REALIZACJA PROJEKTU PO WER 2019 – 2022

„Technologie informacyjne w pracy z dziećmi w pierwszych etapach edukacji – doskonalenie umiejętności kadry pedagogicznej”

Z uwagi na pandemię, ograniczenia możliwości realizacji mobilności kadry w tym czasie, realizacja projektu została wydłużona do sierpnia 2022 r.

Materiały informacyjne o akcji Rowerowy Maj

Coraz więcej nauczycielek korzysta z Wakeleta, który pod koniec kwietnia wprowadził ciekawe rozwiązania m.in. połączenie Wakelet z Genial.ly. Daje to coraz większe możliwości.

Materiały dotyczące Rowerowego Maja (Razem dla Klimatu) zostały zamieszczone w Wakelet,. Cała kolekcja osadzona została na stronie naszego przedszkola w Aktualnościach, tak by każdy miał szybki dostęp do przygotowanych materiałów.


Europejskie wędrówki Stefana i Stefanki

W marcu wraz ze Stefanem i Stefanką „odwiedziliśmy” kraje, w których nasze nauczycielki uczyły się języka angielskiego.

Pierwszym etapem przygotowań była praca nad planem miesięcznym, który powstawał w chmurze. Bywały sytuacje, że nad planem w czasie rzeczywistym, równocześnie pracowały trzy osoby. Trzeba było uważać, by nie „nadpisać” na pisanym zdaniu. Aczkolwiek, takie sytuacje uzmysłowiły nam jak wygodna jest praca nad dokumentem w chmurze.
Drugim etapem, było przygotowanie materiałów z wyjazdów i stworzenie prezentacji, o każdym odwiedzonym kraju. Pani Ania z grupy III opracowała w Canvie szablon prezentacji i udostępniła go do edycji pozostałym nauczycielkom. I tu podobnie jak w przypadku pisania planu, zdarzały się sytuacje, gdy dwie nauczycielki równocześnie pracowały nad tą samą prezentacją, a nawet jedną stroną.

W celu uatrakcyjnienia zajęć zostały przygotowane propozycje zabaw i prac plastycznych, materiały dotyczące tańców narodowych Malty, Irlandii, Hiszpanii i Niemiec, zdjęcia i filmy z wyjazdów. Pojawiło się pytanie, gdzie te wszystkie materiały tak zgromadzić, by każda nauczycielka miała do nich szybki dostęp. Idealnym rozwiązaniem okazało się wykorzystanie Wakelet i stworzenie kolekcji dotyczących omawianych tematów, które zawierały zgromadzone materiały.

https://wakelet.com/@Projekty_w_przedszkolu

Na potrzeby projektu powstały gry do wykorzystania na tablicach multimedialnych przygotowane w programie Genial.ly.

Kocie zadania do wykonania

Świętujemy Dzień św. Patryka

W krainie baśni braci Grimm


Projekt eTwinning
„Magia ukryta w kuchennych szafkach – zabawy sensoplastyczne”

”Kreatywność jest zaraźliwa, zarażaj nią!”
Albert Einstein

W połowie stycznia 2022 r. przedszkole przystąpiło do realizacji projektu eTwinning „Magia ukryta w kuchennych szafkach – zabawy sensoplastyczne” autorstwa S. Pawłowskiej (Łódź) i K. Pawłowskiej (Głogów).
Koordynatorkami projektu na terenie przedszkola są Panie: Ewa Piątkowska, Weronika Dzik i Zuzanna Jeż

Założenia projektu:

Projekt „Magia ukryta w kuchennych szafkach – zabawy sensoplastyczne” będzie polegał na rzucaniu wyzwań partnerom do stworzenia przestrzeni i działań sensoplastycznych z wykorzystaniem różnorodnych składników spożywczych. Poprzez tworzenie z wykorzystywaniem materiałów sensorycznych rozwija się kreatywność i twórcze myślenie i pobudzane są wszystkie zmysły jak węch, smak, zapach, wzrok i dotyk, dzięki użyciu łatwo dostępnych produktów spożywczych i pełnej palety barw.

