Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne grupa II
Maj
- Poznanie nazw wybranych mieszkańców łąki; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat; uwrażliwianie na piękno otaczającej nas przyrody.
- Poznanie roli i wartości rodziny; rozwijanie umiejętności nazywania i rozmawiania o emocjach; ukazanie znaczenia bycia w rodzinie.
- Poznanie nazw wybranych kwiatów, doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach; uwrażliwienie na potrzeby innych.
- Poznanie wartości obdarowywania najbliższych upominkami; rozwijanie cierpliwości, kreatywności i koncentracji; pokazanie wartości własnoręcznie przygotowanego upominku.
- Ukazanie codziennych obowiązków domowych; zachęcanie do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach domowych.
- Rozwijanie mowy poprzez swobodne wypowiadanie się na temat swoich rodziców; nabywanie umiejętności z różnorodnym materiałem plastycznym, zapoznanie z pojęciem symetrii
- Zachęcania do kreatywności poprzez interpretację utworów muzycznych i literackich, nauka wierszy oraz piosenek z okazji Dnia Mamy i Taty.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę; wskazanie zwierząt objętych ochroną poprzez „Dzień Niezapominajki”.
- Rozwijanie kompetencji językowych dzieci poprzez wypowiedzi inspirowane tekstem literackim m. in. „Sowa, co bałagan ma w porządku”, Pan Poeta, wiersz D. Gellnerowej „Mamo, Mamo”, wiersz I. Suchorzewska ,,Na łące,, A. Frączek ,,Kwiatki,,
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości (mądrość, odpowiedzialność). Zapoznanie z postaciami Jackiem i Agatką.
- Poznanie nowych potraw, samodzielnie wykonywanych podczas warsztatów kulinarnych.
Kwiecień
- poszerzanie wiedzy na temat tradycji wielkanocnych w naszym oraz w innych krajach,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- poznanie zabaw matematycznych z pisankami,
- poznanie znaczenia tradycji,
- rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,
- zachęcanie do kulturalnego zachowania podczas zajęć,
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę,
- poznanie budowy jajka,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupach,
- przypomnienie pojęcia ekologii i segregacji,
- doskonalenie umiejętności segregacji,
- wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za planetę,
- poznanie znaczenia wody w życiu człowieka,
- uświadomienie istoty stanu wody dla życia i zdrowia,
- zapoznanie dzieci z pracami ogrodowymi.
Luty
-poszerzanie wiadomości dzieci na temat zdrowia jako wartości;
– nabywanie umiejętności formułowania wniosków,
-kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
– wdrażanie do dbania o własne zdrowie;
– poznanie aktywnych sposobów spędzania czasu wolnego na śniegu;
-rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej;
– rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i logicznego myślenia;
-propagowanie zdrowego stylu życia;
-poznanie rożnych zabaw wykorzystujących śniegowe kule;
– rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni;
-doskonalenie umiejętności przeliczania;
– stwarzanie bezpiecznych warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych;
-poznanie wartości „zdrowie” na przykładzie opowiadania;
– zachęcanie do dbania o własne zdrowie;
-poznanie zawodu farmaceuty i jego miejsca pracy;
-uświadamianie dzieciom konieczności dbania o własne zdrowie;
-kształcenie zachowań sprzyjających zachowaniu zdrowia;
– uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą;
-poznanie pojęcia „taniec” i kroków do „Polki kłanianki”;
-rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności tanecznych;
– zachęcanie do aktywności ruchowej.
Styczeń
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
● kształtowanie umiejętności planowania; usprawnianie aparatu oddechowego u dzieci; doskonalenie umiejętności ustalania położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby
● rozwijanie wyobraźni dzieci; wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wyrazu zegar; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej
●utrwalenie nazw pór roku oraz ich charakterystycznych cech; rozbudzanie zainteresowania dzieci zmianami zachodzącymi w przyrodzie; doskonalenie umiejętności manualnych
●poszerzenie słownika dzieci o nazwy miesięcy; zapoznanie dzieci z zasadami układania rytmu, utrwalanie nazw dni tygodnia.
●kształtowanie umiejętności odczytywania symboli rysunkowych; rozwijanie umiejętności samoobsługowych; integracja grupy; kształtowanie umiejętności rzutu oburącz
●poszerzanie wiadomości na temat zjawisk występujących rytmicznie w przyrodzie (dzień i noc); budowanie wiadomości na temat nocy; dostrzeganie rytmu dzień – noc
●zapoznanie dzieci ze zjawiskami atmosferycznymi charakterystycznymi dla zimy: mróz, śnieg, lód; wdrażanie do wypowiadania się na podany temat; rozwijanie zdolności manualnych
●poznanie bliskich członków rodzin dzieci (babć i dziadków), kształtowanie pozytywnych cech charakteru; uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych, kształtowanie umiejętności formułowania życzeń dla dziadków, nauka piosenek i wierszy z okazji święta dziadków.
●kształtowanie u dzieci postawy szacunku wobec osób starszych; motywowanie do dbałości o sprawność fizyczną
●wyzwalanie u dzieci aktywności pantomimicznej; kształtowanie umiejętności okazywania uczuć i wzmacniania więzi rodzinnych; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej
●rozwijanie u dzieci sprawności manualnych; kształtowanie umiejętności wypowiedzi na temat dziadka i babci ; radzenie sobie z emocjami podczas rozgrywania gier: wygrana – przegrana, kształtowanie umiejętności formułowania życzeń dla dziadków
●rozwijanie zainteresowań literackich poprzez opowiadania i bajki ,,Postanowienie” P. Wilczyński, Muzyka zegara A. Karcz, Słońce M. Szeląg, Noc J. Jabłoński, G. Kasdepke „Co to jest savoir-vivre?”, „O księżniczce, która nie szanowała starszych ludzi” M. Szeląg
●poznanie nowych potraw, samodzielnie wykonywanych podczas warsztatów kulinarnych.
Grudzień
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
- Poznanie zjawisk zwiastujących nadejście zimy,
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- Poznanie wyglądów różnych płatków śniegowych,
- Poznanie sposobów ochrony przed zimnem,
- Poszerzanie doświadczeń plastycznych,
- Zachęcanie do dbania o własne zdrowie poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze,
- Poszerzenie wiedzy na temat ptaków i ich nawyków żywieniowych,
- Poznanie wybranych kolęd “Gore gwiazda” oraz “Świeć, gwiazdeczko, świeć”
- Wzbogacenie wiedzy na temat czynności związanych z przygotowaniami do świąt Bożego Narodzenia,
- Poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
- Uwrażliwienie na piękno przeżywania świąt w gronie rodzinnym,
- Poznanie sposobu mierzenia różnych przedmiotów,
- Wdrażanie współpracy podczas wykonywania zadań,
- Poznanie różnych sytuacji, w których składamy sobie życzenia,
- Prowadzenie doświadczeń badających cechy wody,
- Poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia w różnych krajach z całego świata,
- Wdrażanie do współpracy podczas wykonywania zadań,
- Zwrócenie uwagi na różnice dotyczące wyglądu, wiary itp.
- Poznanie pojęcia tolerancja, akceptacja na podstawie bajki “Brzydkie kaczątko” H.CH. Amdersena,
- Poznanie dobroci jako wartości niosącej szczęście innym,
- Poznanie nowych potraw, samodzielnie wykonywanych podczas warsztatów kulinarnych,
Listopad
Tematy kompleksowe:
1. Nasza Mała Ojczyzna
2. Jesteśmy kreatywni
Ważne wydarzenia w grupie:
5.11.2021 – Dzień Postaci z Bajek – czytanie bajek w bajkowych strojach, gry i zabawy bajkowe.
19.11.2021 – Międzynarodowy dzień Praw Dziecka
25.11.2021 – Dzień Pluszowego Misia
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne
- Rozpoznawanie symboli narodowych, poznanie pojęcia „wolność”; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat; budowanie poczucia tożsamości narodowej; zachęcanie do szanowania odmienności innych.
- Poznanie różnych rodzajów domów; poszerzanie doświadczeń językowych, wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenie pamięci; uświadomienie niebezpieczeństwa związanego z oddaleniem się od osoby dorosłej w mieście.
- Poznanie określeń opisujących wysokość różnych budynków i przedmiotów; rozwijanie umiejętności matematycznych; porównywanie wielkości budynków; posługiwanie się określeniami „wysoki – niski”
- Poznanie wartości „kreatywności”; rozwijanie wyobraźni; wzmacnianie poczucia własnej wartości
- Rozwijanie zainteresowań literackich poprzez twórczość A.A. Milne ,,Kubuś Puchatek”, G. Lipińskiej „Dzień Niepodległości” ,”Legenda o Warsie i Sawie”- prezentacja legendy wg W. Chotomskiej, „Miasto” U. Kamińskiej, ,,Dżok. Legenda o psiej wierności” B. Gawryluk, „Paw co ogon miał z przyjaźni” Pan Poeta, „Zapraszamy kreatywność” M. Szeląg
- Uwrażliwienie na piękno języka polskiego i zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną.
- Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych, budzenie odpowiedzialności za posiadane w domu zwierzę
- Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości w ramach projektu MMB (szacunek, wolność, kreatywność)
Październik
Tematy kompleksowe:
1. Jesień
2. Jestem EKO
3. Zajęcia kulinarne
Ważne wydarzenia w grupie:
- Spotkanie z Borsukiem,
- Święto Dyni (31.10)
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne
- Przestrzeganie ustalonych zasad w grupie przedszkolnej, w ogrodzie, w trakcie spacerów.
- Zachęcanie do samodzielności w zakresie dbania o porządek w kącikach, w szafkach indywidualnych w szatni.
- Zachęcanie do spożywania surowych i przetworzonych owoców i warzyw.
- Rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw i ich roli w codziennej diecie.
- Odbieranie otaczającego świata poprzez różne zmysły.
- Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym.
- Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci, porównywania liczebności zbiorów; porządkowania ich według rosnącej lub malejącej liczby elementów.
- Zachęcanie do wypowiadania się w aktywności plastycznej, ruchowej i muzycznej – tworzenie improwizacji ruchowych, muzycznych i dowolnych prac plastycznych.
- Rozumienie na czym jest makulatura, jak powstaje papier oraz dlaczego warto segregować śmieci,
Wrzesień 2021
Tematy kompleksowe
- Wakacyjne wspomnienia
- Poznajemy naszą nową salę
Ważne wydarzenia w grupie
15.09 – Międzynarodowy Dzień Kropki
28.09 – Światowy Dzień Jabłka
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne
- Dostrzeganie korzyści płynących z pobytu w przedszkolu i posiadania przyjaciół; kształtowanie postawy przyjacielskiej; budowanie przyjaznej atmosfery, integracja grupy poprzez zabawy ruchowe w parach oraz w kole.
- Utrwalanie zasad dobrego zachowania w grupie oraz poszanowania względem siebie.
- Tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej, tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych- przeliczanie, segregowanie, układanie rytmów według wzoru.
- Motywowanie do samodzielnych doświadczeń oraz działań (tablica tygodniowych zadań według planu daltońskiego).
- Odkrywanie własnych możliwości twórczych, kształtowanie słuchu muzycznego- wykonywanie różnorodnych prac plastycznych, odtwarzanie rytmów, śpiewanie piosenek oraz rymowanek „Nie chcę cię” „Mam serduszko przyjacielskie” sł M. Szeląg.
- Wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas zabaw i wykonywanych zadań.
- Rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany przez nauczyciela temat np. „Moje wspomnienia z wakacji”, „Przyjaciel kto to taki?”, odpowiadanie na pytania do tekstu np. wiersza „Naprawimy misia” Czesław Janczarski.
- Dostrzeganie wkładu wszystkich członków grupy w jej dobre codzienne funkcjonowanie, wzmacnianie poczucia własnej wartości.