Kotki on – line

Zapraszam do wspólnej zabawy. Będę codziennie zamieszczać zajęcia dydaktyczne, które będą dostosowane do warunków domowych. W razie jakichkolwiek pytań można się ze mną skontaktować drogą mailową.

a.przybylska@przedszkole344.waw.pl

Pozdrawiam,
Aleksandra Przybylska


Piątek, 15.05- Dzień Rodziny

Cele:
– rozwijanie sprawności ruchowej,
– rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
– powtarzanie rytmów,
– integracja, kształtowanie sensu przynależności do rodziny – powinności dziecka wobec najbliższych.

Z okazji Dnia Rodziny przygotowałam dla Was kilka zabawa ruchowych.

Zadanie 1
„Taniec na gazecie”
Włączcie swoją ulubioną piosenkę i Waszym zadaniem jest tańczyć na gazecie. Możecie robić to w parze lub pojedynczo. Co jakiś czas zmniejszajcie gazetę składając na pół.

Zadanie 2
„Znajdźmy misia”
Zawiążcie dziecku chustkę na oczach, schowajcie misia lub inną zabawkę w pokoju. Następnie rodzic idzie za dzieckiem i słowami, oraz dotknięciem ramienia naprowadza na miejsce gdzie jest miś.

Zadanie 3
Odklejanie od podłogi
Rodzic dziecko stara się go oderwać – zmiana ról.

Zadanie 4
Serca- rytmy
Pokolorujcie serca według wzoru. Możecie również sami stworzyć taki rytm lub wyciąć serca i układać je według wymyślonego przez Was wzoru.


Czwartek, 14.05

Cele:
-Budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci;
– Kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki;
– Rozwijanie motoryki małej i sprawności manualnej.

Zadanie 1
Obejrzyjcie film z zasadami korzystania z książek. Zastanówcie się czy odpowiednio dbacie o książki?

Zadanie 2
Wykonajcie swoją zakładkę do książki. Jedyne czego potrzebujecie to kwadratowej, kolorowej kartki papieru. Możecie na niej coś narysować.


Środa, 13.05      

Cele:
– Budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci;
– Kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki;
– Rozwijanie umiejętności klasyfikowania wg określonej cechy;
– Próba płynnego wypowiadania się na podstawie usłyszanego tekstu,
– Próba uważnego słuchania tekstu literackiego,
– Odpowiadanie na pytania związanych z wysłuchanym utworem,
– Rozwijanie myślenia.

Zadanie 1
Wysłuchaj opowiadania o najwyższej wieży z książek.

Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat opowiadania:
– O czym marzył Jerzyk?
– Co robił, aby to osiągnąć?
– Co Jerzykowi podarowała mama na urodziny?
– Czy udało się Jerzykowi latać? W jaki sposób?

Zadanie 2
Dopasuj fragment bajki do obrazka.

Zadanie 3
Książkowe zagadki
Weźcie 4 książki, które dziecko bardzo dobrze zna, różnokolorowe, aby łatwo było mu je rozróżnić. Ułóżcie je w rzędzie. Dziecko odwraca się lub zasłania oczy, rodzic chowa jedną książkę. Po odsłonięciu dziecko ma określić jaka książka została zabrana. Opiszcie okładki, ich kolory i wzory.


Wtorek, 12.05

Cele:
– Budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci;
– Kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki;
– Rozwijanie umiejętności klasyfikowania wg określonej cechy;
– Rozwijanie aparatu artykulacyjnego

Zadanie 1
Wspólnie wybierzcie książkę w domu. Opiszcie jej wygląd, jak wygląda okładka, obrazki i tekst. Przeczytajcie ją wspólnie i porozmawiajcie na temat jej treści.

Zadanie 2
Pozwólcie dzieciom wyjąć ich wszystkie książki na dywan. Jeśli się Państwo zgodzicie, dołóżcie swoje np. duże albumy.

Zadaniem waszego dziecka będzie:

  1. Ułożyć książki od najmniejszej do największej;
  2. Ułożyć książki od najcieńszej do najgrubszej;
  3. Ułożyć obok siebie książki tej samej wielkości;
  4. Podzielić książki na zbiory: kwadratowe i prostokątne;
  5. Podzielić książki na zbiory według dominującego kolorów okładek;

Po zakończonej zabawie dzieci mają za zadanie odłożyć książki w miejsce ich przechowywania.

Zadanie 3
Policzcie ile książek trzymają dzieci

Zadanie 4
Książka z bajkami” – zajęcia z profilaktyki logopedycznej Patrycji Siewiera-Kozïowskiej. Książka z bajkami Na najwyższej półce (dzieci mają otwarte usta i czubkiem języka sięgają jak najwyżej), wśród grubych książek (nabierają nosem dużo powietrza i zatrzymują je w policzkach – takie grube są książki, następnie wolno wypuszczają powietrze przez usta) i bardzo cienkich książek (mocno zaciskają wargi tak, aby powstała z nich jak najcieńsza kreska) stała sobie książka – ani gruba (nabierają nosem dużo powietrza i zatrzymują je w policzkach, następnie wolno wypuszczają powietrze przez usta), ani cienka (mocno zaciskają wargi tak, by powstała tylko cienka kreska), ale za to bardzo, bardzo kolorowa. W tej książce mieszkały ulubione przez dzieci bajki. Była tam różowa świnka Peppa (układają wargi w ryjek i poruszają nim w lewą i prawą stronę) i maleńka dziewczynka – Calineczka, która była tak malutka, że mogła latać na skrzydłach motylka (zamieniają język w skrzydełko motyla – szerokim, płaskim językiem delikatnie uderzają o górną wargę). W książce mieszkała też Złotowłosa i trzy misie (dzieci mruczą: mrrru, mrrru), a także dziewczynka w czerwonej czapeczce, która w drodze do babci spotkała złego wilka (robią minę jak zły wilk: pokazują zęby i szeroko rozciągają wargi, delikatnie uderzając zębami o siebie). Na kartkach naszej książki mieszkały też dzieci: Jaś (sięgają językiem do prawego kącika warg) i jego siostra Małgosia (sięgają językiem do lewego kącika warg), które zgubiły w lesie ścieżkę do domu i trafiły do chatki z pierników i ciasteczek (oblizują dookoła całe wargi – raz w jedną, raz w drugą stronę, na koniec mówią: mniam). Czy pamiętacie, kto mieszkał w chatce z piernika?


Poniedziałek, 11.05

Cele: 
– Koncentrowanie uwagi na czytanym opowiadaniu,,
– Regulacja odpowiedniej siły oddechu,
– Budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci;
– Kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki;
– Rozwijanie umiejętności klasyfikowania wg określonej cechy;
– Rozwijanie motoryki małej

Zadanie 1
„Różne książki”
Pooglądajcie różnego rodzaju książki – dla dzieci, dla dorosłych, albumów, podręczników, e-booków itp. Porozmawiajcie o tym: Dla kogo przeznaczone są te książki?; Jak wyglądają te wszystkie książki?; Czym one się różnią?; Dlaczego należy czytać książki?

