Tradycje wielkanocne
Cele:
– poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Wielkanocnymi
– wzbogacenie wiadomości o staropolskich zwyczajach i obrzędach ludowych,
– kształtowanie przywiązania i szacunku do tradycji,
– doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu,
– rozwijanie percepcji i pamięci słuchowej.
Wielkanocny koszyczek Z. Dmitroca
W małym koszyczku
Dużo jedzenia,
Które niesiemy
Do poświęcenia:
Chleb i wędlina,
Kilka pisanek
Oraz cukrowy
Mały baranek.
Drożdżowa babka,
Sól i ser biały,
I już jest pełny
Koszyczek mały…
Drogi Rodzicu,
Poproś dziecko, by wyliczyło wymienione rzeczy wkładane do koszyczka Wielkanocnego
Przygotowując koszyczek Wielkanocny spróbujcie porównać wymienione rzeczy z tymi wkładanymi do koszyczka.
Zapraszamy do obejrzenia filmów o tradycjach wielkanocnych
„Zgadnij co to?” to kolejny pomysł na zabawę z wykorzystaniem zagadek, jako rozwiązanie dziecko wybiera odpowiedni produkt i wkłada do koszyczka.
Inną wersją zabawy jest rysowanie rozwiązania zagadek na kartce.
Gdy go weźmiesz za uszy, zaraz wszystko nosi,
Ma wiklinowy brzuszek, i nazywa się ……….. (koszyk)
Co to jest? Kolorowe, malowane, i kraszone i pisane,
Na Wielkanoc darowane. (pisanki)
Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały,
i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)
Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,
głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)
Kiedy śnieżek prószy, kiedy słonko świeci,
On chodzi w kożuszku, i zimą i w lecie. (baranek)
Najpiękniejsza G. Kasdepke – opowiada Pani Ewa
Masażyk
Babcia placek ugniatała, (naciskamy plecy dziecka płasko ułożonymi dłońmi)
i wyciskała, wałkowała (ściskamy dziecko za boki, przesuwamy płasko obie dłonie jednocześnie) raz na prawo, raz na lewo (przesuwamy dłonie w odpowiednich kierunkach)
Potem trochę w przód i w tył,
żeby placek równy był.
Cicho… cicho… placek rośnie (nakrywamy dziecko rękoma lub całym ciałem)
w ciepłym piecu u babuni.
A gdy będzie upieczony (głaszczemy dziecko po plecach)
każdy brzuch zadowolony