Króliczki on – line

Zapraszamy do wspólnej zabawy na odległość
Poniżej będziemy zamieszczać materiały do wspólnej zabawy.
Zachęcamy do kontaktu z nami poprzez e-mail:
Pani Ewa: e.piatkowska@przedszkole344.waw.pl
Pani Dagmara: d.stanikowskabrzezniak@przedszkole344.waw.pl

Pozdrawiamy i czekamy na wieści od Was


Piątek 15.05.2020 r. Łąkowa matematyka

Cele:

  • Doskonalenie umiejętności liczenia
  • Rozwijanie logicznego myślenia
  • wydłużanie fazy wydechu

Liczenie kwiatów

Nad zieloną łąką lecą dwa motyle
Oj, bardzo się cieszą, że tu kwiatów tyle.

Kolorowe kwiaty cztery zobaczyły.
Nabrały powietrza do czterech liczyły:
– jeden, dwa, trzy, cztery (cicho nabieramy powietrza i staramy się policzyć na jednym wydechu)

Ale pięknych kwiatów jest więcej na łące.
Liczyły do sześciu kwiatuszki pachnące:
– jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć

Przyjrzyj się uważnie kwiatom i ich rysunkowym odpowiednikom będzie to potrzebne do zadań

Zadanie 1

źródło: Fb Nauczycielka dzieciom

Zadanie 2

Zadanie 3

Zadanie 4

Zadanie 5
Łąkowe Sudoku. Patrz uważnie, jakiego zwierzątka brakuje. Trzeba tak ułożyć łąkowych mieszkańców, by w każdy rzędzie pionowo i poziomo (w przedszkolu na macie układaliśmy sznurki by sprawdzić czy obrazek leży na swoim miejscu. Znak zapytania wskazuje miejsce, w które powinien trafi zwierzak


Czwartek 14.05.2020 r. Pszczoła

Cele:

  • Pogłębianie wiedzy na temat przyrody
  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania dłuższego opowiadania
  • wzbogacenie zasobu słownictwa o nazwy owadów
  • wyrabianie opiekuńczego stosunku wobec zwierząt

„Pasiasty muzykant gdzieś na łące bzyka.
Latem lata, ile sił.
Zbiera z kwiatów złoty pył.
Jest pracowita, a cały jej trud,
z pewnością docenisz, jeśli lubisz miód.”

Pszczoły są bardzo pożytecznymi owadami. Owady zbierając nektar i pyłek z kwiatów przy okazji je zapylają. Dzięki temu rośliny mogą się rozmnażać to znaczy, że z kwiatu rozwinie się owoc.
Pszczoły miodne żyją w rojach. W jednym roju żyje około dwudziestu tysięcy pszczół choć zdarza się, że nawet do stu tysięcy. Jest wśród nich jedna królowa, setki trutni i tysiące robotnic.
Robotnice to samice, ale nie rozmnażają się. Królowa zapewnia potomstwo. Trutnie, to panowie, nie posiadają żądeł.
Pszczoły porozumiewają się za pomocą tańców i wydawania dźwięków.

Czym się różni pszczoła od osy?
Spróbujcie znaleźć różnice w wyglądzie. Po lewej stronie pszczoła, a po prawej osa

Pszczoły są gatunkiem bardzo spokojnym i dość łagodnym. Owszem, mają ataki agresji, ale zwykle jest to spowodowane czymś co je zdenerwuje. Osy są natomiast agresywne z natury – szybko atakują każdego, kto stanie im na drodze, może to być człowiek, może też inna pszczoła.

Zapraszam do obejrzenia filmu, który przygotowała Pani Agnieszka z grupy II

Łąkowa gimnastyka

Pszczółka (przyda się do tańca Mai)

Potrzebne materiały:


Środa 13.05.2020 r. Biedronka

Cele:

  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
  • Rytmiczne kreślenie kresek oburącz
  • Ćwiczenia oddechowe

Biedronka.
Podobnie jak u motyli z jajeczek wykluwa się larwa, by później po przepoczwarzeniu się być biedronką. Larwa biedronki nie jest taka ładna jak motyla. Ludzie często nie wiedząc, o tym niszczą je, myśląc, że to robale. Żywią się przede wszystkim mszycami, które niszczą rośliny. Żyją około 14 miesięcy. Gdy boją się wydzielają żółtą substancję.

jaja
larwa
biedronka siedmiokropka
poczwarka

Zagubione kropki M. Przewoźniak

Pewna biedroneczka tak wirowała w tańcu na polanie, że zgubiła wszystkie kropki z peleryny. Ale zauważyła zgubę, dopiero kiedy wróciła do domu.
– Moje kropki! – jęknęła. – Kto mi pomoże szukać?
Zgodził się jej pomóc krasnal zwany Jagódką, bo jego przysmakiem były leśne jagody. I tak zawsze miał ze sobą buteleczkę soku z tych pysznych owoców.
Pierwszą kropkę znaleźli łatwo. Tkwiła na kapeluszu muchomora, a on nie był zadowolony z tej ozdoby.
– Zdejmijcie to ze mnie! Wszystkie kropki mam białe, a tu jakaś taka czarna. Nie pasuje mi! – narzekał muchomor.
Druga kropka też szybko się odnalazła. Błyszczała na listku leśnego rumianku.
– Rumianki się są piegowate. Czy ktoś mógłby to zabrać? – poprosił rumianek.
A gdzie trzecia i czwarta kropka? To ci heca? Poszybowały wysoko nad polaną. Dwaj mali krasnale znaleźli je i zrobili z nich latawcowi oczy. Jagódka poprosił, by oddali kropki. W zamian jagodowym sokiem namalował im na latawcu piękne oczy. Nawet większe od tych poprzednich i trochę zezujące w bok. Strasznie śmiesznie mu wyszły, naprawdę!
Biedronka i krasnal Jagódka wrócili do domu, ale biedroneczka wciąż była smutna.
– Gdzie moja piąta kropka? Nigdzie nie mogę jej znaleźć – żaliła się.
Na to mama pokiwała głową:
– Córeczko, przecież masz dopiero cztery lata i jesteś biedronką czterokropką. Znalazłaś więc wszystkie kropki. Dopiero gdy będziesz mieć pięć lat, zostaniesz pięciokropką.
– Hurra! Znalazłam wszystkie kropki! – ucieszyła się biedronka. A potem przytuliła się do mamy i szepnęła:
Wiesz, mam dopiero cztery lata i dlatego pomyliły mi się rachunki. Ale jak będę mieć pięć lat, nic mi się już nie pomyli. Zobaczysz.

Opowiadanie pochodzi ze zbioru „365 bajek na dobranoc’ Wyd.Papilon

Pytania kontrolne:
– Kiedy biedronka zgubiła swoje kropki?
– Kto pomagał jej ich szukać?
– Gdzie znaleźli pierwszą kropkę?
– Gdzie spadła druga kropka?
– Kto znalazł trzecią i czwartą kropkę?
– Ile kropek zgubiła biedronka?

Dzisiaj chcę Wam zaproponować zabawę z kropkami wycinanymi i malowanymi.

Kropki biedronki
Potrzebne będą:

  • kartka papieru,
  • kredki czarna i czerwona
  • małe czarne kropki
  • słomka

Przenosimy rozrzucone (pogubione) kropki za pomocą słomki. Aby to zrobić konieczne jest „zassanie” powietrza, tak by do słomki „przykleiła” się kropka. To tak jakbyśmy chcieli napić się soku przez słomkę.

Biedronki na łące”

Potrzebne będą:

  • kartka papieru A4
  • dwie kredki w kolorze zielonym (jasnym i ciemnym)
  • farba czerwona, czarna
  • patyczki kosmetyczne
  • rytmiczna muzyka
  • taśma papierowa do przytrzymania kartki podczas pracy

Na koniec zapraszam do zabawy. Kropki to zgubione kropki biedronki, która po ich odnalezieniu wesoło fruwa.


Wtorek 12.05.2020r. Motyl

Cele

  • Rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych
  • Poznanie cyklu rozwojowego motyla
  • Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania

Pytania kontrolne:
Jak na imię miała mała gąsieniczka?
Kogo obserwowała nad głową?
Kim chciała być i dlaczego?
Kto był jej przyjacielem?
Co stało się po długim śnie gąsieniczki?

Moi drodzy, na poniższym zdjęciu widać jaka jest droga od jajeczka do motyla.

A jak to wygląda w naturze, zapraszam do obejrzenia filmu. Potrzebne wsparcie osoby czytającej.

Motyle z kółek
Przygotujcie proszę kilka kolorowych kółek: po dwa z każdej wielkości.
a co jak nie ma kółek? – to więcej dziecko ma roboty 😉
Potrzebne będą różnej wielkości pokrywki od słoików, nakrętki, ołówek, nożyczki, i jeśli nie ma kolorowych kartek to kredki, farby, klej.
Poniżej przykłady motyli.
Pamiętajcie o zasadzie „gili gili”


Poniedziałek 11.05.2020r. W zieleni łąka majowa

Cele:

  • Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt
  • Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej
  • Ćwiczenie sprawności dłoni (motoryki małej)
  • Rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmu

Zgadnijcie kogo spotkamy na łące?

Jest taka maleńka, a tak dzielnie lata,
nawet dzieci wiedzą, że jest piegowata. (biedronka)

Choć jest bardzo mały, z nikim się nie liczy
– podstępnie krew pije i okropnie bzyczy. (komar)

Ten owad od wiosny przez calutkie lato
trudzi się dla ludzi i nic nie chce za to. (pszczoła)

O nocleg nikogo na łące nie prosi,
bo domek swój własny, wciąż na grzbiecie nosi (ślimak)

Swe mieszkanie plecie nicią, bardzo wytrzymałą
Kto w sieć jego da się schwytać, nie wyjdzie z niej cało (pająk)

Znacie takiego konika, który zawsze w trawie cyka,
wieczorem na łące daje piękny koncert (konik polny)

Pracowite i zwinne po łące wędrują,
podziemne korytarze i kopce budują (mrówki)

Poćwiczmy pamięć

Zabawa paluszkowa „Idą mrówki” M. Barańska
Za pierwszym razem wszystkie ruchy wykonujemy palcami obu dłoni, następnie dłoni prawej, a potem lewej.

Idą sobie mrówki dróżką
pierwsza mrówka tupie nóżką
druga mrówka tupie nóżką
trzecia mrówka tupie nóżką
czwarta mrówka tupie nóżką
piąta mrówka tupie nóżką
potupały, potupały
i w mrowisku się schowały.

spacer naśladujemy palcami wskazującym i środkowym
stukamy o uda (stolik) kciukiem
stukamy o uda (stolik) palcem wskazującym
– stukamy o uda (stolik) palcem środkowym
– stukamy o uda (stolik) palcem serdecznym
stukamy o uda (stolik) palcem małym
– stukamy o uda (stolik) wszystkimi palcami
– zaciskamy pięć

Dokończ kolorować według wzoru

Drodzy Rodzice,
Proszę narysujecie na kartce ślimaka, (myślę, że dziecko może w tym pomóc), a w środku muszli kółka. Kilka kropek zamalujcie trzema kolorami. Zadaniem dziecka, będzie kontynuowanie narysowanego rytmu.
Poniżej kilka zdjęć jak narysować ślimaka (zachęcam do zaglądania na stronę Rysowanie)
Proponuję, by rysowanie powtórzyć z innym układem i ilością kolorów.


Piątek 8.05.2020r. Książeczki z domowej półeczki

Cele:

  • Budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci;
  • Kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki;
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania wg określonej cechy;
  • Ćwiczenie nazw figur geometrycznych;
  • Ozdabianie według własnego pomysłu zakładki do książki;

Pomoce: książki z domowej biblioteczki, nożyczki, kartka papieru, klej, kredki, farby

Drodzy rodzice,

Pozwólcie dzieciom wyjąć ich wszystkie książki na dywan. Jeśli się Państwo zgodzicie, dołóżcie swoje np. duże albumy.

Zadaniem waszego dziecka będzie:

  1. Ułożyć książki od najmniejszej do największej;
  2. Ułożyć książki od najcieńszej do najgrubszej;
  3. Ułożyć obok siebie książki tej samej wielkości;
  4. Podzielić książki na zbiory: kwadratowe i prostokątne;
  5. Podzielić książki na zbiory według dominującego kolorów okładek;

Po zakończonej zabawie dzieci mają za zadanie odłożyć książki w miejsce ich przechowywania.

Kolejnym zadaniem na dziś jest wykonanie przez Wasze dziecko zakładki do książki.

Możecie Państwo narysować na kartce formatu A4 kształt zakładki – 2 sztuki, które Państwa dziecko samo wytnie. (Dzieci chętne do samodzielnych działań mogą to zrobić same.) Można też złożyć arkusz na cztery części.

Dzieci ozdabiają wycięte kształty z jednej strony według własnego pomysłu, następnie sklejają je ze sobą tak by powstała zakładka.

Po zakończonej zabawie dzieci mają za zadanie odłożyć książki w miejsce ich przechowywania.

Poniżej kilka propozycji zrobienia zakładek

Policzymy:


Czwartek 7.05.2020r. Wizyta w Bibliotece

Cele:
– rozwijanie wyobraźni
– ćwiczenie uważnego słuchania
– poszerzenie wiedzy na temat biblioteki

  • Dokąd wybrały się dzieci na wycieczkę?
  • Kto pracuje w bibliotece?
  • W czym pomogła Tupowi Pani bibliotekarka?
  • Po co idziemy do biblioteki?
  • Co trzeba zrobić, by móc wziąć książki do domu?

Multimedialna Biblioteka dla Dzieci i Młodzieży

Co się dzieje w Bibliotece, gdy jest zamknięta?

Zróbmy książeczkę Leporello
Nasze książeczki, będą miały tylko obrazki.
Leporello to książeczka składająca się jak harmonijka, spotykana jako ilustrowane wydawnictwo dziecięce, druk reklamowy lub katalog.


Środa 6.05.2020r. O książki dbamy

Cele:
– ćwiczenie pamięci odtwórczej
– wyrabianie zainteresowań książkami
– kształtowanie nawyku poszanowania książek

Posłuchajcie opowiadania

Pytania kontrolne:
– Czy Marcysia dbałą o swoje książki?
– Co się stało, gdy wiatr zawiał?
– Co zrobiło prosiątko z kartką ze słoniem?
– Co zrobiły kaczki?
– Gdzie później zapędził go wiatr?
– Gdzie wróciła kartka?
– Czy słusznie obwiniła Marcysia wiatr?

Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu. Pomyślcie czy stosujecie się do zaleceń książeczki?

Bajkopisarz
Pisarz bardzo lubi ciszę,
Wtedy dobrze mu się pisze.
Teraz już nie skrobie piórem,
Tylko stuka w klawiaturę.

Zabawa paluszkowa do wiersza Bajkopisarz

Pisarz bardzo lubi ciszę,
Wtedy dobrze mu się pisze.
Teraz już nie skrobie piórem,
Tylko stuka w klawiaturę.

Palcami obu rąk masujemy lekko płatki swoich uszu
Na dywanie kreślimy ręką wiodącą literopodobne wzorki
Palcami obu rąk „drapiemy” w podłogę
Stukamy kolejno palcami obu rąk w podłogę

Niedźwiedź łowca motyli

Wtorek 5.05.2020r. Tajemnice powstawania książki

Cele:

  • poznanie procesu pozyskiwania papieru
  • poznanie procesu powstawania książki
  • doskonalenie umiejętności poruszania się w przestrzeni
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania

Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmiku o tym jak powstaje papier. Zwróćcie uwagę, że papier może też powstawać z makulatury.

W kolejnym filmie bardzo ciekawie dzieci przedstawiły jak powstaje książka.

Spróbujcie teraz ułożyć

Dla humoru w pochmurny dzień zapraszam do wysłuchania książki czytanej przez Macieja Stuhra

Zabawa ruchowa Którędy prowadzi droga do książki?
Drodzy rodzice, proponowaną dzisiaj zabawę dzieci pewnie pamiętają z przedszkola.
Potrzebne będę:
– taśma papierowa,
– kartka papieru,
– długopis, ołówek, kredka


Poniedziałek 4.05.2020r. W książeczce płynie rzeczka

Cele:

  • rozbudzenie zainteresowania książką i czytaniem.
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionej książki.
  • ćwiczenie umiejętności składania papieru

Drogi Rodzicu,
Ten tydzień poświęcimy książce, jej powstawaniu, o czytaniu, o miejscu gdzie możemy je kupić i skąd je wypożyczyć.

Posłuchajcie piosenki o Książeczce

W książeczce płynie rzeczka
W książeczce szumi las
W prześlicznych twych książeczkach
Tysiące przygód masz

Książeczka cię powiedzie
Na strome szczyty skał
Z niej możesz się dowiedzieć
Gdzie niedźwiedź zimą spał

Jak świerszczyk grał na skrzypcach
Jak morzem płynął śledź
I co zrobiła Wikcia
By same piątki mieć

Lecz chroń i szanuj książki
I kartek nie rwij też
Wpierw dobrze umyj rączki
A potem książkę bierz

Wpierw dobrze umyj rączki
A potem książkę bierz

słowa: Lucyna Krzemieniecka
muzyka: Jerzy Wasowski

Pytania kontrolne:
O czym opowiadały książeczki w piosence?
Jak należy dbać o książki

Proszę opowiedz o swojej ulubionej książce.
Narysuj ulubionych bohaterów swojej książeczki,
poproś mamę lub tatę, by zrobili zdjęcie i wysłali na adres: e.piatkowska@przedszkole344.waw.pl

Spróbujcie przy pomocy rodzica wykonać małą książeczkę (taką, którą wspólnie robiliśmy w przedszkolu. Dla przypomnienia ilustracje poniżej.

