Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne grupa I

Marzec 2021 r.

Tematy kompleksowe:

  1. W marcu jak w garncu – przedwiośnie
  2. Witaj Wiosno!
  3. Radosna Wielkanoc -przygotowania do świąt
  • Zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia: deszcz, wiatr, słońce, śnieg; poznanie i rozumienie przysłowia „W marcu, jak w garncu”.
  • Rozumienie konieczności dostosowania ubrania do temperatury otoczenia; uświadamianie znaczenia troski o własne zdrowie, odpowiedzialności za nie.
  • Dostrzeganie zjawisk zachodzących w otoczeniu w okresie przedwiośnia; poznanie procesu powstawania deszczu – eksperymenty z wodą, wprowadzenie  pojęć: unosić się i opadać.
  • Rozumienie wyrażenia kalendarz pogody; rozumienie znaczenia symboli graficznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg – utrwalanie symboli oraz zjawisk poprzez zadania na macie do kodowania.
  • Poznanie różnych roślin cebulkowych; zakładanie zielonego ogródka w sali poznanie etapów sadzenia cebuli; dostrzeganie różnicy między sianiem, a sadzeniem.
  • Prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie pobytu w ogrodzie przedszkolnym, zwrócenie uwagi na zmiany związane z porą roku – wiosną.
  • Podejmowania prób rozpoznawania i nazwa ptaków: skowronek, bociana, jaskółka; Podejmowania prób rozpoznawania odgłosów tych ptaków, po ich głosie;
  • Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów dwusylabowych.  
  • Wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych – topienie Marzanny; wykonanie postaci Wiosny z jej atrybutami;
  • Rozwijanie ekspresji plastycznej; malowanie na dużych powierzchni; doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami; dbanie o bezpieczeństwo przy posługiwaniu się narzędziami (pędzle, nożyczki, pastele, kredki itp.).
  • Wzmacnianie więzi rodzinnych; zapoznanie z charakterystycznymi tradycjami związanymi z Wielkanocą.
  • Rozwijanie kompetencji językowych dzieci poprzez wypowiedzi inspirowane tekstem literackim m. in.” Pan Poeta” , Marzec” wiersz J. Kulmowej, „Jak zadbać o siebie wiosną? wiersz  D. Niemiec,  ,,Wędrówka kropelki” opowiadanie T. Kruczka, „Kotki marcowe” wiersz J. Kulmowej, A. Galica „Bajeczka Wielkanocna”, „Obudziły się pisanki” D. Gellner, „Zajączki malują jajka” historyjka obrazkowa
  • Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości (odwaga). Zapoznanie z postacią literacką Koziołka Matołka.

Ważne wydarzenia w grupie:

  • 18 marca – Urodziny w grupie
  • 22 marca – Powitanie Wiosny

Luty 2021 r.

  • Wywołanie radosnej atmosfery oczekiwania na bal karnawałowy w przedszkolu; rozumienie pojęcia karnawał, doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 1–4; poszerzanie zakresu liczenia.
  • Rozwijanie ciekawości poznawczej; oglądanie książek z dinozaurami; rozwijanie ekspresji plastycznej; malowanie dużych powierzchni.
  • Poznanie fizycznych właściwości węgla poprzez zabawy badawcze rozwijanie ciekawości poznawczej dzieci.
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt; rozwijanie wyobraźni i pomysłowości
  • Rozwijanie zainteresowania książką jako źródłem informacji.
  • Zapoznanie dzieci z różnymi sposobami komunikowania się – wzywanie pomocy, rozwijanie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie dźwięków i podawanie nazw przedmiotów, które je wydają; skonstruowanie telefonu ze sznurka i plastikowych kubków
  • Zapoznanie z wyglądem pierwszych rowerów; ćwiczenie spostrzegawczości – dostrzeganie różnic między obrazkami.
  • Rozwijanie zainteresowań literackich  poprzez twórczość M. Przewożniak, H. Zdzitowiecka, A. Rzyżko-Jamrozik, J. Tuwim, C.Collodi.
  • Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości (solidarność, piękno, uczciwość).

Styczeń 2021 r.

  • poznanie tradycji witania Nowego Roku; rozwijanie umiejętności aktorskich; odczuwanie wspólnej radości
  • poznanie nazw dni tygodnia; kształtowanie umiejętności tworzenia zdrobnień; odczuwanie życzliwości dla innych osób
  • nazywanie pór roku i przyporządkowanie im koloru, dostrzeganie różnic w porach roku; rozwijanie wiedzy o otaczającym świecie
  • poznanie symboli i kolorystyki dnia oraz nocy; kształtowanie pojęcia regularności rytmu w organizacji czasu; rozwijanie umiejętności wyrażania pory dnia w działaniach plastycznych
  • rozumienie pojęcia rodzina; nazywanie członków rodziny; zacieśnianie więzi rodzinnych, przygotowania do ,,Dnia Babci i Dziadka,, nauka piosenek i wierszy z okazji tego dnia
  • rozwijanie myślenia logicznego podczas rozwiązywania zagadek; stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych; rozumienie konieczności szanowania ludzi bez względu na płeć
  • Rozwijanie zainteresowań bajkami poprzez twórczość H.Ch. Andersena, Pana Poety.
  • Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości (solidarność, piękno, tolerancja, sprawiedliwość)

Grudzień 2020 r.

  • Poznanie oznak zimy, umiejętność dostrzegania i nazywania oznak zimy
  • Dostrzeganie potrzeb innych osób podczas zabaw zimowych
  • Uświadomienie konieczności niesienia zimą pomocy ptakom
  • Zapoznanie z zawodem i pracą listonosza; określanie sytuacji / okazji, kiedy można wysłać kartkę z życzeniami; nabywanie umiejętności składania życzeń
  • Zapoznanie ze zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem; umiejętność tworzenia prezentów, odczuwanie przyjemności z oczekiwania na prezent
  • Poznanie historii stajenki i szopki bożonarodzeniowej; śpiewanie kolęd oraz piosenek z repertuaru dziecięcego umiarkowanym głosem; odczuwanie podniosłego nastroju świąt Bożego Narodzenia
  • Rozwijanie zainteresowań bajkami poprzez twórczość H.Ch. Andersena, B. Grimm, G. Kasdepke, A.A. Milne.
  • Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości (miłość, przyjaźń, szacunek)

Listopad 2020 r.

  • Rozpoznawanie symboli narodowych
  • Zainteresowanie krajem, podanie jego nazwy oraz stolicy
  • Uczestnictwo w zabawach ruchowych, muzycznych i naśladowczych
  • Rozwijanie zainteresowań bajkami poprzez twórczość H.Ch. Andersena, B. Grimm, G. Kasdepke, A.A. Milne.
  • Uwrażliwienie na piękno języka polskiego i zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną.
  • Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa)
  • Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
  • Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości (miłość, przyjaźń, szacunek)
  • Doskonalenie sprawności manualnej i spostrzegawczości poprzez składanie obrazka w całość, dostrzeganie podobieństw i różnic 

Październik 2020 r.

  • Integrowanie grupy rówieśniczej.
  • Poznanie oraz obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
  • Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt związanych z porą roku( wiewiórka, jeż, sarna, dzięcioł).
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodą poprzez obserwację, doświadczenia oraz twórczość I. Salach, M. Barańskiej, H. Zdzitowieckiej.
  • Rozpoznawanie i nazywanie owoców i warzyw.
  • Rozumienie znaczenia jedzenia owoców i warzyw dla zdrowia.
  • Budowanie poczucia własnej wartości, wzmacnianie emocjonalne dziecka.
  • Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa.
  • Rozróżnienie uczestników ruchu drogowego( piesi, kierowcy, pasażerowie).
  • Poznanie pracy policjanta- wygląd munduru, narzędzia pracy.
  • Poznanie zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię- sygnalizator świetlny, zebra.

Wrzesień 2020 r.

  • Integrowanie grupy rówieśniczej
  • Zapoznanie się z innymi dziećmi, z nauczycielami i pracownikami obsługi
  • Tworzenie przyjaznej dziecku atmosfery
  • Budowanie poczucia własnej wartości, wzmacnianie emocjonalne dziecka
  • Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa
  • Zapoznanie z salą dydaktyczną oraz przedszkolem
  • Zapoznanie się z zasadami obowiązującymi w życiu przedszkolnym
  • Zapoznanie z zasadami przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim