Wiewiórki on – line


Piątek 15.05.2020 r. „Znamy już wielu mieszkańców łąki”

Cele:

  • wdrażanie do uważnego słuchania i obserwowania,
  • doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych.


Zapraszam na ostatnie spotkanie z mieszańcami łąki

„Zwierzęta na łące i nad stawem” rozwiązywanie zagadek

Rośnie nad wodą ten mały kwiat,
Niebieskim oczkiem patrzy na świat  
szepcze skromnie: Nie zapomnij o mnie. (niezapominajka)

Na zielonej łące rosną ich tysiące,  
swej nazwie „sto” mają
jak się nazywają? (stokrotka)  

Lata nad łąką w czerwonej kapotce,
na tej kapotce jest kropka przy kropce (biedronka)

Skaczą po łące, pływają w wodzie
żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie. (żaby)

Czy znacie takiego konika,
który pięknie w trawie cyka? (konik polny)

Krążę nad łąką, ile mam sił,
i zbieram z kwiatów złocisty pył. (pszczoła)

Pracowite, małe
budują wspaniałe
kopczyki, pałace.
Szanujmy ich pracę. (mrówki)

Ten piękny owad
odwiedza kwiateczki,
ma skrzydła tęczowe,
niekiedy w kropeczki (motyl)

Ma dwa różki, choć nie bodzie
mieszka w trawie albo w wodzie.
Domek swój, jak sami wiecie,
nosi zawsze na swym grzbiecie. (ślimak)

Czerwone ma nogi
biało-czarne piórka,
do wody przed nim
żaby dają nurka. (bocian)

„Wycieczka” opowieść słowno-ruchowa.

Rodzic opowiada historyjkę i wykonuje ruchy, które naśladuje dziecko:

Rodzina jechała rowerami na wycieczkę.(dziecko leży na dywanie na plecach i porusza nogami, naśladując jazdę na rowerze)
Wiał przyjemny wiaterek.(dziecko wstaje i wykonuje w miejscu obroty wokół własnej osi, lekko unosząc ramiona)
Gałęzie drzew, które rosły przy drodze, lekko poruszały się na wietrze- raz w lewo, raz w prawo…(dziecko stoi w rozkroku i porusza się w lewo/prawo uniesionymi nad głową wyprostowanymi ramionami)
W oddali, pośród traw, pasły się krowy. (powoli chodzi na czworakach)
Nad łąkami żwawo latały barwne motyle.(rozpościera ramiona i truchta, machając nimi)
Na kwiatach przysiadły pszczoły i trzmiele.(wykonuje przysiad podparty)
Koniki polne skakały po źdźbłach trawy. (wykonuje skoki obunóż)
Za łąkami płynęła rzeczka.(stojąc w rozkroku, wykonują skłon w przód i swobodnie poruszą ramionami)
W rzece wesoło pluskały się rybki. (przyjmuje pozycję siadu klęcznego i wykonują krążenia ramion, naśladując czynność wiosłowania)
Dalej na rzece był most. (siada i podpierając się rękami z tyłu, unosi biodra i prostuje plecy)
Na brzegu rzeki, leżąc na kocu, odpoczywała rodzina. (leży na plecach i oddycha głęboko)


Czwartek 14.05.2020 r. „Bliskie spotkania z biedronką”

Cele:

  • rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych,
  • zapoznanie ze środowiskiem życia i wyglądem biedronek,
  • zwrócenie uwagi na rolę biedronek w przyrodzie,
  • aktywizowanie procesów myślowych.


Dziś zapraszam Was na bliskie spotkanie z biedronką.

„Bystre oko”

Wprowadzenie w tematykę zajęć zabawą w odkrywanie fragmentów obrazka ilustrującego „biedronkę”. Należy przygotować obrazek/fotografię przedstawiającą biedronkę oraz kartkę w tym samym formacie co obrazek/zdjęcie pociętą na elementy. Ilość i kształt elementów zależy tylko od Waszej wyobraźni i chęci. Następnie naszymi elementami zakrywamy obrazek i zaczynamy zabawę. Po odkrywaniu kolejnych fragmentów ilustracji dziecko ma za zadanie odgadnąć, co przedstawia obrazek.

Popularnym symbolem wiosny jest miniaturowa biedronka
oto kilka ciekawostek o tych małych owadach.

Większość przedstawicieli rodziny biedronkowatych ma owalny, wypukły kształt, ciało wsparte jest na 6 krótkich kończynach.

Charakterystyczną cechą większości biedronkowatych są wzorzyste pokrywy skrzydeł.
Na wzór ten składają się kropi, a czasem paski. Członkowie rodziny biedronek występują w różnych odcieniach koloru czerwonego.Ilość kropek nie świadczy o wieku biedronki, jak się czasem sądzi.
W rzeczywistości ilość oraz kształt kropek zależy od gatunku.

Większość biedronkowatych to drapieżniki polujących na mszyce. Najczęściej przebywają na roślinach, na których mogą znaleźć swoje ofiary. W tym samym miejscu składane są jaja, aby larwy z łatwością mogły znaleźć pożywienie. Larwy przepoczwarzają się w biedronkę.

Same nie mają łatwego życia, z każdej strony może zaatakować drapieżnik. Owady te  najczęściej padają ofiarą os, pająków, ptaków, ważek i żab.


Usiądźcie wygodnie i przez chwilkę poobserwujcie biedronkę


„Biedroneczka” rysowane wierszyki
Czy wiecie jak w prosty sposób narysować biedronkę? Ten wierszyk Was poprowadzi.

„Spacer biedronki” Masażyk relaksujący przy muzyce wyciszającej

Biedroneczka mała po trawce biegała. – delikatnie poruszają palcami w różnych kierunkach,
Nóżkami tupała, – naprzemiennie uderzają w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała. – masują je obiema rękami,
Potem się ślizgała – przesuwają zewnętrzną stroną dłoni do góry,
do góry i w dół. – wewnętrzną w dół,
W kółko się kręciła – rysują rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła. – delikatnie uderzają pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać, –stukają palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła – rysują obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła – przesuwają złączone dłonie w jedną i w drugą stronę.


Środa 13.05.2020 r. „Motylem jestem”

Cele:

  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych – znajomość owadów,
  • zachęcenie dziecka do prowadzenia obserwacji przyrodniczych,
  • rozwijanie zainteresowania książką jako źródłem wiedzy,
  • wyraziste wypowiadanie nazw motyli, np. cytrynek, bielinek, modraszek, apollo, paź królowej, rusałka.


Drodzy Rodzice,
Czy w trakcie spaceru zauważyliście barwne motyle?
To kolejni mieszkańcy łąk, o których będziemy rozmawiać.

Lata nad łąką piękny jak kwiat,
swoim kolorem zachwyca,
i zapomina w mig cały świat,
że wcześniej była to gąsienica.

„W poszukiwaniu motyli”

Poszukajcie z dzieckiem w atlasie gatunki motyli podobnych do tych, które widzieliście w trakcie spacerów. Gdy dziecko już je odnajdzie, niech spróbuje nazywać poszczególne okazy.

Warto opowiedzieć dziecku o dwóch grupach motyl, czyli dziennych i nocnych.
Motyle dzienne, jak i nocne żywią się nektarem: słodką cieczą produkowaną przez większość kwiatów. Kwiaty wabią te owady, wydzielając m.in. silny zapach. Czułki na czubku głowy są właśnie narządami węchu. Dzięki nim motyle wykrywają nawet śladowe ilości substancji zapachowych w powietrzu.

Motyle dzienne odpoczywają ze skrzydłami złożonymi pionowo ponad grzbietem, ćmy, czyli przedstawiciel motyli nocnych rozłożonymi płasko albo opuszczonymi. Prawdą jest, że nasze motyle są zwykle aktywne za dnia, ale też występuje wiele gatunków aktywnych nocą. Także barwa i jaskrawość ubarwienia może być myląca, bowiem ćmy, które zwykle kojarzymy z brązowymi włochatymi stworzeniami, reprezentują wiele kolorowych gatunków.


„Nikt mnie więcej nie zobaczy”, czyli od gąsienicy do motyla.

Motyle dzienne i ćmy przechodzą przeobrażenie, na które składają się cztery etapy

  • Z jaja wykluwa się gąsienica żywiąca się zwykle liśćmi i kwiatami roślin.
  • Wraz ze wzrostem gąsienica gubi zewnętrzną warstwę ochronną – oskórek – czyli możemy powiedzieć, ze linieje
  • Po osiągnięciu odpowiedniej wielkości, gąsienica zamienia się w nieruchomą poczwarkę.
  • Wewnątrz kokonu formuje się dorosły motyl. Może to trwać od kilku dni do ponad roku.


Jeśli lubicie obserwować naturę to zapraszam do obejrzenia filmu.

„Taniec motyli” improwizacja muzyczno – ruchowa

Pozwólmy dziecku poruszać się w rytm muzyki, z wykorzystaniem kolorowej wstążki lub pasków bibuły.
Pamiętacie muzykę z Przedstawienia dla Mamy?


Wtorek 12.05.2020 r. „Poznajemy życie mrówek”

Cele:

  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych – znajomość owadów,
  • poznanie życia i zwyczajów mrówek, zaznajomienie z wyglądem mrówki,
  • zachęcenie dziecka do prowadzenia obserwacji przyrodniczych,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu; poszerzanie wiedzy przyrodniczej, kształtowanie postawy proekologicznej.


Drodzy Rodzice,

Mam nadzieję, że mogliście skorzystać z pięknej pogody i obserwować z dzieckiem mieszkańców łąki i lasu. Spacerując leśnymi ścieżkami, często możemy zaobserwować duży kopiec, złożony głównie z igliwia. Czy to liście opadłe z drzew? A może kopiec kreta? Nie! To mieszkanie najbardziej pracowitych zwierząt na świecie, czyli mrówek.

„Co wiemy o mrówkach?”

To czas dla dziecka, aby podzieliło się własnymi spostrzeżeniami oraz wiedzą na temat wyglądu i zwyczajów mrówek. To też dobry moment, żeby dziecko odszukało w domowej biblioteczce książki oraz albumy, w których można znaleźć informację o tych owadach.

Znajdźcie odpowiedzi na pytania: Z ilu części składa się mrówka? (z trzech – głowa, tułów i odwłok), Z której części odchodzą odnóża? (z tułowia), Ile mrówka ma nóg? (trzy pary, czyli sześć), Jakiego koloru jest mrówka?

Mrówki B.Forma

Idziesz sobie lasem,
patrzysz kopiec wielki.
Tworzą go gałązki
i małe igiełki.
Tam mieszkają mrówki,
cały dzień pracują.
Bardzo się starają,
czasu nie marnują.
Oczyszczają lasy
ze szkodników wielu.
Niszczyć ich nie wolno,
drogi przyjacielu.
W mrowisku królowe
wciąż jajka składają.
Mają opiekunki,
które o nie dbają.
Kiedy kopiec mrówek
spotkasz w lesie miły,
pilnuj by go czasem
dzieci nie zniszczyły.