Zadanie 2
„Duże – małe”
Zbierzcie książki w dwóch skrajnych rozmiarach – duże i małe – każdych przynajmniej po cztery sztuki. Przygotujcie również dwa pudełka bądź miejsca, gdzie je odłożycie. Z jednej strony przyklejcie małe kółeczko, a na drugiej duże. Posegregujcie książki i położyły na właściwej półce. Później przeliczcie książki na każdej półce.

Zadanie 3
Przeczytajcie bajkę o 3 małych świnkach. Przygotujcie sobie kawałek papieru, słomkę i kamyki.

Były sobie raz trzy świnki: Prosiaczek, Ryjek i Szczecinka.
Szczecinka wybudowała sobie dom z papieru.
(dzieci układają przed sobą kawałek papieru)

Ryjek zrobił domek z patyczków.
(dzieci biorą po jednej słomce lub patyczku)

A Prosiaczek wybudował piękny domek z cegieł.
(dzieci układają przed sobą kamyki).

Za lasem, niedaleko trzech świnek mieszkał Wilk.
Wilk postanowił zjeść trzy świnki.
Pewnego dnia pobiegł do domu Szczecinki i zawołał:
„Dmuchnę, chuchnę i zdmuchnę twój domek!”
Chuchał i dmuchał tak mocno, że zdmuchnął dom Szczecinki.
(dzieci mocno dmuchają na papier)

Szczecinka pobiegła do domu Ryjka szukać schronienia.
Zły Wilk pobiegł do domu Ryjka i zawołał:
„Dmuchnę, chuchnę i zdmuchnę twój dom”
I dmuchał i chuchał i zdmuchnął dom Ryjka.
(dzieci mocno dmuchają na słomkę)

Obie świnki pędem pobiegły szukać schronienia u Prosiaczka.
Wilk znów popędził za nimi.
Zatrzymał się przed murowanym domem Prosiaczka.
Bardzo zły zawołał:
„Dmuchnę i chuchnę i zdmuchnę twój dom”
(dzieci mocno dmuchają na kamień)

Dmuchał i dmuchał…..
Tak się nadął, że aż pękł!
Trzy świnki wzięły się za ręce i razem zaśpiewały:
„Kto by się tam wilka bał, wilka bał, wilka bał….”

Zadanie 4
Wykonaj poniższe zadanie.


Piątek 08.05. 2020 Życie na wsi

Cele:
– rozwija myślenie,
– nazywa wybrane zwierzęta występujące w najbliższym otoczeniu,
– rozwija motorykę małą,
– ćwiczy prawidłowy chwyt,
– rozwija sprawność ruchową i koordynację ruchową,
– Stara się z uwagą i zrozumieniem obejrzany materiał,
– Odpowiada na pytania związane z obejrzanym materiałem.

Zadanie 1
Zachęcam Was do obejrzenia programu „Domowe przedszkole”. Odcinek dotyczy życia na wsi, zawiera bardzo dużo edukacyjnych treści.
Kliknij w link poniżej.

Po obejrzeniu porozmawiajcie z dzieckiem.  
– Skąd się bierze mleko?
– Jakie zwierzęta dzieci zobaczyły na wsi?
– Co można zrobić z mleka?
– Co dają nam krowy/owce/kozy/kury/gęsi?

Zadanie 2
Zwierzęta na wsi – karty ruchowe
Zagrajcie wspólnie w grę ruchową

Źródło: https://www.dzieckiembadz.pl

Zadanie 3
Wykonajcie eksperyment z mlekiem.

Zadanie 4
Dla chętnych załączam kolorowanki związane z życiem na wsi.

https://www.preschool-printable-activities.com/farm-animal-coloring-pages.html


Czwartek, 07.05.2020

Cele:
Dziecko:
– utrwala słownictwo w języku angielskim,
– uważnie słuchanie i powtarzanie tekstów piosenek,
– rozwija myślenie,
– Nazywa wybrane zwierzęta występujące w najbliższym otoczeniu,
– Dobiera do pary obrazki

Zadanie 1
Posłuchajcie piosenki. Powtórzcie nazwy zwierząt w języku angielskim i ich odgłosy

Zadanie 2
Ułóżcie puzzle- zwierzęta w zagrodzie

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/232747-%C5%BCycie-na-wsi

Zadanie 3
Memory online, bądź do druku.


Środa 06.05.2020- W sadzie

Cele:
Dziecko:
– Rozwija myślenie,
– Nazywa wybrane zwierzęta występujące na gospodarstwie wiejskim,
– Dostrzega na obrazku podstawowe figury geometryczne: koło,
– Rozwija motorykę małą,
– Rozróżnia kolory,
– Rozwija percepcję wzrokową, koncentrację uwagi,
– liczy do 7.

Zadanie 1
W sadzie
Zobaczcie jak wygląda sad w porze wiosennej: kwitnące wiśnie i jabłonki.

Zadanie 2
Życie na wsi
Przyjrzyjcie się obrazkowi poniżej i wykonajcie zadania:
– Nazwij zwierzęta na obrazku. Jakie odgłosy wydają?
– Policz, ile jest kogutów/koni/kurczaków/świnek/białych kwiatków/jabłek na drzewie?
– Znajdź koła na obrazku.
— Jakiego koloru są poszczególne zwierzęta?

Źródło: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/ZwierzetaIichMlodeM-845×550.jpg

Zadanie 3
Kwitnące drzewa- praca plastyczna
1 propozycja
Potrzebne materiały: rolka po papierze, brązowa bibuła, nożyczki, papier kolorowy, różowa bibuła, plastelina, kredki, klej
Owińcie rolkę papieru brązową bibułą, wytnijcie z papieru koronę drzew. Na nim rozprowadźcie plastelinę w kształcie gałęzi (jeśli nie macie plasteliny, możecie nakleić kawałki papieru lub narysować. Na koniec naklejcie różowe kulki bibuły, czyli kwitnące kwiaty.

2 propozycja
Potrzebne materiały: farba (różowa, zielona, biała), patyczki higieniczne lub gąbka, kolorowy papier lub kredki
Na białej kartce przyklejcie szablon drzewa wycięty z brązowego papieru lub go narysujcie. Złączcie patyczki higieniczne gumką, zamoczcie w farbie i stemplujcie kwitnące liście. Jeśli nie macie patyczków wykorzystajcie gąbkę do stemplowania.


Wtorek, 05.05.2020- W kurniku

Cele:
– Rozwija myślenie,
– Nazywa wybrane zwierzęta występujące na gospodarstwie wiejskim,
– Gestem, ruchem, dźwiękiem prezentuje wybrane zwierzęta,
– Rozwija motorykę małą,
– Rozróżnia kolory

Zadanie 1
Zobaczcie, jak żyją kury na wsi, posłuchajcie uważnie odgłosów jakie wydają.

