Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne
Oddział II
Marzec 2021r.
Temat: Mali odkrywcy- projekt mleko
- Poznanie rodzaje mleka
- Rozumienie znaczenia hodowli zwierząt;
- Zapoznanie z pracą rolnika;
- Odróżnianie niskich i wysokich dźwięków;
- Rozwijanie słuchu muzycznego;
- Ćwiczenie motoryki dużej podczas zabaw muzyczno-ruchowych;
- Rozwijanie kreatywności w zabawach z użyciem produktów spożywczych ;
- Kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi na zadaniu;
Temat: Tajemnice świata – projekt mleko
- Nazywanie produktów mlecznych;
- Utrwalanie kulturalnych zachowań w miejscach publicznych;
- Przeliczanie elementów;
- Doskonalenie umiejętności matematycznych;
- Utrwalanie wiedzy dotyczącej mleka;
- Zapoznanie i wsłuchiwanie się w dźwięki występujące w otoczeniu;
- Wdrażanie do odróżniania dźwięków przyjemnych od nieprzyjemnych;
- Poznanie etapów przygotowania masła;
Temat: Nadchodzi wiosna/Wielkanoc
- dostrzeganie zmian w przyrodzie;
- rozbudzanie chęci do samodzielnej obserwacji;
- nabywanie empatii w stosunku do zwierząt;
- poznawanie i nazywanie symboli pogodowych oznaczających wiosnę;
- zainteresowanie dzieci zjawiskami pogodowymi występującymi wiosną;
- określenie liczby w zbiorze; przyporządkowanie jeden do jednego; rozwijanie umiejętności zwracania się o pomoc podczas wykonywania zadań matematycznych;
- wzbogacenie wiedzy na temat ptaków (bociana); naśladowanie ruchem i głosem odgłosów świata przyrody; nabywanie poczucia wspólnoty ze światem przyrody;
- poszerzanie wiadomości na temat warunków niezbędnych do rozwoju roślin;
Temat: Tolerancja, sprawiedliwość, uczciwość
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
- Rozmowa na temat tolerancji, sprawiedliwości i uczciwości na podstawie : Pinokia, Nowych szat cesarza, O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci oraz Psiej Tolerancji.
- Zapoznanie z bajką „Pszczółka maja” i wartościami w niej zawartymi
- Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
- Kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych.
- Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
Luty 2021 r..
- zapoznanie z zasadami bezpiecznych zabaw zimowych;
- kształtowanie świadomości o zagrożeniach występujących na lodzie i śniegu;
- wdrażanie do przestrzegania zasad zabawy w przeznaczonych do tego miejscach; poszerzanie wiedzy na temat bezpiecznego organizowania zabaw na dworze;
- przybliżenie znaczenia słowa olimpiada;
- ćwiczenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby;
- porównywanie elementów i posługiwanie się pojęciami duży, mały;
- umiejętność odróżniania pary od jednostki; przybliżanie wartości zabawy w parach;
- kształtowanie motoryki w zakresie zwinności;
- zgodne współdziałanie w zabawie ; wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy; rozwijanie poczucia przynależności do grupy; stworzenie atmosfery opartej na życzliwości, przyjaźni, wzajemnej pomocy;
- poznanie korzyści dla organizmu wynikających z zabaw na śniegu;
- kształtowanie inwencji twórczej
- uświadamianie zagrożeń płynących ze świata ludzi i zwierząt; nauka unikania zagrożeń;
- poznawanie zmysłów smaku i zapachu;
- określanie cech przedmiotów za pomocą przymiotników;
- szeregowanie elementów od najmniejszego do największego;
- ćwiczenie umiejętności zachowania się podczas spotkania z nieznanym psem;
- poznanie własnych możliwości ruchowych;
- poznanie przyczyn przeziębienia jako następstwa niedostosowania ubioru do pory roku; tworzenie przestrzennych kompozycji;
- Cele projektu „Magiczna moc bajek”:
- Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
- Przekazywanie za pośrednictwem Literatury wartości moralnych. •
- Uwrażliwienie na piękno języka polskiego i zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną.
- Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa).
- Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
- Kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych.
- Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych ludzi, którzy chcą się bawić, śmiać, uczestniczyć w życiu grupy.
- Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
- Popularyzowanie wśród dzieci animacji jako sztuki oraz tzw. dobrych dobranocek z morałem.
Styczeń 2021r.
Grudzień 2020 r.
