Poniedziałek 12 kwietnia 2021 r.

wpis w: Nowości | 0

Z kulturą za pan brat

Cele:

-kształtowanie wartości dotyczącej szeroko rozumianej kultury, w tym kultury osobistej;
-rozwijanie słownika czynnego;
-nabywanie umiejętności dotyczących używania zwrotów grzecznościowych w życiu codziennym;

Zadanie 1. „Kulturalny wieczór” – rozmowa o kulturze na podstawie opowiadania. 

Proszę przeczytać dziecku opowiadanie. Następnie wspólnie porozmawiajcie o jego treści. Na dole zamieszczone zostały pytania kontrolne, które można wykorzystać do rozmowy.

Maciejka Mazan 

– Jacuś, pobaw się ze mną – poprosiła Nikola. 

Jacuś nie bardzo miał ochotę, ale tego dnia w przedszkolu było mało dzieci i zaczęło mu się  nudzić. 

– No trudno – powiedział. – A w co? 

– W kulturalny wieczór. Ja będę wielką damą, tak jak moja mama, a ty będziesz moim  narzeczonym. 

– Wykluczone – oznajmił Jacuś i zrobił w tył zwrot. 

– I zabierzesz mnie do cukierni na tort i ciastka z kremem! – dodała Nikola. 

Jacuś Placuś bardzo lubił wszelkie słodycze, a zwłaszcza ciasta.  

– A będzie tort czekoladowy? – spytał. 

– Co tylko zechcesz – obiecała słodko Nikola.  

Więc Jacuś niechętnie wrócił.  

– A teraz weź mnie pod rękę – rozkazała Nikola. 

– Dlaczego? – jęknął Jacuś. 

– Bo tak jest kulturalnie. Poza tym będziemy mówić „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”, ponieważ to też jest kulturalne.

Jacuś wziął Nikolę pod rękę i podszedł z nią do stolika.  

– I co teraz? – spytał. 

– Teraz przychodzi kelner, a my zamawiamy ciastka – wyjaśniła Nikola. – Ja poproszę uprzejmie  cztery rurki, pięć kawałków szarlotki i wuzetkę, ale małą, bo muszę dbać o linię, jak moja mama.  – A ja… – zaczął Jacuś. 

– I jeszcze koktajl śmietankowo-truskawkowy! – wpadła mu w słowo Nikola. – A ja poproszę tort czekoladowy… 

– Opowiedz mi, jak ci minął dzień – przerwała mu Nikola. 

– Przecież dzień jeszcze nie minął – zdziwił się Jacuś. 

– Wiem, ale to kulturalnie tak spytać – oznajmiła Nikola.  

– Oho – odezwał się Bobek, który akurat przechodził obok nich. – Jacuś, co robisz? – Idź stąd – rzuciła Nikola. – Jacuś jest zajęty.  

– Jacuś, nie pokopiemy piłki? – spytał Bobek. 

– Za moment – wymamrotał Jacuś. – Tylko zjem tort. 

Bobek zrobił wielkie oczy. 

– Jaki tort? Tu gdzieś dają tort? 

– Rany, Bobek! Jak ty wolno myślisz! My się tak bawimy! – wrzasnęła Nikola. Bobek wzruszył ramionami i poszedł sobie. 

– No to jak ci minął ten dzień? – spytała znowu Nikola. 

– Tak sobie… – zaczął Jacuś, ale Nikola mu przerwała: 

– O, są moje ciastka! Dziękuję, dziękuję uprzejmie!  

– A ja chciałbym tort – wymamrotał markotnie Jacuś. 

– No już, masz ten swój tort – zirytowała się Nikola i postawiła przed nim plastikowy klocek.  A potem zaczęła udawać, że zjada ciastka, głośno mlaszcząc. 

– Wiesz co, Nikola… – zaczął Jacuś, lecz nie skończył. 

– Ale pięknie wygląda ten twój torcik! – wrzasnęła Nikola. – Dasz kawałek? I zanim Jacuś zdążył coś powiedzieć, zabrała mu cały klocek! 

Tego było już za wiele. Jacuś potrafił wiele znieść, lecz nie mógł tolerować tego, że ktoś  zabiera mu tort, nawet na niby! 

– Dość tego – powiedział i wstał. – Już się nie chcę z tobą bawić. 

– Siadaj! – rozkazała Nikola. – Natychmiast siadaj! To, co zrobiłeś, było bardzo niekulturalne! – To ty jesteś niekulturalna! – zdenerwował się Jacuś. – Mlaszczesz przy jedzeniu, nie słu chasz, co mówię, ciągle mi przerywasz i obraziłaś mojego kolegę! Dziękuję uprzejmie za taki  kulturalny wieczór! 

I poszedł sobie. Postanowił, że nie będzie się już bawić z Nikolą – no, chyba że Nikola za chowa się kulturalnie i przypomni sobie, że oprócz „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”  istnieje jeszcze słowo „przepraszam”… 

Pytania kontrolne:

W co Nikola chciała  się bawić z Jackiem?

Jak w zabawie miały zachowywać się dzieci?

Czy Nikola zachowywała  się w sposób kulturalny?

Co zrobił na koniec Jacek?

Zadanie 2. „Co to znaczy być kulturalnym?” – burza mózgów.

Zastanówcie się wspólnie, co to znaczy „być kulturalnym”? Jakich słów używa kulturalna osoba? Dlaczego ważne jest ich używanie?

Zadanie 3. „Magiczne słowa” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przedstawia dziecku sytuacje, a jego zadaniem jest określenie jakich kulturalnych (magicznych) słów należy użyć. 

Co mówi dziecko, gdy wchodzi do szatni w przedszkolu? DZIEŃ DOBRY

Co mówimy, gdy wychodzimy z przedszkola? DO WIDZENIA

Co mówimy, gdy prosimy o dokładkę obiadu? POPROSZĘ

Co mówimy, gdy dostaniemy ciastko? DZIĘKUJĘ

Co mówimy, gdy koleżanka lub kolega częstuje nas cukierkiem? DZIĘKUJĘ

Co mówimy, gdy kogoś niechcący popchniemy?  PRZEPRASZAM

Co mówimy, gdy musimy komuś przerwać rozmowę, żeby poinformować o czymś ważnym? PRZEPRASZAM

Zadanie 4. Piosenka „Magiczne słowa”- bajkowa drużyna

https://www.youtube.com/watch?v=Iz_VSfa_VaE

Zadanie 5. Gra online MAGICZNE SŁOWA

Zadanie polega na przesunięciu odpowiedniego obrazka, na odpowiednią stronę. Wspólnie zdecydujcie, czy w podanej sytuacji należy przeprosić czy podziękować.

MIŁEGO DNIA 🙂