Zadanie 2
Wspólnie zatańczcie kaczuchy 🙂

Zadanie 3
Stwórz swoją własną kurę. Potrzebujesz: farb, kolorowego papieru, kleju, nożyczek, flamastrów. Odciśnij dłoń na papierze, dorysuj lub doklej pozostałe części kury, jak na obrazku poniżej.


Poniedziałek 04.05.2020 – Gospodarstwo wiejskie

Cele:
Dziecko:
– Uczy się płynnego wypowiadania się na podstawie usłyszanego tekstu,
– Stara się z uwagą i zrozumieniem słuchać tekstu literackiego,
– Odpowiada na pytania związane z wysłuchanym utworem,
– Rozwija myślenie,
– Nazywa wybrane zwierzęta występujące na gospodarstwie wiejskim,
– Gestem, ruchem, dźwiękiem prezentuje wybrane zwierzęta.

Zadanie 1
Posłuchajcie uważnie opowiadania Olgi Masiuk „Wiejskie gospodarstwo”

„Wiejskie gospodarstwo” czyta Pani Ola

Porozmawiajcie na temat opowiadania.
Gdzie chciałby mieszkać Szczypior?
Co babcia Elizki przy­niosła jej do łóżka?
W co bawiły się dzieci?
Jakie dźwięki wydają: krowa, świnka, kura?
Kim chciał być Szczy­pior?

Zadanie 2
Posłuchajcie jakie odgłosy wydają zwierzęta na wsi. Nazwijcie je.

Zadanie 3
Jakim zwierzęciem jestem?
Zagrajcie w kalambury. Możecie naśladować odgłosy lub ruchy zwierząt wiejskich.

Zadanie 4
Które zwierzęta mieszkają na wsi?


Czwartek 30.04.2020 – Flaga Polski

Cele:
– Rozwijanie motoryki małej poprzez wycinanie, przyklejanie.
– Uważne słuchanie tekstu literackiego,
– Rozwijanie myślenia,
– Próba tworzenia różnych kompozycji z gotowych elementów i różnych materiałów.

Zadanie 1

Posłuchajcie wiersza Władysława Bełzy – Katechizm polskiego dziecka.

Zadanie 2
Stwórzcie swoją własną flagę. Wykorzystajcie przedmioty, które macie w domu. Możecie wykorzystać waciki, patyczki, korki lub zwykłe kartki. Inną możliwością jest metoda stemplowania lub wydzierania. Poniżej umieszczam inspiracje.

Zadanie 3
Ułóżcie puzzle.
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/krajobrazy/230034-mapa-polski


Środa 29.04.2020 – Biało – czerwona

Cele:
– Uczy się płynnego wypowiadania się na podstawie usłyszanego tekstu,
– Stara się z uwagą i zrozumieniem słuchać tekstu literackiego,
– Odpowiada na pytania związane z wysłuchanym utworem,
– Rozwija myślenie,
– kształtowanie poczucia przynależności narodowej,
– Uważnie słucha i powtarza tekst wiersza oraz gesty,
 – Poznaje podstawowe zasady poszanowania przyrody, poznaje piękno kwitnącej przyrody.

Zadanie 1
Wysłuchajcie uważnie opowiadania Agnieszki Galicy „Biało-czerwoni”.

Drogi Rodzicu, porozmawiaj ze swoim dzieckiem na temat opowiadania:
– Dlaczego tata i wujek Leosia założyli biało-czerwone szaliki?
– Jaki napis był na szalikach?
– Co było na koszulce, którą mama dała chłopcu?
– Czego znakiem jest orzeł?
– Jakie są polskie kolory?

Porozmawiajcie na temat godła Polski i jego wyglądu:
– Jaki ptak jest na nim przedstawiony?
– Jakiego koloru jest orzeł?
– Co ma na głowie?
– Jaki kolor ma tło, na którym jest orzeł?

Źródło: dziennikbaltycki.pl

Zadanie 2
Wycieczka po Polsce.
Zapraszam dzieci do wycieczki po Polsce, powtarzajcie za mną kroki. A potem przyjrzyjcie się jak wygląda kwitnący sad 😉


Wtorek 28.04.2020 – Polska

Cele:
– rozpoznawanie flagi i godła Polski, wymienienie kolorów na nich występujących,
– kształtowanie poczucia przynależności narodowej,
– próba płynnego wypowiadania się na podstawie usłyszanego tekstu,
– rozwijanie motoryki małej poprzez wycinanie, przyklejanie.

Zadanie 1
Obejrzyjcie film o symbolach narodowych

Porozmawiajcie o symbolach narodowych Polski:
– Jakie mamy symbole narodowe?
– Jakie kolory ma godło Polski?
– Jakie kolory ma flaga Polski?

Zadanie 2
Stwórzcie własne godło Polski.
Potrzebujecie:
– czerwonej kartki
– żółtego papieru
– wacików
– białej kartki
– nożyczek
– kleju

Wytnijcie elementy z papieru: białe trójkąty, tułów orła, a także żółte pazury, dziób i koronę. Ułóżcie elementy na czerwonej kartce i przyklejcie.

Źródło: pinterest

Poniedziałek 27.04. 2020 – Mój dom

Cele:
Dziecko:
– Stara się brać udział w rozmowach kierowanych,
– Uczy się płynnego wypowiadania się na podstawie usłyszanego tekstu,
– Stara się z uwagą i zrozumieniem słuchać tekstu literackiego,
– Odpowiada na pytania związane z wysłuchanym utworem,
– Rozwija myślenie,
– Powtarzanie prostych ćwiczeń artykulacyjnych usprawniających aparat mowy: język, wargi, podniebienie miękkie, mięśnie twarzy.

Zadanie 1
Posłuchajcie uważnie wiersza Czesława Janczarskiego – O domu i wędrówce i odpowiedzcie na pytania.

– Dokąd wracają z dalekiej podróży bociany?
– Co robił pies, gdy wrócił do budy?
– Dokąd leci pszczoła?
– Dokąd wraca Jaś z przedszkola?
– Kto mieszka w waszym domu?
– Co lubicie robił w domu?
– Jakie macie pomieszczenia w domu? Co robi się w poszczególnych pomieszczeniach?

Zadanie 2
Dopasuj przedmioty do odpowiednich pomieszczeń.

