadania:
1. Wysłuchaj uważnie wiersza
2. Odpowiedz na pytania: (Zwróć uwagę, aby dziecko odpowiadało „pełnym zdaniem”, nie pojedynczym wyrazem np. Pan Maluszkiewicz na łódkę wziął….)
Jakiego wzrostu był Pan Maluszkiewicz?
– Co najbardziej na świecie chciał zobaczyć Pan Maluszkiewicz?

Z czego była zbudowana łódka Pana Maluszkiewicza?
– Czy pamiętasz co zabrał ze sobą na łódkę?

3. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, że wieloryb nie jest rybą 😉


Czwartek 26.03.2020
Zabawy językiem angielskim z Profesorem Unicornem

Cele:
– utrwalanie poznanych piosenek w języku angielskim
– ćwiczenia w odliczeniu od 10 do 1 w języku angielskim
– poszerzanie słownictwa czynnego dzieci

Życzymy miłego dnia
Diana i Agnieszka 🙂


ZAGADKI

Gdy go długo nie ma, wszyscy narzekają,
kwiatki wysychają,
suchą ziemie mają.
A gdy przyjdzie
Pod parasol się chowają. ( deszcz )

To mała lśniąca gwiazdeczka,
biała, niewielka.
Chuchniesz,
zostanie wody kropelka. ( śnieg )

Szumi, świszcze, zagarnia liście. 
Czasem deszczem nas opryśnie. ( wiatr )

Świeci jasno, na niebieskim niebie.
ogrzewa nam ziemię no i …… ciebie. ( słońce )


Środa 25.03.2020 Chmury, chmurki i chmureczki

Cele:
– Wdrażanie do aktywnego słuchania
– Ćwiczenia w budowani zdań złożonych
– Poszerzanie słownictwa dziecka o pojęcia związane z metrologią
– Ćwiczenia w sylabizowaniu oraz przeliczaniu sylab w wyrazie
– Ćwiczenia w przeliczaniu w aspekcie porządkowym i kardynalnym (jedne, dwa,tray…. oraz pierwszy, drugi, trzeci….)
– Usprawnianie motoryki małej oraz wdrażanie do prawidłowego posługiwania się nożyczkami

Czytanie  i omówienie wiersza  D. Gellner ,, Pada deszcz ’’

,,Pada deszcz ’’
Pa-da deszcz,
pa-da deszcz,
pa-da deszcz,
na dwo-rze.
Stu- ka, pu-ka,
Stu-ka, pu-ka,
stra-szy ko-go mo-że.
Ma- ła mysz, ma-ła mysz
cho- dzi na pa-lusz-kach.
i dzesz-czo-we ko- ra- li-ki.
Zbie-ra do far-tuszk

Zadanie A
Omówienie wiersza. Rozmowa o pogodzie za oknem. Porównanie pogody zza okna z pogodą w wierszu. Zwrócenie uwagi na budowanie zdań złożonych oraz stosowania wyrazów przecistawnych: ciepło-zimno, sucho-mokro, ciemno-jasno itp.

Zadanie B
Mówimy wiersz z dzieckiem sylabizując i wystukując sylaby paluszkami na podłodze, klaszcząc, tupiąc, podskakując.

Zadanie C
Liczymy sylabowe kropelki deszczu

Zadanie D
Dajemy dziecku kartkę papieru i niebieską farbę. Mama albo tata czyta wiersz akcentując sylaby a w tym czasie dziecko stawia kropelkowe sylaby na kartce. Co pewien czas zatrzymujemy czytanie i liczymy powstałe kropelkowe sylaby.

Zadanie E
,, Wiatr dmucha  kropelki ‘’
Po wyschnięciu kropelek wody dziecko stara się je wyciąć. Po wycięciu kropelek, kładzie je na podłodze i zmieniając się w wiatr stara się przedmuchać je na drugą stronę pokoju. Następnie Mama albo tata wyznacza zadania dla swojego ,,wiaterka ‘’. (np. Mój drogi wietrzyku proszę cię o 5 kropelek . Dziecko stara się przedmuchać 5 kropelek do mamy albo w określone miejsce w pomieszczeniu.)

Zadanie F
Porównujemy wielkości wcześniej wyciętych kropelek i układamy je według wielkości. Zwracamy na stosowanie zwrotów :mniejszy, większy, taki sam.

Życzymy miłego dnia
Agnieszka i Diana 🙂