Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne grupa VI
Czerwiec 2022
Tematy kompleksowe:
1. Łąka
2. Żegnamy przedszkole
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
- Zapoznanie dzieci z roślinami rosnącymi na łące.
- Rozwijanie empatii.
- Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań.
- Kształtowanie odpowiedzialnych i bezpiecznych zachowań podczas wakacji.
- Doskonalenie pamięci spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Poznanie sposobów pomocy pszczołom i innym owadom.
- Rozwijanie umiejętności porządkowania według określonej cechy.
- Doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania.
- Pozwijanie wyobraźni dziecięcej.
- Zapoznanie z cyklem rozwojowym motyla.
- Potrafi rozpoznać wybrane gatunki owadów.
- Poszerzenie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych oraz właściwego zachowania podczas zachodzących zmian atmosferycznych.
Maj 2022
Tematy kompleksowe:
1. Rowerowy Maj – razem dla planety
2. Rodzina – razem się trzyma
3. Książka – mój przyjaciel
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
- Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań.
- Doskonalenie pamięć, spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania.
- Poznaje zasady właściwego poruszania się po drodze na rowerze, hulajnodze.
- Wie jak się zachować bezpiecznie na drodze.
- Wie czym jest transport ekologiczny.
- Wie jak spaliny samochodowe wpływają na stan naszego zdrowia.
- Wie jak ważną wartością jest rodzina oraz jak pielęgnować relacje rodzinne.
- Wie gdzie wypożyczyć książki oraz w jakim miejscu je kupić.
- Doskonali umiejętność sylabizowania i głoskowania.
Kwiecień 2022
Tematy kompleksowe:
1. F jak fantazja – poznajemy artystów i techniki malarskie
2. H jak hiacynt – przygotowania do wiosny
3. J jak jestem – reżyserem własnego życia i matematycznym konstruktorem
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
- Poznanie znany artystów i ich dzieł
- Wzbogacenie słownictwa dzieci o pojęcia ekspresjonizm, impresjonizm, surrealizm, dadaizm, abstrakcjonizm, secesja.
- Poznanie technik używanych przez znanych artystów.
- Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań słuchania i przestrzegania zasad.
- Doskonalenie pamięci spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Nauka posługiwania się ułamkami w życiu codziennym.
- Rozwijanie umiejętności porządkowania według określonej cechy.
- Doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania.
- Poznanie zawodu artysty, malarza, reżysera.
- Poznanie sposobów tworzenia figur przestrzennych z dostępnych materiałów.
- Doskonalenie umiejętności poprawnego pisania liczby 9 na powiększonej liniaturze.
- Kształtowanie odpowiedzialności za podjęte decyzje.
- Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej.
- Poznanie dzieci z literą F,f, H,h, Ł,ł, J,j.
Luty 2022
Tematy kompleksowe:
1. Siły przyrody
2. Cztery żywioły
3. Wielka wyprawa
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
- Rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące najbliższego otoczenia dziecka, np. surowce wtórne, bioodpady oraz inne pojęcia, np. żywioły, odkrywca, Antarktyda, Himalaje, wulkan, halit.
- Kształtowanie umiejętności argumentowania swojego zdania podczas wypowiadania się na określony temat.
- Rozwijanie percepcji słuchowej poprzez identyfikowanie dźwięków.
- Kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak szacunek do ludzi, zwierząt, środowiska przyrodniczego.
- Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań słuchania i przestrzegania zasad.
- Doskonalenie pamięci spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Wyrabianie nawyku podejmowania konkretnych działań zmierzających do ochrony środowiska (segregacja śmieci, oszczędzanie wody i prądu, dbałość o czystość wody i powietrza, racjonalne gospodarowanie wodą).
- Rozwijanie zainteresowań poznawczych dzieci, ciekawości świata, pokazywanie jego różnorodności.
- Uwrażliwienie na piękno, bogactwo i różnorodność fauny i flory Ziemi.
- Uświadamianie korzyści i niebezpieczeństw związanych z żywiołami.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych.
