Zdalne nauczanie 2020/2021


Pierwsza pomoc

  1. Posłuchaj piosenki i powiedz pod jaki numer należy zadzwonić w sytuacji pożaru, wypadku lub innej nagłej sytuacji?

2. Obejrzyj film, jak należy pomóc osobie poszkodowanej.

3. Wybierz, które przedmioty znajdują się w apteczce, a które nie powinny tam być.

4. Zastanów się, co należy zrobić w danej sytuacji? Jak pomóc poszkodowanym osobom?

5. Pokoloruj karetkę. Jakich kolorów powinieneś użyć?

6. Quiz- bezpieczny przedszkolak rowerzysta. Odpowiedź na pytania: prawda, fałsz, dotyczące bezpiecznej jazdy po ulicy.


Bezpieczeństwo w ruchu drogowym

  1. Posłuchaj piosenki i wykonuj odpowiednie ruchy.

2. Porozmawiajcie na temat piosenki. Jakie są zasady bezpiecznego przemieszczania się na jezdni?
 utrwalenie zasad przechodzenia przez jezdnię,
 przekraczanie jezdni tylko w wyznaczonych miejscach.

3. Posłuchajcie piosenki Stach Trach „Wkładaj kask”. O czym należy pamiętać podczas jazdy na rowerze? Co każdy rowerzysta powinien zakładać?

4. Zagraj w grę. Dotknij kostki, przenieś samochód na odpowiednie pole i odpowiedz na pytanie na danym polu.

5. Memory- znajdź dwa takie same znaki i powiedz, co oznaczają.


Aktywny przedszkolak- to zdrowy przedszkolak

  1. „Bolek i Lolek: sportowcy”

Obejrzyjcie film o Bolku i Lolku, którzy byli
sportowcami. Zwróćcie uwagę na ich zachowanie.
Po filmie postarajcie się je ocenić.

2. Odpowiedz na pytanie, co należy robić, aby być zdrowym.

3. Piramida aktywności fizycznej.

Przyjrzyj się piramidzie aktywności fizycznej. Powiedz, co należy robić codziennie, co częściej, a co powinniśmy ograniczać.

3. Ćwiczenia ruchowe

Aktywny przedszkolak to zdrowy przedszkolak, dlatego zachęcam do ruchu poprzez zabawy ruchowe. Potrzebne nam będą mała piłka, woreczek i koc.

Rozgrzewka

-Pajacyki
-Skłony w rozkroku, na przemian (prawa ręka do lewej nogi, na odwrót).
– Skłony ze złączonymi nogami do ziemi.
– Krążenie ramion
– Krążenie bioder
– Krążenie głowy

Ćwiczenia
-„Rower”
W leżeniu tyłem dzieci wykonują ruchy naśladujące jazdę na rowerze z jednoczesnym wypowiadaniem rymowanki
„Jedzie rowerek na spacerek
Jaki z tyłu ma numerek?”
Wyznaczone dziecko podaje dowolną liczbę od 1 do 6.Teraz wszyscy zginają nogi w kolanach, opierają stopy na podłodze i unoszą biodra tyle razy, jaką liczbę wymieniło wyznaczone dziecko
-„Wycieczka rowerowa”
Każde z dzieci bierze jeden woreczki kładzie się na dywanie (leżenie tyłem). W palcach obu stóp każdy trzyma woreczek. Na sygnał dzieci unoszą nogi do góry i naśladują ruch jazdy na rowerze.
-„Jazda na kocu”
Ćwiczenia mięśni rąk. Dziecko leży na brzuchu na kocu, odpycha się rękami od podłogi próbując pokonać jak najdłuższy dystans
-„Szybka jazda”
Dzieci przy dźwiękach muzyki naśladują jazdę na rowerze/hulajnodze. Kiedy muzyka zostaje wyciszona i pada hasło: „figury”, dzieci zatrzymują się i starają się wykonać jak najbardziej wymyślną figurę. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
-„Szybki jak….”
Zabawa polega na ilustrowaniu określeń odpowiednim ruchem i dźwiękiem. Przykład: „szybki jak wiatr”. Dzieci poruszają się po sali naśladując gestem i odgłosem mocno wiejący wiatr. Zabawę kontynuujemy tak długo, aż wyczerpią się pomysły.

Rozciąganie

-Wyciąganie rąk jak najwyżej, stanie na palcach
-Skłony do ziemi z prostymi nogami
-„Masażyk”- wzajemne wykonanie masażu pleców w parach, do muzyki relaksacyjnej.
– Ćwiczenia oddechowe- wykonywanie wdechu nosem i wydechu ustami.


„Mokotowskie Przedszkolaki na Rowerach”

  1. Posłuchajcie piosenki „Majowe rowerowanie”. Nauczcie się tekstu i śpiewajcie razem z dziećmi.

O! Popatrzcie, kto to taki?
Na rowerach przedszkolaki.
Gdzie tak gnają? Gdzie tak pędzą?
Ależ im się koła kręcą!
A na głowach mają kaski,
Na kurteczkach są odblaski. x 2
Dzieci są przygotowane na majowe rowerowanie
Hej kolego! Oto rady
Podczas jazdy znaj zasady
Na rowerze patrz na drogę
Trzymaj mocno hulajnogę
Na zielone światło czekaj!
Hop, na rower i nie zwlekaj. x 2
Dzieci są przygotowane na majowe rowerowanie /x2

2. Wykonaj zadania dotyczące elementów roweru.

3. Posłuchajcie bajki „Franklin i kask rowerowy” i odpowiedzcie na pytania poniżej.

Dlaczego Franklin musiał kupić nowy kask?
Gdzie kupuje się kaski rowerowe?
Jak myślicie, dlaczego kask powinien być w dobrym rozmiarze i dopasowany do głowy?
Do jakiego wydarzenia przygotowywali się Franklin i jego przyjaciele?
Dlaczego Franklin przyszedł bez swojego roweru i kasku?
Kto mógł wygrać rajd?
Jaka była nagroda?
Jakie było hasło rajdu i co ono oznacza?
Dlaczego Franklin nie mógł wziąć udziału w rajdzie, gdy miał na sobie kask Misia?

4. Nazwij części roweru. Dopasuj je do obrazka.


„Liść- cień”
Połącz liście z odpowiednim cieniem. Możesz wybrać wersję drukowaną lub komputerową.


„Skarby jesieni”– zagadki

Każdy z nich powiewa
na gałęzi drzewa.
Są podłużne i palczaste,
zdobią drzewa nieiglaste.
Latem całe są zielone,
a jesienią kolorami ozdobione. (liście)

Z dębu jesienią spadają,
brązowe czapeczki mają. (żołędzie)

Siedzi w zielonej, kolczastej skorupie,
a kiedy się je rozłupie,
wyskoczy jak piłeczka,
brązowa, błyszcząca kuleczka. (kasztany)


„Granie na kasztanie”
Wykorzystując 2 kasztany próbujemy zagrać na różnych przedmiotach. Dzieci odpowiadają, czy dany instrument gra głośno czy cicho.


„Gość”– zabawa ilustrowana ruchem.
Ktoś się schował pod liskami, (zaciskamy pięść)
Pierwszy listek zabieramy (prostujemy najmniejszy palec)
Drugi listek zabieramy (prostujemy palec serdeczny)
Zawiał wiatr (dmuchamy na dłoń)
Trzeci listek sam już spadł (prostujemy palec środkowy)
Czwarty listek zabrał ktoś (prostujemy palec wskazujący)
I pojawił się nasz gość (zginamy 4 palce i prostujemy kciuka).

Możemy powtórzyć zabawę z 4 listkami i żołędziem. Czytamy wiersz i po kolei odkrywamy liście. Po każdym odjętym liściu dziecko odpowiadają na pytanie: ile liści zostało? (ponowne liczenie). Po zdjęciu wszystkich liści odpowiadają na pytanie: jaki gość się pojawił?


Zbieramy żołędzie„- zabawa ruchowa
Wybierzcie 3 instrumenty lub 3 różne przedmioty (mogą to być klocki w różnych kolorach)
Ustalcie z dzieckiem wspólny kod: np. niebieski klocek to kucanie, zielony podskok, a czerwony obrót. Przypiszcie ruch do każdego koloru, bądź instrumentu.
Dziecko porusza się dowolnie w pokoju, gdy rodzic podniesie dany kolor/zagra na wybranym instrumencie, dziecko wykonuje odpowiedni ruch.


Żołędzie– słuchanie wiersza Joanny Kulmowej.
Pytały dębu żołędzie:
-Tato, co z nami będzie?
Wiatr zerwie nas, pospadamy,
brzuszki poobijamy,
pogubimy kapelusiki,
a może zjedzą nas dziki?
Daj jakąś radę na to,
dźwigałeś nas całe lato,
radź teraz, tato!
A dąb:
-Jest jedna rada:
kto dojrzał, niechaj spada.
Jak przytuli się mocno do ziemi,
to okryję go liśćmi zeschłymi.
Śmiało, dzieci, skaczcie, raz, dwa-
byle dalej od mojego pnia-
i pod ziemię, i w dół i w głąb,
niechaj każdy rośnie jak dąb,
a spotkamy się znowu, synkowie,
w dąbrowie.