Nawiązując do treści wiersza można zadać dzieciom pytania: Jak nazywa się dom mrówek?
Z czego jest zbudowany?, Czy mrówki lubią siedzieć w jednym miejscu?, Czy wszystkie mrówki wyglądają tak samo?, O czym należy pamiętać, kiedy spotkamy w lesie mrowisko?

Kto rządzi w mrowisku?

Zapraszam na spotkanie z dr Rafałem Garlaczem, biologiem z Muzeum Zoologicznego UJ.

„Budujemy mrowisko”

Gdy wiosną mrówki budzą się ze snu zimowego, od razu wybierają się na pierwszy spacer. Chcą sprawdzić, co się zmieniło wokół mrowiska przez mroźne miesiące jeśli jest taka potrzeba naprawiają szkody. Dziś macie okazję zbudować własne mrowisko i poznać tajemnice tych małych owadów.

Zdjęcie i pomysł pochodzą ze strony jake-matka.blogspot.com

Potrzebne materiały:

Mrowisko:
wszystko co można znaleźć w trakcie spaceru : patyki, igliwie, nasiona, szyszki, piasek itp.
oraz w domu: kasza gryczana, kawa, pieprz,tektura.

Mrówki:
Plastelina, modelina lub masa solna, wykałaczki lub zapałki (pamiętaj o demontażu siarki z zapałek), farba, klej pełna dowolność.


Zachęcam do odkrycia słodkiego oblicza mrowiska



Poniedziałek 11.05.2020 r. „Mieszkańcy łąki”

Cele:

  • rozpoznawanie i nazywanie zwierząt, roślin żyjących i rosnących na łące.
  • budowanie wypowiedzi wielozdaniowej,
  • poszerzanie wiedzy przyrodniczej – nazwy i wygląd owadów: mrówka, jelonek rogacz, boża krówka (biedronka), gąsienica, komar.


Drodzy Rodzice, jeśli tylko możecie zachęcam Was do spaceru w ramach którego dziecko będzie miało możliwość zaobserwować zwierzęta żyjące w naturalnym środowisku: motyle, biedronki, mrówki. W trakcie spaceru warto zbierać owady do pojemniczków wyposażonych w lupę to ułatwi dokładne obejrzenie małych mieszkańców łąk jak również przezwycięży niechęć do owadów. W trakcie takiego spaceru zachęcam również do zebrania materiału roślinnego z którego będziecie mogli stworzyć własny zielnik roślin.


Łąka Mieczysława Buczkówna

Na łąkę trzeba iść rano
kiedy jeszcze rosa-
Cichutko przystanąć
I słuchać
Jak brzęczy pszczoła jak bąk a jak osa
Patrzeć jak skrzydła motyli
Zamykają się i otwierają
Jak mała biedronka
Na łódce z listka płynie
Po zielonym kołysaniu-
A potem trzeba się pochylić
Nad każdym kwiatkiem
I zapytać jak ma na imię

Porozmawiajcie na temat wiersza, korzystając z pytać pomocniczych np. O jakim miejscu jest mowa w wierszu?, Jakie zwierzęta można spotkać na łące?, Jakie rośliny rosną na łące?, Dlaczego na łące należy zachowywać się cicho?, Co można robić na łące?

Teraz znajdźcie wygodne miejsce, zamknijcie oczy i posłuchajcie.

Czy potrafisz rozpoznać owady? Spróbuj dopasować pary


„Nasz zielnik”

Po powrocie ze spaceru niech dziecko dzieli się swoimi wrażeniami. Opisze wygląd roślin i zwierząt, jakie udało mu się zobaczyć. Z Państwa pomocą będzie mogło określić nazwy zebranych kwiatów, traw lub liści.
Następnie przygotowuje rośliny do zasuszenia. Układa każdą z nich na kartce papieru i nakrywa drugą kartką. Tak przygotowane okazy warto włożyć między książki lub przycisnąć czymś ciężkim i pozostawić przynajmniej na kilka, a nawet kilkanaście dni.

Kto zatem ciekaw świata roślin niech zacznie przygotowywać swój zielnik.

Jest to także zadanie, które pozwoli nam się rozwijać artystycznie i stworzyć niepowtarzalny album .


Piątek  08.05.2020r. „W bibliotece”

Cele:

  • wzbogacanie wiedzy na temat biblioteki,
  • doskonalenie wypowiadania się na podany temat,
  • kształtowanie umiejętności składania i wycinania papieru.


Moi Drodzy,

W „normalnych” warunkach poszlibyśmy na wycieczkę do biblioteki i zwiedzilibyśmy ją od góry do dołu, poznalibyśmy przemiłą Panią Bibliotekarkę, poznalibyśmy sposób układania książek, wiedzielibyśmy, gdzie i na której półce leżą bajki, encyklopedie, albumy i inne książki, w jak wypożyczyć książkę… Niestety w chwili obecnej nie możemy…Dlatego…

Zapraszam na spacer po bibliotece:


Pewnie znacie przygody Kici Koci, ale czy wiecie co jeszcze można robić w bibliotece poza wypożyczaniem książek? Jeśli chcecie posłuchać to kliknijcie w książkę.

Zachęcam Was do wykonania własnej książeczki, to naprawdę nie jest trudne!

Potrzebne Wam tylko: kartka papieru, nożyczki, kolorowe mazaki i odrobina chęci 😊
Jak samodzielnie wykonać książeczkę:

Teraz możecie sprawdzić, czy Wasza zakładka (którą robiliśmy wczoraj) pasuje do książeczki.

Ciekawostki:

Zobaczcie jak wyglądają najpiękniejsze biblioteki świata

https://www.youtube.com/watch?v=TpVW6lSDCKo

Czwartek 07.05.2020 r. „Zakładka do książki”

Cele:

  • kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania,
  • rozpoznawanie liter alfabetu oraz wyszukiwanie konkretnych wśród innych,
  • rozwijanie umiejętności plastycznych.


„Imię” zabawa z literami.

Drodzy Rodzice, zapiszcie drukowanymi literami na dużej kartce imię dziecka. Dodatkowo litery imienia i kilka zupełnie innych liter( również drukowanych) na osobnych, nieco mniejszych karteczkach.
Poproście dziecko, aby rozłożyło wszystkie litery na podłodze w rozsypce. Zadaniem każdego dziecka jest odnalezienie i przykrycie, np. kawałkami kolorowego papieru / klockami /mazakami , wszystkich liter swojego imienia.

„Zakładka”  Olga Adamowicz

Bardzo często do rączek, dzieci biorą wiele książek.
Bajeczki, opowiadania – szkolne lektury do czytania.
Gdy część książeczki przeczytają, to ją szybko zamykają, a gdy sięgają po nią po chwili, nie wiedzą gdzie czytać książkę skończyli.
Dlatego dla Was jestem ja – zakładka mała i kolorowa.
Zaznaczę stronę w Twojej książeczce, byś czytać nie musiał jej od nowa.
Więc niech nie kończy się Twoje czytanie, przez rogów kartek zaginanie.
Weź mnie do ręki i połóż tam, gdzie książkę czytać skończyłeś sam.
Bo ja, zakładka – kartek obrońca, zostaję w książce zawsze – do końca
Będę Ci służyła przez długie lata, ale wiedz również o tym że,
Ja tak, jak każda Twoja książeczka zadbana i ładna zawsze być chce.


Chciałabym, abyście dzisiaj wykonali zakładkę do swojej ulubionej książki.

„Zakładka do książki”
Potrzebne materiały: kolorowe kartki, kredki, mazaki, klej, nożyczki, linijka

Zakładki origami w czterech prostych krokach.

1. Kwadratową kartkę złóż po skosie na pół, aby otrzymać trójkątny kształt.

2. Ramiona trójkąta zagnij do środka, aby uzyskać kwadrat, a następnie odegnij je z powrotem, żeby powrócić do trójkąta (wszystko po to, by zrobić zagięcia w odpowiednich miejscach).

3. Chwytając za pojedynczą, wierzchnią warstwę, zagnij górną część trójkąta w dół, do podstawy.

4. Boki trójkąta zagnij do środka, tak samo jak w punkcie 2, a następnie jeden po drugim „włóż je do środka”, zaginając je w połowie wzdłuż linii powstałej w punkcie 3.

5. I gotowe!


Bardzo prosta instrukcja! zapraszam do obejrzenia


Środa 06.05.2020 r. „Od….do…”

Cele:

  • poszerzanie słownika o przymiotniki,
  • doskonalenie porównywania wg jednej cechy (grubość / wysokość / ciężar),
  • ćwiczenie spostrzegawczości, dostrzeganie różnic w obrazkach.

Moi Drodzy,
Dziś zajęcia  matematyczne, oczywiście z książkami 😊

„Jak wyglądają książki?”

Zastanówcie się proszę, jak wyglądają książki? Spróbujcie określić ich wygląd, kolor, kształt, materiał, z jakiego są zrobione , ilustracje itp. Czy wszystkie są takie same, czy może jednak czymś się różnią…? Czy wszystkie książki są papierowe? No właśnie…

Zachęcam Was do wysłuchania słuchowiska
bajka o pewnym wikingu, którego mieliście okazję poznać

Zachęcam do odwiedzenia strony Narodowego Instytutu Audiowizualnego
zakładka: Literatura – Słuchowiska – Bajka

Zabieramy się do pracy, potrzebne Wam będą książki z domowej biblioteczki…
Posegregujemy książki wg określonej cechy.

Przygotujcie książki różniące się wysokością, szerokością, grubością, rodzajem okładki, wielkością liter, papierem (np. po pięć egzemplarzy):

1 grupa – układamy książki od najwyższej do najniższej.
2 grupa – układamy książki od najcieńszej do najgrubszej.
3 grupa – układamy książki od najlżejszej do najcięższej.
4 grupa – układamy książki zgodnie z kolorem okładki.
5 grupa – układamy książki zgodnie z ich kształtem np. kwadrat, prostokąt.

Pamiętajcie, że nie można pisać po książkach, dlatego wyniki możecie zaznaczać ilością kropek na dodatkowej kartce- np.  jedna kropka, to najcieńsza książka a pięć kropek to najgrubsza.
Możecie też sprawdzić, czy poprawnie wykonaliście zadanie. Pomogą Wam w tym np. linijka, centymetr krawiecki lub waga…

W księgarni- liczymy książki

Książki i książeczki


Wtorek 05.05.2020 r. „Szpital dla książek”

Cele:

  • rozbudzanie zainteresowań czytelniczych,
  • doskonalenie uważnego słuchania i logicznego myślenia,
  • kształtowanie poszanowania dla książek,

Moi Drodzy,
Przeczytajcie wiersz i spróbujcie odpowiedzieć na pytania.

„Ale wstyd!”  Dominika Niemiec

Dnia pewnego ciepłą zieloną wiosną
mała Ania patrzyła, jak kwiatki rosną.
A że chciała narysować sobie takie ładne kwiatki,
umieściła je na książce, na środku okładki.
Wiem, powiecie, że Ania książkę tak zniszczyła,
ale jeszcze ta historia wcale się nie skończyła.
Ale wstyd!
Siostra Ani, gdy tylko spostrzegła jej poczynania,
zaczęła szukać jakiegoś rozwiązania.
Chciała książkę wyszorować szczoteczką i wodą.
Może one na ten kłopot coś pomóc tu mogą?
Ale zamiast się poprawić, wszystko się pogorszyło,
bo książce to pranie wcale nie posłużyło.
Ale wstyd!
Mama, gdy zobaczyła poczynania swoich córek,
za zniszczenie książki dała im porządną burę.
Bo się okazało, że książka nie należy do dzieci,
a jedynie ktoś im tę książkę do czytania polecił.
I mama z biblioteki ją wypożyczyła.
A to bardzo ważna kwestia w tym momencie była.
Ale wstyd!
Przecież książki nawet pomazanej nie można wyrzucić.
Trzeba będzie ją do biblioteki jak należy zwrócić.
I wyjaśnić przyczynę jej stanu fatalnego,
jej pogięcia i pomięcia, obrazka nieoczekiwanego.
I książkę odkupić lub zapłacić karę.
Nikt się w takiej sytuacji nie czuje doskonale.
Ale wstyd!
Szybko do biblioteki poszła z córkami mama.
W bibliotece jak zwykle siedziała pani ta sama.
Przywitała wszystkich i już książkę ogląda.
Badawczo się przygląda książce, dziewczynkom się przygląda.
– I co żeście tutaj, łobuziaki, uczyniły?
– Przepraszamy, trochę żeśmy książkę uszkodziły.
Ale wstyd!
– No cóż, musicie teraz naprawić swe zachowanie.
Zaraz wymyślę dla was jakieś zadanie.
Pomożecie mi poustawiać stos książek na półki,
a wtedy wybaczymy wam te wyczyny, te bzdurki.
Dziewczynki zabrały się do pracy ku uciesze mamy.
– Jak dbać i szanować książki, teraz zapamiętamy.
A gdzie wstyd? Już minął, znikł!

A teraz pytania do Was:

  • Czego dotyczył wiersz?
  • Co stało się z książką?
  • Kto ją zniszczył?
  • Czy takie zachowanie było właściwe?
  • Skąd dziewczynki miały książkę?
  • Co musiały zrobić po tym, jak zniszczyły książkę?
  • Co czuły dziewczynki, gdy oddawały książkę do biblioteki?
  • Co musiały zrobić w bibliotece?
  • Czy to, co czuły, minęło?
  • Czy wy też kiedyś wstydziliście się z jakiegoś powodu?
  • W jakiej to było sytuacji?
  • Czy to było przyjemne uczucie?
  • Jak czuliście się, gdy wstyd minął?

Zastanówcie się jak należy dbać o książki…Mam dla Was pewną propozycję…

„Szpital dla książek” zabawa w reperowanie zniszczonych książek

Przejrzyjcie swoją biblioteczkę z książkami, obejrzyjcie je dokładnie i sprawdźcie czy wszystkie są w dobrym stanie czy może któraś potrzebuje Waszej pomocy…

1 – dzieci segregują książki na „chore” i „zdrowe” (czyli uszkodzone i nieuszkodzone);
2 – dzieci transportują książki z biblioteczki do stolików (dla urozmaicenia mogą to robić autami);
3 – dzieci pielęgniarki tną taśmę klejącą ;
4 – dzieci lekarze przyklejają taśmę;
5 – dzieci transportują książki ponownie do biblioteczki.

Pamiętajcie, aby troskliwie zająć się swoimi pacjentami! Miłej zabawy!

„Tajemnicza książka” zabawa ruchowa

Każdy uczestnik zabawy otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę.
Stara się utrzymać ją w tej pozycji podczas wykonywania kolejnych poleceń np: Obracamy się,
Tańczymy, Chodzimy bokiem, Kucamy, Chodzimy do tyłu itp. Powtarzamy zadanie kilka razy.

Zapraszam do obejrzenia filmu o tym jak korzystać z książek


Poniedziałek 04.05.2020 r. „Książka”

Cele:

  • poznanie procesu powstawania książki,
  • poznanie nazw niektórych zawodów związanych z wydawaniem książki,
  • rozbudzenie zainteresowań czytelniczych,
  • kształtowanie poszanowania dla książek.

Witam Was wszystkich po nieco dłuższej przerwie😊
W tym tygodniu będziemy uczyć się o książkach…
Na początek…

„Mapa myśli” ćwiczenie na budowanie wypowiedzi i formułowanie pytań.

Dzieci dzielą się swoją wiedzą na temat książek. Rodzic może zadawać pytania pomocnicze:

  • Co to jest książka?
  • Z czego jest zbudowana?
  • Jakie mogą być książki?
  • O czym mogą być?
  • Czy mają swoją ulubioną książkę?
  • Jeśli mają, to dlaczego tę lubią najbardziej?
  • Do czego nam książki?

Dzieci również mogą stawiać pytania, na które chciałyby znać odpowiedź.

Czy znacie te bajki?

Biedne te dzieci, w lesie zabłądziły
i do domku z piernika, niestety, trafiły. (Jaś i Małgosia)

Wilk‑spryciarz
skrył się wśród górek
i czeka aż nadejdzie…(Czerwony Kapturek)

Domkiem tego misia jest Stumilowy Las,
bawi się tam z przyjaciółmi przez calutki czas. (Kubuś Puchatek)

Ten mały chłopiec to chyba kukiełka. Nie do wiary!
Zrobił go z drewna Gepetto stary. (Pinokio)

Gimnastyka buzi i języka

„Moja ulubiona książka” Patrycja Siewiera-Kozłowska

Czy wiecie jakie mogą być książki?
Mogą być bardzo grube (oba policzki mocno wypełnione powietrzem)
lub bardzo cienkie (dzieci próbują wessać policzki, żeby jak najbardziej wyszczuplić twarz).
Książki mogą być też dla dzieci albo dla dorosłych: te dla dzieci mają zwykle dużo obrazków i są w nich bajki (próbują czubkiem języka narysować na podniebieniu obrazek do książki dla dzieci),
a książki dla dorosłych zwykle mają więcej literek do czytania (wybrzmiewamy a, o, e, u, i, y).
Wśród książek mamy też encyklopedie – to takie książki, które zawierają dużo informacji.
Są encyklopedie powszechne (ogólne) oraz encyklopedie tematyczne, np.
encyklopedia zwierząt, w której możemy znaleźć informacje o koniach (dzieci kląskają, jak konie),
o dzikich zwierzętach (rozchylają wargi, szczerzą zęby i powarkują, jak dzikie zwierzę),
o wężach (syczą, jak wąż, język pozostaje za dolnymi zębami),
o zającach i królikach (robią ryjek, górne zęby masują dolną wargę) i o wszystkich innych zwierzętach.
Niektórzy z was znają też książki naukowe – mogą to być książki o kosmosie: jest w nich niebo z gwiazdami na (czubek języka przesuwa się po podniebieniu, następnie dzieci dotykają punktów podniebieniu, rysując gwiazdy), są różne planety (okrążają kilkakrotnie  językiem wargi) i na pewno zdjęcia Ziemi wykonane w kosmosie. Ziemia wygląda na nich jak niebieska kula (napełniają powietrzem policzki). Inne książki to albumy – te zawierają bardzo dużo zdjęć. Fotografowie i fotograficy, którzy mają specjalne aparaty z długimi obiektywami (wyciągamy wąskie wargi – ryjek – jak najdalej do przodu) robią zdjęcia miastom, budowlom, obrazom (pstryk – dzieci powtarzają onomatopeję) i z takich zdjęć powstają książki zwane albumami. A wy jakie książki najbardziej lubicie?

Zapoznajcie się proszę z etapami powstawania książek, zwróćcie uwagę na nowe nazwy zawodów


A tutaj coś dla chętnych: Spróbujcie uporządkować w odpowiedniej kolejności


Czwartek 30.04.2020 r. „Królu Stanisławie ukłon Ci składamy”

Cele:

  • kształtowanie u dzieci poczucia tożsamości narodowej,
  • poszerzenie wiedzy na temat historii państwa polskiego,
  • przekazanie wiedzy historycznej na temat Konstytucji 3. Maja,
  • kształtowanie dumy z osiągnięć naszych przodków.

W maju świętujemy rocznicę uchwalenia Konstytucji 3. Maja.

Trudno jest dziecku wyjaśnić sens obchodów tego święta. Warto jednak pamiętać, że dziecko potrzebuje konkretów czyli ciekawych opowieści, porównań, doświadczeń, zabaw – tego, co bliskie i zrozumiałe. Stwórzcie dobry klimat dla patriotycznych uczuć przekazując informację na miarę możliwości małego odkrywcy.

,,Dzień majowy”

W pewien piękny dzień majowy
Zebrały się mądre głowy
Bardzo długo rozmawiali
Losy kraju omawiali.

Chcieli by się lepiej żyło
By nic ludzi nie martwiło
W końcu wszyscy uzgodnili
Jak Polacy będą żyli.

Spisano prawa i zasady,
Obowiązki ustalono,
A tym samym w naszym kraju
Ład w narodzie wprowadzono
Praw i zasad zbiór spisany
Konstytucją nazywany.

źródło: Wikipedia

Posłuchajcie to Mazurek 3 Maja, znany jako :


Poniżej propozycje zabaw o tematyce patriotycznej do wykorzystania.


Środa 29.04.2020 r. „Biała i czerwona wstęga”

Cele:

  • zapoznanie z symbolami Polski (flagą, godłem, hymnem),
  • przybliżenie legendy O Lechu, Czechu i Rusie,
  • kształtowanie postawy patriotycznej oraz poczucia szacunku do symboli narodowych,
  • wzbogacanie słownika dzieci o nowe pojęcia.

Dziś rozmawiamy o Polsce.

Zachęcam do porozmawiania z dzieckiem na temat naszej ojczyzny. Co to jest Polska? Z czym kojarzy się dziecku? Czy potrafi wskazać Polskę na mapie? Czy zna nazwy większych miast? Przede wszystkim, czy wie jak powstało państwo Polskie? Skąd wzięło się nasze godło narodowe i dlaczego wygląda właśnie w taki sposób?

Obejrzyjcie film „Gniazdo białego orła – Baśnie Polskie”

Oglądając film z dzieckiem warto zapytać czy wszystko jest dla niego zrozumiałe, zadać kilka pytań: Jak nazywali się bracia? Jak nazwano gród, który założył Lech i co było jego znakiem? Od czego pochodzi nazwa naszego Państwa?


Proszę opowiedzieć o tym, że każde państwo na świecie obok godła i hymnu narodowego ma swoją flagę (2. maja święto flagi).

Współcześnie flagi pełnią głównie rolę symboli narodowych, ale są też używane przez różne organizacje międzynarodowe.
Warto wyjaśnić dziecku przyczyny, dla których powinno okazywać szacunek symbolom narodowym (np. poprzez prawidłową postawę podczas śpiewania hymnu narodowego oraz odpowiednie poszanowanie dla wszystkich symboli narodowych).

Posłuchajcie piosenki o fladze

Kliknij


„Dokończ zdanie”

Rodzic mówi pierwszą część zdania, zadaniem dziecka jest jego dokończenie, np.:
Moja ojczyzna to…….
Godło Polski to……….
Gdy słyszymy hymn, należy…….
Nasze symbole narodowe to……….
Flaga Polski ma barwy……


Wtorek 28.04.2020 r. „Dużo różnych sklepów znam”

Cele:

  • wzbogacenie wiadomości i słownika dzieci w zakresie rodzajów sklepów i produktów w nich dostępnych,
  • stwarzanie okazji do sensownego grupowania, segregowania różnych obiektów i słownego uzasadniania, dlaczego do siebie pasują lub nie,
  • doskonalenie wrażliwości zmysłowej (wzrok, słuch, dotyk, węch, smak),
  • doskonalenie percepcji wzrokowej i rozumienia symbolicznych zapisów.


Dziś poznamy trochę bliżej różne rodzaje sklepów i będziemy dopasowywać rodzaje sklepów do artykułów i produktów.

Drodzy Rodzice

Przeczytajcie początek zdania, poproście dziecko aby dokończyło. Jest to dobry sposób na sprawdzenie wiedzy dziecka.

„Sklepowa wyliczanka” M. Peszat (fragment piosenki)

Dużo różnych sklepów znam!
Jeśli znasz to wylicz je nam!
Stoły, krzesła i fotele to sklep meblowy.
Auta, lalki oraz klocki to zabawkowy.
Chleb, bułki, rogaliki kupisz w piekarni.
Wiersze i różne bajeczki kupisz w księgarni.
Rower, sanki, adidasy to sklep sportowy.
Bluzka, sweter oraz spodnie to sklep odzieżowy.

,,W jakim sklepie to kupiłam?’’ zabawa słowna

Dziecko ogląda zgromadzone przez rodzica produkty, tj. mleko, masło, jogurt, cukier, jabłko, but, guzik, książka….. i podaje rodzaj sklepu, w którym zostały one kupione. Ze zgromadzonych produktów wybiera te, które mogą być kupione w sklepie spożywczym i wkładają do koszyka lub odkłada w wyznaczone miejsce.

Zagadki rozwijające zmysł dotyku

Rodzic zaprasza dziecko do rozpoznania artykułów z zawiązanymi oczami z poszczególnych sklepów. Prosi, by dziecko wymieniło branże sklepu, w którym można kupić dany produkt.

Zagadki rozwijające zmysł smaku

Dziecko odgaduje nazwy rzeczy, których nie widzi, posługując się zmysłem smaku. Kiedy się to uda, musi podać nazwę sklepu, w którym można nabyć daną rzecz.

Zagadki rozwijające słuch i koncentrację:

Zagadki słuchowe

Rodzic czyta dziecku zagadki, a zadaniem dziecka jest odgadnięcie i wskazanie przedmiotu z zagadki, nazwanie branży sklepu, w którym może się pojawić ten przedmiot.

Nie kupisz jej w piekarni, ale kupisz w księgarni.

Nie znajdziesz jej w aptece, znajdziesz w bibliotece.

To cukierek jest z patyczkiem, lubisz lizać go języczkiem.

Możesz z nich zbudować razem z kolegami kolorowy domek z dachem i z oknami.

Kolorowa kula, trzeba ją nadmuchać, by przez całe lato turlać ją i rzucać.

Zagadki sylabowe

Rodzic rozkłada przed dzieckiem przedmioty, wypowiada pierwszą sylabę wyrazu, a zadaniem dziecka jest wskazanie przedmiotu, który zaczyna się na tę sylabę, wyklaskanie nazwy przedmiotu.

Dzieciaki możecie pomagać rodzicom w planowaniu listy zakupów oraz w sprawunkach.
Zapraszam do obejrzenia bajki jak robi to Świnka Peppa.

Kliknij

Jeśli lubicie memory zapraszam do zabawy „Dopasuj rodzaj sklepu do artykułów”


Poniedziałek 27.04.2020 r. „Jestem sprzedawcą”

Cele:

  • rozwijanie orientacji w schemacie ciała i na płaszczyźnie,
  • stosowanie wymiany jeden do jednego z wykorzystaniem papierowych pieniędzy,
  • kształtowanie rozumienia sensu kupna, sprzedaży i płacenia,
  • używanie zwrotów grzecznościowych podczas zabawy w sklep.

Dziś proponuję zabawę w sklep. Już wiesz jak wygląda i działa sklep, zapoznałeś się z banknotami i monetami. W takim razie czas wykorzystać nowe wiadomości.

Drodzy Rodzice do dzisiejszej zabawy wykorzystamy monety, które dziecko wykonało techniką frotażu kilka dni temu. Do zabawy można wykorzystać żetony, gotowe pieniądze w wersji zabawkowej, nakrętki lub ziarna fasoli.


„Dostawa towaru”

Zabawa polega na rozmieszczaniu towaru, czyli zabawek na półkach sklepowych. Jeśli nie macie możliwości wykorzystania półki, to układajcie zabawki na stole. Przed rozpoczęciem zabawy warto poprosić dziecko, żeby wskazało lewą stronę kartki, prawą stronę kartki, górną i dolną jej część.

Do sklepu z zabawkami przywieziono towar. Pani sklepowa ułożyła:

lalkę – na prawej, górnej półce
skakankę – na lewej, górnej półce
klocki – na prawej, dolnej
gry – na lewej, dolnej.

Jeśli dziecko ułożyło przedmioty wg instrukcji możemy poprosić, żeby przeliczyło ułożone zabawki.

Kupujemy, sprzedajemy” zabawy tematyczne

Wspólnie z dzieckiem zastanówcie się, co jest potrzebne, aby w warunkach domowych można zorganizować zabawę w sklep. Wykorzystajcie meble i przedmioty, które posiadacie i pomóżcie dziecku stworzyć kącik sklepowy.
Niech dziecko przygotuje tabliczki z napisami w kolorze zielonym: Otwarte i czerwonym: Zamknięte – dorosły umawia się z dziećmi, że kiedy w sklepie będzie wywieszona zielona tabliczka, mogą dokonywać zakupów. Kiedy zobaczą czerwoną tabliczkę, znaczy to, że w sklepie jest dostawa.

Na początku rodzic wciela się w rolę sprzedawcy. Dziecko kupuje towary, obserwuje rodzica, a następnie zastępuje rodzica i zostaje sprzedawcą.

Podczas kupowania i sprzedawania rodzic zwraca uwagę na używanie zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, dziękuję, proszę, do widzenia.

Jednocześnie dziecko poznaje na czym polega praca sprzedawcy – ekspedientki.

Jeśli macie ochotę to zaprojektujcie i wykonajcie swój własny sklep z surowców wtórnych.

Powodzenia. Czekamy na zdjęcia.

,,Co kupiłem’’ zabawa pantomimiczna

Dziecko na pytanie rodzica: „Gdzie byłeś?”, odpowiada: ,,W sklepie”. Rodzic zadaje kolejne pytanie: ,,Co kupiłeś?”. Dziecko pokazuje ruchem ciała przedmioty, które kupiło w sklepie.


Piątek 23.04.2020 r. „Poznajemy monety. Liczymy pieniądze

Cele:

  • zapoznanie się z pojęciami: pieniądz, moneta, banknot, waluta,
  • doskonalenie umiejętności odczytywania symboli i znaków,
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się cyframi oznaczającymi nominały banknotów i monet,
  • kształcenie umiejętności posługiwania się pieniędzmi.


Dziś porozmawiamy o wielkim wynalazku ludzkości bez którego trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie

„Wesołe zakupy” zabawa orientacyjno- porządkowa

Dziecko spaceruje w rytm marszowej muzyki. Gdy muzyka cichnie, zatrzymuje się i naśladuje ruchem zdejmowanie różnych produktów z półek sklepowych zgodnie z poleceniem rodzica: Zdejmujemy produkty:

duże i ciężkie z niskiej półki
małe i ciężkie z niskiej półki
duże i lekkie z wysokiej półki
małe i lekkie z wysokiej półki

Po zakończeniu zabawy warto zapytać dziecko jakie produkty mogą odpowiadać podawanym przez niego określeniom.

Co jest w portfelu?

Rodzic pokazuje dziecku portfel i zachęca je do powiedzenia, co może się w nim znajdować.
Jeśli dziecko wyczerpało pomysły związane z zawartością portfela proszę wyjąć jego zawartość. Wówczas dziecko nazywa to, co zostało zaprezentowane (pieniądze, karty kredytowe, zdjęcia bliskich, wizytówki).

Banknoty i monety proszę pokazać na samym końcu. Warto zapytać dziecko z czym mu się kojarzą pieniądze,
„Co to jest moneta?” (Pytania pomocnicze: Do czego służy?, Czy jest nam potrzebna? Czym różni się od banknotu?)

Należy wyjaśnić pojęcia: pieniądz, moneta, banknot, waluta. Przedstawić różne nominały (1zł,2zł,5zł,10zł,20zł,50zł,100zł) i opowiedzieć, że moneta posiada dwie strony zwane awersem i rewersem (potocznie orzeł i reszka).

Zapraszam Was do obejrzenia bajki o Myszce w Paski, która dowiaduje się co to są pieniądze?


„Monetowy frotaż” zabawa plastyczna.

Potrzebne materiały: kartka papieru, ołówek lub kredka

Wkładamy monetę pod kartkę i ołówkiem/kredką rysujemy po jej powierzchni. Warto wyciąć monety, które posłużą do zabawy w sklep. Dziecko może również wykonać swój własny portfel z kolorowego papieru i włożyć wcześniej przygotowane monety.

Jeśli lubicie metodę origami to obejrzyjcie instrukcję jak wyczarować własny portfel

Kliknij w obrazek

„Znajdź monetę do pary”

Zabawa polega na skopiowaniu kilku monet, a następnie dopasowaniu prawdziwych monet do kopii odbitych na kartkach.