- Doskonalenie umiejętności poprawnego pisania liczby 7 na powiększonej liniaturze.
- Rozwijanie empatii, życzliwości przez udział w akcjach charytatywnych
- Rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej.
- Rozwijanie umiejętności muzycznych i wokalnych przez naukę nowych piosenek.
- Poznanie zawodu geologa.
- Rozwijanie doznań sensorycznych oraz koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej podczas zabaw.
- Poznanie dzieci z literą R, r, G, g.
Styczeń 2022
Tematy kompleksowe:
1. Wyobraźnia i odpowiedzialność – na ratunek wodzie, nam i zwierzętom morskim i oceanicznym.
2. Płynie czas – w krainie liter.
3. Z pomocą i uczciwością – tak zaczynamy nasz Nowy Rok.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:
- Poznanie zwierząt bałtyckich oraz poszerzenie wiedzy o nich.
- Wzbogacenie słownictwa dzieci o pojęcie eutrofizacji, sinice, echolokacji, wibrysy.
- Poznanie sposobu pomocy bałtyckim ssakom..
- Rozwijanie empatii poprzez słuchanie bajek o pomocy, szacunku, uczciwości i omawianie ich podczas zajęć.
- Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań słuchania i przestrzegania zasad.
- Doskonalenie pamięci spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Przeliczanie o ile więcej lub mniej.
- Rozwijanie umiejętności porządkowania według określonej cechy.
- Doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania.
- Poznanie zawodu zegarmistrza.
- Poznanie sposobów odmierzania czasu oraz odczytywanie godziny na tarczy zegara.
- Doskonalenie umiejętności poprawnego pisania liczby 6, 7 na powiększonej liniaturze.
- Rozwijanie empatii, życzliwości przez udział w akcjach charytatywnych.
- Kształtowanie odpowiedzialności za podjęte decyzje.
- Poznanie wartości pieniądza.
- Nauka zarządzania budżetem domowym.
- Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej.
- Poznanie dzieci z literą K,k y,Yy,.Z,z, N,n, S,s, B,b.
Grudzień 2021
Tematy kompleksowe:
- Wyobraźnia i odpowiedzialność – na ratunek wodzie, nam i zwierzętom morskim i oceanicznym.
- Nadchodzi zima.
- Świąteczne przygotowania nie tylko w domowym zakątku.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:
- Poznanie zwierząt bałtyckich oraz poszerzenie wiedzy o nich.
- Wzbogacenie słownictwa dzieci o pojęcie eutrofizacji, sinice, echolokacje, wibrysy.
- Poznanie sposobu pomocy bałtyckim ssakom.
- Poznanie różnicy między szronem a śniegiem.
- Rozwijanie empatii poprzez słuchanie bajek o wartościach i omawianie ich podczas zajęć.
- Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań słuchania i przestrzegania zasad.
- Doskonalenie pamięci spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Przeliczanie o ile więcej lub mniej.
- Rozwijanie umiejętności porządkowania według określonej cechy.
- Doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania.
- Rozwijanie wyobraźni dziecięcej.
- Doskonalenie umiejętności poprawnego pisania liczby 3,4,5 na powiększonej liniaturze.
- Rozwijanie empatii, życzliwości przez udział w akcjach charytatywnych.
- Kształtowanie odpowiedzialności za podjęte decyzje.
- Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej.
- Poznanie dzieci z literą K,k y,Y.
Listopad 2021
Tematy kompleksowe:
- Dzieciaki ratują zwierzaki – zwierzęta leśne
- Piękna nasza Polska cała
- Co z tym klimatem?
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
- Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań
- Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu znajomości Polski.
- Doskonalenie pamięci spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Poszerzenie wiedzy z zakresu zwierząt zamieszkujących polskie lasy.
- Poznanie dzieci ze śladami i odgłosami zwierząt zamieszkujących polskie lasy.
- Poszerzenie słownika o sieć pokarmową, łańcuch pokarmowy, roślinożerca, drapieżnik.
