Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne grupa V
Kwiecień
Tematy kompleksowe:
- Wielkanoc
- Wiosna w lesie i w ogrodzie
- Praca rolnika
- Polska – tydzień legend i baśni polskich
Zadania dydaktyczno – wychowawcze:
- Zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi
- Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań
- Posługuje się określeniami związanymi z Wielkanocą ora tradycją regionalną
- Poszerzanie słownictwa dzieci z zakresu świąt wielkanocnych
- Doskonali pamięć, spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchową
- Poznanie zawodu ogrodnika, rolnika, florystki, piekarza.
- Poznaje nazwy wybranych kwiatów oraz ich wygląd
- Potrafi rozpoznać zwierzęta i ptaki zamieszkujące polskie lasy.
- Poznaje nazwy ptaków wracających do Polski po zimie oraz ich wygląd
- Dziecko zna symbole narodowe, odnosi się do nich z należytym szacunkiem .
- Wie co to jest konstytucja.
- Rozróżnia wybrane narzędzia ogrodnicze i rolnicze
- Doskonali umiejętności liczenia i przeliczania
- Wie, że dzięki pracy rolników możemy kupić jedzenie
- Szanuje pracę innych, jest wdzięczny za trud włożony w pracę innych osób.
- Zna wybrane legendy i polskie baśnie
- Poznaje z jakich składników zrobić pieczywo i w jakim sklepie można je kupić, zna zasady zdrowego odżywiania
- Doskonali pamięć, spostrzegawczość oraz koordynacje wzrokowo – ruchową
Marzec
Tematy komleksowe:
1. ,,Przez śmiech do wiedzy – pokonaj wirusa ! ”
2. Kosmiczna przygoda
3. Wiosna, wiosna ach to ty – wiosna już czy tuż tuż ?
4. Wynalazcy – to my
Zadania:
- Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań
- Poszerzenie wiedzy z zakresu wirusów, bakterii, zarazków. Dostrzega wirusy niewidoczne dla oka
- Poszerzanie słownictwa dzieci z zakresu astronomii i przyrody – astronomia, astronauta, kosmos, łazik, gwiazda, planeta, planetarium, luneta, przebiśnieg, krokus.
- Doskonalenie pamięci spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej
- Poznanie zawodu astronauty, wirusologa, immunologa
- Poznanie układu słonecznego, nazw planet
- Poznanie warunków niezbędnych do życia na ziemi i w kosmosie
- Doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i zwracanie uwagi na ich piękno
- Poznanie wynalazków zmieniających bieg historii
- Rozwijanie kreatywności podczas tworzenia własnych wynalazków.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania pierwszych kwiatów pojawiających się wiosną
- Wspieranie rozwoju fizycznego poprzez zabawy i ćwiczenia fizyczne
- Doskonalenie poczucia rytmu poprzez zabawy muzyczno-ruchowowych
- Zabawy z literami R, W, J . Pokaz graficznego zapisu litery, wysłuchiwanie głosek na początku słowa (w nagłosie )
Luty
Tematy kompleksowe:
- Siły Przyrody
- 4 żywioły
- Jestem bezpieczny w sieci
- Lego i Pizza
Zadania:
- Zapoznanie z 4 żywiołami oraz ich znaczeniem dla Ziemi
- Zapoznanie z właściwościami fizycznymi oraz chemicznymi niektórych materiałów. Wzbogacanie słownictwa fachowego
- Rozwijanie zainteresowań fizyką oraz chemią podczas przeprowadzania eksperymentów
- Rozwijanie umiejętności matematycznych, porównywania, szacowania, używania pojęć więcej, mniej, tyle samo
- Rozwijanie słuchu fonemowego, wysłuchiwania głosek oraz sylabizowania, poszerzanie słownictwa czynnego dzieci
- Zapoznanie z możliwościami, które płyną z posiadania Internetu ale również zwrócenie uwagi na zagrożenie, które płynie z niewłaściwego korzystania
- Zapoznanie z historią Pizzy.
