Grupa „Pszczółki”
Uczą nas Pani Ola i Pani Agnieszka. Pomaga im Pani Dorotka, a o porządek w sali dba Pani Ela.
Czerwiec 2024
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Tematy kompleksowe:
I. Tolerancja, zaufanie – poznajemy te wartości
II. Lato na łące
III. Moja Rodzina
1. Zapoznanie ze znaczeniem wartości tolerancja oraz zaufanie;
2. Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich emocji oraz radzenia sobie z nimi;
3. Ćwiczenie motoryki małej – przygotowanie do nauki pisania;
4. Poszerzanie słownictwa dzieci, ćwiczenia w wysłuchiwaniu głosek w nagłosie i wygłosie;
5. Zapoznanie z różnicami między owadami a pajęczakami;
6. Zapoznanie z etapami rozwoju motyla – poszerzenie wiedzy na temat rozwoju owadów;
7. Ćwiczenia w przeliczaniu, szacowaniu oraz porównywaniu liczebności zbiorów;
8. Rozwiązywanie zadań z treścią;
9. Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny.
Maj 2024
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Tematy kompleksowe:
I. Książka mój przyjaciel
II. Rodzina razem się trzyma
III. Ja i moi bliscy
1. Poznanie wartości „mądrość”; rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz budowania wypowiedzi; budowanie wiary we własne siły i chęci zdobywania nowej wiedzy;
2. Poznanie wyglądu różnych książek, zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w ich wyglądzie; rozwijanie percepcji słuchowej i umiejętności komunikacyjnych; nauka formułowania pytań; rozwijanie ciekawości poznawczej; budzenie zainteresowania książkami poprzez różne zabawy;
3. Poznanie biblioteki, jej funkcji oraz zawodu bibliotekarza/bibliotekarki; rozwijanie orientacji w przestrzeni; nabywanie wiadomości dotyczących książek; wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie wycieczki; zachęcanie do częstego odwiedzania biblioteki;
4. Poznanie roli i wartości rodziny; rozwijanie umiejętności nazywania i rozmawiania o emocjach; ukazanie znaczenia bycia w rodzinie;
5. Poznanie roli poszczególnych członków rodziny; rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej; wzmacnianie więzi rodzinnych;
6. Poznanie nazw wybranych kwiatów; rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem; doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach; uwrażliwienie na potrzeby innych; poznanie wybranych utworów muzyki poważnej; rozwijanie wrażliwości muzycznej; kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu; rozwijanie sprawności fizycznej; uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej;
7. Poznanie roli rodziny w życiu każdego z jej członków; rozwijanie umiejętności nazywania emocji i rozmawiania o nich; ukazanie piękna bycia częścią rodziny;
8. Poznanie roli rodziców w życiu dziecka; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej; rozwijanie umiejętności budowania spójnej wypowiedzi; ukazanie wartości spędzania czasu wolnego w rodzinie;
9. Poznanie nazw członków bliższej i dalszej rodziny w języku polskim i angielskim; rozwijanie umiejętności przeliczania; rozwijanie umiejętności językowych dzieci; zachęcanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas zabaw;
10. Poznanie piosenki o tacie z dziecięcego repertuaru muzyki; rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie słuchu muzycznego oraz umiejętności wokalnych; zachęcanie do wyrażania swoich emocji poprzez muzykę.
Kwiecień 2024
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Tematy kompleksowe:
I. Moje ciało
II. Jestem dociekliwy – poznaję kosmos
III. Wierzę we własne siły
- Poszerzanie świadomości na temat swojego ciała;
- Kształtowanie szacunku wobec własnego ciała oraz ciała drugiego człowieka;
- Zapoznanie ze sposobami relaksacji oraz wyciszenia nagromadzonych emocji;
- Poszerzanie wiedzy na temat zmysłów oraz ich roli w życiu człowieka;
- Zapoznanie ze słowem kosmos, poszerzanie wiedzy na temat wszechświata, rozbudzanie zainteresowań astronomią oraz odkrywaniem tajemnic kosmosu;
- Zapoznanie z wyglądem układu słonecznego oraz niektórych konstelacji gwiazd;
- Uświadomienie potrzeby ciągłego eksplorowania kosmosu w celach badawczych;
- Przypomnienie dobrych manier oraz zasad prawidłowego zachowania podczas jedzenia w domu, przedszkolu a także restauracji;
- Rozwijanie słuchu fonematycznego, ćwiczenia w wysłuchiwaniu głosek w nagłosie, sylabizowaniu;
- Poszerzanie słownictwa czynnego, zachęcanie do budowania zdań złożonych;
- Rozwijanie logicznego myślenia, planowania pracy oraz umiejętności współpracy z drugim dzieckiem.
Marzec 2024
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Tematy kompleksowe:
I. Mali odkrywcy
II. Nadchodzi wiosna
III. Wielkanoc
- Poznawanie zmysłów oraz nazw reprezentujących je narządów;
- Rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej; doskonalenie umiejętności formułowania i wyciągania wniosków z prowadzonych obserwacji i badań;
- Zachęcanie do samodzielnego odkrywania świata obrazów, dźwięków, smaków, zapachów i bodźców czuciowych;
- Poznawanie części ciała i nazw wybranych organów; poszerzenie wiadomości dzieci na temat funkcjonowania organizmu; poszerzanie doświadczeń przyrodniczych; wdrażanie do uważnego obserwowania swojego ciała i odczytywania jego sygnałów;
- Poznanie zjawisk zwiastujących zmianę pory roku; rozwijanie koordynacji wzrokowo–słuchowo-ruchowej; wdrażanie do uważnego słuchania opowiadań; rozwijanie słownika czynnego; uwrażliwienie na piękno przyrody; wdrażanie do rozpoznawania i nazywania własnych emocji;
- Poznanie cech marcowej pogody; rozwijanie pamięci słuchowej, ruchowej i wzrokowej, doskonalenie umiejętności przeliczania; ćwiczenie cierpliwości podczas oczekiwania na swoją kolej w zabawie;
- Poznawanie różnych rodzajów muzyki; rozwijanie poczucia rytmu; rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej; rozwijanie sprawności fizycznej; budowanie dziecięcej wrażliwości na piękno muzyki klasycznej;
- Poznanie znaczenia tradycji; poszerzanie wiadomości dzieci na temat potraw przygotowywanych na świąteczny stół; budzenie zainteresowania świątecznymi tradycjami;
- Poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą; rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej; doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i odpowiadania na pytania; zachęcanie do kulturalnego zachowania podczas zajęć;
- Praktyczna realizacja zasady: „Słuchamy siebie nawzajem”;
- Poznanie zabaw matematycznych z pisankami; doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę; rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania; zachęcanie do aktywnej postawy podczas zajęć;
- Poznawanie piosenek o tematyce świątecznej; rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych; rozwijanie sprawności fizycznej; zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zabawy, wykonywanych ćwiczeń i zadań;
- Poznanie budowy jajka; doskonalenie percepcji wzrokowej; rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej; budzenie zainteresowania otaczającym światem.
Luty 2024
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Tematy kompleksowe:
I. Czy wynalazki ułatwiają życie
II. W zdrowym ciele zdrowy duch
III. W prehistorycznych czasach
- Rozwijanie zainteresowania wynalazkami technologicznymi.
- Poszerzanie wiedzy na temat sposobu działania radia, telewizora i telefonu; doskonalenie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji.
- Ukazanie znaczenia osiągnięć techniki w dzisiejszym świecie oraz zagrożeń wynikających z ich przeceniania.
- Zapoznanie dzieci z bezpiecznym i odpowiedzialnym korzystaniem z nowoczesnych technologii.
- Poznanie i rozumienie zagrożeń dla zdrowia wynikających z nadmiernego korzystania z dostępnych sprzętów elektronicznych.
- Wyposażenie dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo
- Rozumienie zakazu spożywania lub ograniczenia produktów wpływających negatywnie na nasze zdrowie.
- Wykorzystywanie i tworzenie okazji do pogłębienia wiadomości na temat dinozaurów oraz budzenia zaciekawienia otaczającym światem, jego
prehistorią. - Poszerzenie wiedzy o pracy archeologa i paleontologa.
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
- Doskonalenie umiejętności działania zgodnie z instrukcją obrazkową.
- Rozwijanie umiejętności wykonywania czynności matematycznych podczas zabaw; kodowanie za pomocą znaków.
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Rozwijanie słuchu fonematycznego przez słuchanie i identyfikowanie dźwięków z otoczenia.
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego podczas samodzielnego eksperymentowania
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania według dwóch lub więcej cech.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania elementów, porządkowania zbiorów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Rozwijanie świadomości własnego ciała
Styczeń 2024
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Tematy kompleksowe:
I. Płynie czas
II. Młodsi i starsi
III. Sport to zdrowie
- Rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych;
- Nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka i szanowania odmienności;
- Poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc);
- Budowanie wiadomości na temat nocy; dostrzeganie rytmu dzień – noc;
- Wdrażanie do uważnego słuchania i reagowania na polecenia;
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, kształtowanie pozytywnych cech charakteru;
- Uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych;
- Poznanie bliskich członków rodzin dzieci (babć i dziadków);
- Budowanie więzi emocjonalnej pomiędzy dziećmi w grupie;
- Poznanie pojęcia „para”; rozwijanie umiejętności logicznego myślenia;
- Rozwijanie umiejętności sprawdzania liczebności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary; budowanie wiary we własne siły;
- Poszerzenie wiadomości dzieci na temat zdrowia jako wartości; wdrażanie do dbania o własne zdrowie;
- Poznanie aktywnych sposobów spędzania czasu wolnego na śniegu;
- Wzbogacanie doświadczeń plastycznych, poznanie niekonwencjonalnego sposobu wykorzystania płatków kosmetycznych;
Grudzień 2023
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Tematy kompleksowe:
I. Nadchodzi zima
II. Świąteczne przygotowania
III. Wesołych Świąt!
Poznanie nowej wartości „cierpliwość”. Rozpoznawanie i nazywanie sytuacji, w których należy być cierpliwym;
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych;
- Poznanie zjawisk zwiastujących nadejście zimy. Doskonalenie koordynacji wzrokowo- -słuchowo-ruchowej;
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem;
- Poznanie wyglądu różnych płatków śniegowych;
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na cechę;
- Poznanie sposobów ochrony przed zimnem. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania części odzieży i podawania ich nazw. Poznanie pojęcia „dobroczynność” na podstawie różnych przykładów. Rozwijanie mowy komunikatywnej i myślenia przyczynowo – skutkowego. Pokazanie, jak przyjemne może być obdarowywanie innych;
- Wzbogacanie wiedzy na temat czynności związanych z przygotowaniami do świąt Bożego Narodzenia;
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania drzew iglastych i ich szyszek;
- Poznanie świątecznych piosenek z repertuaru dziecięcego. Rozwijanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu u dzieci;
- Poznanie roli światła w życiu człowieka i nazw różnych urządzeń wytwarzających światło;
- Rozwijanie percepcji słuchowej, rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk; wykonanie upominków dla rodziców;
- Poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Poznanie różnych piosenek o tematyce świątecznej oraz zimowej;
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, rozwijanie mowy, uwrażliwienie na piękno przeżywania świąt w gronie rodzinnym;
- Poznanie sposobu mierzenia różnych przedmiotów; nauka porównywania i określania długości różnych przedmiotów;
- Poznanie zawodu farmaceuty i jego miejsca pracy.
PLANOWANE WYDARZENIA W GRUPIE
1. Urodziny w grupie;
2. Spotkanie z Mikołajem;
3. Warsztaty dla rodziców w grupach;
4. Przedstawienie świąteczne przygotowane przez rodziców.
Listopad 2023
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Tematy kompleksowe:
I. Poznajemy wolność
II. Jestem Polakiem
III. Kochamy zwierzęta
- Poznanie pojęcia „wolność”; budowanie poczucia tożsamości narodowej, usystematyzowanie wiadomości na temat pojęcia „wolność”;
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat;
- Zachęcanie do szanowania odmienności innych, poznanie różnych rodzajów domów;
- Poszerzanie doświadczeń językowych, wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenie pamięci;
- Uświadomienie niebezpieczeństwa związanego z oddaleniem się od osoby dorosłej w mieście;
- Poznanie określeń opisujących wysokość różnych budynków i przedmiotów, posługiwanie się określeniami „wysoki – niski”, rozwijanie umiejętności
matematycznych; - Zapoznanie z wybranymi urządzeniami elektrycznymi;
- Wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych znajdujących się w domu i przedszkolu;
- Utrwalanie wyglądu nazwy stolicy Polski i jej symbolu, rozbudzanie postawy patriotycznej i miłości do ojczyzny, poznawanie polskich symboli
narodowych (godło, flaga, hymn); - Poznanie różnych krajobrazów występujących w Polsce, rozbudzanie zainteresowania pięknem przyrody;
- Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 1–4.
Październik 2023
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Tematy kompleksowe:
I. Idzie jesień przez świat
II. Jesienna przygoda
III. W krainie emocji
- Poznanie wartości pracowitości; rozwijanie funkcji komunikatywnej języka oraz logicznego myślenia;
- Zapoznanie dzieci z cechami jesiennego krajobrazu, z darami jesieni; uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody;
- Poznanie wyglądu jesiennych liści i owoców wybranych drzew (dębu, klonu, kasztanowca);
- Rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów;
- Przestrzeganie zawartych umów dotyczących bezpiecznego poruszania się podczas spaceru;
- Rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej, kształtowanie poczucia rytmu;
- Poznanie nazw i wyglądu niektórych grzybów;
- Rozwijanie zdolności manualnych, motywowanie do samodzielnego wykonywania pracy;
- Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
- Tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- Poznanie jesiennych zwyczajów bocianów i niedźwiedzi;
- Wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
- Poszerzenie doświadczeń dzieci w zakresie posługiwania się językiem angielskim;
- Poznawanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego;
- Rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk;
- Poznanie zawodów ważnych społecznie – strażak, policjant;
- Zachęcanie do kulturalnego wypowiadania się, słuchania koleżanek i kolegów;
- Wdrażanie do rozpoznawania emocji;
- Kształtowanie wrażliwości na odczucia innych.
Wrzesień 2023
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Temat kompleksowy:
I. Opowieści o przyjaźni
- Nawiązywanie relacji z rówieśnikami i rozwijanie uczucia przyjaźni;
- Przejawianie oznak życzliwości, dobroci i koleżeństwa wobec innych dzieci;
- Uwrażliwianie dzieci na problemy osób niepełnosprawnych;
- Zachęcanie dzieci do nawiązywania kontaktów z osobami niepełnosprawnymi oraz niesienia im pomocy na miarę ich możliwości;
- Rozpoznawanie postaw pozytywnych i negatywnych.