REALIZACJA PROJEKTU PO WER 2019 – 2020

„Technologie informacyjne w pracy z dziećmi w pierwszych etapach edukacji – doskonalenie umiejętności kadry pedagogicznej”


Nasza praca on-line

Tworzymy bazę materiałów i pomocy dydaktycznych, które można będzie wykorzystywać do pracy z wykorzystaniem tablic multimedialnych.

Przedszkolaki on-line

Nasze grono pedagogiczne w obliczu zagrożenia epidemicznego i decyzji rządu o zawieszeniu zajęć przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, podjęło inicjatywę stworzenia na stronie www przedszkola zakładek i stron z grami, zabawami i zadaniami dla dzieci i ich rodziców.

Konieczna sytuacja wymusiła na nas wszystkich pracę w domach. Zdalną komunikację ułatwiają nam komunikatory (Messenger i WhatsApp). Podział zadań i przygotowanie materiałów na stronę przebiega poprzez aplikacje Trello.

Każdy nauczyciel otrzymał zakres obowiązków, które powinien wykonać w trakcie zawieszenia działań edukacyjnych. Pozostajemy w stałym kontakcie między sobą, a także jesteśmy dostępni dla Państwa.
Zdjęcia i prace dzieci prosimy przesyłać na adres mailowy: strona344@wp.pl

I tak powstała główna zakładka: Przedszkolaki on-line

Na tej stronie znajdują się propozycje z zakresu:

  • Rysowania
  • Kodowania
  • Eksperymentowania
  • Malowania
  • Układania
  • Zabaw
  • Origami

Założeniem naszej inicjatywy jest wsparcie rodziców w trudnym okresie kwarantanny, poprzez proponowanie różnych aktywności z wykorzystaniem dostępnych prostych materiałów oraz Internetu. Prezentowane tam są min. zadania z programowania on-line i offline


Wewnątrzprzedszkolne Doskonalenie Nauczycieli

W ramach WDN nauczycielki Pani Agnieszka i Pani Ewa podzieliły się swoją wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem w zakresie pracy z ozobotami.

Pokazały jak wprowadzać dzieci w świat ozobotów, na co zwracać szczególną uwagę w wypełnianiu kart pracy w ramach programu Uczymy Dzieci Programować.

Była też okazja do poznania nowej aplikacji Quiver dzięki, której w prosty sposób można ożywiać i animować kolorowanki.


„Uczymy Dzieci Programować”
ogólnopolski program edukacyjny

Bierzemy udział w V edycji programu.

Celem programu jest świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów programowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji W poprzednim semestrze grupa 6 latków realizowała zadania programu
V edycja poświęcona jest Kształtowaniu Kluczowych Kompetencji

Więcej informacji na stronie Uczymy Dzieci Programować


Szkolenie Kadry Pedagogicznej

W czasie ferii zimowych odbyło się drugie szkolenie dla kadry pedagogicznej z zakresu poznawania nowych technologii informatycznych.
Tym razem nasze Panie i zaproszone nauczycielki z innych przedszkoli, poznały Monitor Interaktywny. Różni się on od tablic multimedialnych min. tym, że może być mobilny, nie potrzebuje projektora i głośników, komputer/laptop jest wykorzystywany, ale pracuje na innym programie edukacyjnym, i można na nim też pracować przy użyciu takiego samego programu co przy tablicach multimedialnych.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się długopisy 3D. Za ich pomocą można było „wyczarować” piękne napisy i rysunki. Wszystkie Panie stwierdziły, że jest to dobra pomoc do nauki pisania, bo poprzez zabawę wyrabia się precyzję ruchu, kształtuje orientację wzrokowo ruchową i ma do tego jeszcze super zabawę.

Kolejnym ciekawym elementem szkolenia było poznanie możliwości robota Thymio, jest on dużo większy od Ozobota, inaczej się go programuje (aczkolwiek współpracuje z programem Scratch), można go „rozbudowywać” za pomocą klocków Lego.

Galeria


Tablica w akcji …

Grupa Wiewiórek polubiła pracę z wykorzystaniem Tablicy multimedialnej. Tym razem dzieci przekształcały zakodowaną informacje na ustawienie przestrzenne kubków.


Poznajemy Ozoboty

Przedstawiamy Ozoboty

Ozobot to mały, ale bardzo inteligentny robot do nauki programowania. Otwiera dzieciom drzwi do świata informatyki i edukacji STEAM (science, technology, engineeringg, art, maths). Uczy poprzez zabawę i doświadczenie, rozwija myślenie logiczne i algorytmiczne, przez co rozwija w dzieciach nawyki myślowe ułatwiające im funkcjonowanie we współczesnym świecie. Sprawdza się zarówno w zadaniach indywidualnych, jak i grupowych, realizowanych w klasie lekcyjnej. Z powodzeniem może być wykorzystywany na zajęciach przyrodniczych, matematycznych, artystycznych i innych.

informacje zaczerpnięte ze strony edu-sense.com

Grupy II, III, V poznawały jak wyglądają i działają Ozoboty.
Dzieci dowiedziały się jak się je uruchamia, w jaki sposób „odczytują” zapisane kody, jak ważne jest dokładne rysowanie kodu, by je odczytały. Za pomocą drewnianych puzzli przygotowywały trasy. Obserwowały jak poruszają się po narysowanej linii – zmieniają kolory.

Skrzaty
Króliczki
Pingwiny


Mobilność kadry pedagogicznej

W styczniu 2020r. Pani Ewelina towarzystwie Ślimaka Stefana wyruszyła do Dublina, by tam doskonalić swoje umiejętności.

„Zapiski z podróży”

W dniach od 27 stycznia do 7 lutego 2020 r. miałam przyjemność uczestniczyć w Dublinie w programie PO WER.
Zajęcia z języka angielskiego, w których uczestniczyłam przez 2 tygodnie pozwoliły mi zdobyć dużą wiedzę, a szczególnie umożliwiły mi porozumiewanie się w stopniu komunikatywnym z innymi uczestnikami kursu oraz z mieszkańcami Dublina.
Zajęcia prowadzone były w bardzo ciekawy sposób i miały interesujący program dostosowany do każdego uczestnika.

W czasie wolnym zwiedzałam Dublin z prawie wszystkimi najważniejszymi atrakcjami turystycznymi.

Byłam między innymi w Narodowej Galerii Dublińskiej obejmującej eksponaty od średniowiecza aż po czasy obecne. Zwiedziłam także Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Z kolei w Epic The Irish Emigration Museum miałam możliwość interaktywnego spojrzenia na życie irlandzkich imigrantów, a dodatkową atrakcją i to bez względu na wiek, było stemplowanie paszportu przechodząc do kolejnej sekcji tematycznej.

Następnie zwiedziłam Trinity College – najbardziej znaną uczelnię w Dublinie. Od czasu jej założenia wydała wielu znakomitych absolwentów, tj. Jonathan Swift, Oskar Wilde, czy Samuel Beckett. Wchodząc Bramą Główną, poczułam się jak podczas podróży w czasie. Uczelnia ta posiada bibliotekę wzorowaną na architekturze Oxfordu, a najciekawszym elementem jej wystroju jest 64-metrowa Długa Sala z dwoma poziomami dębowych regałów, mieszczących ponad 200 000 książek. Kolekcja ta stale się powiększa, ponieważ do Trinity trafiają egzemplarze wszystkich tytułów publikowanych w Irlandii i Wielkiej Brytanii.

Byłam także w dublińskim zoo, znajdującym się przy Parku Phoenix, który jest największym parkiem miejskim w Europie, gdzie stoi monumentalny pomnik Wellingtona. Ślimak Stefan był nim oczarowany i aż się prosił o kilka upamiętniających zdjęć.
Zwiedziłam także: Christ Church Cathedral oraz St Patrick’s Cathedral.
W ostatnim dniu pobytu zobaczyłam Zamek Dubliński z jego niezwykłymi salami i dziełami sztuki oraz pięknym ogrodem.
Dzięki kursowi mogłam pogłębić swoją wiedzę z zakresu języka angielskiego poznając przy tym ludzi z wielu krajów, m.in. Brazylii, Turcji, Włoch i Francji.

« 1 z 2 »

Szkolenie Kadry Pedagogicznej

Nasze Panie doskonaliły swoje umiejętności w pracy z wykorzystaniem tablic multimedialnych. Dowiedziały się w jakich programach przygotowywać materiały do zajęć, gdzie szukać bazy już opracowanych scenariuszy.