Projekt ma przede wszystkim stymulować zmysły dzieci. Zajęcia wynikające z projektu będą oparte na materiałach ekologicznych. Dzieci będą tworzyć palcami, rękami, stopami. Obcowanie z masami pachnącymi, sypkimi, mokrymi, szorstkimi, twardymi, suchymi, lepkimi, kleistymi wywołuje niezwykłe doświadczenia, co więcej wspomaga funkcje poznawcze dziecka, kompetencje inter i intrapersonalne, wpływa na rozwój społeczno-emocjonalny, aż wreszcie na rozwój sensomotoryczny.


Poprzez wykonywanie zabaw sensoplastycznych wraz z partnerami projektu pokażemy przedszkolakom podróż w poszukiwaniu „szczeliny” do twórczej edukacji i zabawy. Podróż, która będzie dostarczać bogatych bodźców rozwijających umysł i ciało dziecka. Podróż, która będzie jedynie przyjemnością, a nie przymusem.

Szczegółowe relacje z przebiegu realizacji projektu pojawiać się będą w zakładce Projekt eTwinning


Dalsze mobilności

W  drugiej połowie października dyrektor Mariola Futoma bierze udział w kursie językowym  w Executive Training Institute na Malcie.  Nie tylko podnosi swoje kompetencje, ale również dzieli się doświadczeniem z kadrą szkół i przeszkoli z całej Europy, a także nawiązuje kontakty międzynarodowe dla przedszkola.

W podróż zabrała ze sobą Stefankę, która towarzyszy jej nie tylko podczas nauki.  Wspólnie odwiedzają ciekawe miejsca, których na Malcie jest bardzo dużo.

Zwiedziły już Vallettę stolicę kraju oraz wyspę Comino z przepiękną Blue Laguną.

Oto kilka fotorelacji z tych miejsc.  


Mobilność kadry pedagogicznej

Kolejne nauczycielki Pani Ania i Ola wyruszyły tym razem na kurs metodyczny do słonecznej Barcelony. Z uwagi na pobyt ślimaka Stefana w Berlinie, paniom tym razem towarzyszy jego młodsza „siostra” Stefanka.

„Zapiski z podróży”

Wzięłyśmy udział w dwóch kursach metodycznych. Pierwszy „Team Building for School” prowadziła Katie z USA. Poznałyśmy nauczycielki z Estonii, Węgier, a także z Polski. Uczyłyśmy się ciekawych gier i zabaw, jakie można wykorzystać w pracy z dziećmi, aby nauczyć ich pracy zespołowej.
Na drugim kursie „Conflict Management..” poznałyśmy nauczycieli z Węgier i Rumunii. Nauczyłyśmy się, w jaki sposób łagodzić konflikty i co robić, aby jak najmniej ich powstawało. Przy okazji, razem ze Stefanką, zwiedzałyśmy piękną Barcelonę, zobaczyłyśmy La Sagrada Familia, która jest tak wielka, że nawet nie mieści się na zdjęciu. Oglądałyśmy Barcelonę z góry Tibidabo, na której znajduje się najstarszy park rozrywki, z którego skorzystałyśmy.

« z 2 »

Mobilność kadry pedagogicznej

Na początku sierpnia kierunek Berlin obrały Panie z grupy Tęczowych Misiów: Anna i Zuzanna, towarzyszy im oczywiście ślimak Stefan, nasza projektowa maskotka.

„Przygoda w Niemczech”

Podczas wyjazdu do Niemiec razem ze Stefanem doskonaliłyśmy swoje umiejętności w zakresie języka angielskiego (Stefan również się nauczył nowych słów po angielsku 🙂 ) . W trakcie kursu poznałyśmy wiele wspaniałych osób, jedną z nich była nasza nauczycielka Mia, z którą przez dwa tygodnie spędziliśmy czas na szlifowaniu języka angielskiego. 

