Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne
Oddział II

Marzec 2021r.

Temat: Mali odkrywcy- projekt mleko

  • Poznanie rodzaje mleka
  • Rozumienie znaczenia hodowli zwierząt;
  • Zapoznanie z pracą rolnika;
  • Odróżnianie niskich i wysokich dźwięków;
  • Rozwijanie słuchu muzycznego;
  • Ćwiczenie motoryki dużej podczas zabaw muzyczno-ruchowych;
  • Rozwijanie kreatywności w zabawach z użyciem produktów spożywczych ;
  • Kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi na zadaniu;

Temat: Tajemnice świata – projekt mleko

  • Nazywanie produktów mlecznych;
  • Utrwalanie kulturalnych zachowań w miejscach publicznych;
  • Przeliczanie elementów;
  • Doskonalenie umiejętności matematycznych;
  • Utrwalanie wiedzy dotyczącej mleka;
  • Zapoznanie i wsłuchiwanie się w dźwięki występujące w otoczeniu;
  • Wdrażanie do odróżniania dźwięków przyjemnych od nieprzyjemnych;
  • Poznanie etapów przygotowania masła;

Temat: Nadchodzi wiosna/Wielkanoc

  • dostrzeganie zmian w przyrodzie;
  • rozbudzanie chęci do samodzielnej obserwacji;
  • nabywanie empatii w stosunku do zwierząt;
  • poznawanie i nazywanie symboli pogodowych oznaczających wiosnę;
  • zainteresowanie dzieci zjawiskami pogodowymi występującymi wiosną;
  • określenie liczby w zbiorze; przyporządkowanie jeden do jednego; rozwijanie umiejętności zwracania się o pomoc podczas wykonywania zadań matematycznych;
  •  wzbogacenie wiedzy na temat ptaków (bociana); naśladowanie ruchem i głosem odgłosów świata przyrody; nabywanie poczucia wspólnoty ze światem przyrody;
  • poszerzanie wiadomości na temat warunków niezbędnych do rozwoju roślin;

Temat: Tolerancja, sprawiedliwość, uczciwość

  • Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
  • Rozmowa na temat tolerancji, sprawiedliwości i uczciwości na podstawie : Pinokia, Nowych szat cesarza, O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci oraz Psiej Tolerancji.
  • Zapoznanie z bajką „Pszczółka maja” i wartościami w niej zawartymi
  • Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
  • Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
  • Kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych.
  • Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.

Luty 2021 r..

  • zapoznanie z zasadami bezpiecznych zabaw zimowych;
  • kształtowanie świadomości o zagrożeniach występujących na lodzie i śniegu;
  • wdrażanie do przestrzegania zasad zabawy w przeznaczonych do tego miejscach; poszerzanie wiedzy na temat bezpiecznego organizowania zabaw na dworze;
  • przybliżenie znaczenia słowa olimpiada;
  • ćwiczenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby;
  • porównywanie elementów i posługiwanie się pojęciami duży, mały;
  • umiejętność odróżniania pary od jednostki; przybliżanie wartości zabawy w parach;
  • kształtowanie motoryki w zakresie zwinności;
  • zgodne współdziałanie w zabawie ; wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy; rozwijanie poczucia przynależności do grupy; stworzenie atmosfery opartej na życzliwości, przyjaźni, wzajemnej pomocy;
  • poznanie korzyści dla organizmu wynikających z zabaw na śniegu;
  • kształtowanie inwencji twórczej
  • uświadamianie zagrożeń płynących ze świata ludzi i zwierząt; nauka unikania zagrożeń;
  • poznawanie zmysłów smaku i zapachu;
  • określanie cech przedmiotów za pomocą przymiotników;
  • szeregowanie elementów od najmniejszego do największego;
  • ćwiczenie umiejętności zachowania się podczas spotkania z nieznanym psem;
  • poznanie własnych możliwości ruchowych;
  • poznanie przyczyn przeziębienia jako następstwa niedostosowania ubioru do pory roku; tworzenie przestrzennych kompozycji;
  • Cele projektu „Magiczna moc bajek”:
    • Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
    •  Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
    •  Przekazywanie za pośrednictwem Literatury wartości moralnych. •
    • Uwrażliwienie na piękno języka polskiego i zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną.
    • Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa).
    •  Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
    • Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
    •  Kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych.
    • Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych ludzi, którzy chcą się bawić, śmiać, uczestniczyć w życiu grupy.
    • Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
    • Popularyzowanie wśród dzieci animacji jako sztuki oraz tzw. dobrych dobranocek z morałem.
Styczeń 2021r.

Grudzień 2020 r.

  • poznanie tradycji witania Nowego Roku; rozwijanie umiejętności aktorskich;
  • poznanie nazw dni tygodnia;
  • odczuwanie życzliwości dla innych osób
  • nazywanie pór roku i przyporządkowanie im koloru, dostrzeganie różnic w porach roku; rozwijanie wiedzy o otaczającym świecie; rozwijanie umiejętności wyrażania pory dnia w działaniach plastycznych
  • rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej; rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie muzyki; wdrażanie do reagowania na polecenia
  • kształtowanie świadomości dotyczącej dbania o słuch,
  • poznanie symboli i kolorystyki dnia oraz nocy;
  •  kształtowanie pojęcia regularności rytmu w organizacji czasu;
  • rozumienie pojęcia rodzina; nazywanie członków rodziny; zacieśnianie więzi rodzinnych
  • rozwijanie myślenia logicznego podczas rozwiązywania zagadek;
  •  stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
  • rozumienie konieczności szanowania ludzi bez względu na płeć
  • rozwijanie pomysłowości i kreatywności; doskonalenie sprawności manualnych; kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek
  • Cele projektu „Magiczna moc bajek”:
    • Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
    •  Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
    •  Przekazywanie za pośrednictwem Literatury wartości moralnych. •
    • Uwrażliwienie na piękno języka polskiego i zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną.
    • Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa).
    •  Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
    • Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
    •  Kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych.
    • Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych ludzi, którzy chcą się bawić, śmiać, uczestniczyć w życiu grupy.
    • Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
    • Popularyzowanie wśród dzieci animacji jako sztuki oraz tzw. dobrych dobranocek z morałem.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

  • Poznanie oznak zimy, umiejętność dostrzegania i nazywania oznak zimy
  • Dostrzeganie potrzeb innych osób podczas zabaw zimowych
  • Uświadomienie konieczności niesienia zimą pomocy ptakom
  • Uwrażliwianie na potrzeby zwierząt zimą
  • Zapoznanie z zawodem i pracą listonosza; określanie sytuacji / okazji, kiedy można wysłać kartkę z życzeniami; nabywanie umiejętności składania życzeń
  • Utrwalenie nazw części ciała
  • Przybliżenie wiadomości o życiu i postaci Mikołaja
  • Zapoznanie ze zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem; umiejętność tworzenia prezentów, odczuwanie przyjemności z oczekiwania na prezent
  • Poznanie historii stajenki i szopki bożonarodzeniowej; śpiewanie kolęd oraz piosenek z repertuaru dziecięcego umiarkowanym głosem; odczuwanie podniosłego nastroju świąt Bożego Narodzenia
  • Przygotowanie do pomagania bliskim podczas prac domowych
  • Utrwalanie podstawowych kolorów; usprawnianie zdolności manualnych podczas przygotowywania ozdób na choinkę
  • Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości (miłość, przyjaźń, szacunek)

Listopad 2020 r.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

  •  Rozpoznanie symboli narodowych
  • Zainteresowanie krajem, podanie jego nazwy oraz stolicy
  • Uczestnictwo w zabawach ruchowych, muzycznych i naśladowczych
  • Doskonalenie sprawności manualnej i spostrzegawczości poprzez składanie obrazka w całość i dostrzeganie podobieństw i różnic
  • Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim
  • Rozpoznanie sygnału świetlnego, rozróżnianie jego kolorystyki
  • Poznanie pracy policjanta i strażaka
  • Rozpoznanie kształtów takich jak: koło, trójkąt, kwadrat

Październik 2020 r.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

  •  Zapoznanie z miejscem pochodzenia owoców- sadem.
  • Poszerzanie wiedzy z dziedziny przyrody.
  • Rozwijanie poczucia estetyki i dokładności wykonania prac plastycznych.
  • Obserwacja zjawisk zachodzących wraz ze zmianą pór roku.
  • Zwrócenie uwagi na różnorodność kształtów i kolorów liści .
  • Rozwijanie zmysłu obserwacji i zdolności porównywania.
  • Prowadzenie obserwacji przyrodniczych – mgliste poranki, chłodne dni, wczesny zmrok, szarówka.
  • Bliższe poznanie mieszkańców lasu i ich jesiennych zwyczajów.
  • Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i doskonalenie sprawności manualnej.

    TEMATY KOMPLEKSOWE
  1. Owoce i warzywa
  2. Jesień w parku i lesie
  3. Przygotowania do zimy

Wrzesień 2020 r.

  •  Zapoznanie się dzieci z nauczycielem oraz dzieci w obrębie grupy.
  • Wspomaganie dzieci w dobrym funkcjonowaniu społecznym i budowaniu dobrego samopoczucia.
  • Poznanie podstawowych pomieszczeń przedszkola (sala, szatnia, korytarz) i ich funkcji.
  • Wdrażanie do zgodnego współdziałania w zabawie z innymi dziećmi i współpracy z nauczycielem.
  • Zapoznanie z zasadami obowiązującymi w grupie.
  • Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim.
  • Poznanie podstawowych pomieszczeń przedszkola (sala, szatnia, korytarz) i ich funkcji.
  • Wzbudzenie zaufania do nauczyciela i innych dzieci.