Poniżej troszkę trudniejsza wersja mniejsza, ale za to z większą ilością kartek


Czwartek 30.04.2020r. Symbole narodowe

Cele:

  • rozbudzanie poczucia tożsamości narodowej
  • rozwijanie spostrzegawczości;
  • ćwiczenie koncentracji uwagi;
  • ćwiczenie prawidłowego trzymania nożyczek;
  • rozwijanie motoryki małej;

Zapraszam do obejrzenia krótkich filmów o naszych symbolach narodowych

i piosenki

Drodzy rodzice,

W związku ze zbliżającym się Świętem Flagi, proponujemy dziś dzieciom samodzielne wykonanie flagi i kokardy.

Potrzebne będą:
farba czerwona,
pędzel, biała kartka, ołówek, nożyczki i klej, rurka lub drewniany patyk od szaszłyka, przykrywka od słoika.

1. Flaga polski
Zadaniem Waszego dziecka jest pomalowanie 2 kartek papieru w formacie A4 na czerwono.

Następnie rysujecie Państwo na czerwonych kartkach prostokąty różnej wielkości. Zadaniem dziecka jest wyciąć te prostokąty po linii.

Następnie dziecko odrysowuje wycięty prostokąt na białej kartce i wycina. Na koniec skleja ze sobą prostokąty by powstała flaga. Dołącza do flagi patyczek.

Biało – czerwona

źródło: https://www.facebook.com/blizejprzedszkola

Można też ułożyć „flagę” z nakrętek

2. Ozdoby w narodowych barwach.

Dziecko odrysowuje na białej i czerwonej kartce po 8 kół, które wycina po linii.
Następnie składa każde na pół. Z Państwa pomocą lub starszego rodzeństwa skleja ze sobą koła tak by powstała ozdoba. Filmik jak to zrobić poniżej:

3. Rodzinne malowanie

Porównajcie Państwo rodziną swoje dłonie, ustawiacie w kolejności od najmniejszej do największej (lub odwrotnie).
Zadaniem Waszego dziecka jest pomalować pół dłoni na biało pól na czerwono każdemu z Was. Odbijacie dłonie w ustalonej kolejności od małej do dużej na kolorowej kartce.

Więcej pomysłów na prace plastyczne w narodowych barwach w linku poniżej

Dla chętnych
Zadania do wykonania


Środa 29.04.2020r. Polska – moja ojczyzna

Cele:

  • kształtowanie szacunku dla własnego kraju
  • rozbudzanie poczucia tożsamości narodowej
  • rozwijanie pamięci słuchowej

Posłuchajcie uważnie piosenki

Spróbujcie wymienić miasta, które są wymienione w piosence. Może uda Ci się wskazać te miejsca, na zdjęciach.
Czy miałeś już okazję odwiedzić te miejsca?

Przypomnijcie sobie wiersz, którego kiedyś się uczyliśmy

Drogi Rodzicu,
Proszę przeczytaj wiersz. Zadaniem dziecka jest naśladować ruch.

Wszystko dookoła:
dom i przedszkole
fabryczne dymy.
żelazna kolej…
Kwiaty przy oknie,
klon koło bramy
słoneczny uśmiech kochanej mamy
I las, co cieniem dzieci zaprasza
Wszystko to Polska, ojczyzna nasza!

zataczamy rękami przed sobą
– robimy daszek nad głową
– ręce prosto wyciągnięte w górę
– naśladujemy ruch kół

– wskazujemy ręką na parapet
unosimy rozłożone ręce w górę
– szeroko się uśmiechamy
– nasze ręce to drzewa na wietrze
zataczamy duży krąg przed nami

„Ojczyzna” W. Domeradzki


Wtorek 28.04.2020r. Moje miasto Warszawa

Cele:

  • ćwiczenie uważnego słuchania
  • rozwijanie mowy i logicznego myślenia

Drodzy Rodzice, proszę przeczytajcie poniższy wiersz:

Na brzegu Syrenka miasta swego broni.
Tarczą się osłania i miecz trzyma w dłoni.

Dalej – stare miasto – barwne kamieniczki
Zbiegają ku Wiśle wąziutkie uliczki.

Zamek, a przed zamkiem na szczycie kolumny
stoi sam król Zygmunt z miasta swego dumny.

Więc, jakie to miasto, gdzie wciąż mieszka sława?
To stolica Polski, a zwie się ….. Warszawa

Zadanie 1
Wskaż zdjęcia, o których jest mowa w wierszu

Zadanie 2
Dobierz w pary

Zadanie 3
Wysłuchaj legendy o Warsie i Sawie, a potem odpowiedz na pytania

Pytania sprawdzające uważne słuchanie:

  1. Jak miał na imię rybak?
  2. Co lubił robić rybak całymi dniami?
  3. Kogo spotkał rybak nad rzeką w czasie nocnej wyprawy?

Poniedziałek 27.04.2020r. Moje miasto

Cele:

  • Rozbudzanie zainteresowania najbliższym otoczeniem
  • rozbudzanie zainteresowania historią rodziny

„Moja mała ojczyzna” J. Białobrzewska
Jest na mapie mała kropka,
ja tu mieszkam, tu mnie spotkasz.
Jakie ciekawie i wesoło
w moim świecie naokoło.

Na podwórku trzy kałuże,
położyły się przy murze,
trzepak bardzo dziś kaprysi –
duży dywan na nim wisi.

Słońce z cieniem gra tu w berka,
pan kominiarz z dachu zerka,
teraz chyba każdy przyzna,
że jest piękna ma Ojczyzna!

Drodzy Rodzice, proszę porozmawiajcie z dzieckiem na temat miejsc, w których urodziliście się, mieszkaliście i mieszkacie, gdzie mieszkają/mieszkali Wasi rodzice, dziadkowie. Gdzie była Wasza „mała Ojczyzna”. Niechaj ta rozmowa, a może też wspólne oglądanie zdjęć, będzie okazją do wspomnień i pokazania dziecku, gdzie się wychowywaliście.

Zapraszam do zwiedzenia ciekawych miejsc w Warszawie, które mam nadzieję wspólnie będziemy oglądać w czasie wycieczek po Warszawie

Trochę ruchu w zabawie przy piosence. Do zabawy można zaprosić siostrę, brata, mamę, tatę, ale można też samemu zatańczyć. Jak już wszyscy się spotkamy, to wspólnie zatańczymy i pobiegamy.


Piątek 24.04.2020r. Matematyczne zabawy EKO

Cele:

– rozwijanie spostrzegawczości;
– ćwiczenie koncentracji uwagi;
– rozwijanie motoryki małej;
– ćwiczenie umiejętności nawlekania;
– budowanie świadomości ekologicznej;

Drodzy rodzice,
Proponujemy Wam dziś zabawy matematyczne z użyciem kolorowych nakrętek od butelek. Te zabawy wymagają od Państwa trochę przygotowania, jednak mogą posłużyć na dłużej.

1. Układanie według kodu

Potrzebne materiały:
kartka A4, nożyczki, nakrętka od słoika, kredki (w takich samych kolorach co nakrętki), nakrętki od butelek.

Przygotowanie:
Kartkę w formacie A4 tniecie Państwo na 4 długie pasy. Na każdym pasku odrysowujecie Państwo (np. od zakrętki od słoika) koła, może to zrobić też dziecko. Ważne by narysowane koła były w jednej linii. Zadaniem waszego dziecka jest pokolorować koła w takich samych kolorach jak posiadane nakrętki od butelek np. czerwony, niebieski, biały, żółty, zielony, pomarańczowy.
Proszę pamiętać, by na każdym pasku układ kolorów był inny.

Działanie:
Zadaniem Waszego dziecka jest wybrać sobie kartę i pod spodem układać kolorowe nakrętki według wzoru. Trudniejszą wersją tego zadania jest zapamiętanie układu
z kartki u odtworzenie wzoru z pamięci.

Dla tych z Państwa, którzy nie mają nakrętek lub mają tylko w jednym kolorze, proponujemy zastąpić je wzorami: koło, kwadrat, trójkąt, krzyżyk ewentualnie naklejonymi kolorowymi kółkami

2. Nawlekanie nakrętek – rytmy.

Potrzebne materiały:
gwóźdź ewentualnie szpikulec (tylko dla rodzica), świeczka, sznurówka lub sznurek, nakrętki.

Państwa zadaniem jest przy użyciu rozgrzanego gwoździa zrobić dziurę w nakrętkach, tak aby przez dziurę przewlec sznurek. Na końcu sznurka zawiązujecie Państwo supełek, nawlekacie Państwo na niego nakrętki np. czerwona, zielona, żółta.
Zadaniem Waszego dziecka jest powtórzyć ułożony wzór. Jeżeli zaważycie Państwo, że układnie rytmów sprawia Waszemu dziecku trudność, zacznijcie od dwóch kolorów. Zadanie można z czasem utrudniać zwiększając ilość i układ kolorów.

Przykładowe zdjęcia

Zdjęcia zaczerpnięte z blogu schwytanechwile

3. Segregowanie nakrętek.

Pomoce: nakrętki, pojemniki, szczypce lub łyżeczka.

Zadaniem Państwa dziecka jest przy użyciu szczypiec kuchennych (a jeśli nie macie to łyżki) wybierać ze sterty nakrętek i wkładać je kolorami do poszczególnych pojemników. Przy tej zabawie dziecko nie pomaga sobie rękę tylko ćwiczy chwyt.