Berlin jest przepięknym miastem, dlatego w wolnym czasie, razem ze Stefanem wybieraliśmy się w różne ciekawe miejsca m.in. Neues Museum, Pałac Sanssouci w Poczdamie. Pani Zuzia prowadziła Trabanta, Pani Ania trafiła do więzienia oczywiście tylko na chwilę.  Zapraszamy do zobaczenia kilku zdjęć z naszej niezapomnianej podróży.

« z 3 »

Pod galerią pojawi się niebawem link do prezentacji multimedialnej z wyjazdu, prosimy o chwilę cierpliwości.:-)


Mobilność kadry pedagogicznej

Po rocznej przerwie spowodowanej ograniczeniami z powodu pandemii kolejne nauczycielki wyruszyły w podróż do krajów europejskich w celu doskonalenia swoich umiejętności językowych.

W lipcu panie Ewa, Diana i Magda brały udział w dwutygodniowym kursie języka angielskiego na Malcie.

„Zapiski z podróży”

Malta przywitała nas piękną słoneczną pogodą. Wszystkie trzy brałyśmy udział w dwutygodniowym kursie języka angielskiego „FLUENCY & ENGLISH LANG.DEV – adults”. Zajęcia prowadziła Tanya. Podobała nam się różnorodność zadań i ćwiczeń. Po zajęciach miałyśmy okazję doskonalić język angielski w życiu codziennym. Popołudnia i weekendy poświęcałyśmy na poznawanie tego małego, ale urokliwego kraju.

W wędrówkach towarzyszył nam Stefan, który i tym razem został obdarowany przypinką z Malty.
Wyjazd dał nam okazję do nawiązania nowych znajomości, poznania innej kultury.


Mokotowskie Przedszkolaki na Kółkach 2021

W tym roku na terenie Warszawy, w maju nie będzie organizowana akcja Rowerowy Maj, dlatego koordynatorki akcji postanowiły zaprosić nauczycielki z mokotowskich przedszkoli do udziału w Mokotowskich Przedszkolakach na Kółkach. Koordynatorki: Panie Karina Rodzoch i Agnieszka Sowik pozyskały sponsorów, patronów akcji. Pozostałą kadra pedagogiczna aktywnie włączyła się w przygotowanie materiałów edukacyjnych. I tak powstała pokaźna kolekcja zamieszczona na dysku google, a potem przeniesiona do aplikacji Wakelet


Wykorzystanie TIK do przeprowadzenia konkursu miedzyprzedszkolnego

Z uwagi na ograniczenia spowodowane reżimem sanitarnym konkurs patriotyczny „Moja dzielnica, moja ulica” został całkowicie przeprowadzony online.

Uczestnicy, zdjęcia prac wysyłali na adres mailowy przedszkola. Obrady jury odbywały się online. Członkowie komisji otrzymali dostęp do prac konkursowych zebranych w formie książki (program Flipsnack), głosowanie odbywało się za pomocą Formularza Google.

Poniżej prezentacja nadesłanych prac:

https://www.flipsnack.com/69A6C8AA9F7/moja-dzielnica-moja-ulica.html


Tworzenie pomocy dydaktycznych do pracy online i przy tablicy

W ramach pracy zdalnej, przygotowań do zajęć dydaktycznych powstają coraz ciekawsze prezentacje


Doskonalimy swoje umiejętności w zakresie technologii informacyjnej

I tak powstały m.in. gry, zabawy, prezentacje

Kurs Tydzień z elektroniczną książeczką w ramach szkoleń Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji program eTwinning

Kurs Tydzień z LearningApps w ramach szkoleń Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji program eTwinning

Szkolenie „Edukacja najmłodszych zdalnie” organizator OZiiEK


Nasza praca on-line

Tworzymy bazę materiałów i pomocy dydaktycznych, które można będzie wykorzystywać do pracy z wykorzystaniem tablic multimedialnych.

Przedszkolaki on-line

Nasze grono pedagogiczne w obliczu zagrożenia epidemicznego i decyzji rządu o zawieszeniu zajęć przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, podjęło inicjatywę stworzenia na stronie www przedszkola zakładek i stron z grami, zabawami i zadaniami dla dzieci i ich rodziców.

Konieczna sytuacja wymusiła na nas wszystkich pracę w domach. Zdalną komunikację ułatwiają nam komunikatory (Messenger i WhatsApp). Podział zadań i przygotowanie materiałów na stronę przebiega poprzez aplikacje Trello.

Każdy nauczyciel otrzymał zakres obowiązków, które powinien wykonać w trakcie zawieszenia działań edukacyjnych. Pozostajemy w stałym kontakcie między sobą, a także jesteśmy dostępni dla Państwa.
Zdjęcia i prace dzieci prosimy przesyłać na adres mailowy: strona344@wp.pl

I tak powstała główna zakładka: Przedszkolaki on-line

Na tej stronie znajdują się propozycje z zakresu:

  • Rysowania
  • Kodowania
  • Eksperymentowania
  • Malowania
  • Układania
  • Zabaw
  • Origami

Założeniem naszej inicjatywy jest wsparcie rodziców w trudnym okresie kwarantanny, poprzez proponowanie różnych aktywności z wykorzystaniem dostępnych prostych materiałów oraz Internetu. Prezentowane tam są min. zadania z programowania on-line i offline


Wewnątrzprzedszkolne Doskonalenie Nauczycieli

W ramach WDN nauczycielki Pani Agnieszka i Pani Ewa podzieliły się swoją wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem w zakresie pracy z ozobotami.

Pokazały jak wprowadzać dzieci w świat ozobotów, na co zwracać szczególną uwagę w wypełnianiu kart pracy w ramach programu Uczymy Dzieci Programować.

Była też okazja do poznania nowej aplikacji Quiver dzięki, której w prosty sposób można ożywiać i animować kolorowanki.


„Uczymy Dzieci Programować”
ogólnopolski program edukacyjny

Bierzemy udział w V edycji programu.

Celem programu jest świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów programowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji W poprzednim semestrze grupa 6 latków realizowała zadania programu
V edycja poświęcona jest Kształtowaniu Kluczowych Kompetencji

Więcej informacji na stronie Uczymy Dzieci Programować


Szkolenie Kadry Pedagogicznej

W czasie ferii zimowych odbyło się drugie szkolenie dla kadry pedagogicznej z zakresu poznawania nowych technologii informatycznych.
Tym razem nasze Panie i zaproszone nauczycielki z innych przedszkoli, poznały Monitor Interaktywny. Różni się on od tablic multimedialnych min. tym, że może być mobilny, nie potrzebuje projektora i głośników, komputer/laptop jest wykorzystywany, ale pracuje na innym programie edukacyjnym, i można na nim też pracować przy użyciu takiego samego programu co przy tablicach multimedialnych.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się długopisy 3D. Za ich pomocą można było „wyczarować” piękne napisy i rysunki. Wszystkie Panie stwierdziły, że jest to dobra pomoc do nauki pisania, bo poprzez zabawę wyrabia się precyzję ruchu, kształtuje orientację wzrokowo ruchową i ma do tego jeszcze super zabawę.

Kolejnym ciekawym elementem szkolenia było poznanie możliwości robota Thymio, jest on dużo większy od Ozobota, inaczej się go programuje (aczkolwiek współpracuje z programem Scratch), można go „rozbudowywać” za pomocą klocków Lego.

Galeria


Tablica w akcji …

Grupa Wiewiórek polubiła pracę z wykorzystaniem Tablicy multimedialnej. Tym razem dzieci przekształcały zakodowaną informacje na ustawienie przestrzenne kubków.