Zadanie 3
Ćwiczenia z profilaktyki logopedycznej.
Nasz dom
W naszym domu mamy ściany (dzieci poruszają językiem w górę i w dół po policzkach wewnątrz jamy ustnej), mamy podłogi (poruszają językiem po dnie jamy ustnej za dolnymi zębami) i mamy sufit (sięgają językiem do podniebienia, wargi mają szeroko rozchylone). W domu mamy też różne urządzenia: czajnik, w którym gotuje się woda (bul, bul, bul – powtarzają onomatopeję), a gdy woda się gotuje, czajnik głośno szumi (szu, szu, szu – powtarzają onomatopeję). Mamy pralkę,, która pierze nasze ubrania (językiem kręcą po zamkniętej jamie ustnej w jednym kierunku), a gdy pranie się kończy, pralka mocno wiruje (drum, drum, drum – powtarzają onomatopeję). W domu mamy także lodówkę, która chłodzi różne potrawy (brrr – powtarzają onomatopeję), a gdy lodówka pracuje, cichutko sobie buczy (buuuu – powtarzają onomatopeję). W pokoju na biurku stoi sobie lampka, a gdy na podwórku jest już ciemno, lampka jednym pstryczkiem oświetla cały pokój (mówią: pstryk). Wtedy w domu robi się miło i przytulnie!


Piątek 24.04.2020r. – Rzeka

Cele:
Dziecko:
– Stara się z uwagą i zrozumieniem słuchać tekstu literackiego,
– Poznaje podstawowe zasady poszanowania przyrody.
– Stara się zrozumieć, w jaki sposób należy dbać o środowisko.
– Uczy się płynnego wypowiadania się na podstawie usłyszanego tekstu,
– Odpowiada na pytania związane z wysłuchanym utworem,
– Uważnie słucha i powtarza tekst wiersza oraz gesty.

Zadanie 1
Wysłuchaj uważnie wiersza „Rzeka”. Rodzicu zadaj pytania swojemu dziecku odnośnie wiersza:
O czym był?
Dlaczego rzeka rzewnie płakała?
Jaki zapach miała rzeka?
Jak myślicie, kto zanieczyścił rzekę?
Porozmawiajcie o tym dlaczego należy dbać o czystość rzek?
Kto mieszka w rzece?
Czy przyjemnie mieszka się zwierzętom i rybom w brudnej wodzie?

Zadanie 2
Przygotowałam dla Was wiersz z pokazywaniem. Dołączcie do mnie. Pilnujcie, aby zawsze zakręcać wodę podczas mycia zębów, bądź rąk.


CZWARTEK 23.04

Cele:
Dziecko:
– Rozwija koordynację ruchową,
– Rozpoznaje kolory w swoim otoczeniu,
– Rozwija myślenie,
– Uczy się szybkiej i prawidłowej reakcji, spostrzegawczości w zabawach ruchowych,
– Przedstawia piękno przyrody w pracach plastycznych,
– Uczy się tworzyć różne kompozycje z gotowych elementów i różnych materiałów.

Zadanie 1
„Gra w zielone” – zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje, podskakuje lub biega wszystko zależy jak dużo miejsca macie ;). Rodzic głośno wymawia nazwę koloru, np. zielony. Dziecko musi odszukać podany kolor w pomieszczeniu, podbiec do niego i go dotknąć.

Zadanie 2
Ułóż puzzle
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/224054-puzzle-kolorowe-kosze

Zadanie 3
Stwórzcie swoje własne akwarium.
Potrzebne: słoik, woda, barwniki spożywcze (opcjonalnie), piasek, kolorowe kartki, flamastry, klej, nożyczki. Jeśli nie macie któregoś produktu, znajdźcie w domu zamiennik. Postępujcie zgodnie z instrukcją.


Z okazji Światowego Dnia Książki Zapraszamy dzieci do obejrzenia Spotkania z autorem książek dla dzieci Panią Małgorzatą Swędrowską, która w zakładce „Czytane znienacka” czyta dzieciom książki


ŚRODA 22.04- DZIEŃ ZIEMI

Cele:
– Poznaje podstawowe zasady poszanowania przyrody,
– Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
– Poznanie własnego potencjału ruchowego, poprzez uczestnictwo w zabawach,
– uważnie słuchanie i powtarzanie tekstów piosenek oraz gestów.

Zadanie 1
Zapraszam dzieci do nauki tańca na cześć pszczół, które dbają o naszą planetę.

Zadanie 2
Posegregujcie śmieci 🙂


Wtorek 21.04.2020r. – Segregujemy śmieci

Cele:
– Stara się z uwagą i zrozumieniem słuchać tekstu literackiego,
– Poznaje podstawowe zasady poszanowania przyrody.
– Nazywa kolory poszczególnych koszy,
– Stara się zrozumieć, w jaki sposób należy dbać o środowisko.

Zadanie 1
Posłuchaj bajki Kicia Kocia. Co z tymi śmieciami? Zwróćcie uwagę jakiego koloru są kosze i co do nich wrzucamy.

Zadanie 2
My też próbujemy segregować śmieci” – znajdźcie w domu przedmioty, które wyrzucamy do poszczególnych koszy, np. plastikową butelkę, słoik, puszkę, gazetę. Porozmawiajcie dlaczego, tak ważna jest segregacja śmieci.
Dla ułatwienia załączam plansze z kolorowymi koszami.


Poniedziałek 20.04.2020r. – Sprzątanie Ziemi       

Cele:
Dziecko:
– Stara się brać udział w rozmowach kierowanych,
– Uczy się płynnego wypowiadania się na podstawie usłyszanego tekstu,
– Stara się z uwagą i zrozumieniem słuchać tekstu literackiego,
– Odpowiada na pytania związane z wysłuchanym utworem,
– Poznaje podstawowe zasady poszanowania przyrody,
– Rozwija motorykę małą poprzez kolorowanie.

Zadanie 1
Posłuchajcie uważnie wiersza „Wszędzie czysto”. Drogi Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat wiersza. Zadaj pytania:
Kto nie lubi brudu?
Od kogo zależy to, aby nasz świat był czysty?
Co my możemy zrobić, aby nasze środowisko było czyste?

Zadanie 2

Waszym specjalnym zadaniem jest wysprzątanie Waszego pokoju lub pomoc rodzicom w sprzątaniu. Odkurzcie, umyjcie podłogi lub wytrzyjcie kurze. Na pewno znajdzie się dla Was zadanie specjalne 😉

Zadanie 3

Pokoloruj planetę według wzoru. Jakich kolorów potrzebujesz?


PIĄTEK 17.04

Cele:
– Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
– Poznanie własnego potencjału ruchowego, poprzez uczestnictwo w zabawach,
– uważnie słuchanie i powtarzanie tekstów piosenek oraz gestów,

Zapraszam dzieci tańca, który bardzo dobrze znają 🙂

A teraz coś spokojniejszego 🙂


CZWARTEK, 16.04

Cele:
Dziecko:- rozpoznaje podstawowe emocje: smutek, radość, gniew, strach,
– rozpoznaje stany emocjonalne na podstawie wyrazu twarzy,
– utrwala słownictwo w języku angielskim,
– uważnie słuchanie i powtarzanie tekstów piosenek oraz gestów.

