Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne grupa III
Maj 2022
- poznanie wartości „mądrość”;
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz budowania wypowiedzi;
- budowanie wiary we własne siły i chęci zdobywania nowej wiedzy;
- poznanie wyglądu rożnych książek, zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w ich wyglądzie;
- rozwijanie percepcji słuchowej i umiejętności komunikacyjnych;
- ‘nauka formułowania pytań;
- rozwijanie ciekawości poznawczej;
- budzenie zainteresowania książkami poprzez rożne zabawy;
- poznanie biblioteki, jej funkcji oraz zawodu bibliotekarza/bibliotekarki;
- rozwijanie orientacji w przestrzeni;
- nabywanie wiadomości dotyczących książek;
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie wycieczki;
- zachęcanie do częstego odwiedzania biblioteki;
- poznawanie wybranych utworów z kanonu literatury dziecięcej (bajki i baśnie);
- poznanie roli i wartości rodziny;
- rozwijanie umiejętności nazywania i rozmawiania o emocjach;
- ukazanie znaczenia bycia w rodzinie;
- poznanie roli poszczególnych członków rodziny;
- rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;
- wzmacnianie więzi rodzinnych;
- poznanie nazw wybranych kwiatów;
- poznanie wybranych utworów muzyki poważnej;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej;
- uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej;
Kwiecień 2022
- poszerzanie wiedzy na temat tradycji wielkanocnych w naszym oraz w innych krajach,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- poznanie zabaw matematycznych z pisankami,
- poznanie znaczenia tradycji,
- rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,
- zachęcanie do kulturalnego zachowania podczas zajęć,
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę,
- poznanie budowy jajka,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupach,
- przypomnienie pojęcia ekologii i segregacji,
- doskonalenie umiejętności segregacji,
- wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za planetę,
- poznanie znaczenia wody w życiu człowieka,
- uświadomienie istoty stanu wody dla życia i zdrowia,
- zapoznanie dzieci z pracami ogrodowymi.
Luty 2022
-poszerzanie wiadomości dzieci na temat zdrowia jako wartości;
– nabywanie umiejętności formułowania wniosków,
-kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
– wdrażanie do dbania o własne zdrowie;
– poznanie aktywnych sposobów spędzania czasu wolnego na śniegu;
-rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej;
– rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i logicznego myślenia;
-propagowanie zdrowego stylu życia;
-poznanie rożnych zabaw wykorzystujących śniegowe kule;
– rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni;
-doskonalenie umiejętności przeliczania;
– stwarzanie bezpiecznych warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych;
-poznanie wartości „zdrowie” na przykładzie opowiadania;
– zachęcanie do dbania o własne zdrowie;
-poznanie zawodu farmaceuty i jego miejsca pracy;
-uświadamianie dzieciom konieczności dbania o własne zdrowie;
-kształcenie zachowań sprzyjających zachowaniu zdrowia;
– uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą;
-poznanie pojęcia „taniec” i kroków do „Polki kłanianki”;
-rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności tanecznych;
– zachęcanie do aktywności ruchowej;
Styczeń 2022
- poznanie tradycji witania Nowego Roku; rozwijanie umiejętności aktorskich;
- poznanie nazw dni tygodnia;
- odczuwanie życzliwości dla innych osób
- nazywanie pór roku i przyporządkowanie im koloru, dostrzeganie różnic w porach roku; rozwijanie wiedzy o otaczającym świecie; rozwijanie umiejętności wyrażania pory dnia w działaniach plastycznych
- rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej; rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie muzyki; wdrażanie do reagowania na polecenia
- kształtowanie świadomości dotyczącej dbania o słuch,
- poznanie symboli i kolorystyki dnia oraz nocy;
- kształtowanie pojęcia regularności rytmu w organizacji czasu;
- rozumienie pojęcia rodzina; nazywanie członków rodziny; zacieśnianie więzi rodzinnych
- rozwijanie myślenia logicznego podczas rozwiązywania zagadek;
- stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- rozumienie konieczności szanowania ludzi bez względu na płeć
- rozwijanie pomysłowości i kreatywności; doskonalenie sprawności manualnych; kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek
Grudzień 2021
- TEMAT KOMPLEKSOWY: CORAZ ZIMNIEJ
- TEMAT KOMPLEKSOWY : ŚWIĄTECZNE PRZYGOTOWANIA
-poznanie nowej wartości „cierpliwość”;
– rozpoznanie i nazwanie sytuacji, w których trzeba być cierpliwym;
– kształtowanie pozytywnych cech charakteru;
-rozwijanie umiejętności komunikacyjnych;
-wdrażanie do cierpliwego czekania na swoją kolej podczas zabaw;
– poznanie zjawisk zwiastujących nadejście zimy;
-doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
– rozwijanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem;
– zachęcanie do kulturalnego wypowiadania się – nieprzerywania wypowiedzi kolegom/koleżankom;
– poznanie wyglądu rożnych płatków śniegowych;
– kształtowanie umiejętności spostrzegania i szybkiego podejmowania decyzji;
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę;
– nauka radzenia sobie z szybkim podejmowaniem decyzji
– poznanie pojęcia „dobroczynność” na podstawie rożnych przykładów;
– pokazanie, jak przyjemne może być obdarowywanie innych;
– wzbogacanie wiedzy na temat czynności związanych z przygotowaniami do świąt Bożego Narodzenia;
– poznanie świątecznych piosenek z repertuaru dziecięcego;
– rozwijanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu u dzieci, rozwijanie sprawności fizycznej;
– ukazanie piękna utworów muzycznych opowiadających o świętach Bożego Narodzenia;