Galeria


Nowa Tablica Multimedialna

W kolejnej grupie, tym razem u Wiewiórek zawisła tablica multimedialna. Wykorzystywana jest do pracy dydaktycznej.
Z jej pomocą dzieci uczą się min. pracować w obszarze technologii informacyjnej


Mobilność kadry pedagogicznej

Stałym elementem projektu PO WER, jest udział naszych nauczycieli w zagranicznych, 2-tygodniowych kursach metodycznych lub językowych.

W listopadzie 2019 r. do Florencji w towarzystwie naszego podróżnika Ślimaka Stefana wyruszyła Pani Agnieszka.
A oto krótka relacja z jej wyjazdu


Zapiski z podróży

W ramach wyjazdu na szkolenia metodyczne ukończyłam dwa kursy „Student – centered Classroom: Teatchers as Promoters of Active Learning!” oraz „Facing Diversity: Intercultural Classroom Management”

Pierwszy z nich dotyczył nowatorskich metod nauczania, nie tylko języka angielskiego, ale również codziennej dydaktyki.

„Student – centered Classroom” czyli nauka samodzielnego uczenia się i rozwiązywania problemu. Ważna jest umiejętność zdobywania wiedzy, a nie samo jej posiadanie. Jest to inne spojrzenie na pracę z dzieckiem. Podstawą jest uczenie poszukiwania odpowiedzi, uwzględniając własne i cudze doświadczenia oraz wiadomości, a także zaplecze technologiczne.

Dzięki zajęciom prowadzonym przez Amerykankę włoskiego pochodzenia, miałam okazję zobaczyć, jak wielokulturowość pozytywnie przekłada się na edukację w innych krajach.

Drugi kurs miał na celu podkreślenie roli, którą odgrywają dzieci z rodzin wielokulturowych oraz ich pozytywnego wpływu, jaki mają na pracę placówki.

Poznałam metody pracy z dziećmi obcojęzycznymi oraz wielojęzycznymi, które w przyszłości umożliwią im aktywne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych. Kurs miał na celu zapoznanie z rożnymi technikami ułatwiającymi adaptację i integrację nie tylko dzieci, ale także ich rodziny.

W trakcie kursu poznałam wielu wspaniałych nauczycieli z Portugalii, Serbii oraz Cypru. Była to okazja do wymiany doświadczeń, pomysłów a także moment refleksji nad tym co warto ulepszyć lub zmienić. Miałam okazję opowiedzieć trochę o naszej placówce i o tym jak pracujemy na co dzień. Prezentacja spotkała się z niemałym zaskoczeniem, ponieważ przedszkola w ich krajach na co dzień nie realizują aż tylu aktywności. Udało mi się podsunąć Im kilka pomysłów a także sama wiele się nauczyłam.

Nawiązałam także współpracę z Jeleną Dimovic, nauczycielką ze szkoły podstawowej z Serbii, z którą wkrótce planujemy realizację wspólnych, międzynarodowych projektów na platformie eTwinning.

Sama Florencja bardzo nam się podobała, mi i Stefanowi Ślimakowi. Jest to przepiękne miasto, w którym czuć historię i pizzę na każdym rogu, a to ze Stefanem uwielbiamy najbardziej 😉

Agnieszka Jabłonka 🙂

« 1 z 2 »

„Technologie informacyjne w pracy z dziećmi w pierwszych etapach edukacji – doskonalenie umiejętności kadry pedagogicznej”

W roku szkolnym 2019/2020 przedszkole w ramach programu PO WER realizuje projekt „Technologia informacyjna w pracy z małym dzieckiem”

Główne cele programu:

  • wykorzystywanie tablicy multimedialnej w codziennej pracy dydaktycznej,
  • prowadzenie zajęć z robotyki z wykorzystaniem robotów Ozobotów,
  • nauka podstaw programowania za pomocą prostych kodów, z wykorzystaniem aplikacji min. Ozoblockly.pl, Wirtualne puzzle do Ozobota, Scratch
  • nauka podstaw programowania of-line z wykorzystaniem maty i pomocy do kodowania, aplikacji Wirtualna mata do kodowania
  • kształtowanie kompetencji w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
  • umiejętne i rozważne korzystanie technologii informatycznej