Czwartek 23.04.2020 r. „Sklepy małe, sklepy duże”

Cele:

  • wzbogacenie wiadomości i słownika dzieci w zakresie rodzajów sklepów i produktów w nich dostępnych,
  • doskonalenie procesów poznawczych w zabawach ćwiczących umiejętność kojarzenia,
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania dźwięków z otoczenia,
    kształcenie umiejętności dobierania słów pasujących do siebie ze względu na zgodność brzmienia


Dziś dowiemy się, skąd biorą się wszystkie przedmioty w domu? Gdzie je kupujemy?
Co to jest sklep i jakie są rodzaje sklepów?

„Zakupy” zabawa orientacyjno- porządkowa

Dziecko porusza się w rytm dowolnej muzyki – kupuje towary w sklepie.Na umówiony sygnał wykonuje skłon – wkłada towar do koszyka.Kiedy muzyka ucichnie, dziecko ustawia się przed rodzicem. Kiedy ponownie usłyszy muzykę, wraca „na zakupy”.

„Sklepy – siatka pojęć”

Rodzic zaprasza dziecko do rozpoznania artykułów lub przedmiotów, które wcześniej przygotował z poszczególnych sklepów dostępnych w domu. Prosi, by dziecko wymieniło branże sklepu, w którym można kupić dany produkt. Ten rodzaj zabaw dostarcza informacji o stanie wiedzy dziecka. Warto zadawać dodatkowe pytania i nakierowywać dziecko, aby samo znalazło właściwe odpowiedzi.

„W gwarnym sklepie”

Dziecko siada wygodnie lub kładzie się na dywanie i zamyka oczy. Rodzic odtwarza nagranie z odgłosami ze sklepu i prosi dziecko, żeby starało się zapamiętać, a następnie wymienić jak najwięcej odgłosów.


„Jaka to zabawka?

Zabawa polega na tworzeniu rymów do podanych słów; można wykorzystać zabawki dziecka lub przedmioty z propozycji wcześniejszej, patrz ”siatka pojęć”. Przed rozpoczęciem zabawy należy dziecku dokładnie wytłumaczyć przebieg zabawy.

Jeśli lubicie poznawać nowe miejsca to zapraszam Was do obejrzenia programu
„Jedynkowe Przedszkole”


Z okazji Światowego Dnia Książki Zapraszamy dzieci do obejrzenia Spotkania z autorem książek dla dzieci Panią Małgorzatą Swędrowską, która w zakładce „Czytane znienacka” czyta dzieciom książki


Środa 22.04.2020r . „Dzień Ziemi”

  • Cele:
  • poznanie możliwości podejmowania różnych działań na rzecz ochrony środowiska,
  • rozpoznawanie zachowań ekologicznych.


22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi-wyjątkowe święto.

Z roku na rok stan naszej planety ulega pogorszeniu a Wyspa Śmieci na Oceanie Spokojnym jest kilkukrotnie większa od Polski.

Sprawdźcie co możecie zrobić dla Naszej planety


Dobieramy odpady do właściwych pojemników…

W tym zadaniu musimy pokolorować we właściwy sposób pojemnik…jaki kolor wybierzemy? To zależy
od znajdujących się obok niego odpadów. Czy pamiętacie jakie kolory mają kosze?


Wieża z kolorowych kubków…

Jeśli nie macie kubków, to mogą dzieci wykonać pracę kredkami. Patrzymy na rodzaj odpadów umieszczony na kubku, następnie sprawdzamy, do którego pojemnika powinien powędrować.


Więcej materiałów znajdziecie Państwo w zakładce Kodowanie


A tu piosenka do posłuchania

Dodatkowe zadania do rozwiązania


Wtorek 21.04.2020r.
„Zabawy ruchowe Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne”

Cele:

  • wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch, kontakt emocjonalny i wzrokowy z partnerem,
  • rozwijanie u dziecka poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie, rozwijanie zaufania do partnera,
  • rozwijanie u dzieci, za pomocą ruchu, świadomości własnego ciała i otaczającej je przestrzeni, usprawnianie ruchowe

Dziś rozwijamy za pomocą ruchu świadomość własnego ciała i przestrzeni.
Pamiętajcie, że ruch jest naturalnym i niezbędnym czynnikiem w życiu każdego z nas.


Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni

Wagoniki – rodzic siedzi w rozkroku, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko. Poruszają się po pokoju w różnych kierunkach.

Jak najwyżej –  leżymy na plecach na podłodze. Sięganie rękoma i nogami ,,do sufitu”, wyciąganie ich jak najwyżej, naśladowanie ruchem dłoni gestu wkręcanie żarówek.

Ćwiczenia oparte na relacji „z”

Lustro – rodzice i dzieci siedzą naprzeciwko siebie, dziecko wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, rodzic naśladuje ruchy dziecka- zmiana ról.

Domki – rodzic w klęku podpartym, tworzy domek dla swojego dziecka. Dziecko wchodzi do domku (siada skulone pod rodzicem). Dziecko potem wychodzi spod domku, przechodzi między jego nogami i rękami.

Ćwiczenia rozwijające relacje „przeciwko”

Paczka – dziecko zwija się w kłębek na dywanie a dorosły próbuje je „rozwiązać” (zmiana ról).

Przepychanie – dziecko i dorosły siedzą na dywanie plecami do siebie i próbują się przepychać plecami.

Ćwiczenia oparte na relacji „razem”

Rowerek – dorosły i dziecko leżą na plecach, stopami opierają się o stopy partnera, kreślą wspólnie kółka w powietrzu, „jadą na rowerze”.

Lustro – dziecko siedzi naprzeciw rodzica, zwrócone do niego przodem. Dorosły ,,rysuje” ręką w powietrzu różne figury np. jazdę samochodem, czytanie książki, dziecko zaś stara się jak najdokładniej naśladować ruchy dorosłego.


Poniedziałek 20.04.2020 r. „Na wsi”

Cele:

  • posługiwanie się nazwami zwierząt wiejskich,
  • ćwiczenie pamięci i koncentracji uwagi,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej i motoryki małej.

Dziś zabawimy się w małych artystów i wykonamy zwierzęta, które możesz zobaczyć
w gospodarstwie.

Potrzebne materiały:

  • płyta CD ( niepotrzebna rodzicom)
  • karton czarny, biały, szary, różowy( jeśli nie macie kolorowych kartonów możecie pomalować białe kredkami, farbami lub mazakami)
  • bibuła biała i różowa (może być kawałek sznurka)
  • ołówek, klej, nożyczki, mazak

Krowa

Świnka


Powodzenia i miłej zabawy!
Nie zapomnijcie się pochwalić Waszymi pracami!



Piątek 17.04.2020 r. „Zwierzęta dookoła, czy policzyć wszystkie zdołasz?”

Cele:

  • doskonalenie rozwiązywania zadań tekstowych,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • kształtowanie prawidłowego przeliczania na zbiorach zastępczych.


Moi Drodzy, przygotujcie kolorowe kartki, ołówki i nożyczki.

Jeśli nie macie kolorowego papieru możecie białe kartki pomalować kredkami, mazakami lub farbami. Dopasujcie (według uznania) kolor kartki do każdego zwierzęcia- krowa, cielątka, świnia, prosięta, koza, kaczka, kura itd.
Posłuchajcie zadania a następnie narysujcie i wytnijcie tyle elementów(mogą być paski, koła, trójkąty)
ile wskazuje treść zadania. Np. świnki- różowy, krowy- czarny, kozy- szary.

Teraz próbujemy :
Na pastwisku pasły się 2 krowy i 4 kozy. Ile zwierząt jest na pastwisku?
-wycinamy 2 czarne paski i 4 szare, układamy obok siebie i przeliczamy 🙂

Dzieci dokładają, odkładają i rozwiązują zadania:

1. W zagrodzie są 2 świnki, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
2. W chlewiku są 4 świnki i 4 prosiaki. Ile zwierząt mieszka w chlewiku?
3. Po podwórku chodzi 7 kaczek i 1 kura. Ile ptaków jest na podwórku?
4. Na pastwisku pasły się 4 krowy i 3 cielątka. Ile zwierząt pasło się na pastwisku?
5. Na drugim pastwisku pasła się 1 krowa czarna i 4 krowy brązowe. Ile krów pasło się na drugim pastwisku?
6. Na pastwisku pasło się 7 krów, 3 z nich zapędzono do obory. Ile krów zostało na pastwisku?
7. W stajni stało 6 koni,5 z nich wyprowadzono na pastwisko. Ile koni zostało w stajni?
8. Po podwórku chodzi 1 kura, 5 kurczątek, 1 indyczka i 1 kaczka. Ile zwierząt jest na podwórku?
9. Po podwórku chodzi 8 kaczątek, 5 z nich uciekło przez dziurę w płocie. Ile kaczątek zostało na podwórku?

Powodzenia!

Możecie sami wymyślać takie zadania, bawcie się dobrze!
Jeśli chcecie możecie taką zagrodę ze zwierzętami wykonać z plasteliny 🙂
Jeśli potrzebujecie inspiracji to warto obejrzeć filmik


Czwartek 16.04.2020 r.  „Krowy, krówki i inne zwierzęta w zagrodzie”

Cele:

  • utrwalenie informacji dotyczących zwierząt wiejskich oraz ich młodych,
  • pogłębianie wiedzy na temat nazw miejsc, w których zamieszkują zwierzęta gospodarskie.


Moi Drodzy, nie tylko krowę można spotkać na wsi.

Jakie jeszcze znacie zwierzęta, które mogą tam mieszkać? Przypomnijcie sobie naszą wizytę w gospodarstwie agroturystycznym(w tamtym roku), kogo tam spotkaliśmy, jakie zwierzęta? A czy były tam jakieś młode zwierzaki, takie małe ze swoją mamą? Pamiętacie może jak nazywają się zwierzęce dzieci swoich mam?

Zagadka:

Jak nazywa się dziecko indyczki?, Jak nazywa się dziecko klaczy? Każde z tych zwierząt ma w gospodarstwie swój dom np. krowa mieszka w oborze, koń w ……a gdzie mieszkają pozostałe?
Kto z Was wie, gdzie mieszka świnka albo kura? A gdzie mieszkają koty? Postarajcie się odszukać mieszkańców: obory, stajni, chlewiku, kurnika.

Teraz spróbujcie dopasować odgłosy danego zwierzaka do odpowiedniego obrazka.
Powodzenia!

Przyda Wam się teraz trochę ruchu😊

Proponuję pobawić się razem w „Pilu, pilu, gąski do domu!”

„Jakie to zwierzątko?”

Aby odkryć zakodowany rysunek, uzupełnij tabelkę kolorując odpowiednie kratki właściwymi kolorami.
Udanej zabawy


Środa 15.04.2020r. Czy mleko jest zdrowe?

