Skrzaty on – line

Zapraszamy do wspólnej zabawy. Będziemy codziennie zamieszczać zajęcia dydaktyczne, które będą dostosowane do warunków domowych. W razie jakichkolwiek pytań można się z nami skontaktować drogą mailową.
d.sutkowska@przedszkole344.waw.pl
a.jablonka@przedszkole344.waw.pl

Pozdrawiamy
Diana i Agnieszka


Mądre cytaty mądrych ludzi:
– Zostaw to biedne dziecko w spokoju. Jak chce położyć niebieski, to pozwól mu położyć niebieski.
Ale ojciec odparł:
– Nie. Chcę mu pokazać, jakie z nich można ułożyć wzory i jakie są interesujące. To taki podstawowy kurs matematyki.
Jak widać, ojciec bardzo wcześnie zaczął opowiadać mi o świecie i o tym, jaki jest ciekawy.

Richard Feynman

(polecam serdecznie książkę „Pan raczy żartować, Panie Feynmann! Przypadki ciekawego człowieka” Richarda Feynmana )


Piątek 27.03 Pogodowe Eksperymenty

Deszczowa chmura

Potrzebne materiały :

  •  słoik lub szklanka wypełniony wodą do 3/4 wysokości
  •  pianka do golenia
  •  barwniki spożywcze

            Wlać wodę do słoika , wycisnąć piankę do golenia na powierzchnię wody, następnie  pipetą , strzykawką  ewentualnie bezpośrednio z pojemnika wlewać kolorowy płyn. Chmura z pianki szybko napełni się barwami, a w wodzie zaobserwujecie deszcz.

Burza

Potrzebne materiały:

  • szklanka wypełniona wodą (do 3/4 wysokości)
  • 4 łyżki oleju
  • barwniki spożywcze
  • miska i widelec

            Wlejcie wodę do szklanki następnie spróbujcie wymieszać klika kropel barwników w oleju, a następnie przelejcie go do wody. W efekcie uzyskacie pięknie tańczące w wodzie nitki kolorów.

Tęcza wędrująca

Czy woda potrafi się przemieszczać?

Potrzebne materiały:

  •  4 szklanki z wodą
  •  4 puste szklanki
  •  ręczniki papierowe
  •  barwniki spożywcze

            Zacznijcie od zabarwienia wody, a następnie ułóżcie szklanki naprzemiennie pełna z pustą. Papierowy ręcznik zwińcie w rulonik i włóżcie jeden koniec do wody,  drugi do pustej szklanki. Po pewnym czasie woda zacznie się przemieszczać i napełniać puste pojemniki.

Deszcz i chmura

Zaczniemy od eksperymentu „Jak zrobić deszcz” i z małego deszczu, zrobimy wielką chmurę!

Potrzebne materiały:

  • słoik z pokrywką
  • wrząca woda
  • lód
  • zapałka

            Do słoika OSOBA DOROSŁA wlewa  wrzątek. Na pokrywce układa lód. Przykłada pokrywkę do wieczka słoika. Potem obserwujcie co dzieje się na szklanych ściankach. Odsuńcie na chwilę pokrywkę z lodem, wrzućcie do słoika zapaloną zapałkę i szybciutko z powrotem zakryjcie wieko. Zobaczycie jak w środku zbiera się chmura. Można wypuścić ze słoika chmurę.

(Wyjaśnienie: Chmury składają się z drobnych kropelek wody, które osiadają na cząsteczkach pyłu w atmosferze. Powstają w wyniku kondensacji pary wodnej, czyli przejścia znajdującej się w powietrzu pary wodnej, ze stanu gazowego w ciekły lub w stały stan skupienia (lód). W powietrzu unosi się też dużo innych cząsteczek, które pełnią funkcję aerozolu, do którego „przyklejają” się cząsteczki wody tworząc chmury. W naszym eksperymencie tą funkcję pełni dym)

Niebieskie niebo

Potrzebne materiały:

  • szklanka przezroczysta
  • woda
  • mydło
  • latarka

Do szklanki wlej wodę, dodaj odrobinę mydła i dokładnie wymieszaj. Woda z mydłem w tym eksperymencie będą imitowały atmosferę z zanieczyszczeniami, pyłem i kurzem. Latarka będzie pełniła funkcję słońca. Zbliż latarkę do szklanki i obserwuj jaki kolor przybiera w tym miejscu woda.

Wyjaśnienie: Cząsteczki mydła obecne w wodzie rozpraszają światło latarki, podobnie jak drobiny kurzu i cząsteczki w powietrzu rozpraszają światło słoneczne, które składa się z fal świetlnych o różnych kolorach: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim i fioletowym. Najbardziej rozczepia się światło w kolorze niebieskim (10 razy bardziej, niż światło w kolorze czerwonym), dlatego patrząc z Ziemi na oświetloną atmosferę wydaje nam się, że jest ona niebieska.


