WYCIĄG Z KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
Kształtowanie i wspieranie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka to priorytet w naszej pracy wychowawczo – dydaktycznej, zapewniający dzieciom umiejętność budowania poczucia własnej wartości, niezależności na miarę indywidualnych możliwości i potrzeb.
Istota naszej koncepcji przełożyła się na cele główne, są to:
- Doskonalenie modelu funkcjonowania pracy przedszkola, jako miejsca przyjaznego dzieciom i wszechstronnie stymulującego ich rozwój.
- Stworzenie dzieciom warunków do wielostronnego, twórczego i intensywnego uczestnictwa w działaniu oraz uczeniu się poprzez zabawę, przeżywanie i poznawanie otaczającego świata.
Cele główne wyznaczyły nam sposoby i zadania realizacji.
Kluczowe kierunki rozwoju naszej pracy:
- Wdrażanie autorskiego programu „Dzięki samodzielności pokonam trudności" będącego efektem udziału w projekcie „Przedszkole w trakcie zmiany" Towarzystwa Rozwijania Aktywności Dzieci „SZANSA".
Główna myśl przyświecająca nam w tych działaniach to rozwijanie samodzielności we wszystkich obszarach aktywności dzieci oraz wypracowanie właściwych kontaktów i form współpracy z rodzicami, a dzięki temu stworzenie odpowiedniego środowiska i warunków do kształtowania pożądanych postaw dziecięcych. Wynikiem wartościowej współpracy przedszkola z rodzicami jest prawidłowy rozwój osobowości dziecka.
Realizacja tych haseł odbywa się poprzez stworzenie sytuacji do samodzielnego zdobywania umiejętności przez dzieci. - Współpraca z rodzicami w ramach projektu „Razem osiągniemy więcej – rodzic partnerem przedszkola".
Ważnym aspektem pracy przedszkola jest współpraca z rodzicami w celu wytworzenia nawyku wzajemnego porozumienia się, współodpowiedzialności za prawidłowy rozwój emocjonalny, intelektualny i kształcenie dzieci.
Właściwa współpraca rodzinnego domu i przedszkola prowadzi do zintegrowania działań wychowawczych, ułatwia zrozumienie i rozwiązywanie wielu problemów związanych z potrzebami dziecka oraz charakteryzuje się dużą otwartością na oczekiwania rodziców i potrzeby przedszkola. - Wdrażanie programu „Klucz do uczenia się" Galiny Dolya opartego na teorii Lwa Wygotskiego.
Program ten stawia na odblokowanie i uwalnianie możliwości dzieci oraz na rozwijanie umiejętności uczenia się i samodzielne zdobywanie wiedzy. Stanowi usystematyzowaną, logiczną całość skonstruowaną z powiązanych ze sobą tematycznie sesji i modułów. Jego niezwykłą zaletą jest podążanie za indywidualnym rozwojem dziecka.
Rozwija umiejętność koncentracji i myślenia dzieci na poziomie abstrakcyjnym oraz przygotowuje do radzenia sobie z sytuacjami problemowymi w późniejszym życiu. Rozwija kompetencje językowe i komunikatywne dziecka stanowi, więc podstawę jego relacji z rówieśnikami i dorosłymi. - Promowanie i prowadzenie różnorodnych działań proekologicznych z wiodącym wykorzystaniem „Programu edukacji ekologicznej m. st. Warszawy dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym".
Edukacja ekologiczna to jeden z głównych priorytetów placówki. Poprzez realizację tego programu stwarzamy warunki do nauki i kształtowania postaw proekologicznych nie tylko u wychowanków, ale również u rodziców. Poprzez poznanie otaczającej rzeczywistości, zrozumieniu zależności wszystkich jej elementów, odkrywanie, eksperymentowanie, przeżywanie i poszukiwanie, stwarzamy dzieciom, możliwość identyfikowania się ze środowiskiem, znajdowania w nim swojego miejsca oraz kształtowania twórczej i aktywnej postawy wobec niekorzystnych zjawisk środowiskowych (społecznych i przyrodniczych). - Rozwój postawy twórczej, aktywności i wrażliwości estetycznej dzieci.
Wyzwolenie autentycznej ekspresji u dzieci można dokonać stosując elementy twórczych metod pracy takich jak: pedagogika zabawy, metody Celestyn Freinet czy Rudolf Laban. Dają one wiele możliwości i okazji do rozbudzania, uaktywniania dziecka oraz jego samorealizacji.
Osoby, które chciałyby przeczytać cały dokument zapraszamy do przedszkola.