Odpowiadamy na pytania związane z tekstem:
– Czym martwiły się żołędzie?
– Kogo prosiły o radę?
-Co poradził im dąb?
-Gdzie spotkają się znowu żołędzie z dębem?
-Jakie drzewa wyrosną z żołędzi?


Plastelinowy liść
Drukujemy szablon liścia. Po śladzie dzieci wyklejają plasteliną kontury liścia. Zwracamy uwagę, aby dzieci ćwiczyły wałkowanie plasteliny. Następnie na plastelinę przyklejamy żołędzie lub zamiennik (koraliki, kaszę, itp.)

Źródło: https://dzieciakiwdomu.pl/2015/10/plastelina-i-zoledzie-jesienna-wyklejanka-dla-malucha.html


Cienie
Dopasuj odpowiednie cienie do liści.

Źródło: pinterest.pl

Listki- rytmy
Pokoloruj według wzoru.

Źródło: lecibocian.pl


Poranna gimnastyka
Potrzebne materiały: woreczek (można nasypać dowolną kaszę do woreczka), krążek/talerzyk plastikowy,
– ćwiczymy plecy: dzieci w siadzie skrzyżnym kładą woreczki na głowie i z rączkami na kolanach starają się, aby woreczki im nie spadły i jednocześnie próbują unieść woreczek wysoko – głową (jak najwyżej potrafią),
ćwiczymy głowę i szyję: dzieci zrzucają woreczek z głowy przed siebie, po czym kładą go ponownie na głowę (ćwiczenie powtórzyć kilka razy),
– ćwiczymy ramiona: jedną ręką dzieci zdejmują z głowy woreczek: * przekładają woreczek z ręki do ręki nad głową, * następnie przekłada woreczek z ręki do ręki przed sobą i za sobą,
– ćwiczymy stopy:dzieci palcami chwytają woreczek i kładą go jedną nogą na krążek, natomiast drugą nogą zabierają woreczek z krążka, * podawanie woreczka stopami po okręgu w jedną i w drugą stronę.
– ćwiczymy oddech: dzieci w staniu wykonują głęboki wdech nosem i wydech ustami z jak najdłuższym wymawianiem głoski „s”.


Przeciwieństwa
Połącz obrazki według przeciwieństw. Powiedz, czym się różnią. Nazwij je.


Pada deszczyk, wieje wiatr
Przypomnijmy sobie piosenkę „Pada deszczyk, wieje wiatr”. Pokazujcie razem za mną.


Zapamiętaj, ułóż
Zapamiętaj kolejność obrazków i ustaw je w takiej samej kolejności.


Przeliczanie
Potrzebne przedmioty: 5 kasztanów, 6 żołędzi  (dowolne liczmany)
Policz ile jest kasztanów?
Pokaż tyle palców, ile jest kasztanów.
Policz ile jest żołędzi?
Pokaż tyle palców, ile jest żołędzi.
Czy kasztanów jest tyle samo, co żołędzi?- ustawiacie żołędzie w parach z kasztanami, wyraźnie o ile więcej jest żołędzi.
Teraz, patrząc na kasztany i żołędzie, otwierają się przed Wami matematycznie wrota. Liczcie, ile Wam wystarczy sił. Odejmujcie, dodawajcie, liczcie wśród samych kasztanów, żołędzi i łączcie je wszystkie.
Przykład: mamy 3 kasztany, dołożę jeden- ile mamy kasztanów?
Mamy 2 kasztany i 4 żołędzie- ile mamy wszystkich przedmiotów?


Samodzielne ubieranie
Ćwiczenie samodzielnego ubierania się, w szczególności skarpetek, zapinania guzików i suwaków oraz przekręcania ubrań. Możecie urządzić pokaz mody, w których dziecko wybiera co chciałoby założyć.


Rzucanie do celu
Rozmieszczamy trzy nieduże miski w pewnej odległości od siebie. Ze wstążki przygotowujemy linię startu, za którą siada lub staje dziecko. Jego zadaniem jest celowanie szyszką lub orzechem, kasztanem, żołędziem do celu. 


Liściowe wzory
Potrzebne materiały: liście, kartki A4, kredki świecowe
Praca plastyczna, dzieci układają na stoliku przed sobą jesienne liście (spodnią stroną do góry). Dotykają i wodzą palcami po unerwieniach liści. Następnie przykrywają je kartką papieru i „leżącą” kredką świecową przeciągają po kartce (mogą do tego wykorzystać kilka kredek) – to ćwiczenie rozwija ekspresje twórczą, doskonaleni motorykę małą.


Jesienne gry i zabawy