Zadanie 1
Zapraszam dzieci do wysłuchania zagadek 🙂

Zadanie 2
A teraz wspólnie zatańczymy i zaśpiewamy 🙂


Środa 15.04.2020r. – Emocje

Cele:
Dziecko:
– rozpoznaje podstawowe emocje: smutek, radość, gniew,
rozpoznaje i nazywa uczucia,
– rozpoznaje stany emocjonalne na podstawie wyrazu twarzy,
– Poznaje własny potencjał ruchowy, uczestnicząc w spontanicznych zabawach ruchowych.

Zadanie 1
Zabawa Lusterka.
Dajemy dziecku małe lusterko. Chwilę może się dowolnie nim bawić, a następnie rodzic mówi: Pokaż, jak wygląda Twoja buzia, gdy jesteś radosny. Obejrzyj się w lusterku. A jak wygląda, gdy się złościsz? A gdy czegoś się boisz, jak wygląda Twoja buzia? A kiedy jesteś smutny? Na koniec robimy radosne miny i sprawdzamy w lusterkach, czy dziecko dobrze wykonało zadanie. Rodzic podsumowuje: Nauczenie się rozpoznawania i nazywania tego, co czujemy, jest ważne. Każde uczucie jest dobre. Są uczucia łatwiejsze, przyjemniejsze, a także takie, które są mniej przyjemne. Jednak wszystkie uczucia są nam potrzebne.

Zadanie 2
Zabawa ruchowa – „Taniec radości
”. Dziecko słucha muzyki i spontanicznie wykonuje taniec, który ma być wyrazem radości. Można zaproponować muzykę klasyczną.

Zadanie 3
Wybierz emotikonkę na górze i dopasuj do niej obrazki. Wybierz, która postać jest zadowolona, smutna, bądź zła. Na koniec opiszcie obrazek, który się pojawił. Jakie emocje czuje chłopiec?


Wtorek 14.04.2020r. – Emocje

Cele:
Dziecko:
– Stara się brać udział w rozmowach kierowanych,
– Uczy się płynnego wypowiadania się na podstawie usłyszanego tekstu,
– Stara się z uwagą i zrozumieniem słuchać tekstu literackiego,
– Odpowiada na pytania związane z wysłuchanym utworem,
– rozróżnia podstawowe emocje: radość, smutek, złość

Wysłuchaj uważnie opowiadania o Prosiaczku Przystojniaczku.

Zadanie 1

– Rodzicu wytłumacz dziecku co oznaczają te zwroty: uświnić się, zrobić komuś świństwo, gruby jak prosię, jeść jak prosię.

Rodzic zadaje dziecku pytania odnośnie wysłuchanej bajki.

– Dlaczego Rico był zły?
– Dlaczego Prosiaczkowi było smutno?
– Co Prosiaczek zrobił, żeby zwierzęta nie drwiły z prosiaczka? (Rodzicu, wytłumacz co to znaczy drwić z kogoś)

Zadanie 2
Rozmowa z dzieckiem na temat emocji. Kiedy jesteś zły/smutny? Co trzeba zrobić, aby poczuć się lepiej? Drogi Rodzicu wytłumacz dziecku, że każdy codziennie odczuwa różne emocje, o emocjach należy rozmawiać, aby lepiej się poczuć.

Zadanie 3
Zagrajcie w grę, jakie emocje czuje osoba na zdjęciu.

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,500632-rozpoznawanie_emocji.html

Zadanie 4
Jaką emocję pokazuję?
Jedna z osób pokazuje emocje, a druga ją zgaduje. Po odgadnięciu następuje zmiana.


PIĄTEK 10.04.2020r. – ŚWIĘTA TUŻ, TUŻ

DRODZY RODZICE I KOCHANE PRZEDSZKOLAKI:

Cele:
– rozwijanie motoryki małej,
– dostrzeganie rytmów, powtarzających się sekwencji.

Zadanie 1
„Zajączki” – zabawa paluszkowa
Zapraszam dzieci do wysłuchania i powtarzania za mną.

Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.

Zadanie 2
Rytmiczne jajka
Pokoloruj jajka według wzoru.   


CZWARTEK 09.04.2020r. – WIELKANOC

Cele:
– rozwijanie koordynacji ruchowej,
– wdrażanie o uważnego słuchania,
– rozwijanie myślenia.

Potrzebne przedmioty: łyżka, jajko (styropianowe, plastikowe lub zwykłe)

Zadanie 1
„Wielkanocne zgadywanki”

Ma złociste rogi
I kożuszek biały.
Nie biega po łące,
Bo z cukru jest cały. (baranek cukrowy)

Wykluły się z jajek,
Są żółciutkie całe.
Będą z nich kogutki
Albo kurki małe. (kurczaczki)

Leżą w koszyczku
Pięknie ułożone.
W kolory i wzory
Mocno ozdobione. (pisanki)

Zadanie 2
Wyścigi z jajem
Wytyczamy drogę, którą musi przejść dziecko z jajkiem na łyżce, tak aby nie spadło. Możecie zaangażować w to więcej osób i zrobić wyścigi 🙂 Jeśli nie macie styropianowych lub plastikowych jajek, użyjcie zwykłych, ugotowanych na twardo. W razie wypadku,  nie będzie dużego bałaganu. 😀

Źródło: mokopiko.pl

Zadanie 3
Ułóż puzzle, kliknij na obrazek, a przeniesie Cię do układanki

obraz zaczerpnięty z gry

Środa 08.04.2020r. – Papierowy kurczak

Cele:
– Porządkowanie figur według wielkości,
– Tworzenie prostych konstrukcji z figur,
– Rozwijanie motoryki małej.

Potrzebne przedmioty:
kolorowy papier (żółty, pomarańczowy/czerwony, dowolny kolor)
– nożyczki
– klej
– długopis, flamaster

Zadanie
Wycinamy z dzieckiem 1 duże i 2 średnie żółte koła oraz 3 małe pomarańczowe lub czerwone. Pytamy dziecka jaka to figura? Potem porównuje wielkością koła, pytamy: które koło jest małe? duże? najmniejsze? największe?
Następnie 3 małe, pomarańczowe kółka i jedno żółte średniej wielkości zginamy na pół. Gdy to się uda, na kolorowej kartce papieru dziecko układa kurczaka według wzoru. Gdy wszystko się zgadza, przykleja koła.


Wtorek 04.04.2020r. – Przeliczanie jajek

Cele:
– Formułowanie wynik dodawania i odejmowania, w zakresie 4,
– Włączanie do czynności liczenia gest dotykania, wskazywania, z wypowiadaniem kolejnych liczebników,
– Szacowanie, wzrokowego porównywanie i określanie liczebności zbiorów,
– Podejmowanie próby rozpoznania symboli Świąt Wielkanocnych.

Potrzebne przedmioty: 4 jajka (prawdziwe, sztuczne lub obrazkowe), kolorowa miseczka lub kartka

Zadanie 1
Wykładamy jajka na stół. Rodzic czyta dziecku wczorajszą bajkę o pisankach, jednak teraz zwracamy uwagę na liczby i zadania matematyczne.