Opowieści Eryka Wikinga

Cele:
– wdrażanie do uważnego słuchania
– rozwijanie wyobraźni
– kształtowanie umiejętności budowania zdań złożonych

Zadania:
1. Wysłuchaj uważnie wiersza
2. Odpowiedz na pytania: (Zwróć uwagę, aby dziecko odpowiadało „pełnym zdaniem”, nie pojedynczym wyrazem np. Pan Maluszkiewicz na łódkę wziął….)
Jakiego wzrostu był Pan Maluszkiewicz?
– Co najabrdziej na świecie chiał zobaczyć Pan Maluszkiewicz?

Z czego była zbudowana łódka Pana Maluszkiewicza?
– Czy pamiętasz co zabrał ze sobą na łódkę?

3. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, że wieloryb nie jest rybą 😉


Czwartek 26.03 Zabawy językiem angielskim z Profesorem Unicornem

Cele:
– utrwalanie poznanych piosenek w języku angielskim
– ćwiczenia w odliczeniu od 10 do 1 w języku angielskim
– poszerzanie słownictwa czynnego dzieci

Życzymy miłego dnia
Diana i Agnieszka 🙂


ZAGADKI

Gdy go długo nie ma, wszyscy narzekają,
kwiatki wysychają,
suchą ziemie mają.
A gdy przyjdzie
Pod parasol się chowają. ( deszcz )

To mała lśniąca gwiazdeczka,
biała, niewielka.
Chuchniesz,
zostanie wody kropelka. ( śnieg )

Szumi, świszcze, zagarnia liście. 
Czasem deszczem nas opryśnie. ( wiatr )

Świeci jasno, na niebieskim niebie.
ogrzewa nam ziemię no i …… ciebie. ( słońce )


Środa 25.03 Chmury, chmurki i chmureczki

Cele:
– Wdrażanie do aktywmego słuchania
– Ćwiczenia w budowani zdań złożonych
– Poszerzanie słownictwa dziecka o pojęcia zwiazane z meterologią
– Ćwiczenia w sylabizowaniu oraz przeliczaniu sylab w wyrazie
– Ćwiczenia w przeliczaniu w aspekcie porządkowym i kardynalnym (jedne, dwa,tray…. oraz pierwszy, drugi, trzeci….)
– Usprawnainie motoryki małej oraz wdrażanie do praawidłwoego posługiwania się nożyczkami

Czytanie  i omówienie wiersza  D. Gellner ,, Pada deszcz ’’

,,Pada deszcz ’’
Pa-da deszcz,
pa-da deszcz,
pa-da deszcz,
na dwo-rze.
Stu- ka, pu-ka,
Stu-ka, pu-ka,
stra-szy ko-go mo-że.
Ma- ła mysz, ma-ła mysz
cho- dzi na pa-lusz-kach.
i dzesz-czo-we ko- ra- li-ki.
Zbie-ra do far-tuszk

Zadanie A
Omówienie wiersza . Rozmowa o pogodzie za oknem. Porównanie pogody zza okna z pogodą w wierszu. Zwróćenie uwagi na budowanie zdań złożonych oraz stosowania wyrazów przesistawnych: ciepło-zimno, sucho-mokro, ciemno-jasno itp.

Zadanie B
Mówimy wiersz z dzieckiem sylabizując i wystukując sylaby paluszkami na podłodze, klaszcząc, tupiąc, podskakując.

Zadanie C
Liczymy sylabowe kropelki deszczu

Zadanie D
Dajemy dziecku kartkę papieru i niebieską farbę. Mama albo tata czyta wiersz akcentując sylaby a w tym czasie dziecko stawia kropelkowe sylaby na kartce. Co pewien czas zatrzymujemy czytanie i liczymy powstałe kropelkowe sylaby.

Zadanie E
,, Wiatr dmucha  kropelki ‘’
Po wyschnięciu kropelek wody dziecko stara się je wyciąć. Po wycięciu kropelek, kładzie je na podłodze i zmieniając się w wiatr stara się przedmuchać je na drugą stronę pokoju. Następnie Mama albo tata wyznacza zadania dla swojego ,,wiaterka ‘’. (np. Mój drogi wietrzyku proszę cię o 5 kropelek . Dziecko stara się przedmuchać 5 kropelek do mamy albo w określone miejsce w pomieszczeniu.)

Zadanie F
Porównujemy wielkości wcześniej wyciętych kropelek i układamy je według wielkości. Zwracamy na stosowanie zwrotów :mniejszy, większy, taki sam.

Życzymy miłego dnia
Agnieszka i Diana 🙂