W przypadku zabaw przy użyciu łyżki proszę zwrócić uwagę na prawidłowy chwyt. Można go uzyskać min. poprzez danie dziecku do trzymania w dłoni (trzema palcami) połowę chusteczki higienicznej (zdj. 1)
Na zdj. 1 – przekładanie, na zdj. 2 – segregowanie do kubeczków odpowiednich kolorów.

4. Układanie wzorów.

Układacie Państwo z nakrętek określony wzór: koło, kwadrat, krzyżyk.
Zadaniem Waszego dziecka jest odtworzyć wzór. Proszę pamiętać, że w tym zadaniu należy stopniować trudność, np. najpierw dziecko układa kwadrat przeliczając ilość nakrętek w jednym boku, następnym razem może ułożyć wzór z uwzględnieniem użytych ilości nakrętek i kolorów.


Czwartek 23.04.2020r. Gimnastyka dla smyka

Cele:

  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • rytmiczne poruszanie się w takt piosenki
  • kodowanie i dekodowanie ruchu

Rozgrzewka przy znanej Wam piosence

Zestaw ćwiczeń z wykorzystaniem plastikowej butelki. Każde ćwiczenie wykonujemy 8 razy

Ćwiczenia w kształtowaniu postawy:
Dz. przekłada butelkę z ręki do ręki przed sobą, za sobą (liczymy 1)

Ćwiczenia tułowia
Dz. w siadzie skrzyżnym (nóżki na kokardkę) rysują butelką linie wokół siebie raz jedną raz drugą ręka.

Podskoki
Dz. kładzie sobie butelkę między nogami i skacze obunóż w różnych kierunkach.

Ćwiczenie mięśni grzbietu
Dz. leży przodem, butelkę trzyma przed sobą oburącz, za końce. Unosi w górę klatkę piersiową i łokcie, a następnie opuszczają

Ćwiczenie równowagi
Dz. w pozycji stojącej podnosi kolano jednej nogi i przekłada pod nim butelkę

Ćwiczenie mięśni grzbietu
Dz. leży tyłem, nogi ma zgięte w kolanach, butelkę między stopami, stopy ustawione na podłodze. Podnosi nogi z butelką pod stopami w górę i opuszcza na podłogę

Ćwiczenie stóp
W siadzie skulnym (ręce podparte z tyłu), dz. trzyma butelkę pod stopami, toczy ją w przód i do siebie

Propozycje zabaw w wykorzystaniem rolek papieru.

I na koniec Awaria samochodu, znana dzieciom zabawa z opowieścią – ukryta w samochodzie 😉

Jedzie samochód drogą (siad płaski, stopami kręcimy kółka po 4 razy w jedną i w drugą stronę.
Wycieraczki pracują (stopami kiwamy na prawo i lewo), ale się popsuły i każda pracuje w inną stronę.

Oddajemy samochód do naprawy, a tam Mechanik zagląda pod klapę (kolano unosimy do góry pod kątem 90o i zmiana nogi).
Zamykamy klapę (sięgamy dłońmi do palców u stóp położonych na podłogę). Cieszymy się (unosimy stopy zgięte w kolanach i klaszczemy stopami o siebie). Zapalamy światła (naciągamy palce stóp, nogi leżą na podłodze).

Wyruszamy w podróż – kierownica w dłoń (w pozycji siadu płaskiego przesuwamy się do przodu podnosząc na zmianę raz jeden, raz drugi pośladek, przesuwając do przodu)
I zaczynamy od początku

Zabawa zaczerpnięta z szkolenia „Tańczące stopy – tańce i zabawy integracyjne kształtujące prawidłową postawę i zapobiegające płaskostopiu” S. Reichel PSPiA KLANZA


Z okazji Światowego Dnia Książki Zapraszamy dzieci do obejrzenia Spotkania z autorem książek dla dzieci Panią Małgorzatą Swędrowską, która w zakładce „Czytane znienacka” czyta dzieciom książki


Środa 22.04.2020r. Dzień Ziemi

Cele:
– uświadomienie jak ważne jest dbanie o czystość w najbliższym otoczeniu
– rozwijanie nawyków proekologicznych
– umiejętność wykorzystania surowców wtórnych

Zapraszam do obejrzenia pouczającej historii Parauszka

Eko zabawki

W naszej sali mamy trochę takich eko zabawek, teraz zapraszam Was i Waszych Rodziców do stworzenia niektórych z nich i takich, których jeszcze nie mamy

Potrzebne będą:
– rolki po ręczniku papierowym
– klej, przydatny może okazać się pistolet na klej lub Wikol (mocno trzymają)
– nożyczki lib nożyk do papieru
– kubeczek papierowy
– sznurek lub wełna długości ok. 1 m
– kredka lub ołówek
– karton (taki z pudła)

Instrukcja wykonania:

  • W połowie rolki po ręczniku robimy niewielką dziurkę, przez którą przeciągamy sznurek.
  • W spodzie kubeczka robimy otwór przez, który przeciągamy drugi koniec sznurka. Zawiązujemy supeł, można też dodatkowo zakleić taśmą.
  • Drugi koniec sznurka przywiązujemy do ołówka/kredki (wzmacniamy taśmą)
  • Całość przyklejamy do tekturki
  • Ozdabiamy gotową zabawkę

Zabawa polega na nakręcaniu na ołówek sznurka, przez co „kapelusik” powinien naskoczyć na łepek


Labirynt

Potrzebne materiały:
– karton
– rolki po papierze kilka sztuk
– klej
– marker/flamaster
– piłeczka

Wykonanie:

  • Potnij rolki na mniejsze kawałki
  • Napisz na wierzchu cyfry
  • Ułóż na tacy z kartonu trasę i przyklej

Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne

Drogi Rodzicu, proszę przeczytaj poniższy wiersz, zadaniem dziecka jest naśladować szum lasu, jak najdłużej na jednym wydechu wypowiadając głoskę sz – głośno lub cicho

Dzisiejsza porada dla wszystkich się nada.
Będą dzieci umieć jak las pięknie szumieć.
Wystarczy uważać i za mną powtarzać.

Głośno tak szumi las, jakby las witał nas:
Szszsz….. (głośno)
Szszsz….. (cicho)
Szszsz…..(głośno)

Głośno szumią drzewa, las piosenkę śpiewa:
Szszsz….. (głośno)
Szszsz….. (cicho)

Lekki wietrzyk wieje, opowiada dzieje:
Szszsz…..(cicho)
Szszsz….. (cicho)

Drzewa szybciej rosną latem oraz wiosną:
Szszsz…..(cicho)
Szszsz….. (cicho)

Wietrzyk wieje mocniej – dzieci szumią głośniej
Szszsz….. (głośno)
Szszsz….. (głośno)
Szszsz….. (głośno)

Słabiej wieje wietrzyk – ciszej mówią wierszyk
Szszsz….. (cicho)
Szszsz….. (cicho)
Szszsz….. (cicho)


Wtorek 21.04.2020r. Każdy przedszkolak dobrze wie, jak segreguje śmieci się

Cele:

  • Kształtowanie nawyków proekologicznych,
  • Ćwiczenie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej,
  • Klasyfikowanie i segregowanie

Drogie dzieci,
Wysłuchajcie poniższej piosenki, a dowiecie się co robić, by dbać o naszą planetę

Przyjrzyjcie się uważnie poniżej zamieszczonym obrazkom z postarajcie się zapamiętać, które śmieci powinny trafić, do którego pojemnika.

Segregujemy śmieci

Zadanie dla dzieci:
Na kartce narysujcie pięć pojemników (kwadrat lub prostokąt). Pomalujcie każdy na inny kolor:
żółty, zielony, niebieski, brązowy i czarny


Drodzy Rodzice,
Teraz prośba do Was. Wymieniajcie różne przedmioty, które powinny trafić do śmieci. Zadaniem dziecka będzie wskazać prawidłowy (narysowany przez niego) pojemnik

Dopasuj obrazek do cienia

Dla chętnych materiały w jednym pliku


Poniedziałek 20.04.2020r. Drzewko Maciusia

Cele:

  • Kształtowanie szacunku do przyrody w jej naturalnej formie;
  • Wyrabianie nawyków dbałości o czystość i porządek otoczenia;
  • Ćwiczenie pamięci słuchowej

Kilka pytań kontrolnych:
– Jak nazywało się drzewko w parku, które polubił Maciuś?
– Co wydarzyło się, gdy przez trawnik ogrodnicy przeprowadzili ścieżkę?
– Na jaki pomysł wpadł Maciek i jego koledzy?

Drogi dzieci spróbujcie podać zasady jak powinny dzieci dbać o przyrodę.

Drogi rodzicu, proszę zapisz w punktach pomysły dziecka.

Tak wygląda brzoza, o której czytałam opowiadanie.

Dzisiaj zadanie dla Was rysujemy, wydzieramy i wyklejamy brzózkę.
Potrzebne będą:
– kartka z dużego bloku A3
– kartki papieru białą A4
– zielona kartka (zielona może być kartką z zeszytu papierów kolorowych)
– klej
– kredki w kolorze szarym, brązowym

  1. Kładziemy kartkę (jak leżące drzewo – poziomo), rysujemy (krótkie) kreski z góry na dół po całej kartce
  2. Drzemy kartkę wzdłuż od wąskiej strony w dół (z tego będzie pień i gałęzie brzozy)
  3. Wybieramy jeden pasek na pień drzewa i naklejamy go na dużą kartkę papieru
  4. Z węższych pasków robimy gałązki i przyklejamy u góry pnia drzewa
  5. Z zielonej kartki wyrywamy (przypominam trzema paluszkami prawej i lewej ręki trzymamy kartkę) zielone listki. Można też listki wyciąć z papieru i naklejamy na gałązki.

Chętne osoby proszę o przesłanie prac na adres strona344@wp.pl

Żywioły – zabawa orientacyjno – porządkowa

Potrzebne materiały:
kartki w kolorach zielonym, czerwony, żółtym
każdemu kolorowi przyporządkujemy inny żywioł
Niebieski – woda
zielony – ziemia
czerwony – ogień
żółty – powietrze

Dziecko spaceruje pomiędzy krążkami
na hasło: ziemia można stanąć na krążku zielonym (po ziemi chodzimy),
na hasło: woda – na niebieskim (po wodzie pływamy),
na hasło: powietrze – na żółtym (w powietrzu latamy).
Hasło: ogień, nie pozwala stanąć na krążku czerwonym.


Piątek 17.04.2020r. Dbamy o zęby

Cele:

  • doskonalenie umiejętności mycia zębów
  • doskonalenie sprawności ruchowej

Czy pamiętacie wizytę mamy Blanusi i Pani Kasi? Opowiadały o tym jak należy dbać o higienę buzi.

Drogi rodzicu, proszę przeczytaj poniższy wiersz:

Ząbek E. Wesolińska

Rozbolał ząbek zajączka, więc usiadł, biedaczek pod drzewem.
– Oj, zjadłbym choć listek sałaty lub pęczek soczystych marchewek.

Siedzi zajączek i płacze, a ząbek boli i boli …
– Oj, bardzo cierpię, choć nie chcę. Kto mi pomoże w niedoli.

Nie płacz, kochany zajączku, przecież to rzecz oczywista,
że jeśli kogoś ząb boli, pomoże tylko dentysta.

I poszedł zając do wilka, znanego w lesie lekarza.
– Czy ząbek da się wyleczyć? Doktorze, jak Pan uważa?

Wywiercił wilk małą dziurkę, a potem w nią plombę wcisnął.
zrobił to tak delikatnie, że zając nawet nie pisnął.

Wyleczył ząb wilk dentysta, więc zając zaprosił go w gości.
Jedli sałatę, marchewkę… Ach! Ileż było radości!

Kilka pytań dla sprawdzenia jak dziecko słuchało.

Co takiego przydarzyło się zajączkowi?
Dlaczego płakał?
Jak nazywa się lekarz, który leczy zęby dorosłym i dzieciom?
Co robić, by ząbki były zdrowe?

Test sprawdzający tego co pamiętacie

Zapraszam do wspólnego śpiewania – piosenka wpada w ucho 😉

Czyścimy zęby

Potrzebne:
– kartka papieru
– foliowa koszulka na dokumenty (gładka) lub woreczek foliowy
– markery, flamastry
– szczoteczka do zębów
– rysunek zębów (można wydrukować lub samemu narysować szeroko uśmiechniętą buzię z zębami)

Na weekend kilka pomysłów zabaw ćwiczących łapki – Rysowanki

Narysujcie Państwo na kartkach papieru co chcecie: dom, kwiat, drzewo, liść, jajko.
Początkowo niech będą to rysunki bez dużej ilości szczegółów.
Jeśli posiadacie Państwo w domu tacę o nie wysokim rancie (ewentualnie blachy z piekarnika) wsypcie na nią kaszę kuskus lub mąkę ew. kaszę manną. Ważne by wsypany produkt był sypki i łatwo było w nim rysować.
Zadaniem Waszego dziecka jest odwzorować narysowany przez Was rysunek.

I na koniec …
Przepis na Slima:

Proponujemy Wam i dzieciom wykonanie naturalnego slima – masy do zabawy, którą większość dzieci lubi. Potrzebne będą:

– szklanka mąki pszennej
– szklanka mąki ziemniaczanej;
– ¾ szklanki oleju;
– ½ szklanki wody.

Opcjonalnie dodać można:
– brokat;
– barwnik spożywczy.

Dziecko pod okiem Dorosłego wsypuje i wlewa wymienione składniki do miski i miesza. Masę należy wyrabiać rękoma do czasu uzyskania pożądanej konsystencji. Do zbyt twardego slima dolać należy trochę oleju, z jeśli jest zbyt miękki, dosypać należy mąki ziemniaczanej.
Taki slim nie przypomina tych sklepowych lub wykonanych ze sztucznych składników. Ma raczej konsystencję ciastoliny. Slima można przechowywać w pudełku i wykorzystywać wielokrotnie.


Czwartek 16.04.2020r. Zabawy z pianą

Cele:

  • rozwijanie zainteresowania zabawami badawczymi
  • ćwiczenie narządów mowy ma wyrazach dźwiękonaśladowczych (plusk, chlup, szor)
  • poznawanie świata wieloma zmysłami

Zapraszam do wspólnej zabawy w powtarzanie dźwięków

Wielkie mycie

Dzisiaj zapraszam Was do zabaw z wodą, mydłem, pianą.

Dla przypomnienia nasza piosenka (a właściwie jej refren) śpiewana w drodze do łazienki, bo bańki najlepiej puszczać w łazience.

Zadanie:
Drogie dzieci, w czasie wizyty w łazience zamieńcie się w badaczy. Przyjrzyjcie się, mydłu, czy jest suche, czy mokre, chropowate czy śliskie, czy łatwiej rozpuszcza się w wodzie ciepłej czy zimnej, pachnie ładnie czy nie, a może w ogóle nie pachnie.

Poniżej kilka propozycji wykonania banek mydlanych.

Tęczowe bańki


Środa 15.04.2020r. Mam chusteczkę

Cele:
– ćwiczenie oddechu
– uważne słuchanie i wyciąganie wniosków
– dostrzeganie różnic między figurami

Chusteczka – zabawa połączona z ćwiczeniami oddechowymi
Potrzebna będzie chusteczka higieniczna. Przed zabawą potrzeba dobrze wyczyścić nosek 😉
Trzymając chusteczkę na wysokości nosa dmuchamy na chusteczkę:

  • nabierając dużo powietrza i wydymając policzki (duży strumień powietrza)
  • robiąc dziubek (wąski strumień powietrza)
  • dmuchamy w chusteczkę nosem

Katar Iwona Salach
Katar złapał mamy Zdziś
i chusteczkę przyniósł dziś.
Wczoraj zmoczył obie nogi,
więc go katar złapał srogi.
Kicha, prycha, wzdycha, sapie,
tak go mocno w gardle drapie.
Kręci w nosie – łezki płyną,
lecz zasłania się chuściną.
Bo wie nawet małe dziecko:
Gdy masz katar – CHODŹ Z CHUSTECZKĄ

Mam nadzieję, że pamiętacie o tej zasadzie i o myciu rąk po czyszczeniu noska.

Zanim powszechne stały się chusteczki jednorazowe, dawniej noszono chusteczki wielokrotnego użytku. To znaczy, po wykorzystaniu prano je, suszono i prasowano. Były one uszyte z delikatnej bawełny, batysty. Często babcie, mamy ozdabiały takie chusteczki koronką, haftem.
Zapytaj mamy, taty, babci… czy jak byli mali uczyli się prasować właśnie prasując chusteczki do nosa.

Zdjęcia zaczerpnięte z Internetu

Zabawa ruchowa przy muzyce

Potrzebna będzie chustka materiałowa lub apaszka.

Po skończonej zabawie składamy chusteczkę tak jak uczyliśmy się w przedszkolu

Mam chusteczkę kolorową – rozkładamy chustkę na podłodze
Co ma cztery rogi – wskazujemy u liczymy wszystkie rogi 1,2,3,4
Kogo kocham – składamy chustkę na pół
Kogo lubię – składamy chustkę ponownie na pół wzdłuż długiego boku
Rzucę mu pod nogi – układamy na stosik

Kto znajdzie?

Zakręć kołem i poszukaj…


Wtorek 14.04.2020r. Czyste ręce – zdrowia więcej

Cele:
– utrwalanie nawyku dokładnego mycia rąk
– ćwiczenie sprawności dłoni
– doskonalenie umiejętności uważnego słuchania

Posłuchajcie uważnie i spróbujcie odpowiedzieć na pytania.

„Kukuryku na ręczniku”

Drogi Rodzicu,
Dla sprawdzenia, czy dziecko uważnie słuchało opowiadania, proszę zadaj mu kilka pytań:
– O czym zapominały dzieci?
– Co mama uszyła na szarym płótnie?
– Co pierwsze wyskoczyło na płótnie, a co ostatnie?
– Co wołał Kogutek?

Drogie dzieci,
Dla przypomnienia i utrwalenia wierszyk, który wisiał u nas w łazience, uczący jak dokładnie myć ręce.

Drogi Rodzicu, pomóż dziecku przeprowadzić eksperyment.


Piątek 10.04.2020r. Wielkanocny koszyczek

Cele:
– poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Wielkanocnymi
– rozwijanie percepcji słuchowej
– poznanie różnych sposobów ozdabiania jaj

Wielkanocny koszyczek Z. Dmitroca

W małym koszyczku
Dużo jedzenia,
Które niesiemy
Do poświęcenia:

Chleb i wędlina,
Kilka pisanek
Oraz cukrowy
Mały baranek.

Drożdżowa babka,
Sól i ser biały,
I już jest pełny
Koszyczek mały…

Drogi Rodzicu,
Poproś dziecko, by wyliczyło wymienione rzeczy wkładane do koszyczka Wielkanocnego
Przygotowując koszyczek Wielkanocny spróbujcie porównać wymienione rzeczy z tymi wkładanymi do koszyczka.

Ciekawostka
Jak barwić naturalnymi barwnikami jajka

Kochane Królisie,
Nie mogę doczekać się czasu, kiedy razem będziemy uczyli się zabaw Muzykącika 😉
Poniżej nowa zabawa Wielkanocna

Słowa zabawy:

Kic, kic, kic, Hejże hej,
Zając pisankę namaluje
Kic, kic, kic, Hejże hej,
Zając maluje

Ko ko ko ko ko ko ko ko
pomogę malować pisankę Twą
Ko ko ko ko ko ko ko ko
pomogę malować ją

Z jedne strony kura o tak,
Z drugiej strony zając o tak
Kic kic kic i ko ko ko razem namalują ją   


Czwartek 9.04.2020r. Wielkanocne zwierzątka

Cele:

– rozwijanie pomysłowości i dokonywanie wyborów;
– ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej;
– doskonalenie umiejętności przeliczania.

Zajączki – zabawa paluszkowa

Pięć zajączków małych kica na polanie dz. trzyma otwartą dłoń pionowo i porusza wszystkimi palcami
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie? palcami drugiej dłoni zamykamy i przytrzymujemy kciuk,

Pięć zajączków małych kica na polanie ponownie poruszamy wszystkimi palcami
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie? zamykamy kciuk i wskazujący i zakrywamy drugą dłonią

Pięć zajączków małych kica na polanie ponownie poruszamy wszystkimi palcami
Gdy się trzy schowają. Ile tu zostanie? zamykamy kciuk, wskazujący i środkowy

Pięć zajączków małych kica na polanie ponownie poruszamy wszystkimi palcami
Gdy odejdą cztery. Ile tu zostanie? zamykamy cztery palce

Pięć zajączków małych kica na polanie ponownie poruszamy wszystkimi palcami
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie? zamykamy wszystkie palce i nakrywamy drugą dłonią

Pięć zajączków małych już do mamy kica ponownie poruszamy wszystkimi paluszkami
Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplatamy palce dłoni i lekko kołyszemy

Wielkanocna gimnastyka

Skoki zajączków
Wyznaczamy linię startu i mety, na sygnał dz. skacze obunóż (jak zając) do linii mety (można liczyć czas)

Kurka znosi jajka
Dziecko porusza się w tempie „wyklaskiwanym” przez rodzica (można też użyć np. kubeczka i drewnianej łyżki do nadawania tempa).
W przerwie rzucamy kostkę do gry. „Kura znosie jajka. Ile zniosła? Policz” Dz. liczy i tyle razy mówi „Ko” ile wypadło oczek

Dla chętnych ruchu: Gimnastyka smyka. Dobry zabawy

Muzograma do wczorajszej zabawy ruchowej
wzór można narysować odręcznie 😉


Środa 8.04.2020r. Kolorowe jajka

Cele:
– rozwijanie koncentracji uwagi
– przygotowanie do nauki pisania poprzez odrysowywanie szablonu,
– doskonalenie prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego:
– ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
– doskonalenie umiejętności wycinania po śladzie;

Wysłuchajcie proszę poniższego opowiadania.

Pytania do zadania:
– O jakich dzieciach marzyły kwoki?
– Na jakie kolory kwoki pomalowały jajka?
– Jakie kurczaczki wykluły się z jajek?

Kolorowe jajka

Drogi Rodzicu, do tego zadania przydatny będzie szablon jajka
Kartkę papieru lub tylną okładkę bloku rysunkowego składamy na pół, od strony złożenia rysujemy połowę jajka, tak by po wycięciu otrzymać całe jajko. Uwaga, jeśli cięcie szablonu jest równe, powstałą dziurę też można wykorzystać jako szablon.

Zadanie:
Odrysuj przy pomocy szablonu trzy duże jajka lub narysuj trzy duże jajka
Pokoloruj je tak, jak to zrobiły kurki
Można do kolorowania użyć kredek lub farb
A może sam wymyślisz jakiś wzór?

  1. Rysujecie Państwo na kartce papieru jajka. Ważne by ilość była parzysta, a narysowane jajka nie były małe np. 4 na stronie A4. 
  2. Zadaniem Waszego dziecka będzie wyciąć je po śladzie.
  3. Rysujecie Państwo ołówkiem na 4 wyciętych papierowych jajkach wzory – tak, by przypominały pisanki. Zadaniem Waszego dziecka będzie narysować takie same wzory na „czystych”  pisankach. A następnie je pokolorować według własne go pomysłu, ale tak by tworzyły takie same pary.
  4. Jeśli stworzycie dużą ilość pisanek macie karty do gry memory (Pisanki należy wtedy przykleić na dodatkową kartkę by nie prześwitywały).

Dla chętnych
Układamy Jajo.
Wystarczy kliknąć w jajo, a przeniesiesz się do zadania

I na koniec trochę ruchu z zającem, kurką i pisanką


Wtorek 7.04.2020r.

Cele:
– Rozwijanie uważnego słuchania
– Ćwiczenie umiejętności składania papieru, rozwijanie sprawności manualnej,
– Rysowanie wg słownej instrukcji
– Kształtowanie orientacji w przestrzeni i schemacie ciała

Zapraszam do wysłuchania pewnej historii

Drogi Rodzicu,
Po wysłuchaniu opowiadania, proszę zadaj kilka pytań, żeby sprawdzić jak uważnie dziecko słuchało.
O jakim puchatym zwierzątku była mowa?
Czy puchate zwierzątko lubiło się bawić z innymi braćmi?
Gdzie lubiło przesiadywać?
Co wyrosło z małego kurczaczka?

Zapraszam do obejrzenie filmu w zakładce Wiewiórek o tym Jak z jajka powstaje kura.

Spróbujcie złożyć kurę z papieru. Potrzebna będzie kwadratowa karta papieru.

Zabawy z kurką

Polecenia do wykonania:
Połóż kurkę na ramieniu,
Połóż kurkę na prawej dłoni (to ta którą się zwykle podajemy przy powitaniu) 😉
Połóż kurkę na kolanie
Połóż kurkę na czole …

Narysujmy Kurczaczka wg wiersza W. Szumanówny
Kurczątko z jajeczka się urodziło… Rysujemy kółko
Główkę, brzuszek, wychyliło Dorysowujemy kółko powyżej (pamiętać by stykało się z poprzednim)
Na dwie nóżki wyskoczyło Do kółka pierwszego dorysuj na dole dwie kreski
Czarne oczka otworzyło Rysujemy w górnym kółku oczko
Dziobek mały rozchyliło, rysujemy rozchylony dzióbek
Że jest głodne zakwiliło …..

Ciekawa jestem, czy uda Wam się narysować kurczaczka z tego opisu.

Masażyk

Drogi Rodzicu, ten sam wierszyk można wykorzystać jako masażyk na plecach dziecka.
… i na końcu jak zakwiliło – szczypiemy delikatnie po boczkach


Poniedziałek 6.04.2020r. Wiosenne porządki

Cele:
– kształtowanie samodzielności w pracach porządkowych
– podejmowanie zadań i ich realizowanie
– rozwijanie koncentracji uwagi
– utrwalanie barw tęczy

Zapraszam do wysłuchania pewnego opowiadania.

Wystarczy kliknąć na zdjęcie i posłuchać

Przypomnijmy sobie jeszcze raz kolory tęczy:

Drodzy Rodzice,
Na początku marca rozpoczęłyśmy pracę nad wyrobieniem nawyku porządkowania miejsca zabawy, po jej zakończeniu. Wymagało to częstych powtórek „Odłóż zabawkę na miejsce”.
Proszę wyznaczajcie swojemu dziecko zadania do wykonania (starcie kurzy, nakrywanie do stołu – oni to potrafią i robią w przedszkolu). Bardzo ważne jest by dostrzegać przede wszystkim plusy (to co dobrze zrobił), bo to daje motywację do dalszej pracy. Jeśli popełnia błędy skorygujcie je.
Zaczynamy od sprzątnięcia zabawek według kolorów tęczy.

Poniedziałek zaczniemy od pomagania rodzicom w wiosennych porządkach. Wystarczy, że posprzątacie swoje zabawki.
Pamiętacie naszą piosenkę do sprzątania. Poniżej zamieszczam utwór.

Zabawę w sprzątanie według można urozmaicić poniżej zamieszczoną Ruletką. Wystarczy wejść w link.
Uwaga,
Po wejściu na stronę kliknięcie powoduje uruchomienie Ruletki. Po zatrzymaniu ruletki, usunięcie powoduje zmianę kolorystyki, i może się pojawić na niebieskim tle polecenie Pozbieraj żółte przedmioty. Sugeruję nie usuwanie poleceń
Druga Ruletka, którą dzisiaj załączę (po południu) będzie z utrudnieniem.


Piątek 3.04.2020

Cele:
– ćwiczenie skupienia uwagi
– rozwijanie twórczej wyobraźni
– ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej

Posłuchajcie…


Mam nadzieję, że spodoba Wam się przygotowana przeze mnie niespodzianka 😉

Po wysłuchaniu historii spróbujcie wymyślić dalszą historię groszków. Gdzie poszły, kogo spotkały i co się wydarzyło. Spróbujcie tą historię narysować.
Drodzy Rodzice, proszę o spisanie ułożonej przez dziecko historii.
Mam nadzieję, że powolutku wzrastają wasze ziarenka fasoli.

Ruch dla smyka
Zapraszam do wspólnej zabawy (to jest pląs, którego miałam w planie Was nauczyć). Pani Kasia zgodziła się pomóc mi w tym.


Czwartek 2.04.2020 r.

Cele:

  • znajomość gatunków wiosennych kwiatów;
  • umiejętność  wykorzystania nowej techniki plastycznej;
  • rozwijanie spostrzegawczości i koncentracji uwagi
  • dostosowanie ruchu do rytmu i nastroju muzyki;

1. „Kwiaty budzą się do życia’’ – zabawa ruchowa przy muzyce Vivaldiego lun Griega.
Proponujecie Państwo swojemu dziecku: ,,Skul się w kłębek i wyobraź sobie, że jesteś małym nasionkiem kwiatka. Nadeszła wiosna i rośniesz, rozwijasz się i wyciągasz listki do słońca, rozchylasz swoje płatki (dziecko powoli rozwija się jak nasionka aż do wyprostowania i stawania na palce, wyciągając ręce do góry). Lekko kołyszesz się na wiosennym wietrze. Nadchodzi noc i chłód- zamykasz swoje płatki.”


2. ,,Wiosenne kwiaty” – układanie puzzli.
Rysujecie Państwo ołówkiem na kartce papieru, wiosenny kwiat. Tniecie kartkę według własnego pomysłu na kilka części (od 4 do 7, wszystko zależy od tego jak skomplikowane puzzle układa Wasze dziecko). Wasza pociecha układa puzzle, a następnie nakleja je na drugą kartkę, na koniec koloruje obrazek.  

Dla rodziców, którzy mają ochotę na wykorzystanie materiału z odzysku, proponujemy:

3. „Żonkile” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem plastikowych korków, foremek do babeczek. Dziecko nakleja na kartkę papieru (jeśli macie zieloną, jeśli nie można ją wcześniej pomalować farbą), nakrętki z butelek tak by powstał żonkil. Papierową foremkę do pieczenia babeczek  należy pomalować na żółto, nakleić na kartkę a następnie przykleić na nią korek.  Z bibuły lub innego papiery należy zrobić łodyżkę i przykleić na kartkę.

Prosimy o zdjęcia prac.


Środa 1.04.2020 r. – Prima Aprilis

Cele:
– rozwijanie wyobraźni twórczej
– dostrzeganie elementu humoru
– ćwiczenie spostrzegawczości

Prima Aprilis – uważaj, bo się pomylisz!

Dzisiaj jest dzień żartów i dowcipów. Śmiech jest teraz nam bardzo potrzebny ponieważ poprawia kondycję organizmu, rozładowuje stres, pomaga odreagować napięcie, zdenerwowanie, lęki. Osoby, które się często śmieją, mają lepszą odporność.

Zadanie na dzisiejszy dzień: Wymyśl żart, dowcip dla mamy, taty, siostry, brata…
Pamiętaj najlepsze są te żarty, z których wszyscy się śmieją i nie sprawiają nikomu przykrości.

Prima Aprilis Jan Brzechwa

Wiecie, co było pierwszego kwietnia?
Kokoszce wyrósł wielbłądzi garb,
w niebie fruwała krowa stuletnia,
a na topoli świergotał karp.

Żyrafa miała króciutką szyję,
lwią grzywą groźnie potrząsał paw,
wilk do jagnięcia wołał: „Niech żyje!”,
a zając przebył ocean wpław.

Tygrys przed myszą uciekł z trwogi,
wieloryb słonia ciągnął za czub,
kotu wyrosły jelenie rogi,
a baranowi – bociani dziób.

Niedźwiedź miał ptasie skrzydła po bokach,
krokodyl stłukł się i krzyknął: „Brzdęk!”
„Prima aprilis!” – wołała foka,
a hipopotam ze śmiechu pękł.

Kliknij na obrazek, a przejdziesz do zadania. Odpowiedz na pytanie: Co tu nie pasuje?

Co tu nie pasuje?

Taśmociąg śmiechu
Kładziemy się w wygodnym miejscu, według schematu ze zdjęcia (nasza zabawa z maluszków)
Głowę kładziemy na brzuchu osoby pod spodem, i tak dalej. Podczas zabawy dbamy o to by podczas wdechu unosił się brzuch (balonik rośnie)
Naśladujemy śmiech: Mikołaja, małej dziewczynki, starszej pani, małej myszki…

Powodzenia i życzymy dobrej zabawy
Pani Ewa i Pani Dagmara


Wtorek 30. 03.2020r. – Wiosenne kwiaty

Cele:
– ćwiczenie uważnego słuchania
– doskonalenie umiejętności rysowania
– przygotowanie do nauki pisania

Zapraszam do wysłuchania opowiadania o żółtym tulipanie. Wystarczy kliknąć na poniższy link
specjalnie przygotowany dla Króliczków 😉
Posłuchajcie: Pani Ewa opowiada o Żółtym tulipanie

Wystarczy kliknąć na zdjęcie i posłuchać

Proszę odpowiedz na pytania:
Gdzie mieszkał Tulipanek?
Kto odwiedził Tulipanka? Dlaczego Tulipan nie chciał wpuścić gościa?
Kto jeszcze odwiedził Tulipana?
Co się stało jak Deszczyk i Promyk słońca weszli do domku Tulipana?
Co powiedziały dzieci?

Drogi Rodzicu!
Proszę zwróć uwagę na sposób trzymania ołówka, kredki podczas rysowania. Chwyt trójpunktowy: Ołówek oparty na palcu środkowym, trzymany trzymany przez kciuk i palec wskazujący.
W wolnej chwili polecam obejrzeć załączony poniżej film, w którym mowa jest o prawidłowym chwycie, osobiście polecam sposób 2
Jak nauczyć dziecko prawidłowo trzymać kredkę? – Godmother


Poniedziałek 30.03.2020r. Wiosenna uprawa

Cele
– kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu
– kształtowanie umiejętności obserwacji
– rozwijanie zainteresowania światem przyrody
– ćwiczenie systematyczności i cierpliwości w obserwacji
– przygotowanie do nauki pisania poprzez usprawnianie ruchów dłoni

Drodzy Rodzice, przeczytajcie dziecku opowiadanie i zadajcie kilka pytań, żeby sprawdzić z jaką uwagą słuchało.

„Tajemnica małego nasionka” J. Wasilewska

„Było sobie ziarenko. Ziarenko było maleńkie i słabe. Bało się, że zjedzą je ptaki, albo polna myszka. Ale zaopiekował się nim ogrodnik, który był duży i silny. Chodził po ogrodzie z łopatą i kopał ziemię. Włożył ziarenko do świeżo skopanej ziemi. A tam pod ziemią było ciemno, ciepło i cicho. Teraz sobie pośpię – pomyślało ziarenko.
Leżało spokojnie przez jakiś czas, aż nagle poczuło, że wokół zrobiło się mokro.
– Ach! To pewnie ogrodnik podlał ziemię! Rozzłościło się okropnie. Ze złości zaczęło się nadymać i pęcznieć tak mocno, aż pękło. Ale nic złego się nie stało. W miejscu pęknięcia pojawił się mały, biały kiełek. Małe ziarenko zaczęło szybko rosnąć. Ogrodnik podlewał je, a słońce ogrzewało swoimi promieniami i w niedługim czasie zamieniło się w piękny, kolorowy kwiat.”

Przykładowe pytania:
• kto zaopiekował się ziarenkiem?
• co zrobiło ziarenko w ziemi?
• dlaczego się rozzłościło i co zrobiło ze złości?
• co pojawiło się w miejscu pęknięcia?
• co wyrosło z ziarenka?

Zapraszam Was do założenia hodowli małej fasolki.
W zeszłym roku udało nam się wyhodować fasolkę, spróbujcie teraz w domach.
Potrzebne będą:

  • słoik lub szklanka
  • lignina lub ręcznik papierowy, papier chłonący wodę
  • ziarno fasoli lub grochu (niełuskanego)
  • woda

Słoik wykładamy dookoła ligniną (ręcznikiem papierowym) i wkładamy do środka papier (najlepiej mocno wcześniej pognieciony).
Pomiędzy papierowym wypełnieniem a ścianą słoika umieszczamy ziarna fasoli lub grochu, tak aby były widoczne od zewnątrz.
Zwilżamy mocno papier i staramy się, by nie stracił wilgoci. Uwaga nie zamykamy słoika.
Od tej pory ćwiczymy cierpliwość czekając, aż ziarenko zacznie kiełkować.

Powodzenia

Nasza zeszłoroczna hodowla fasolki

Fasolka i groszek – zabawa paluszkowa.

Wspina się fasola na płotek, na płotek,

– rytmicznie przenosimy pięści jedna nad drugą, coraz wyżej (budujemy wieżę)

A za tą fasolą idzie w górę kotek.

– wspinamy się palcami wskazującymi obu rąk od kolan do bioder.)

Po drewnianym płotku groszek w górę pnie się,

– rytmicznie przenosimy pięści jedna nad drugą, coraz wyżej (budujemy wieżę)

Za nim mały ślimak domek mały niesie.

– wyprostowane dłonie na udach i posuwamy je do kolan ruchem „zwijającym”. Palce przyklejone do ud, zwijają dłoń w pięść.

Rytmiczne zabawy – Sprawne ręce

Zapraszam do zabaw, które bardzo lubimy.
Potrzebne kartki w czterech kolorach. Poniżej przykład zabawy. z wykorzystaniem podwójnej liczby kartek, to samo można zrobić mając tylko jeden zestaw.
1. Najpierw prowadzącym jest rodzic, albo starsza siostra/brat
2. Dajmy dziecku poprowadzić zabawę

Link do muzyki Walking to the Left

Miłego dnia


Piątek 27.03.2020r.
Marcowe zagadki

Cele
– poszerzenie zasobu słownictwa;
– ćwiczenie koncentracji uwagi;
– doskonalenie umiejętności przeliczania.

Drodzy Rodzice,
Proponujemy Wam w dniu dzisiejszym zagadki
Klikając na poniższy obrazek przeniesiecie się w krainę zagadek. Warto 😉

  1. Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy.  Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce)
  2. Kiedy błyska, gdy ulewa, wicher wieje, łamie drzewa. Znak, że idzie duża, groźna, straszna… (burza).
  3. Sypał z nieba, z chmurki nocą całą, wszystko wokół pobielało. (śnieg)
  4. Choć go nie widać, znać, że siłę ma. Łamie w gniewie drzewa, chmury niebem gna. (wiatr)
  5. Gdy go długo nie ma wszyscy narzekają. A gdy przyjdzie pod parasol się chowają. (deszcz)
  6. Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała? Płynie po niebie, znasz ją  i wiesz, ze gdy jest ciemna, będzie z niej padał deszcz. (chmura)

Szczypta liczenia

Potrzebne materiały:
kartka, kredka najlepiej niebieska, wycięte z białe go papieru chmurki

Rysujecie Państwo na kartce papieru krople wody, różnej wielkości (ilość zależy od Państwa, proponujemy do 10, ale może być ich i więcej), zadaniem Waszego dziecka będzie:

– przeliczyć Krople
– wskazywać tyle kropli ile powiecie
– zakrywać chmurkami wskazany rodzaj kropli (np. nakryj małe chmurki, nakryj trzy duże chmurki)

Na koniec dzieci mogą te krople pokolorować i wycięte chmurki  

Dla chętnych w zakładce Kodowanie są zadnia dotyczące pogody Koduj z nami cz.3 – od min 3:05

Na koniec troszkę zabawy przy muzyce (tego jeszcze nie tańczyliśmy 😉 )

Potrzebne będą:
– jajka po Kinedrniespodziankach (wystarczy po jednym w ręku) wypełnione ryżem, kaszą…
– jeden niebieski worek, może być apaszka, niebieski materiał albo kartka papieru niebieskiego.
– pałeczki, patyczki, a nawet dwie łyżki 😉

Link do muzyki

Życzymy miłego dnia


Czwartek 26.03.2020r.
Kalendarz pogody

Cele:
– rozwijanie sprawności manualnej
– kształtowanie umiejętnej obserwacji otaczającego świata
– ćwiczenie systematyczności

Drogi rodzicu, proszę przeczytaj dziecku poniższy wiersz

Marcowe kaprysy.

Ja jestem marzec, ja wam pokażę,
jak dobrze mieszać pogodę w garze.
Zanim na dobre wiosna przybędzie,
ja ślady zimy zostawię wszędzie.
Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy
i jeszcze trochę śnieżek poprószy.
I chociaż słońce mocniej przygrzeje,
to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.

Kończy się Marzec, już zaraz będzie kapryśny Kwiecień. Zapraszam do wykonania Kalendarza pogody, na którym będziecie zaznaczać jaka jest pogoda
Przydatne będą:
– Karton, tektura (do usztywnienia)
– kartki (jedna kolorowa do wykonania garnka)
– przykrywka garnka
– kredki,
– nożyczki, klej, pineska lub szpilka

Opis wykonania:
Za pomocą przykrywki i kredki narysuj koło. Wytnij je pamiętając o tym, że trzymając nożyczki kciuk zawsze jest na górze (patrzy w górę 😉 ),
Wytnij też kształt garnka (najlepiej z kolorowego papieru, ale niekoniecznie – przecież samodzielnie możesz ozdobić garnek).
Przyłóż garnek do narysowanego koła tak by był tylko trochę schowany w garnek i przyklej. Pamiętasz zasadę gili gili ? (dla niewtajemniczonych: klej w sztyfcie stoi na blacie (jedna ręka trzyma klej), kartkę do przyklejenia pocieramy po niedużo wysuniętym kleju – gili gili)
Na kole naklej wycięte symbole pogody (możesz też sam/sama je narysować)
Na samym środku przypinamy (za pomocą pineski) strzałkę wyciętą z papieru. Będzie ona wskazywać aktualną za oknem pogodę.
Tak przygotowany garnek warto umieścić na tablicy korkowej ew. przykleić na kartonie z pudła złożonym w trójkąt

Obserwuj pogodę za oknem i zaznaczaj jej zmiany na kalendarzu

Po pobrania
szablon garnka
wzory symboli pogody

Życzę miłego dnia
Ewa Piątkowska


Środa 25.03.2020 r.
Marcowa pogoda

Cele:
– budzenie zainteresowania otaczającą przyrodą
– rozwijanie mowy czynnej
– ćwiczenie uważnego słuchania

Drodzy Rodzice,
Proszę przeczytajcie dziecku poniższy tekst i potem zadajcie kilka pytań.

„Była słoneczna pogoda. Słońce w całej pełni świeciło, topiąc resztki śniegu i lodu. Zaczęły pojawiać się białe, pierzaste chmurki. Było ich coraz więcej. Powoli zasłaniały słońce. Dzień nie był już taki słoneczny jak wcześniej. Wiejący wiatr przeganiał białe chmurki, a na ich miejsce pojawiały się ciemne, deszczowe chmury. Było ich coraz więcej. Zaczął padać deszcz”.

Sprawdzamy pytaniami:
– Jaka pogoda była na początku?
– Co było na niebie?
– Co zaczęło się pojawiać?
– Co zrobił wiatr?
– Jak skończyła się historia?

Tą samą opowieść dziecko, może ilustrować sylwetami słońca, deszczu, chmurek jasnych i ciemnych, Wiatr naśladujemy szumiąc szszsz.. lub lekko dmuchając.

Jaka jest pogoda za oknem ?
Potrzebne materiały:
Kartka, kredki
i do dzieła
Narysuj pogodę za oknem.

Wiatr przegania chmurki
Potrzebne materiały:
Chmurki wycięte z papieru, lub kawałki waty
Przygotowane chmurki kładziemy na stole, blacie (gładkiej powierzchni) i zmieniając się w wiatr staramy się przedmuchać je w inne miejsce. Inna opcje przedmuchiwania w parach.

Rysowanie po śladzie
W załączniku znajduje się rysunek do wydrukowania. Można też delikatnie narysować ołówkiem kształt Chmurki, deszczu (długie kreski) i kałuży. Zadaniem dziecka jest narysować kredką po śladzie
>RYSUJ PO ŚLADZIE<

Pada deszczyk
Pada deszczyk, pada deszczyk,
wieje, wieje wiatr,
Pada deszczyk, pada deszczyk,
wieje, wieje wiatr.
Błyskawica, grzmot,
Błyskawica, grzmot,
A słoneczko do nas śmieje się.
Błyskawica, grzmot,
Błyskawica, grzmot,
A na niebie kolorowa tęcza.

Dzieci tą zabawę znają, mam nadzieję, że dobrze ją pamiętają

>link do utworu Tzadik Katamar<

Życzę miłego dnia
Ewa Piątkowska