Poznajemy Ozoboty

Przedstawiamy Ozoboty

Ozobot to mały, ale bardzo inteligentny robot do nauki programowania. Otwiera dzieciom drzwi do świata informatyki i edukacji STEAM (science, technology, engineeringg, art, maths). Uczy poprzez zabawę i doświadczenie, rozwija myślenie logiczne i algorytmiczne, przez co rozwija w dzieciach nawyki myślowe ułatwiające im funkcjonowanie we współczesnym świecie. Sprawdza się zarówno w zadaniach indywidualnych, jak i grupowych, realizowanych w klasie lekcyjnej. Z powodzeniem może być wykorzystywany na zajęciach przyrodniczych, matematycznych, artystycznych i innych.

informacje zaczerpnięte ze strony edu-sense.com

Grupy II, III, V poznawały jak wyglądają i działają Ozoboty.
Dzieci dowiedziały się jak się je uruchamia, w jaki sposób „odczytują” zapisane kody, jak ważne jest dokładne rysowanie kodu, by je odczytały. Za pomocą drewnianych puzzli przygotowywały trasy. Obserwowały jak poruszają się po narysowanej linii – zmieniają kolory.

Skrzaty
Króliczki
Pingwiny


Mobilność kadry pedagogicznej

W styczniu 2020r. Pani Ewelina towarzystwie Ślimaka Stefana wyruszyła do Dublina, by tam doskonalić swoje umiejętności.

„Zapiski z podróży”

W dniach od 27 stycznia do 7 lutego 2020 r. miałam przyjemność uczestniczyć w Dublinie w programie PO WER.
Zajęcia z języka angielskiego, w których uczestniczyłam przez 2 tygodnie pozwoliły mi zdobyć dużą wiedzę, a szczególnie umożliwiły mi porozumiewanie się w stopniu komunikatywnym z innymi uczestnikami kursu oraz z mieszkańcami Dublina.
Zajęcia prowadzone były w bardzo ciekawy sposób i miały interesujący program dostosowany do każdego uczestnika.

W czasie wolnym zwiedzałam Dublin z prawie wszystkimi najważniejszymi atrakcjami turystycznymi.

Byłam między innymi w Narodowej Galerii Dublińskiej obejmującej eksponaty od średniowiecza aż po czasy obecne. Zwiedziłam także Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Z kolei w Epic The Irish Emigration Museum miałam możliwość interaktywnego spojrzenia na życie irlandzkich imigrantów, a dodatkową atrakcją i to bez względu na wiek, było stemplowanie paszportu przechodząc do kolejnej sekcji tematycznej.

Następnie zwiedziłam Trinity College – najbardziej znaną uczelnię w Dublinie. Od czasu jej założenia wydała wielu znakomitych absolwentów, tj. Jonathan Swift, Oskar Wilde, czy Samuel Beckett. Wchodząc Bramą Główną, poczułam się jak podczas podróży w czasie. Uczelnia ta posiada bibliotekę wzorowaną na architekturze Oxfordu, a najciekawszym elementem jej wystroju jest 64-metrowa Długa Sala z dwoma poziomami dębowych regałów, mieszczących ponad 200 000 książek. Kolekcja ta stale się powiększa, ponieważ do Trinity trafiają egzemplarze wszystkich tytułów publikowanych w Irlandii i Wielkiej Brytanii.

Byłam także w dublińskim zoo, znajdującym się przy Parku Phoenix, który jest największym parkiem miejskim w Europie, gdzie stoi monumentalny pomnik Wellingtona. Ślimak Stefan był nim oczarowany i aż się prosił o kilka upamiętniających zdjęć.
Zwiedziłam także: Christ Church Cathedral oraz St Patrick’s Cathedral.
W ostatnim dniu pobytu zobaczyłam Zamek Dubliński z jego niezwykłymi salami i dziełami sztuki oraz pięknym ogrodem.
Dzięki kursowi mogłam pogłębić swoją wiedzę z zakresu języka angielskiego poznając przy tym ludzi z wielu krajów, m.in. Brazylii, Turcji, Włoch i Francji.

« z 2 »

Szkolenie Kadry Pedagogicznej

Nasze Panie doskonaliły swoje umiejętności w pracy z wykorzystaniem tablic multimedialnych. Dowiedziały się w jakich programach przygotowywać materiały do zajęć, gdzie szukać bazy już opracowanych scenariuszy.