- poznanie tradycji witania Nowego Roku; rozwijanie umiejętności aktorskich;
- poznanie nazw dni tygodnia;
- odczuwanie życzliwości dla innych osób
- nazywanie pór roku i przyporządkowanie im koloru, dostrzeganie różnic w porach roku; rozwijanie wiedzy o otaczającym świecie; rozwijanie umiejętności wyrażania pory dnia w działaniach plastycznych
- rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej; rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie muzyki; wdrażanie do reagowania na polecenia
- kształtowanie świadomości dotyczącej dbania o słuch,
- poznanie symboli i kolorystyki dnia oraz nocy;
- kształtowanie pojęcia regularności rytmu w organizacji czasu;
- rozumienie pojęcia rodzina; nazywanie członków rodziny; zacieśnianie więzi rodzinnych
- rozwijanie myślenia logicznego podczas rozwiązywania zagadek;
- stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- rozumienie konieczności szanowania ludzi bez względu na płeć
- rozwijanie pomysłowości i kreatywności; doskonalenie sprawności manualnych; kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek
- Cele projektu „Magiczna moc bajek”:
- Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
- Przekazywanie za pośrednictwem Literatury wartości moralnych. •
- Uwrażliwienie na piękno języka polskiego i zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną.
- Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa).
- Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
- Kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych.
- Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych ludzi, którzy chcą się bawić, śmiać, uczestniczyć w życiu grupy.
- Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
- Popularyzowanie wśród dzieci animacji jako sztuki oraz tzw. dobrych dobranocek z morałem.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
- Poznanie oznak zimy, umiejętność dostrzegania i nazywania oznak zimy
- Dostrzeganie potrzeb innych osób podczas zabaw zimowych
- Uświadomienie konieczności niesienia zimą pomocy ptakom
- Uwrażliwianie na potrzeby zwierząt zimą
- Zapoznanie z zawodem i pracą listonosza; określanie sytuacji / okazji, kiedy można wysłać kartkę z życzeniami; nabywanie umiejętności składania życzeń
- Utrwalenie nazw części ciała
- Przybliżenie wiadomości o życiu i postaci Mikołaja
- Zapoznanie ze zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem; umiejętność tworzenia prezentów, odczuwanie przyjemności z oczekiwania na prezent
- Poznanie historii stajenki i szopki bożonarodzeniowej; śpiewanie kolęd oraz piosenek z repertuaru dziecięcego umiarkowanym głosem; odczuwanie podniosłego nastroju świąt Bożego Narodzenia
- Przygotowanie do pomagania bliskim podczas prac domowych
- Utrwalanie podstawowych kolorów; usprawnianie zdolności manualnych podczas przygotowywania ozdób na choinkę
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości (miłość, przyjaźń, szacunek)
Listopad 2020 r.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
- Rozpoznanie symboli narodowych
- Zainteresowanie krajem, podanie jego nazwy oraz stolicy
- Uczestnictwo w zabawach ruchowych, muzycznych i naśladowczych
- Doskonalenie sprawności manualnej i spostrzegawczości poprzez składanie obrazka w całość i dostrzeganie podobieństw i różnic
- Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim
- Rozpoznanie sygnału świetlnego, rozróżnianie jego kolorystyki
- Poznanie pracy policjanta i strażaka
- Rozpoznanie kształtów takich jak: koło, trójkąt, kwadrat
Październik 2020 r.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
- Zapoznanie z miejscem pochodzenia owoców- sadem.
- Poszerzanie wiedzy z dziedziny przyrody.
- Rozwijanie poczucia estetyki i dokładności wykonania prac plastycznych.
- Obserwacja zjawisk zachodzących wraz ze zmianą pór roku.
- Zwrócenie uwagi na różnorodność kształtów i kolorów liści .
- Rozwijanie zmysłu obserwacji i zdolności porównywania.
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych – mgliste poranki, chłodne dni, wczesny zmrok, szarówka.
- Bliższe poznanie mieszkańców lasu i ich jesiennych zwyczajów.
- Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i doskonalenie sprawności manualnej.
TEMATY KOMPLEKSOWE
- Owoce i warzywa
- Jesień w parku i lesie
- Przygotowania do zimy
Wrzesień 2020 r.
- Zapoznanie się dzieci z nauczycielem oraz dzieci w obrębie grupy.
- Wspomaganie dzieci w dobrym funkcjonowaniu społecznym i budowaniu dobrego samopoczucia.
- Poznanie podstawowych pomieszczeń przedszkola (sala, szatnia, korytarz) i ich funkcji.
- Wdrażanie do zgodnego współdziałania w zabawie z innymi dziećmi i współpracy z nauczycielem.
- Zapoznanie z zasadami obowiązującymi w grupie.
- Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim.
- Poznanie podstawowych pomieszczeń przedszkola (sala, szatnia, korytarz) i ich funkcji.
- Wzbudzenie zaufania do nauczyciela i innych dzieci.