„Magia ukryta w kuchennych szafkach – zabawy sensoplastyczne”

”Kreatywność jest zaraźliwa, zarażaj nią!”
Albert Einstein

Projekt realizowany w roku szkolnym 2021/2022

Zadanie 6 – Ryżolina

Tym razem propozycja zajęć wyszła z naszego przedszkola. Ponieważ zbliżał się dzień św. Walentego i Walentynki, zaproponowałyśmy zrobienie czerwonej Ryżoliny

Na niebieskim tle graficzne przedstawienie przepisu na Ryżolinę.

Zadanie 5 – Kaszolina

Kaszolina to masa wykonana z kaszy manny i wody z połączeniem barwników spożywczych.

Jak to w czasie dobrej zabawy bywa, nim złapie się za aparat, by cyknąć fotki, już po zabawie. W początkowej fazie zabawy Pani Zuzi udało się uchwycić pracę Misiów.


Zadanie 4 – Kolorina – karnawałowa zabawa

Składniki Koloriny:
Galaretka
mąka ziemniaczana
dodatki według uznania (wiórki kokosowe, amarantus ekspandowany, ryż preparowany, makaron…)
Trzy grupy wykonywały to zadanie i każda inaczej z innymi wynikami.

Tęczowe Misie

Biedronki

Króliczki


Zadanie 3 – Ulepimy dziś bałwanka

Do zadania przystąpiły grupa V i VI. Zadaniem dzieci było ulepić bałwanki z mąki ziemniaczanej i oleju. W grupie Króliczków najpierw odbyło się wygładzanie mąki – to świetna okazja do ćwiczenia grafomotoryki. Ćwiczyli pisanie litery N, następnie mieszali mąkę z wodą i olejem. Na koniec w trzyosobowych zespołach dzieci lepiły bałwanki.


Zadanie 2 – Antarktyda

Grupa Króliczków zamieniła swoją salę w zimną Antarktydę. Był lód, śnieg zastąpiła mąka ziemniaczana i gotowany ryż. Zabawa sprawiła dzieciom dużo radości

Grupa Biedronek dla odmiany bawiła się przy stolikach, do zabawy dzieci zaprosiły wykonane wcześniej pingwinki.


Zadanie 1

Przygotowanie wizytówki naszego przedszkola.

W działaniu brały udział dzieci z grupy V Króliczki, a właściwie ich rączki. Było dużo śmiechu, okazji do podrzucania i przesypywania sypkich produktów z kuchennej szafki. Wizytówka została opracowana w programie Canva

Grafika utrzymana w kolorach niebieskich. Pośrodku okrągłe zdjęcie dziecięcych dłoni trzymających w garstkach sypkie produkty spożywcze: mąka, sól, cukier, kasza, ryż, kawa

W styczniu 2022 r. przystąpiliśmy do projektu eTwinning. Koordynatorkami projektu na terenie przedszkola są Panie: Ewa Piątkowska, Weronika Dzik i Zuzanna Jeż.

Projekt autorstwa S. Pawłowskiej (Przedszkole miejskie nr 160 w Łodzi) i K. Pawłowskiej (Przedszkole publiczne w Głogowie) „Magia ukryta w kuchennych szafkach – zabawy sensoplastyczne”. Będzie polegał na rzucaniu wyzwań partnerom do stworzenia przestrzeni i działań sensoplastycznych z wykorzystaniem różnorodnych składników spożywczych. Poprzez tworzenie z wykorzystywaniem materiałów sensorycznych rozwija się kreatywność i twórcze myślenie i pobudzane są wszystkie zmysły jak węch, smak, zapach, wzrok i dotyk, dzięki użyciu łatwo dostępnych produktów spożywczych i pełnej palety barw. Projekt ma przede wszystkim stymulować zmysły dzieci. Zajęcia wynikające z projektu będą oparte na materiałach ekologicznych. Dzieci będą tworzyć palcami, rękami, stopami. Obcowanie z masami pachnącymi, sypkimi, mokrymi, szorstkimi, twardymi, suchymi, lepkimi, kleistymi wywołuje niezwykłe doświadczenia, co więcej wspomaga funkcje poznawcze dziecka, kompetencje inter i intrapersonalne, wpływa na rozwój społeczno-emocjonalny, aż wreszcie na rozwój sensomotoryczny.
Poprzez wykonywanie zabaw sensoplastycznych wraz z partnerami projektu pokażemy przedszkolakom podróż w poszukiwaniu „szczeliny” do twórczej edukacji i zabawy. Podróż, która będzie dostarczać bogatych bodźców rozwijających umysł i ciało dziecka. Podróż, która będzie jedynie przyjemnością, a nie przymusem.

CELE:

Głównym celem projektu jest wspieranie harmonijnego rozwoju zmysłów i całego organizmu oraz kompetencji interpersonalnych.

Cele szczegółowe:
– poznawanie świata różnorodnych mas plastycznych, faktur, struktur, barw, zapachów
– rozwijanie umiejętności tworzenia różnorodnych barw, substancji, mas
– stwarzanie możliwości do wyrażania własnych wypowiedzi za pomocą różnorodnych środków artystycznych
– rozwijanie sprawności manualnej (manipulowanie całymi dłońmi, nadgarstkiem, palcami; odciskanie, formowanie kształtów poprzez polisensoryczne poznawanie)
– podnoszenie poziomu samoakceptacji
– rozładowanie negatywnych napięć, emocji i agresji
– zrozumienie istoty samodzielności i odpowiedzialności za wykonane zadanie
– podnoszenie własnej wartości i dostrzeganie jej u innych
– zaspokajanie potrzeb: akceptacji, bezpieczeństwa, bycia rozumianym i docenianym.

DZIAŁANIA:

1. Przygotowanie wizytówki przedszkola
2. Wspólne doświadczanie
4. Prezentacja zabaw sensoplastycznych w formie zdjęć lub filmików
5. Wspólna zabawa sensoplastyczna online z uczestnikami projektu
6. Ewaluacja projektu