- Rozwijanie zainteresowań kulinarnych poprzez samodzielne przygotowanie pizzy. Zwrócenie uwagi na zdrowe zamienniki
- Zapoznanie z historią Lego, rozwijanie wyobraźni , tworzenie własnych budowli
Styczeń
Tematy kompleksowe:
- Witamy nowy rok
- Co można robić zimą
- Dzień babci i dziadka
Zadania: – rozmowy na temat zmian zachodzących w przyrodzie zimą
– omówienie następstw pór roku, miesięcy oraz dni
– zapoznanie ze znaczeniami różnego rodzaju przysłów, poszerzanie słownictwa
– ćwiczenia słuchu fonemowego, sylabizowania, głoskowania
– przygotowanie do globalnego czytania
– rozwijanie umiejętności plastyczno technicznych
– wdrażanie do szacunku wobec osób starszych
– rozwijanie pojęć matematycznych, umiejętności szacowania oraz przeliczania
Grudzień
Tematy kompleksowe:
1. Szacunek, miłość, przyjaźń – wartości na co dzień nie od święta
2. Świąteczne zwyczaje
3. Świąteczna magia i zimowa aura
Zadania dydaktyczno – wychowawcze.
- Poznanie zwyczajów i tradycji świątecznych
- Rozwijanie empatii poprzez słuchanie bajek o wartościach i omawianie ich podczas zajęć
- Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań słuchania i przestrzegania zasad.
- Wzbogacenie słownictwa dzieci o wyrazy związane z Świętami Bożego Narodzenia
- Doskonalenie pamięci spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Rozróżnianie i używanie określeń wielkościowych.
- Rozwijanie umiejętności porządkowania według określonej cechy.
- Doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania.
- Rozwijanie wyobraźni dziecięcej.
- Zapoznanie dzieci z nazwami drzew iglastych
- Rozwijanie umiejętności autoprezentacji
- Rozwijanie empatii przez udział w akcjach charytatywnych
- Kształtowanie odpowiedzialności za podjęte decyzje.
- Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej
- Poznanie dzieci z literą K,k y,Y
Listopad 2020
Tematy kompleksowe:
1. Kodujemy co możemy a emocje odkodowujemy
2. Polska nasza – znani Polacy
3. Nasi mali przyjaciele
4 Tydzień czarowania i tworzenia
Zadania dydaktyczno – wychowawcze.
- Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań
- Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu znajomości polskich zabytków, potraw i znanych Polaków
- Doskonalenie pamięci spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej
- Poznanie zawodu architekta, projektanta, krawca, piekarza
- Doskonali umiejętności liczenia i przeliczania
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i zwracanie uwagi na ich piękno
- Zapoznawanie dzieci z potrzebą niesienia pomocy zwierzętom zimą
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnych ras psów i kotów
- Poznaje nazwy związane z budownictwem, rozróżnia różne typy domów, wie z czego można zbudować dom oraz z jakich części się składa
- Kształtowanie bezpiecznych postaw i zachowań podczas spacerów w parku i lesie
- Wspieranie rozwoju fizycznego poprzez zabawy i ćwiczenia fizyczne
- Doskonalenie poczucia rytmu poprzez zabawy muzyczno-ruchowe
- Rozwija sprawność manualną i kreatywność
- Wprowadzenie litery E U D
Październik 2020 r.
Tematy kompleksowe:
1. Jesień w parku jesień w lesie
2. Jesienne rytmy
3. Przygotowania do zimy – Zdrowym być
Zadania
- Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań
- Poszerzanie słownictwa dzieci z zakresu przyrody – drzewa i ich nazwy oraz grzyby
- Doskonalenie pamięci spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej
- Poznanie zawodu leśniczego i listonosza, weterynarza
- Poznanie budowy roślin
- Poznanie warunków niezbędnych do wzrostu roślin
- Doskonali umiejętności liczenia i przeliczania
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i zwracanie uwagi na ich piękno
- Zapoznawanie dzieci z podziałem drzew na liściaste i iglaste oraz przedstawicielami różnych gatunków drzew
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania drzew oraz wybranych grzybów jadalnych i trujących
- Kształtowanie bezpiecznych postaw i zachowań podczas spacerów w parku i lesie
- Wspieranie rozwoju fizycznego poprzez zabawy i ćwiczenia fizyczne
- Doskonalenie poczucia rytmu poprzez zabawy muzyczno-ruchowe
- Wprowadzenie litery A