Pisankowa bajeczka

Zajrzały wróbelki do kurnika i zobaczyły, że kura zniosła cztery jajka.

Jeszcze raz przeliczamy jajka

– Ko, ko, ko – zagdakała. – Leżcie tu cichutko.
I poszła szukać ziarenek na podwórku. Ale jajka myślały, że są mądrzejsze od kury. Turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je kot.
– Miau – powiedział. – będzie z was pyszna jajecznica.– Nie, nie! – trzęsły się ze strachu jajka. – Nie chcemy na patelnię!– Uciekajcie – ćwierkały wróbelki. – Schowajcie się przed kotem.– Nie dam się usmażyć! – zawołało pierwsze jajko i poturlało się przed siebie.

Odsuwamy jedno jajko na bok. Przeliczamy pozostałe jajka. Warto używać takich zwrotów jak: mamy 4 jajka, 1 się poturlało, odejmujemy jedno jajko. Ile zostało? Policz. Odjęte jajka wkładamy do miseczki lub odkładamy na kolorową kartkę.

 Stanęło z boku i zaśpiewało wesoło:– Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.– Co ci się stało? – pytały pozostałe jajka.– Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i już nie jestem zwykłym jajkiem, tylko wielkanocną pisanką.Drugie jajko też poturlało się do pędzelka.

Ile mamy jajek? (3) Odsuwamy jedno jajko. Ile nam zostało? (2) Policz.
Teraz przechodzimy do „odsuniętych” jajek. Ile mamy jajek? (1) Dodajemy jedno. Ile jest teraz? (2)

Drugie jajko rzekło grubym głosem:– To nie jajko, tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. Teraz wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.– Brawo! – ćwierkały wróbelki.– I ja też, i ja też – wołało trzecie i poturlało się do pędzelka.

Ile mamy jajek? (2) Jedno jajko odsuwamy/odejmujemy. Ile nam zostało? (1).
Ile mamy jajek odłożonych? (2) Dodajemy jedno. Ile jest ich teraz? (3)

Trzecie jajko było całe zieloniutkie i pisnęło:– Jestem żabką, każdy to wie. Czy ktoś zieloną żabkę zje? Nie!Trzy pisanki były bardzo zadowolone. Czwarte jajko zbladło ze strachu.– Pospiesz się! – ćwierkały wróbelki. – Kot idzie.– Tylko jedno jajko? – mruczał kot. – Ugotuję cię na twardo.– Ojej, ratunku! – wołały przerażone wróbelki. – Teraz na pewno kot cię zje.– Trach, trach, trach! – skorupka pękła na małe kawałki i… wyszedł z niej żółty kurczaczek.Zamrugał czarnymi oczkami i zapiszczał:– Wielkanocna bajka, wyklułem się z jajka!A wróbelki zaćwierkały, że „w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku”.

Warto odsuwane jajka odkładać w jedno miejsce np. do kolorowej miseczki lub na kolorową kartkę. Zachęcam również do tworzenia innych działań matematycznych. Odsuwać 2 jajka, 3. Możliwości jest mnóstwo. 🙂

Zadanie 2
Symbole Świąt Wielkanocnych
Wybierz symbole, które pasują do Świąt Wielkanocnych i przesuń je na zielone pole. Obrazki, które nie pasują przesuń na pole czerwone.
Kliknij na link poniżej.

Symbole Świąt Wielkanocnych


Poniedziałek 06.04.2020r. – Pisankowa Bajeczka

Cele:
Dziecko:
– Stara się brać udział w rozmowach kierowanych,
– Uczy się płynnego wypowiadania się na podstawie usłyszanego tekstu,
– Stara się z uwagą i zrozumieniem słuchać tekstu literackiego,
– Odpowiada na pytania związane z wysłuchanym utworem,
– Rozwija motorykę małą poprzez prace manualne.

Potrzebne materiały: jajka, pędzelki, farby lub barwniki spożywcze

Pisankowa bajeczka – słuchanie utworu Agnieszki Galicy.
Zapraszam dzieci do wysłuchania bajki o pisankach. 

Zadanie 1
Rodzicu wyjaśnij dziecku wyrażenie bez liku.
Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu.
Co zobaczyły wróbelki w kurniku?
Ile jajek zniosła kura?
Co powiedział kot, kiedy usłyszał jajka?
W co zamieniły się jajka, żeby nie trafić na patelnię?
Co stało się z ostatnim jajkiem?

Zadanie 2
Przygotuj potrzebne materiały (wymienione wyżej). Zachęcam Was do wykonania własnych pisanek. Można użyć do nich farb lub gotowych barwników. Niech poniesie Was wyobraźnia. 🙂


Piątek 03.03.2020r. – Wiosna

Cele:
– Powtarzanie prostych ćwiczeń artykulacyjnych usprawniających aparat mowy: język, wargi, podniebienie miękkie, mięśnie twarzy,
– Poznanie własnego potencjału ruchowego, poprzez uczestnictwo w zabawach,
– Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.

Zadanie 1
Zajęcia z profilaktyki logopedycznej Patrycji Siewiera-Kozłowskiej. Rodzic czyta wierszyk i jednocześnie pokazuje dziecku ćwiczenia buzi.

Idzie wiosna
Wietrzyk cieplutki już wieje, Dzieci robią wdech przez nos i powolny wydech ustami. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.
Słoneczko w górze jaśnieje, Czubkiem języka sięgają wysoko – do górnej wargi.Słychać na niebie skowronka Trel, trel, trel – powtarzają onomatopeję.
I klekot boćków na łąkach. Kle, kle, kle – powtarzają onomatopeję.
Lecz czasem niebo się chmurzy, Marszczą nos i czoło – robią chmurną minę.
W oddali słychać grzmot burzy. Buuu, buuu – buczą niskim głosem.
Pogoda nam się przeplata: Językiem dotykają na przemian prawego i lewego kącika warg.
Jest trochę z zimy i z lata!

Zadanie 2
Kolorowe kredki
Zapraszam przed weekendem na wspólny taniec, który kotki świetnie znają.


Czwartek 02.04.2020r. – Wiosenne kolory

Cele:
– Rozpoznawanie podstawowych barw,
– Podejmowanie prób wykonywania rożnych prac plastycznych,
– Obserwacja wzrostu roślin,
– Poznanie podstawowych czynników niezbędnych do wzrostu roślin i zwierząt: woda, powietrze, gleba, słońce.