Cele:

  • uzmysłowienie wartości płynących z picia mleka oraz spożywania produktów mlecznych,
  • poszerzenie wiadomości na temat produktów otrzymywanych z mleka,
  • wzbogacenie słownika dzieci o pojęcie „nabiał”,
  • wdrażanie do próbowania różnych potraw.

Drodzy Rodzice, proszę przeczytajcie dzieciom wiersz:

„Przetwory z mleka”   Bożena Forma

Na zakupy wyruszamy,
dużą torbę zabieramy.
Trzeba kupić serek biały
i ser żółty w dziury cały.
Smaczny jogurt waniliowy,
naturalny, truskawkowy.
I koniecznie też maślankę,
ser topiony i śmietankę.
Różne są przetwory z mleka,
zatem niechaj nikt nie zwleka.
Dnia każdego – to zasada,
coś z nabiału niechaj zjada.

Teraz możecie sprawdzić, co zapamiętały.
Można zapytać Dokąd wyruszamy?, Co ze sobą zabieramy?, O jakich przetworach z mleka była mowa w wierszu?, Czy codziennie trzeba jeść nabiał?

A czy wiecie co to jest nabiał?

Nabiał to nazwa grupy produktów żywnościowych, w skład których wchodzą mleko i jego przetwory, czyli: sery, twarogi, jogurty, kefiry, maślanki.
Nabiał zawiera wapń – pierwiastek niezbędny do budowy kości i zębów, odgrywa również zasadniczą funkcję w przekazywaniu impulsów nerwowych.
Dodatkowo, wszystkie produkty pochodzenia mlecznego zawierają m.in. łatwo przyswajalne przez organizm białko, tłuszcze, sole mineralne i witaminy, takie jak: A, B2, B12, D, przez co odgrywają bardzo ważną rolę w żywieniu człowieka.
Do prawidłowego funkcjonowania organizmu i wzrostu kości potrzebne są dzieciom 2 szklanki mleka dziennie.

A czy Ty codziennie zjadasz coś z nabiału?, Dlaczego trzeba jeść mleczne produkty? Czy każdy może pić mleko i jeść produkty mleczne?

Nie można zapomnieć również o tym, że nie każdy może pić mleko z powodu alergii – uczulenia i dlatego ten ważny składnik można zastąpić mlekiem roślinnym np. sojowym ( nasiona soi moczy się w wodzie przez dobę, następnie mieli i łączymy z wodą; powstały płyn jest filtrowany i otrzymujemy mleko sojowe), owsianym, ryżowym.

„Spróbuj i rozpoznaj, co jesz?”  

Zapraszam Was do zabawy badawczej – Rodzicu, zasłoń dziecku oczy chustką lub opaską, sprawdź czy nie podgląda…
Przygotuj małe porcje różnych dostępnych produktów mlecznych, np. twarogu, jogurtu naturalnego i owocowego, żółtego sera, śmietany, kefiru. Proszę, aby dzieci próbowały produktów i określały smaki.
Za spróbowanie i prawidłowe rozpoznanie smaku wielkie brawa.

Zgadywanka dla uważnych

Pamiętajcie, że mleko to również niezbędny składnik wielu pysznych deserów, koktajli oraz sosów, które z pewnością lubi cała rodzina. Może przygotujecie coś razem? Wspólne przygotowywanie posiłków to nie tylko wspaniała zabawa, ale również świetny sposób na budowanie więzi między rodzicami a dziećmi.

Propozycje dla Was


Wtorek 14.04.2020 r. „Skąd się bierze mleko?”

Cele:

  • zapoznanie z cyklem produkcyjnym mleka,
  • wdrażanie do uważnego słuchania i obserwowania,
  • doskonalenie umiejętności używania określeń czasowych: na początku, potem, na końcu,
  • rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie.


Witajcie moje Wiewiórki 🙂

Czy zastanawialiście się kiedyś skąd bierze się mleko? Pewnie tak.

Najprostsza odpowiedź- od krowy.

Ale jak?  W jaki sposób trafia na Wasz stół? Czy wiecie jak dostaje się ono do kartonów i butelek?
Spróbujmy zatem zapoznać się z cyklem produkcyjnym mleka.

Zapraszam do obejrzenia filmu „Skąd się bierze mleko?”

Teraz Moi Drodzy spróbujcie przypomnieć sobie co było na początku, potem, na końcu.

Do pobrania zadanie z historyjką obrazkową, postarajcie się ułożyć ją w odpowiedniej kolejności i dokładnie opowiedzieć, co gdzie się wydarzyło.
W opowiadaniu należy używać określeń czasowych: na początku, potem, na końcu.


Teraz coś dla rozluźnienia! Zajęcia z profilaktyki logopedycznej.

„Krowa i mucha” Patrycja Siewiera- Kozłowska

Była sobie krowa mała,

Która pożuć trawkę chciała.

Trawka świeża i zielona,

Krówka jest nią zachwycona!

Najpierw wącha,        Dzieci biorą wdech przez nos.

Później wzdycha    Robią wydech przez usta z głośnym westchnieniem: aaach!

(a nad trawką mucha bzyka).   Powtarzają onomatopeję bzzzzz – zęby mają złączone.

Żuje krówka swoją trawkę,   Wykonują okrężne ruchy żuchwą.

Myśli: „Chyba zjem dokładkę!”.

Lecz te myśli jej przerywa

Mucha, która ciągle bzyka.   Powtarzają onomatopeję bzzzzz – zęby mają złączone,

                                                  wargi rozciągnięte.

Krowa – pac! – ogonem muchę,   Klaszczą i podkreślają głosem słowo „pac”.

Mucha – brzęczy wciąż nad uchem! Powtarzają onomatopeję bzzzzz – zęby mają złączone,

                                                                  wargi rozciągnięte.

Tak dzień cały się bawiły,

Aż opadły całkiem z siły.

Dla chętnych


Piątek 10.04.2020 r. „Wielkanocny koszyczek”

Cele:

  • poszerzenie wiedzy na temat tradycji Świąt Wielkanocnych,
  • wzbogacenie wiadomości o staropolskich zwyczajach i obrzędach ludowych,
  • kształtowanie przywiązania i szacunku do tradycji,
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu, rozwijanie percepcji i pamięci słuchowej.


Dziś poznajemy produkty, które wkładamy do koszyka wielkanocnego.

Porozmawiajcie z dzieckiem, czy pamięta jakie pokarmy wkładamy do koszyczka? Zachęcam do przeczytania wiersza, który będzie inspiracją dla dziecka.

Możemy uatrakcyjnić działania, zadając dziecku pytania związane z wysłuchanym tekstem np. kto gościł w wielkanocnym koszyczku?, o co pokłóciły się zwierzątka?, spróbuj przypomnieć sobie, jaki kolor miały pisanki w koszyku?


„Zgadnij co to?” to kolejny pomysł na zabawę z wykorzystaniem zagadek, jako rozwiązanie dziecko wybiera odpowiedni produkt i wkłada do koszyczka.

Inną wersją zabawy jest rysowanie rozwiązania zagadek na kartce.


Gdy go weźmiesz za uszy, zaraz wszystko nosi,
Ma wiklinowy brzuszek, i nazywa się ……….. (koszyk)


Co to jest? Kolorowe, malowane, i kraszone i pisane,
Na Wielkanoc darowane. (pisanki)


Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały,
i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)


Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,
głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)


Kiedy śnieżek prószy, kiedy słonko świeci,
On chodzi w kożuszku, i zimą i w lecie. (baranek)


Pytamy czego jeszcze nie włożyliśmy do koszyka? sól, kiełbasa, chleb, chrzan, zielona gałązka?.

Po dokładnym uzupełnieniu koszyczka wyjaśniamy dzieciom znaczenie symboli wielkanocnych.

Zachęcam do obejrzenia filmu.


Czwartek 09.04.2020 r „ Wielka baba z wielkim brzuchem, pięknie wypieczona”

Cele:

  • poznawanie przez dzieci sposobu przygotowania ciast wielkanocnych,
  • zachęcanie do samodzielnego wygniatania ciasta, wykrawania i dekorowania,
  • rozbudzanie i budowanie więzi między dzieckiem a rodzicem w czasie wspólnego pieczenia,
  • wdrażanie do zachowania porządku i bezpieczeństwa podczas czynności kulinarnych,
  • zdobywanie wiedzy poprzez przeżycia i praktyczne działanie.

Przed nami kolejny dzień przygotowań świątecznych, w którym nie możemy zapomnieć o słodkich pysznościach.

Zachęcam Was do upieczenia „Mini mazurków” z kruchego ciasta.

Pamiętajcie! Najważniejszym składnikiem tego wielkanocnego przysmaku jest jego wspólne wykonywanie.

Pieczenie ciasta to doskonały sposób na dziecięcą edukację w warunkach domowych. Przed przystąpieniem do pracy przygotujcie wszystkie niezbędne sprzęty i akcesoria kuchenne oraz właściwe składniki. Poproście dziecko, aby opowiedziało, czy zna nazwy przedmiotów i potrafi opowiedzieć do czego służą oraz jak działają? Podobnie postępujemy z produktami spożywczymi.
Możemy zachęcić dziecko, żeby podzieliło na sylaby nazwy produktów i przedmiotów oraz wskazało pierwszą głoskę. Dla odważnych – piszcie palcem litery w rozsypanej mące, cukrze, lub soli.
Przeczytajcie przepis na ciasto i sprawdźcie ile dziecko zapamiętało. W trakcie przygotowywania ciasta i łączenia składników, przeliczajcie, porównujcie ilości: więcej/mniej, wykorzystujcie wagę kuchenną, odmierzanie „na oko” ale ostrożnie.
Niewłaściwe połączenie składników to …nauka przez doświadczanie.


„Ozdabiamy pisankę” zabawa ruchowa z elementami równowagi.

Wykorzystajcie dostępne przybory i ułóżcie dowolny wzór może być fala, zygzak lub dowolny inny szlaczek. Dziecko ma za zadanie przejść po ułożonych wzorach od miejsca wskazanego przez Rodzica tak, by nie wypaść z wyznaczonej trasy.

Jeśli chcecie poznać przepis na inne świąteczne ciasto to zapraszam do obejrzenia filmu

„Wielkanocna baba”,czyli jak Domisie przygotowują się do świąt.



Środa 08.04.2020 r. „Pisanki, kraszanki jajka malowane”

Cele:

  • wzbogacenie wiadomości na temat Świąt Wielkanocnych (zwyczaje),
  • zapoznanie z pojęciem pisanka, kraszanka i drapanka,
  • stwarzanie możliwości obcowania ze światem kultury i sztuki,
  • rozwijanie myślenia twórczego i logicznego, pobudzanie wyobraźni.


Dziś będziemy rozmawiać o zbliżających się świętach wielkanocnych.