- Poznanie nazw zwierząt będących roślinożercami i drapieżnikami.
- Poznanie sposobów ochrony siedlisk oraz sposobach pomocy zwierzętom.
- Kształtowanie bezpiecznych postaw i zachowań podczas spacerów w parku i lesie gdy znajdziemy dzikie lub ranne zwierzę.
- Doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania.
- Dostrzeganie zmian zachodzących na świecie związanych e zmianami klimatycznym.
- Dostrzeganie różnicy między klimatem i pogodą.
- Zapoznanie dzieci z klimatem umiarkowanym, polarnym, równikowym, umiarkowanym .
- Poszerzenie wiedzy o efekcie cieplarnianym.
- Poznanie źródeł energii oraz sposobów ograniczenia emisji dwutlenku węgla.
- Poznaje zwierząt zamieszkujących wody i lądy Arktyki.
- Zapoznanie z sposobami ochrony klimatu a tym samym zwierząt arktycznych.
- Wspieranie rozwoju fizycznego poprzez zabawy i ćwiczenia fizyczne.
- Doskonalenie poczucia rytmu poprzez zabawy muzyczno-ruchowe.
- Wprowadzenie litery E,e U,u D.d
Październik 2021
Tematy kompleksowe:
- Jesień wokół nas
- Bezpieczeństwo na co dzień
- Przygotowania do zimy zwierząt – „Dzieciaki ratują zwierzaki”
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
- Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań.
- Różnicowanie pojęć prawa, lewa, kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie.
- Zapoznawanie dzieci z podziałem drzew na liściaste i iglaste oraz przedstawicielami różnych gatunków drzew.
- Poznanie dzieci ze sposobem obliczania wieku drzewa.
- Kształtowanie postaw proekologicznych oraz szacunku do otaczającej nas przyrody oraz rozbudzenie poczucia więzi z przyrodą.
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i zwracanie uwagi na ich piękno w przyrodzie oraz na dziełach sztuki.
- Doskonalenie pamięci spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Przypomnienie zasad bezpiecznej zabawy, poruszania się po ulicy, chodniku.
- Poznanie sposobu udzielania pierwszej pomocy osobie potrzebującej.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania znaków drogowych.
- Poznanie sposobu przetwarzania oraz przechowywania żywności na zimę.
- Poznanie siedlisk zwierząt oraz sposobów ich ochrony, sposobu pomocy owadom na zimę.
- Doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania i porównywaniu liczebności zbiorów.
- Poznanie zwyczajów zwierząt przed nadchodzącą zimą.
- Poszerzenie wiedzy o zwierzętach leśnych.
- Wspieranie rozwoju fizycznego poprzez zabawy i ćwiczenia fizyczne.
- Doskonalenie poczucia rytmu poprzez zabawy muzyczno-ruchowe.
- Wprowadzenie liter: m, M, l, L, t, T, i, I kształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów, budowanie modelu wyrazu.
Wrzesień 2021
Tematy kompleksowe:
- Wakacyjne wspomnienia
- W zdrowym ciele jesienny ogród
- Solidarni w budowaniu pokoju – czyli troska wspólne dobro
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
- Poznanie nowego kodeksu przedszkolaka
- Przypomnienie i poszerzenie wiedzy o jesiennych warzywach i owocach oraz ich wpływie na organizm
- Rozwijanie empatii i odpowiedzialności.
- Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań słuchania i przestrzegania zasad.
- Wzbogacenie słownictwa dzieci o wyrazy związane z nazwami innych państw i miast.
- Doskonalenie pamięci spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Rozróżnianie i używanie określeń odległości i miary.
- Rozwijanie umiejętności porządkowania według określonej cechy.
- Doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania.
- Rozwijanie wyobraźni dziecięcej.
- Poznanie wybranych polskich miast i kontynentów.
- Poszerzenie wiedzy o bezpieczeństwie i trosce o siebie nawzajem.
- Poszerzanie pola widzenia, przygotowanie do nauki czytania
- Poznanie dzieci z literą O, o.