Ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej


Szanowni Rodzice,

W ramach prowadzonej profilaktyki logopedycznej będę tutaj umieszczała propozycje ćwiczeń

i zabaw z wykorzystaniem elementów motoryki małej i grafomotoryki, które dzieci będą mogły wykonywać przy Państwa pomocy w domu.

W razie jakichkolwiek pytań zapraszam do kontaktu:

e.grzywacz@przedszkole344.waw.pl

Pozdrawiam,

Ewelina Grzywacz


Propozycje ćwiczeń oddechowych stymulujących aparat mowy:

*Należy pamiętać, że nabieramy powietrze nosem, a wypuszczamy ustami.

  • Kolorowe wiatraczki –  dziecko trzyma w ręku wiatraczek  i   gdy słyszy klaśnięcie  rodzica, przybliża wiatraczek do ust i na niego dmucha.
  • Piłkarzyki/Labirynty/Ulice – dziecko trzyma plastikową rurkę i za jej pomocą ma zdmuchnąć kilka papierków np. ze stołu, na którym są ułożone kolorowe tasiemki. Przypominać ma to ulicę, gdzie poruszają się pojazdy. Analogicznie możemy na stole „zbudować” bramki z klocków Lego i ww. techniką spróbować zamienić się w Małych Piłkarzy. Kolejna propozycja – z klocków Lego tworzymy labirynt lub tunel i w analogiczny sposób wykonujemy to ćwiczenie.
  • Dmuchanie na piórko, aby długo utrzymywało się w powietrzu lub na zawieszone na nitce (tu można zmieniać natężenie podmuchu).
  • Puszczanie baniek mydlanych w tradycyjny sposób, ale także można spróbować użyć do tego plastikowej słomki i za jej pomocą dmuchać do pojemnika z płynem.
  • Bąbelki – także przy użyciu słomki tworzymy małe i duże bąbelki w kubku z wodą. Ćwiczenie to można także wykonać podczas kąpieli.
  •  Słomkę możemy użyć również do przenoszenia różnych lekkich przedmiotów (przyciągania na wdechu) z jednego miejsca na drugie –  np. wyciętych z papieru aut na kartkę papieru przedstawiającą graficznie jezdnię lub papierowych owoców na ilustrację drzewa. Tematyka dowolna.
  • Urodziny – zapalamy kilka małych świeczek lub jedną większą i prosimy dziecko o ich zdmuchnięcie. Z bliska dmuchamy powoli, z daleka z większym natężeniem.
  • Góry i doliny – dziecko ma przed sobą plastikową miskę z suchym ryżem lub kaszą. Za pomocą  słomki wykonuje wdmuchnięcia powietrza do wymienionych składników.
  • Wykonywanie „dmuchanych obrazków”  –  dziecko otrzymuje kartkę, a na niej mniejszą/większą plamkę farbki, którą rozdmuchuje za pomocą słomki.

Wykorzystane w ww. ćwiczeniach klocki Lego (ale także klocki drewniane, czy magnetyczne, którymi dzieci bawią się w wolnym czasie) stymulują koordynację wzrokowo – ruchową, wspomagają koncentrację, rozwijają wyobraźnię i kreatywność.

Miłej zabawy
Ewelina Grzywacz




Warto wiedzieć.