Zachęcam aby porozmawiać o tym z dziećmi, można zadawać pytania: Jak nazywają się nadchodzące święta?, Jakie zwyczaje związane są ze świętami, W jaki sposób święta wielkanocne są obchodzone w Naszym domu? .

Można poprosić dziecko aby narysowało skojarzenia lub wycięło obrazki z dostępnych w domu czasopism i gazetek reklamowych.Przygotowane materiały mogą posłużyć jako początek stworzenia pracy plastycznej w formie wielkanocnego kolażu.

W koszyczku wielkanocnym, a także na stole wielkanocnym nie może zabraknąć pięknie zdobionych jaj.
Technik zdobienia jaj jest wiele, warto zapoznać dziecko z najbardziej znanymi: pisanka, kraszanka i drapanka.


Krótka charakterystyka:

Pisanka

Obecnie nazwą pisanki określamy wszystkie jajka wielkanocne barwione i dekorowane.

Dawniej były to jajka pokryte wzorem wykonanym ciepłym woskiem nanoszonym na skorupkę. Następnie jajko gotowano w wywarze z naturalnych barwników. Podczas gotowania wosk się wytapiał, ale miejsca nim pokryte nie barwiły się.

Kraszanka

Barwienie jaj tzw. kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo bez wzoru. Jaja barwiono w naturalnych barwnikach

Drapanka

Zabarwione jaja zdobiono wzorami wyskrobywanymi ostrym narzędziem na skorupce.


Krótki przewodnik po starych i nowych sposobach zdobienia pisanek
http://etnomuzeum.pl/pisanki/


„Gdzie są pisanki?”
Zabawa dydaktyczna doskonaląca znajomość schematu ciała oraz kierunków w przestrzeni: na, pod, obok, na górze, na dole, po prawej, po lewej; poprawne używanie określeń.

„Zanieś jajko” zabawa z elementem równowagi.
Rodzic wyznacza trasę do przejścia z jajkiem. Dziecko ustawia się na linii układa piłeczkę pingpongową na łyżce stołowej wysuwa ręce przed siebie i trzymając ją na wysokości klatki piersiowej podejmuje próby przejścia wyznaczonej trasy. Tak by utrzymać piłkę na łyżce.


Gra „kółko i krzyżyk” wersja wielkanocna
Powodzenia


Wtorek 07.04.2020 r. Co było pierwsze, jajko czy kura?

Cele:

  • poznanie budowy jaja kurzego,
  • dostrzeganie różnic między jajkiem surowym, a gotowanym
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • wdrażanie do formułowania prawidłowych wniosków,
  • budzenie ciekawości badawczej

Dziś proponuje Wam wielkanocne eksperymenty z jajkiem w roli głównej.

Możecie je wykonać w kuchni podczas świątecznych przygotowań.

Zapraszam do zabawy

„Wirujące jajka” , czyli jak poznać, że jajko jest surowe lub ugotowane

Przygotujcie dwa jajka, jedno surowe i jedno ugotowane. Zanim przystąpicie do kręcenia jajkiem możecie porównać ciężar, sprawdzić, czy wydaje dźwięk gdy się nim potrząśnie. Czy jajka kręcą się tak samo, czy inaczej? Zachęcam do zapisywania spostrzeżeń i fotografowania działań.


„Pływające jajko” , czyli poznaj właściwości wody solonej i słodkiej.

Co się stanie gdy włożymy jajko do wody? Czy wiecie dlaczego tak się dzieje? (większa gęstość niż woda). Wsypcie sól do wody i zobaczcie jak zwiększy się jej gęstość tworząc solankę. Co się stanie z jajkiem?


„Oddziel żółtko od białka?”

Potrzebujecie plastikowej butelki i surowego jajka. Rozbijcie jajko na talerzyk i przy pomocy butelki, którą wystarczy nacisnąć (czyli wypuścić powietrze), przyłóż do żółtka i rozluźnij uścisk, a żółtko zostanie wciągnięte do środka.


Skaczące jajko” czyli właściwości jaka moczonego w occie

Tym razem wykorzystamy jajko surowe. Wkładamy jajko do naczynia i zalewamy octem. Efekt doświadczenia będzie widoczny po 24 godzinach. Po tym czasie jajko wycieramy dokładnie, obieramy i podświetlamy. Teraz możecie zobaczyć jego zawartość jak na dłoni. Możecie próbować odbijać jajkiem trochę jak kauczukową piłeczką. Czy jest to możliwe?


Prawdziwa magia na sam koniec

„Jajko w butelce”, czyli właściwości powietrza zimnego i ciepłego

Do tego doświadczenia potrzebujemy szklaną butelkę z trochę szerszą szyjką i ugotowane jajko bez skorupki. Spróbujcie wcisnąć jajko do butelki, jak poszło? Drogi Rodzicu rzuć do butelki kilka zapalonych zapałek i postaw na niej jajko (zanim zapałki przestaną się palić). Jeśli nie macie zapałek wyparz wrzątkiem butelkę i połóż jajko na gorącej szyjce. Jaki będzie efekt?


Jak z jajka powstaje kura? opowiada Dr Marcin Lis z Katedry Hodowli Drobiu, Zwierząt Futerkowych i Zoohigieny Uniwersytetu Rolniczego

Polecam wszystkim Małym i Dużym badaczom książkę
O! Jajo! Bajka i nie bajka o przeróżnych jajkach J. Tomaszewskiej i W. Kołyszko


Poniedziałek 06.04.2020 r. „Nadchodzi Wielkanoc – czas na wiosenne porządki”

Cele:

  • doskonalenie wchodzenia w różne role,
  • podejmowanie i realizowanie różnych zadań zespołowych,
  • przyzwyczajanie do samodzielnego dokonywania wyborów,
  • rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji i uwagi.


„Świąteczne porządki” zabawa tematyczna.

Proszę wykorzystajcie naturalną chęć dziecka do pomocy w obowiązkach domowych.

Dziś włączymy dzieci do domowego sprzątania. Niech ten nawyk zostanie na co dzień, a nie tylko od święta.
W tym celu niech dziecko wybierze rzeczy i narzędzia potrzebne do sprzątania (wilgotne ściereczki, szczotkę, szufelkę, czy odkurzacz). Niech współuczestniczy w pracach porządkowych.
Proszę wyznaczcie dziecku zadanie, wytłumaczcie lub pokażcie jak ma to wykonać.
To jest czas by zaobserwować co dziecko potrafi, czy rozumie prośby/polecenia, w jakim tempie wykonuje podjęte czynności, jak bardzo jest samodzielne?
W przerwie między porządkami, porozmawiajcie z dzieckiem o tym co się zadziało?

„Odkurzacz” A. Frączek przeczytajcie dziecku załączony wiersz, zadajcie kilka pytań związanych z treścią wysłuchanego utworu.
Jakie dźwięki wydawał odkurzacz i co połknął?, Jakie sprzęty występują w domu?, Do czego służą wymienione urządzenia?


Zachęcajcie, żeby dziecko narysowało zapamiętane przedmioty i urządzenia występujące w tekście.Każdy przedmiot na osobnej małej karteczce. Przygotowane obrazki można wykorzystać do zabawy z tekstem w innej wersji. Rodzic ponownie czyta wiersz, dziecko w odpowiednim momencie wyszukuje obrazek z przedmiotem lub urządzeniem występującym w tekście i kładzie przed sobą.

Zachęcam do tworzenia zabaw na podstawie tekstów literackich.

Mała przyjemność na koniec gra Memo „Sprzęty w domu” nawiązująca do wiersza A.Frączek
Powodzenia
https://learningapps.org/watch?v=p89vqc2z520


Piątek  03.04.2020 r.  „Odtwarzamy wzory”

Cele:

  • ćwiczenie pamięci i koncentracji uwagi,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
  • rozwijanie wyobraźni.

Przygotowałam dla Was kilka wzorów wiosennych kwiatów.

Do wykonania obrazu użyłam kolorowych patyczków do liczenia, ale możecie użyć kredek lub wykałaczek (mogą też być patyczki do uszu). Waszym zadaniem jest odwzorować obraz. Możecie też sami stworzyć dowolny wzór i zaprosić rodzeństwo lub rodziców do zabawy. Możecie też zamieniać się rolami 😊

Drogie przedszkolaki niech ta muzyka przywoła wiosnę. Pamiętacie?

https://www.youtube.com/watch?v=eVX4Nk7D1Xc


Czwartek 02.04.2020 r. „Gimnastyka dla smyka”

Cele:

  • rozwijanie sprawności ruchowej dzieci,
  • przyjmowanie prawidłowych pozycji do ćwiczeń: leżenie przodem i leżenie tyłem.


Dziś trochę ruchu:

„Słońce i deszcz” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dzieci biegają swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło: Słońce! – zatrzymują się i stoją

z rękami uniesionymi w górę. Na sygnał: Deszcz! – przykucają i chowają głowy.


„Szukamy słońca” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, ręce mają uniesione w górę. Wykonują skręty tułowia w lewo

i w prawo – szukanie słońca na niebie.


„Niedźwiadki wygrzewają się na słońcu” – zabawa z czworakowaniem.

Dzieci chodzą na czworakach, zatrzymują się i kładą na plecach. Poruszają rękami i nogami

uniesionymi w górę. Na hasło: Słońce schowało się! – niedźwiadki idą dalej.


„Przyleciały ptaki” – zabawa bieżna.

Dzieci biegną w jednym kierunku, poruszając szeroko rozłożonymi ramionami.


„Bociany chodzą po łące” – zabawa z elementem równowagi.

Dzieci chodzą, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas bociany zatrzymują się i stają na jednej


„Zajączki” – zabawa z elementem podskoku.

Dzieci wykonują podskoki raz na jednej, raz na drugiej nodze. Po serii podskoków zajączki

zatrzymują się i nasłuchują – dłonie trzymają przy uszach, wykonują skręty w jedną i w drugą stronę.


„Wypatrujemy wiosny przez lornetkę” – ćwiczenie mięśni grzbietu.

Dzieci leżą przodem, łokcie mają wsparte o podłogę, dłonie zwinięte przy oczach naśladują

lornetkę. Co pewien czas dzieci wznoszą w górę łokcie.


„Mucha na suficie” – ćwiczenie mięśni brzucha.

Dzieci leżą na plecach i machają uniesionymi w górę rękami i nogami – naśladowanie poruszającej się muchy.


„Wąchanie kwiatów” – ćwiczenie oddechowe.

Dzieci chodzą swobodnie, co pewien czas pochylają się i wąchają pierwsze kwiaty.


Środa 01.04.2020 r. „Co będzie z tego nasionka?”

Cele:

  • rozbudzanie zainteresowań światem przyrody,
  • zachęcanie do prowadzenia własnych obserwacji i wyciągania wniosków.

Każdy z Was ma dziś szansę, aby wyhodować swoją roślinkę-fasolę. Przygotujcie potrzebne materiały i do dzieła.