Listopad 2021
Tematy kompleksowe
1.Nasza mała ojczyzna
2.Mój dom- Polska
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
- poznanie pojęcia „wolność”;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat;
- budowanie poczucia tożsamości narodowej;
- zachęcanie do szanowania odmienności innych;
- poznanie różnych rodzajów domów;
- poszerzanie doświadczeń językowych, wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenie pamięci;
- uświadomienie niebezpieczeństwa związanego z oddaleniem się od osoby dorosłej w mieście;
- poznanie określeń opisujących wysokość różnych budynków i przedmiotów;
- rozwijanie umiejętności matematycznych;
- porównywanie wielkości budynków;
- posługiwanie się określeniami „wysoki – niski”;
- wdrażanie do spokojnego czekania na swoją kolej podczas zabawy i wykonywanego zadania;
- poznanie dźwięków o różnej wysokości;
- poznanie dźwięków różnych instrumentów;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej;
- doskonalenie sprawności fizycznej;
- wdrażanie do utrzymania ładu i porządku w sali przed zabawą, po zabawie i w jej trakcie;
- zapoznanie dzieci z wybranymi urządzeniami elektrycznymi;
- nauka racjonalnego gospodarowania klejem podczas wykonywania pracy plastycznej;
- wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych znajdujących się w domu i przedszkolu;
- poznanie nazwy stolicy Polski i jej symbolu;
- wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo- ruchowej, rozwijanie mowy komunikatywnej;
- prowadzenie obserwacji i wyciąganie wniosków z doświadczeń;
- poznanie różnych krajobrazów występujących w Polsce;
- rozbudzanie zainteresowania pięknem przyrody polskiej;
- poznawanie polskich symboli narodowych (godło, flaga);
- rozwijanie ekspresji muzycznej i poczucia rytmu;
- nauka piosenki fragmentami metodą ze słuchu;
- rozbudzanie postawy patriotycznej i miłości do ojczyzny;
- poznanie wyglądu godła Polski;
- zapoznanie z hymnem Polski; rozwijanie sprawności manualnej;
- doskonalenie umiejętności działania według instrukcji słownej;
- zachęcanie do samodzielnego wykonywania pracy plastycznej, rozwijanie cierpliwości i koncentracji na wykonywanym zadaniu
Październik 2021
Tematy kompleksowe
1. Jestem bezpieczny
2. Jesienna przygoda – dbam o planetę
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
- Poznanie znaczenia odwagi i dzielności jako ważnych wartości.
- Kształtowanie pojęcia „odwaga”, rozwijanie komunikatywnej funkcji języka.
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości.
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
- Wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas zabaw i wykonywanych zadań.
- Poznanie wyglądu i znaczenia wybranych znaków drogowych.
- Rozwijanie umiejętności poznawania figur geometrycznych i podawania ich nazw.
- Poznanie sposobu barwienia wody za pomocą bibuły.
- Wyrabianie nawyku uważnego przechodzenia na druga stronę ulicy.
- Wzbogacanie wiedzy na temat sygnalizatora świetlnego.
- Poznanie zawodów ważnych społecznie (policjant, lekarz, strażak).
- Utrwalenie wyglądu i roli numeru alarmowego 112.
- Poznanie wyglądu cyfr 1 i 2.
- Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek słownych.
- Poszerzanie wiedzy dzieci na temat wartości jaką jest pracowitość.
- Poznanie jesiennych zwyczajów bocianów i niedźwiedzi.
- Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
- Poznawanie zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów.
- Poszerzanie wiedzy dzieci na temat ekologii.
- Zachęcanie dzieci do dbania o środowisko.
- Promowanie ekologicznego stylu życia.
- Rozwijanie świadomości dzieci na temat odpowiedniego zachowania w lesie.
- Poszerzanie doświadczeń językowych dzieci w zakresie posługiwania się językiem angielskim.
Wrzesień 2021
Tematy kompleksowe
1. Wracamy do przedszkola i wspominamy wakacje.
2. Idzie jesień przez świat.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
- dostrzeganie korzyści płynących z pobytu w przedszkolu i posiadania przyjaciół;
- kształtowanie postawy przyjacielskiej;
- budowanie przyjaznej atmosfery, integracja grupy;
- poznanie wartości „przyjaźni”;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat przyjaźni i przyjaciół;
- wzmacnianie więzi grupowych oraz miłej i serdecznej atmosfery w grupie;
- zachęcanie do dzielenia się przyniesionymi z domu zabawkami;
- tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;
- motywowanie do samodzielnych doświadczeń;
- kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według jednej cechy;
- motywowanie do samodzielnego manipulowania przedmiotami;
- odkrywanie własnych możliwości twórczych;
- kształtowanie słuchu muzycznego, wyrabianie pamięci, rozwijanie umiejętności wokalnych, rozwijanie sprawności fizycznej;
- wdrażanie do zgodnego współdziałania w zabawie;
- poznanie roli znaczków indywidualnych w przedszkolu;
- rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej;
- wdrażanie do starannego wykonywania wszystkich czynności’
- poznanie roli pracowników przedszkola;
- wdrażanie do szanowania wszystkich ludzi niezależnie od wieku i wykonywanego zawodu;
- dostrzeganie wkładu wszystkich członków grupy w jej dobre codzienne funkcjonowanie;
- rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej;
- poznanie wartości „pracowitości”;
- rozwijanie funkcji komunikatywnej języka i logicznego myślenia;
- zapoznanie dzieci z cechami jesiennego krajobrazu i z darami jesieni;
- ćwiczenie pamięci; uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody;
- poznanie wyglądu jesiennych liści i owoców wybranych drzew: dębu, klonu, kasztanowca; rozwijanie kompetencji matematycznych, doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1–3;
- prowadzenie obserwacji, wyciąganie wniosków z doświadczeń;