Galeria


Nowa Tablica Multimedialna

W kolejnej grupie, tym razem u Wiewiórek zawisła tablica multimedialna. Wykorzystywana jest do pracy dydaktycznej.
Z jej pomocą dzieci uczą się min. pracować w obszarze technologii informacyjnej


Mobilność kadry pedagogicznej

Stałym elementem projektu PO WER, jest udział naszych nauczycieli w zagranicznych, 2-tygodniowych kursach metodycznych lub językowych.

W listopadzie 2019 r. do Florencji w towarzystwie naszego podróżnika Ślimaka Stefana wyruszyła Pani Agnieszka.
A oto krótka relacja z jej wyjazdu


Zapiski z podróży

W ramach wyjazdu na szkolenia metodyczne ukończyłam dwa kursy „Student – centered Classroom: Teatchers as Promoters of Active Learning!” oraz „Facing Diversity: Intercultural Classroom Management”

Pierwszy z nich dotyczył nowatorskich metod nauczania, nie tylko języka angielskiego, ale również codziennej dydaktyki.

„Student – centered Classroom” czyli nauka samodzielnego uczenia się i rozwiązywania problemu. Ważna jest umiejętność zdobywania wiedzy, a nie samo jej posiadanie. Jest to inne spojrzenie na pracę z dzieckiem. Podstawą jest uczenie poszukiwania odpowiedzi, uwzględniając własne i cudze doświadczenia oraz wiadomości, a także zaplecze technologiczne.

Dzięki zajęciom prowadzonym przez Amerykankę włoskiego pochodzenia, miałam okazję zobaczyć, jak wielokulturowość pozytywnie przekłada się na edukację w innych krajach.

Drugi kurs miał na celu podkreślenie roli, którą odgrywają dzieci z rodzin wielokulturowych oraz ich pozytywnego wpływu, jaki mają na pracę placówki.

Poznałam metody pracy z dziećmi obcojęzycznymi oraz wielojęzycznymi, które w przyszłości umożliwią im aktywne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych. Kurs miał na celu zapoznanie z rożnymi technikami ułatwiającymi adaptację i integrację nie tylko dzieci, ale także ich rodziny.

W trakcie kursu poznałam wielu wspaniałych nauczycieli z Portugalii, Serbii oraz Cypru. Była to okazja do wymiany doświadczeń, pomysłów a także moment refleksji nad tym co warto ulepszyć lub zmienić. Miałam okazję opowiedzieć trochę o naszej placówce i o tym jak pracujemy na co dzień. Prezentacja spotkała się z niemałym zaskoczeniem, ponieważ przedszkola w ich krajach na co dzień nie realizują aż tylu aktywności. Udało mi się podsunąć Im kilka pomysłów a także sama wiele się nauczyłam.

Nawiązałam także współpracę z Jeleną Dimovic, nauczycielką ze szkoły podstawowej z Serbii, z którą wkrótce planujemy realizację wspólnych, międzynarodowych projektów na platformie eTwinning.

Sama Florencja bardzo nam się podobała, mi i Stefanowi Ślimakowi. Jest to przepiękne miasto, w którym czuć historię i pizzę na każdym rogu, a to ze Stefanem uwielbiamy najbardziej 😉

Agnieszka Jabłonka 🙂

« z 2 »

„Technologie informacyjne w pracy z dziećmi w pierwszych etapach edukacji – doskonalenie umiejętności kadry pedagogicznej”

W roku szkolnym 2019/2020 przedszkole w ramach programu PO WER realizuje projekt „Technologia informacyjna w pracy z małym dzieckiem”

Główne cele programu:

  • wykorzystywanie tablicy multimedialnej w codziennej pracy dydaktycznej,
  • prowadzenie zajęć z robotyki z wykorzystaniem robotów Ozobotów,
  • nauka podstaw programowania za pomocą prostych kodów, z wykorzystaniem aplikacji min. Ozoblockly.pl, Wirtualne puzzle do Ozobota, Scratch
  • nauka podstaw programowania of-line z wykorzystaniem maty i pomocy do kodowania, aplikacji Wirtualna mata do kodowania
  • kształtowanie kompetencji w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
  • umiejętne i rozważne korzystanie technologii informatycznej