Potrzebne materiały: mały słoik, kawałek gazy, gumka recepturka, nasiono fasoli, woda.

Rodzice, proszę pomóżcie dzieciom zamocować gazę gumką recepturką na szyjce słoika.
Następnie dzieci niech lekko nacisną na gazę, tak aby uzyskać wgłębienie w słoiku. Teraz wlejcie  do słoika wodę tak, aby gaza była częściowo zanurzona, po czym połóżcie na niej fasolę. Słoik ustawcie w dobrze nasłonecznionym miejscu, np. na parapecie.
Musicie obserwować swoją fasolkę  i dolewać wody do słoika, gdy będzie to konieczne.
Przez kilka następnych dni będziecie mogli prowadzić obserwacje i sprawdzać czy Wasza roślina ma odpowiednie warunki do wzrostu (odpowiednie światło- powinna stać w słonecznym miejscu, woda- pamiętajcie o podlewaniu, temperatura- powinna stać w ciepłym miejscu).
Powodzenia 😊

Ci z Was, którzy nie mają fasoli, ale mają np. nasiona trawy lub rzeżuchy mogą pobawić się
w ogrodnika i wysiać nasiona do pojemnika z ziemią lub wyłożonego watą i nasączonego wodą.

Zachęcam do zrobienia „mini książeczki”, w której będziecie mogły rysować etapy wzrostu waszej roślinki. Mali ogrodnicy czekamy również na zdjęcia Waszych hodowli.


Wtorek 31.03.2020 r. „Zabawa w zielone”

Cele:

  • utrwalenie w zabawie znajomości koloru zielonego,
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na kolor,
  • doskonalenie umiejętności matematycznych w zakresie przeliczania

Drodzy Państwo zadajcie dzieciom przykładowe pytania: Jaki kolor jest najbardziej charakterystyczny dla wiosny? Czy masz na sobie coś zielonego? Czy potrafisz znaleźć w swoim domu przedmioty w kolorze zielonym?

Następnie przeczytajcie  wiersz Agnieszki Kornackiej „Zabawa w zielone”.
Po wysłuchaniu utworu zapytajcie dzieci co zapamiętały, co było zielone, czy potrafiłyby wymienić
lub narysować wszystkie elementy opisane w treści (oczywiście zieloną kredką).

Zabawa w zielone” Agnieszka Kornacka

„Mamusiu, zieloną kredkę mam,
ale nie potrafię rysować sam.
Co narysować, nie mam zielonego pojęcia.
Chyba poszukam innego zajęcia”.
„Może być choćby trawa…
A w tej trawie żaba
i jeszcze polny konik”.
„Dobrze! I jeszcze balonik!”.
„A może czterolistna koniczyna?”.
„Tak! I wysoka roślina!
Może być też groch zielony
i jeszcze ogórek kiszony.
O rany, tyle zielonych rzeczy dookoła,
czy narysować wszystkie zdołam?”.

A teraz „Gramy w zielone” szukajcie zielonego w całym domu… start!,
to co znajdziecie zgromadźcie w jednym miejscu i spróbujcie przeliczyć.
Pamiętajcie, że liczą się tylko zielone rzeczy 😊 I kto znalazł najwięcej?


Poniedziałek 30.03.2020 r.„Wiosenna checklista”

Cele:

  • doskonalenie spostrzegawczości,
  • rozpoznawanie oznak wiosny, pogłębianie wiedzy przyrodniczej,
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat.

Drodzy Rodzice, proszę przeczytajcie Naszym przedszkolakom treść zagadek, niech postarają się odgadnąć o czym będziemy „mówić” w tym tygodniu 😊

Zagadki:

Ta pora roku po zimie przychodzi:
śniegi topnieją, słonko wcześniej wschodzi
i przebiśniegi na świat wyglądają,
bociany z ciepłych krajów wracają. (wiosna)

Mogą rosnąć w ogrodzie,
na działce lub na łące.
Są bardzo kolorowe
i pięknie pachnące. (kwiaty)

Potrzebne materiały:
Kartka, ołówek, kredki, klej, nożyczki, kolorowe gazetki.

Sposób wykonania:
Spróbujcie narysować- zapisać w formie rysunków (lub wyciąć z kolorowych gazetek i przykleić) na kartce to, co kojarzy Wam się z wiosną. Przypomnijcie sobie jakie zwierzęta, kwiaty lub odgłosy mogą być oznaką tej pory roku, po czym możemy poznać, że przyszła już wiosna. Spójrzcie przez okno… co widzicie?


Piątek 27.03.2020 r. Dzień teatru

Cele:

  • rozwijanie wyobraźni i fantazji przy tworzeniu wspólnych opowiadań z zachowaniem kolejności zdarzeń
  • doskonalenie procesów poznawczych w zabawach doskonalących umiejętność kojarzenia
  • podejmowanie zabawy w teatr połączone z tworzeniem własnych rekwizytów i tekstów
  • wzmacnianie więzi emocjonalnych z najbliższymi

„Jestem aktorem”

Zabawa naśladowcza. Rodzic wymyśla zdania, a dziecko przedstawia gestem ich treść. Przykładowe zdania:
Smok jest bardzo groźny, Czerwony Kapturek z radością idzie do domku babci
Proszę pamiętać zawsze powinna nastąpić zamiana

„Czego brakuje?”

Zabawa orientacyjno – porządkowa. Do tej zabawy możemy wykorzystać przedmioty związane z teatrem znajdujące się w pudle „garderoba teatralna”.
Rodzic wybiera dowolną ilość rekwizytów i układa przed dzieckiem. Dziecko przygląda się leżącym przedmiotom i stara się zapamiętać jak najwięcej szczegółów (kolejność ułożenia, ilość, cechy wspólne itp.). Po pierwszej rundzie następuje zamiana miejsc dziecko-rodzic.

„Moja opowieść”

Zabawa polega na wspólnym wymyśleniu bajki zaczynającej się od słów:
Za siedmioma lasami…każdy uczestnik zabawy wymyśla kolejny fragmenty (każdy fragment ma być kontynuacją poprzedniego). Warto nagrać lub zapisać powstały tekst.

27 marca to Międzynarodowy Dzień Teatru.

Zachęcam przedszkolaki do przygotowania przedstawienia dla najbliższych. Pomysł na dziś to kreatywna zabawa z teatrzykiem cieni wieczorową porą.

Udanej zabawy z teatrem cieni!

Potrzebne materiały:

  • kartki w kolorze czarnym
  • patyczki do szaszłyków lub słomki
  • klej
  • nożyczki, taśma

Sposób wykonania:

Na kartce papieru rysujemy dowolne postaci, następnie wycinamy narysowane sylwetki i przyklejamy do nich patyczek lub słomkę. W ten sposób powstają rekwizyty do teatrzyku.
Jeśli nie mamy pomysłu lub ochoty dołączam wersję do wydruku.
Załącznik
Załączone wzory pochodzą ze strony: 3macarrons.com/


Zachęcam do obejrzenia realizacji telewizyjnej spektaklu Teatru Narodowego Pchła Szachrajka Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk.


Czwartek 26.03.2020 r.
Wizyta w teatrze

Cele:

  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu
  • wyrabianie postawy szacunku wobec pracy ludzi teatru
  • zapoznanie z zasadami kulturalnego zachowania się podczas pobytu w teatrze
  • rozwijanie umiejętności wykonywania pracy konstrukcyjnej wg instrukcji

Drogi Rodzicu przeczytaj dziecku „Wiersz o teatrze” Wojciecha Próchniewicza.

Poproś aby posłuchało uważnie i spróbowało sobie wyobrazić, o jakim miejscu opowiadasz.
Możesz zadać kilka pytań, niech dziecko podejmie próby udzielenia odpowiedzi na nie.


„Wiersz o teatrze” Wojciech Próchniewicz

Siedzę cichutko obok taty,
w miękkim fotelu, w ósmym rzędzie,
czekam by zgasły roje świateł i myślę fajnie będzie;
Już ciemno, ściskam dłonie w pięści
wolno rozsuwa się kurtyna…,|
widzę zamczysko, księżyc w pełni…
tutaj bajka się zaczyna.
Wszystko się potem dobrze kończy,
oklaski to najlepszy dowód.
A ja już sobie postanawiam do tego miejsca wrócić znowu.

„Idziemy do teatru”

Zapraszam do obejrzenia filmu, aby z bliska poznać kulisy pracy ludzi teatru.
https://vod.tvp.pl/video/budzik,idziemy-do-teatru,18811003
„W pracowni teatralnej”
Będziemy wykonywać marionetkę zgodnie z instrukcją. Powstałą marionetkę można wykorzystać jako początek zabawy w teatr. Kolejne kroki to stworzenie scenografii. Do tego celu można wykorzystać surowce wtórne dostępne w domu.

Potrzebne materiały:

  • rolki po papierze
  • papier kolorowy
  • druciki kreatywne
  • sznurki, tasiemki, wstążki
  • koraliki
  • klej
  • nożyczki

Sposób wykonania:
Link z instrukcją pochodzi z Pinterest
https://pl.pinterest.com/pin/552324341801075297/


Środa 25. 03.2020 r. Zabawy w teatr

Cele:

  • dzielenie się spostrzeżeniami, przeżyciami i wiedzą na temat teatru w sposób spontaniczny
  • poszerzanie słownictwa związanego z teatrem i doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi
  • pozwijanie umiejętności matematycznych
  • doskonalenie czynności samoobsługowych w ubieraniu się i rozbieraniu.

„Siatka pojęć”

Drogi Rodzicu, zadaniem na dziś jest przygotowanie z dzieckiem siatki pojęć obrazującej stan wiedzy na temat teatru.

Potrzebne materiały:
Kartka lub arkusz papieru, mazak

Sposób wykonania:
Na środku naszej kartki zapisujemy hasło: „teatr” ewentualnie możemy narysować symbol będący charakterystycznym dla teatru (np. kurtyna, maska).

Krok drugi to rozmowa z dzieckiem, kierowana pytania w celu uzyskania jak największej ilości skojarzeń u dziecka z danym tematem (wszystko zapisujemy wokół naszego hasła).

„Garderoba teatralna”

Teraz przyszedł czas na stworzenie garderoby teatralnej. Warto wykorzystać do tego pudło, do którego włożymy wszystkie posiadane przez dziecko stroje karnawałowe oraz wszelkie akcesoria do przebierania się (peruki, szale, czapki i kapelusze itp.).
To jest dobry moment na wprowadzenie aktywności matematycznej. Możemy przeliczać, klasyfikować, czyli zauważać, wyodrębniać, porównywać, łączyć i grupować rzeczy z pudełka.

Drogie przedszkolaki wcielajcie się w postacie z ulubionych bajek, tworząc własne dialogi i scenki.