Wiewiórki on – line

Piątek 27.03.2020 r.
Dzień teatru

Cele:

  • rozwijanie wyobraźni i fantazji przy tworzeniu wspólnych opowiadań z zachowaniem kolejności zdarzeń
  • doskonalenie procesów poznawczych w zabawach doskonalących umiejętność kojarzenia
  • podejmowanie zabawy w teatr połączone z tworzeniem własnych rekwizytów i tekstów
  • wzmacnianie więzi emocjonalnych z najbliższymi

„Jestem aktorem”

Zabawa naśladowcza. Rodzic wymyśla zdania, a dziecko przedstawia gestem ich treść. Przykładowe zdania:

Smok jest bardzo groźny, Czerwony Kapturek z radością idzie do domku babci

Proszę pamiętać zawsze powinna nastąpić zamiana

„Czego brakuje?”

Zabawa orientacyjno- porządkowa. Do tej zabawy możemy wykorzystać przedmioty związane z teatrem znajdujące się w pudle „garderoba teatralna”.

Rodzic wybiera dowolną ilość rekwizytów i układa przed dzieckiem. Dziecko przygląda się leżącym przedmiotom i stara się zapamiętać jak najwięcej szczegółów (kolejność ułożenia, ilość, cechy wspólne itp.). Po pierwszej rundzie następuje zamiana miejsc dziecko-rodzic.

„Moja opowieść”

Zabawa polega na wspólnym wymyśleniu bajki zaczynającej się od słów:

Za siedmioma lasami…każdy uczestnik zabawy wymyśla kolejny fragmenty (każdy fragment ma być kontynuacją poprzedniego). Warto nagrać lub zapisać powstały tekst.

27 marca to Międzynarodowy Dzień Teatru.

Zachęcam przedszkolaki do przygotowania przedstawienia dla najbliższych. Pomysł na dziś to kreatywna zabawa z teatrzykiem cieni wieczorową porą.

Udanej zabawy z teatrem cieni!

Potrzebne materiały:

  • kartki w kolorze czarnym
  • patyczki do szaszłyków lub słomki
  • klej
  • nożyczki, taśma

Sposób wykonania:

Na kartce papieru rysujemy dowolne postaci, następnie wycinamy narysowane sylwetki i przyklejamy do nich patyczek lub słomkę. W ten sposób powstają rekwizyty do teatrzyku.

Jeśli nie mamy pomysłu lub ochoty dołączam wersję do wydruku.
Załącznik
Załączone wzory pochodzą ze strony: 3macarrons.com/


Zachęcam do obejrzenia realizacji telewizyjnej spektaklu Teatru Narodowego Pchła Szachrajka Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk.


Czwartek 26.03.2020 r.
Wizyta w teatrze

Cele:

  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu
  • wyrabianie postawy szacunku wobec pracy ludzi teatru
  • zapoznanie z zasadami kulturalnego zachowania się podczas pobytu w teatrze
  • rozwijanie umiejętności wykonywania pracy konstrukcyjnej wg instrukcji

Drogi Rodzicu przeczytaj dziecku „Wiersz o teatrze” Wojciecha Próchniewicza.

Poproś aby posłuchało uważnie i spróbowało sobie wyobrazić, o jakim miejscu opowiadasz.

Możesz zadać kilka pytań, niech dziecko podejmie próby udzielenia odpowiedzi na nie.


„Wiersz o teatrze” Wojciech Próchniewicz

Siedzę cichutko obok taty,

w miękkim fotelu, w ósmym rzędzie,

czekam by zgasły roje świateł i myślę fajnie będzie;


Już ciemno, ściskam dłonie w pięści

wolno rozsuwa się kurtyna…,

widzę zamczysko, księżyc w pełni…

tutaj bajka się zaczyna.

Wszystko się potem dobrze kończy,

oklaski to najlepszy dowód.

A ja już sobie postanawiam do tego miejsca wrócić znowu.

„Idziemy do teatru”

Zapraszam do obejrzenia filmu, aby z bliska poznać kulisy pracy ludzi teatru.

https://vod.tvp.pl/video/budzik,idziemy-do-teatru,18811003


„W pracowni teatralnej”

Będziemy wykonywać marionetkę zgodnie z instrukcją. Powstałą marionetkę można wykorzystać jako początek zabawy w teatr. Kolejne kroki to stworzenie scenografii. Do tego celu można wykorzystać surowce wtórne dostępne w domu.

Potrzebne materiały:

  • rolki po papierze
  • papier kolorowy
  • druciki kreatywne
  • sznurki, tasiemki, wstążki
  • koraliki
  • klej
  • nożyczki

Sposób wykonania:

Link z instrukcją pochodzi z Pinterest

https://pl.pinterest.com/pin/552324341801075297/


Środa 25. 03.2020 r.
Zabawy w teatr

Cele:

  • dzielenie się spostrzeżeniami, przeżyciami i wiedzą na temat teatru w sposób spontaniczny
  • poszerzanie słownictwa związanego z teatrem i doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi
  • pozwijanie umiejętności matematycznych
  • doskonalenie czynności samoobsługowych w ubieraniu się i rozbieraniu.

„Siatka pojęć”

Drogi Rodzicu, zadaniem na dziś jest przygotowanie z dzieckiem siatki pojęć obrazującej stan wiedzy na temat teatru.

Potrzebne materiały:

Kartka lub arkusz papieru, mazak

Sposób wykonania:

Na środku naszej kartki zapisujemy hasło: „teatr” ewentualnie możemy narysować symbol będący charakterystycznym dla teatru (np. kurtyna, maska).

Krok drugi to rozmowa z dzieckiem, kierowana pytania w celu uzyskania jak największej ilości skojarzeń u dziecka z danym tematem (wszystko zapisujemy wokół naszego hasła).

„Garderoba teatralna”

Teraz przyszedł czas na stworzenie garderoby teatralnej. Warto wykorzystać do tego pudło, do którego włożymy wszystkie posiadane przez dziecko stroje karnawałowe oraz wszelkie akcesoria do przebierania się (peruki, szale, czapki i kapelusze itp.).
To jest dobry moment na wprowadzenie aktywności matematycznej. Możemy przeliczać, klasyfikować, czyli zauważać, wyodrębniać, porównywać, łączyć i grupować rzeczy z pudełka.

Drogie przedszkolaki wcielajcie się w postacie z ulubionych bajek, tworząc własne dialogi i scenki.