Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne grupa I
Listopad 2021
Tematy kompleksowe:
- Nasza mała ojczyzna
- Mój dom – Polska
- Miś dobry na wszystko
- Pod jesiennym parasolem
- Budzenie zainteresowania miejscem zamieszkania, okolicznym środowiskiem; kształtowanie pojęcia miejsce zamieszkania.
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania miasta od wsi; uwrażliwianie na piękno wsi.
- Rozwijanie umiejętności określania wielkości i nazw rożnych domów.
- Uwrażliwianie na potrzebę̨ znajomości adresu zamieszkania; kształtowanie pojęcia numer domu.
- Przybliżenie postaci polskiego kompozytora Fryderyka Chopina; kształtowanie umiejętności słuchania muzyki poważnej.
- Kształcenie postawy szacunku do historii naszego kraju; kształtowanie postaw patriotycznych; rozpoznawanie symboli narodowych.
- Zapoznanie z herbem Warszawy i legendą o Syrence. Rozwijanie zainteresowań́ legendami o Polsce.
- Wzbogacanie wiedzy społeczno-przyrodniczej.
- Uwrażliwianie na folklor, zapoznanie z kulturą góralską.
- Wzbogacanie wiedzy na temat morza i jego charakterystycznych cech.
- Dostrzeganie i zapamiętywanie zjawisk atmosferycznych, charakterystycznych dla późnej jesieni (ochłodzenie, częste opady, silny wiatr, krótkie dni, brak liści na drzewach); wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
- Zapoznanie z historią powstania pluszowego misia.
- Przybliżenie zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy – niedźwiedzie.
- Kształtowanie myślenia przyczynowo skutkowego.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających zgodnemu współdziałaniu podczas zabawy.
- Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych proszę, dziękuję, dzień dobry i do widzenia.
- Reagowanie na sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych (niebezpieczne zabawy, agresywne zachowania) podejmowanie prób wyciągania wniosków.
- Tworzenie sytuacji prowadzących do rozwoju samodzielności ( korzystanie z toalety, czynności higieniczne, samodzielność podczas ubierania się, spożywania posiłków) oraz wspomaganie w nabywaniu umiejętności wyrażania swoich potrzeb.
- Kształtowanie umiejętności autoprezentacji, swobodne wypowiadania się.
- Nauka wykonywania czynności porządkowych, w tym kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własną odzież.
- Kształtowanie umiejętności dzielenia się przestrzenią z innymi osobami oraz nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
Październik 2021
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE:
- Umiejętność rozpoznawania i nazywania roślin jako elementów przyrody;
- Uwrażliwianie na piękno przyrody otaczające człowieka, wychowanie do poszanowania środowiska przyrodniczego
- Tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych; poznanie oznak jesieni występujących w przyrodzie;
- Rozumienie pojęć mały, duży; kształtowanie umiejętności określania cech wielkościowych przedmiotów z użyciem określeń mały, duży;
- Wdrażanie do uważnego słuchania wypowiedzi innych ludzi
- Zapoznanie z instrumentem muzycznym – kołatką; wzbudzenie zainteresowania instrumentami muzycznymi;
- Poznanie malarstwa o tematyce jesiennej; rozbudzanie zainteresowania eksperymentowaniem z kolorem farby
- Poznanie zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się po drodze; kształcenie umiejętności dzielenia się przestrzenią z innymi osobami oraz nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu
- Poznanie zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię; stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych
- Zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie; kształtowanie umiejętności używania liczb porządkowych: pierwszy, drugi, trzeci; zwracanie uwagi na przestrzeganie ustalonych zasad grupowych
- Nabywanie wiedzy na temat niebezpieczeństw grożących w domu; kształcenie umiejętności układania historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń; rozwijanie zainteresowań literaturą dla dzieci
- Poznanie pracy policjanta, utrwalanie numeru alarmowego; kształtowanie myślenia logicznego, klasyfikowanie przedmiotów; uświadamianie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia
- Uświadomienie potrzeby segregacji makulatury, zachęcanie dzieci i rodziców do dbania o środowisko, promowanie ekologicznego stylu życia
- Rozwijanie wiedzy na temat wagi przestrzegania zasad higieny osobistej, wdrażanie do dbania o swój wygląd, rozumienie konieczności używania swoich przyborów, tj. grzebienia, ręcznika, szczoteczki
Wrzesień 2021
- Kształtowanie umiejętności dzielenia się przestrzenią z innymi osobami oraz nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy.
- Poznanie podstawowych pomieszczeń przedszkola (sala, szatnia, korytarz) i ich funkcji.
- Wspomaganie dzieci w dobrym funkcjonowaniu społecznym i budowaniu dobrego samopoczucia.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających zgodnemu współdziałaniu podczas zabawy.
- Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych proszę, dziękuję, dzień dobry i do widzenia.
- Reagowanie na sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych (niebezpieczne zabawy, agresywne zachowania).
- Tworzenie sytuacji prowadzących do rozwoju samodzielności ( korzystanie z toalety, czynności higieniczne, samodzielność podczas ubierania się, spożywania posiłków).
- Wspomaganie dziecka w nabywaniu umiejętności wyrażania swoich potrzeb.
- Kształtowanie umiejętności autoprezentacji, swobodne wypowiadania się.
- Nauka wykonywania czynności porządkowych, w tym kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własną odzież.
- Poznanie zawodów ludzi pracujących w przedszkolu.
- Zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie „Kodeks Zachowania” – odczytywanie umownych symboli graficznych.
- Stwarzanie sytuacji zwiększających poczucie własnej wartości.
- Rozumienie pojęcia para i umiejętność jego odzwierciedlania w różnych kontekstach zabawowych.
- Stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych w tym rozumienia i wykonywania poleceń słownych.
- Rozwijanie plastycznej inwencji twórczej, zainteresowania literaturą i muzyką dziecięcą.
- Rozwijanie pasji poszukiwania i eksperymentowania z surowcem naturalnym.
- Poznanie zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się.
- Dostrzeganie zmian w krajobrazie charakterystycznym dla jesieni, prowadzenie obserwacji, gromadzenie okazów przyrodniczych związanych z nową porą roku.