Potrzebne materiały: krepina, duża kartka papieru, woda, spryskiwacz lub pędzel, nożyczki

Zadanie 1
Dziecko wskazuje kolory krepiny, które kojarzą mu się z wiosną Następnie tniemy ją na małe kawałki. Rodzic opowiada dziecku o wiośnie, o roślinach budzących się do życia, o słońcu, które coraz częściej wychodzi zza chmur, o ptakach, które pojawiają się na drzewach, o zieleniącej się trawie i cieplejszym powietrzu. Dziecko układa kolorowe kawałki krepiny na kartce papieru (elementy mogą na siebie nachodzić). Gdy już cała kartka papieru jest zapełniona krepiną, opryskujemy całość wodą ze spryskiwacza lub za pomocą pędzelka namoczonego w wodzie. Można również użyć rąk. Nie zapomnijcie podłożyć coś pod kartkę, aby nie zafarbował stół. Nie czekając aż praca wyschnie, możemy śmiało ściągnąć mokrą bibułę. I praca gotowa. Czekam na zdjęcia Waszych arcydzieł 🙂  

Zachęcam do zaglądania w zakładki innych grup w poszukiwaniu inspiracji 🙂

PRACA W OGRODZIE

Zachęcam Was bardzo serdecznie do zrobienia małego ogródka z materiałów, które macie w domu.

Pani Magda stworzyła grę memory, związaną z pracą w ogrodzie

https://learningapps.org/display?v=pz7wtjh2a01


Środa 01.04.2020r.

ZADANIA MATEMATYCZNE

Cele:
-Włączanie do czynności liczenia gest dotykania, wskazywania, z wypowiadaniem kolejnych liczebników,
– Formułowanie wynik dodawania i odejmowania, w zakresie 4,
– Szacowanie, wzrokowego porównywanie i określanie liczebności zbiorów
– Grupowanie przedmiotów do przeliczania: ustawianie w rzędzie,
– Rozpoznawanie w otoczeniu i na obrazkach kwiatów wiosennych: krokusa, przebiśniegu oraz motyla.

Potrzebne przedmioty: liczmany (obrazki krokusów, motyli, przebiśniegów)

Zadanie 1
Każde dziecko ma 4 przebiśniegi, 3 krokusy i motyle: (2 czerwone, 2 żółte, 3 niebieskie).
Dzieci oglądają obrazki i klasyfikują je na kwiaty i motyle. Rodzic ustala z dziećmi, jakie to są kwiaty, jak wyglądają, jakiego są koloru. Podobnie omawia kolory motyli, a następnie zadaje pytania i formułuje polecenia:

Ile jest krokusów?
Pokaż tyle palców, ile jest krokusów.

Ile jest przebiśniegów?
Pokaż tyle palców, ile jest przebiśniegów.
Czy krokusów jest tyle samo, co przebiśniegów?.

Dzieci, nawet jeżeli wiedzą, że przebiśniegów jest więcej, mają to pokazać, ustawiając kwiaty jednego rodzaju w rzędzie, a pod nimi, także w rzędzie, kwiaty drugiego rodzaju – tak, by było widać 3 pary i 1 przebiśnieg bez pary.
Wniosek: przebiśniegów jest więcej.


Rodzic zadaje kolejne pytania:
O ile więcej jest przebiśniegów niż krokusów?
A teraz policzmy motyle. Ile jest czerwonych / żółtych / niebieskich motyli?
Pokaż tyle palców, ile jest czerwonych / żółtych / niebieskich motyli.
Czy motyli czerwonych jest tyle samo co żółtych? Pokaż to (ustawianie w pary).
Czy motyli czerwonych jest tyle samo co niebieskich? (ustawianie w pary).
Których motyli jest więcej?
O ile więcej jest motyli niebieskich niż czerwonych?
O ile mniej jest motyli żółtych niż niebieskich? Których kwiatów jest tyle samo, co niebieskich motyli? (krokusów). Pokaż to.

Tu porównywanie liczebności zbiorów polega na „sadzaniu” jednego niebieskiego motyla na jednym krokusie i stwierdzeniu, że każdy motyl niebieski ma swój kwiatek, więc jest ich po tyle samo.

Czy pozostałych motyli jest tyle samo co przebiśniegów? (tak, po 4).
Czy wszystkich motyli jest tyle samo co wszystkich kwiatów? (tak).

Nawet jeżeli dzieci nie potrafią powiedzieć, po ile ich jest, to warto spróbować wspólnie głośno policzyć wszystkie kwiatki i głośno policzyć wszystkie motyle, i pokazać, że każdy motyl ma swój kwiatek.

Zadanie 2
„Krokusy i przebiśniegi” – zabawy matematyczne.
Rodzic formułuje zadania na dodawanie i odejmowanie, wykorzystując liczmany:

Układajcie przed sobą kwiatki i liczcie, ile jest ich razem:
1 krokus i 1 przebiśnieg;
2 krokusy i 1 przebiśnieg;
3 krokusy i 1 przebiśnieg;
1 krokus i 2 przebiśniegi;
1 krokus i 3 przebiśniegi.

Teraz ułóżcie przed sobą kwiatki i zabierajcie ich tyle, ile powiem. Liczcie, ile kwiatków zostało:
od 3 krokusów zabierzcie 1 krokus;
od 3 krokusów zabierzcie 2 krokusy;
od 4 przebiśniegów zabierzcie 1 przebiśnieg;
od 4 przebiśniegów zabierzcie 2 przebiśniegi;
od 4 przebiśniegów zabierzcie 3 przebiśniegi.

Można stworzyć analogiczne zadania o motylach. Warto każdą odpowiedź dzieci komentował, np.
Tak, bo 3 odjął 1 to jest 2, albo: bo 2 dodał 2 to jest 4.
Chodzi o to, by dzieci oswajały się z językiem matematyki.


Wtorek, 31.03.2020r. – Wiosenne zagadki

Cele:
– Rozpoznawanie i dopasowanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta i dopasowanie ich do obrazków,
– Podejmowanie próby recytowania krótkiego wiersza, ilustrowanie go gestem.

Zadanie 1
Zagadki słuchowe
Posłuchaj zagadki słuchowe i dopasuj je w pary z obrazkiem.
Kliknij na link poniżej, a przeniesie Cię w krainę zagadek

Zadanie 2

Powtarzaj za mną słowa wierszyka i gesty.  

Świeci słoneczko

Świeci słoneczko złote,
Wieje wiosenny wiatr,
I każdy ma ochotę,
Wędrować sobie w świat.
Grzeje słoneczko jasne,
Pada wiosenny deszcz,
Urosną śliczne kwiaty,
My urośniemy też.


Poniedziałek, 30.03.2020r. Głodomorek i kolorek

Cele:
Dziecko:
– Stara się brać udział w rozmowach kierowanych,
– Uczy się płynnego wypowiadania się na podstawie usłyszanego tekstu,
– Stara się z uwagą i zrozumieniem słuchać tekstu literackiego,
-Odpowiada na pytania związane z wysłuchanym utworem.

Zapraszam dzieci do wysłuchania bajki o Głodomorku i łące. 🙂

Zadanie 1
Drogi Rodzicu: zadaj dziecku pytania odnośnie wysłuchanego wiersza:
– Gdzie był Głodomorek?
– Jakie kolory zjadał na łące?
– Jak Głodomorek nazywał swój brzuszek?
– Jaki kolor został łące?


Jestem silny jak lew

Nadchodzi weekend, więc aby naszym maluchom nie nudziło się w domu, zapraszam do przypomnienia im naszego wspólnego tańca 🙂 Niech tańczą razem ze mną.


Piątek 27 marca 2020r.
W kuchni

Cele:
– Powtarzanie prostych ćwiczeń artykulacyjnych usprawniających aparat mowy: język, wargi, podniebienie miękkie, mięśnie twarzy,
– Podejmowanie prób wykonywania pracy plastycznej – stosowanie techniki stemplowania,
– Rozpoznawanie podstawowych barw, łączenie kolorów.

Potrzebne przedmioty:
przybory kuchenne (np. widelec, tłuczek, trzepaczka, plastikowy wałek, łyżka), farby, talerzyki na farbę, kartki

Zadanie 1
Gimnastyka buzi i języka:
Rodzic zadaje pytania i wykonuje gesty razem z dzieckiem:
– Co robimy przed jedzeniem? – gest mycia rąk,
– Co robimy, gdy jedzenie jest za gorące? – dmuchanie,
– Jak wąchamy potrawę? – wciąganie powietrza przez nos,
– Jak jemy łyżką? – gest prowadzenia łyżki do buzi,
– Co robimy, gdy nam coś smakuje? – oblizywanie warg,
– Jak pijemy? – odgłos połykania: gul, gul, gul z lekko odchyloną głową,
– Jak liżemy lody? – wysuwanie języka,                                   
– Jak wycieramy buzię serwetką po jedzeniu? – gest wycierania ust dłonią.

Zadanie 2
Przybory kuchenne- praca plastyczna

  1. Wybieramy kilka kuchennych przedmiotów. Wspólnie rozpoznajemy, do czego dany przedmiot może służyć. Proponujemy dziecku wykorzystanie kształtów przyborów kuchennych do stworzenia ciekawego obrazka.
  2. Wylewamy na talerzyki różne kolory farb. Dziecko wybiera sobie dowolny przedmiot spośród leżących i macza jego końcówkę w wybranym kolorze farby.
  3. Dziecko odciska przedmioty na kartkach. Wykonują dowolną liczbę odbitek.
    Chętnie zobaczę powstałe pracę. Zachęcam do wysyłania zdjęć na maila 🙂

Czwartek 26 marca 2020r. W kuchni

Cele:
– Poznanie zawodu kucharza, próby opisania czym zajmuje się osoba wykonująca ten zawód, z jakich przedmiotów korzysta podczas pracy,
– Słuchanie tekstów literackich z uwagą i zrozumieniem,
– Odpowiadanie na pytania związane z wysłuchanym utworem,
– dostrzeganie zależności operacji, że po zabraniu – jest mniej, jakiego przedmiotu brakuje.

Potrzebne materiały: tekst wiersza, kuchenne przedmioty, np. chochla, wałek, nóż, garnek

Zadanie 1:
Drogi Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz „W kuchni” Patrycji Siewiera-Kozłowskiej. Poproś, żeby uważnie go wysłuchało. Dla lepszego zrozumienia, warto przygotować przedmioty w nim wymienione i ilustrować ruchem czytany tekst. Następnie zadajemy pytania dotyczące tekstu.

W kuchni

Dzisiaj w kuchni wielki rwetes:
Ciach, ciach – biega nóż po desce,
Kroi marchew i ziemniaki,
Będzie obiad, ale jaki?
Chochla w garnku już coś miesza,
A kucharka ją pospiesza:
„Żwawo, żwawo, chochlo miła,
By się zupka uwarzyła!”.
Na stolnicy zaś pracuje
Wałek, co ciasto wałkuje.
A kucharka z tego ciasta
Kluski zrobi nam i basta!

Pytania dotyczące wiersza:
– Kto pracował w kuchni?
– Co gotowała pani kucharka?
– Co robiła nożem / chochlą / wałkiem?
Zachęcam do zadawania wielu pytań, podążać w rozmowie za rozumowaniem dziecka 🙂

Zadanie 2
Zgadnij, co zniknęło?”
Wybieramy 4 kuchenne przedmioty, np: wałek, chochla, łyżka, tarka (dowolność). Nazywanie przedmiotów i określanie, do czego służą. Dziecko odwraca się i rodzic chowa jeden przedmiot.
Dziecko ponownie odwraca się, odgaduje, co zniknęło, i podaje nazwę. Jeśli zadanie jest dla dziecka za trudne, weźmy 3 przedmioty. Jeśli zadanie jest łatwe możemy zwiększyć liczbę przedmiotów.

Zadanie 3
„Czego potrzebuje do pracy kucharka”

Drodzy Rodzice zaangażujcie dziecko do przygotowania posiłku. Wskazujcie przedmioty potrzebne do jego przygotowania, nazywajcie je razem z dzieckiem, dajcie dziecku konkretne zadania podczas gotowania. Pamiętajcie, że w przedszkolu dzieci podczas posiłków są bardzo samodzielne, niech to pokażą w domach 🙂


Środa 25 marca 2020 r. Figury geometryczne

Cele:
• Doświadczenie w zabawie i w sytuacjach naturalnych różnych własności przedmiotów, takich jak kształt, kolor,
• Dostrzeganie różnic i podobieństw między figurami,
• Porządkowanie figur według wielkości, koloru, kształtu,
• Tworzenie prostych konstrukcji z figur.

Potrzebne materiały:
wydrukowane lub narysowane figury geometryczne (koła, trójkąty, kwadraty) różnej wielkości (po 3), można wydrukować kolorowe lub pokolorować

Zadanie 1:
Nazywanie figur geometrycznych. Segregowanie ich według kształtu. Zwracamy uwagę, aby przy każdej figurze dziecko wymieniało jej nazwę.
(Można spróbować, aby dziecko zrobiło to samo lub rodzic pokazuje dziecku poszczególne figury, przedszkolak je nazywa i wskazuje gdzie należy odłożyć (trójkąt do trójkątów, itp)

Zadanie 2:
Porównywanie wielkości figur. Rodzic wskazuje 2 figury (np. dwa koła):
Zadaje dziecku pytania:
-która figura (koło/kwadrat/trójkąt) jest większa?
-która figura (koło/kwadrat/trójkąt) jest mniejsza?
(Zwracamy uwagę, aby dziecko wymieniało nazwę figury, np. to koło, ten trójkąt, aby to nie było tylko wskazanie palcem-> ta)

Zadanie 3:
Ustawienie figur w rzędzie od najmniejszej do największej.
Zadajemy pytania:
-Która figura jest największa?
-Która figura jest najmniejsza?

Zadanie 4:
Dziecko samodzielnie lub z pomocą rodzica tworzy konstrukcje z figur, np. dom, robota.

Zadanie 5:
Dostrzeganie figur w domu. Dziecko szuka figur (koła, trójkąta, kwadratu) w domu: w zabawkach, meblach itp.