Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne grupa I
Marzec 2021 r.
Tematy kompleksowe:
- W marcu jak w garncu – przedwiośnie
- Witaj Wiosno!
- Radosna Wielkanoc -przygotowania do świąt
- Zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia: deszcz, wiatr, słońce, śnieg; poznanie i rozumienie przysłowia „W marcu, jak w garncu”.
- Rozumienie konieczności dostosowania ubrania do temperatury otoczenia; uświadamianie znaczenia troski o własne zdrowie, odpowiedzialności za nie.
- Dostrzeganie zjawisk zachodzących w otoczeniu w okresie przedwiośnia; poznanie procesu powstawania deszczu – eksperymenty z wodą, wprowadzenie pojęć: unosić się i opadać.
- Rozumienie wyrażenia kalendarz pogody; rozumienie znaczenia symboli graficznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg – utrwalanie symboli oraz zjawisk poprzez zadania na macie do kodowania.
- Poznanie różnych roślin cebulkowych; zakładanie zielonego ogródka w sali poznanie etapów sadzenia cebuli; dostrzeganie różnicy między sianiem, a sadzeniem.
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie pobytu w ogrodzie przedszkolnym, zwrócenie uwagi na zmiany związane z porą roku – wiosną.
- Podejmowania prób rozpoznawania i nazwa ptaków: skowronek, bociana, jaskółka; Podejmowania prób rozpoznawania odgłosów tych ptaków, po ich głosie;
- Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów dwusylabowych.
- Wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych – topienie Marzanny; wykonanie postaci Wiosny z jej atrybutami;
- Rozwijanie ekspresji plastycznej; malowanie na dużych powierzchni; doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami; dbanie o bezpieczeństwo przy posługiwaniu się narzędziami (pędzle, nożyczki, pastele, kredki itp.).
- Wzmacnianie więzi rodzinnych; zapoznanie z charakterystycznymi tradycjami związanymi z Wielkanocą.
- Rozwijanie kompetencji językowych dzieci poprzez wypowiedzi inspirowane tekstem literackim m. in.” Pan Poeta” , Marzec” wiersz J. Kulmowej, „Jak zadbać o siebie wiosną? wiersz D. Niemiec, ,,Wędrówka kropelki” opowiadanie T. Kruczka, „Kotki marcowe” wiersz J. Kulmowej, A. Galica „Bajeczka Wielkanocna”, „Obudziły się pisanki” D. Gellner, „Zajączki malują jajka” historyjka obrazkowa
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości (odwaga). Zapoznanie z postacią literacką Koziołka Matołka.
Ważne wydarzenia w grupie:
- 18 marca – Urodziny w grupie
- 22 marca – Powitanie Wiosny
Luty 2021 r.
- Wywołanie radosnej atmosfery oczekiwania na bal karnawałowy w przedszkolu; rozumienie pojęcia karnawał, doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 1–4; poszerzanie zakresu liczenia.
- Rozwijanie ciekawości poznawczej; oglądanie książek z dinozaurami; rozwijanie ekspresji plastycznej; malowanie dużych powierzchni.
- Poznanie fizycznych właściwości węgla poprzez zabawy badawcze rozwijanie ciekawości poznawczej dzieci.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt; rozwijanie wyobraźni i pomysłowości
- Rozwijanie zainteresowania książką jako źródłem informacji.
- Zapoznanie dzieci z różnymi sposobami komunikowania się – wzywanie pomocy, rozwijanie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie dźwięków i podawanie nazw przedmiotów, które je wydają; skonstruowanie telefonu ze sznurka i plastikowych kubków
- Zapoznanie z wyglądem pierwszych rowerów; ćwiczenie spostrzegawczości – dostrzeganie różnic między obrazkami.
- Rozwijanie zainteresowań literackich poprzez twórczość M. Przewożniak, H. Zdzitowiecka, A. Rzyżko-Jamrozik, J. Tuwim, C.Collodi.
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości (solidarność, piękno, uczciwość).
Styczeń 2021 r.
- poznanie tradycji witania Nowego Roku; rozwijanie umiejętności aktorskich; odczuwanie wspólnej radości
- poznanie nazw dni tygodnia; kształtowanie umiejętności tworzenia zdrobnień; odczuwanie życzliwości dla innych osób
- nazywanie pór roku i przyporządkowanie im koloru, dostrzeganie różnic w porach roku; rozwijanie wiedzy o otaczającym świecie
- poznanie symboli i kolorystyki dnia oraz nocy; kształtowanie pojęcia regularności rytmu w organizacji czasu; rozwijanie umiejętności wyrażania pory dnia w działaniach plastycznych
- rozumienie pojęcia rodzina; nazywanie członków rodziny; zacieśnianie więzi rodzinnych, przygotowania do ,,Dnia Babci i Dziadka,, nauka piosenek i wierszy z okazji tego dnia
- rozwijanie myślenia logicznego podczas rozwiązywania zagadek; stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych; rozumienie konieczności szanowania ludzi bez względu na płeć
- Rozwijanie zainteresowań bajkami poprzez twórczość H.Ch. Andersena, Pana Poety.
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości (solidarność, piękno, tolerancja, sprawiedliwość)
Grudzień 2020 r.
- Poznanie oznak zimy, umiejętność dostrzegania i nazywania oznak zimy
- Dostrzeganie potrzeb innych osób podczas zabaw zimowych
- Uświadomienie konieczności niesienia zimą pomocy ptakom
- Zapoznanie z zawodem i pracą listonosza; określanie sytuacji / okazji, kiedy można wysłać kartkę z życzeniami; nabywanie umiejętności składania życzeń
- Zapoznanie ze zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem; umiejętność tworzenia prezentów, odczuwanie przyjemności z oczekiwania na prezent
- Poznanie historii stajenki i szopki bożonarodzeniowej; śpiewanie kolęd oraz piosenek z repertuaru dziecięcego umiarkowanym głosem; odczuwanie podniosłego nastroju świąt Bożego Narodzenia
- Rozwijanie zainteresowań bajkami poprzez twórczość H.Ch. Andersena, B. Grimm, G. Kasdepke, A.A. Milne.
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości (miłość, przyjaźń, szacunek)
Listopad 2020 r.
- Rozpoznawanie symboli narodowych
- Zainteresowanie krajem, podanie jego nazwy oraz stolicy
- Uczestnictwo w zabawach ruchowych, muzycznych i naśladowczych
- Rozwijanie zainteresowań bajkami poprzez twórczość H.Ch. Andersena, B. Grimm, G. Kasdepke, A.A. Milne.
- Uwrażliwienie na piękno języka polskiego i zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną.
- Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa)
- Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości (miłość, przyjaźń, szacunek)
- Doskonalenie sprawności manualnej i spostrzegawczości poprzez składanie obrazka w całość, dostrzeganie podobieństw i różnic
Październik 2020 r.
- Integrowanie grupy rówieśniczej.
- Poznanie oraz obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
- Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt związanych z porą roku( wiewiórka, jeż, sarna, dzięcioł).
- Rozwijanie zainteresowań przyrodą poprzez obserwację, doświadczenia oraz twórczość I. Salach, M. Barańskiej, H. Zdzitowieckiej.
- Rozpoznawanie i nazywanie owoców i warzyw.
- Rozumienie znaczenia jedzenia owoców i warzyw dla zdrowia.
- Budowanie poczucia własnej wartości, wzmacnianie emocjonalne dziecka.
- Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa.
- Rozróżnienie uczestników ruchu drogowego( piesi, kierowcy, pasażerowie).
- Poznanie pracy policjanta- wygląd munduru, narzędzia pracy.
- Poznanie zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię- sygnalizator świetlny, zebra.
Wrzesień 2020 r.
- Integrowanie grupy rówieśniczej
- Zapoznanie się z innymi dziećmi, z nauczycielami i pracownikami obsługi
- Tworzenie przyjaznej dziecku atmosfery
- Budowanie poczucia własnej wartości, wzmacnianie emocjonalne dziecka
- Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa
- Zapoznanie z salą dydaktyczną oraz przedszkolem
- Zapoznanie się z zasadami obowiązującymi w życiu przedszkolnym
- Zapoznanie z zasadami przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim