Grupa „Biedronki”
Uczą nas dwie Panie: Pani Ania i Pani Magda
Pomaga nam Pani Jadzia, a o porządek wokół nas dba Pani Monika
Kwiecień 2024
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
- Wprowadzenie pojęcia szacunek odnoszącego się do osób, przedmiotów, zwierząt,
miejsc uznawanych za ważne; - Kształtowanie postawy poszanowania przez rozwijanie umiejętności okazywania szacunku osobom, przedmiotom, zwierzętom w najbliższym otoczeniu;
- Uświadamianie znaczenia właściwego zachowania się w różnych codziennych sytuacjach;
- Uwrażliwianie na walory estetyczne dzieł malarskich;
- Badanie kształtów, przedmiotów w oparciu o oś symetrii i odbicie lustrzane;
- Rozwijanie myślenia operacyjnego podczas obracania i składania figur geometrycznych oraz manipulowania nimi;
- Dostrzeganie różnorodności i piękna w wiosennej przyrodzie ze szczególnym
uwzględnieniem kwiatów - Kształtowanie świadomości ekologicznej;
- Wprowadzenie cyfry 9;
- Poszerzanie słownika czynnego dzieci o pojęcia scenariusz, scenarzysta;
- Rozwijanie umiejętności budowania logicznej wypowiedzi i tworzenia opowiadania;
Marzec 2024
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
- dostrzeganie zmian zachodzących w otoczeniu w okresie przedwiośnia;
- zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi na przedwiośni
- poznanie ptaków przylatujących wiosną: jaskółki, bociana, skowronka.
- poznanie pierwszych wiosennych kwiatów: przebiśniegu, krokusa.
- poznanie tradycji związanych z Wielkanocą;
- zachęcanie do czynnego udziału w przygotowaniach do świąt.
Luty 2024
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
- kształtowanie umiejętności odkrywania, dostrzegania w najbliższym otoczeniu
nowych rzeczy, zjawisk; - -rozwijanie ciekawości i wrażliwości na walory otoczenia;
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw różnych pojazdów,
dzielenia ich na powietrzne, wodne i lądowe.
-rozwijanie sprawności grafomotorycznej dzieci;
-zapoznanie z różnymi pojazdami poruszającymi się w powietrzu; - rozbudzanie zainteresowań technicznych dzieci;
-rozwijanie zainteresowań poznawczych dzieci, ciekawości świata, pokazywanie
jego różnorodności; - poszerzenie słownika dzieci o wyrażenia dotyczące nazw geograficznych:
Antarktyda, Himalaje; - czytanie globalne wyrazów las tropikalny, wydmy, piramidy, pustynia;
-zapoznanie dzieci z położeniem biegunów północnego i południowego;
-wprowadzenie pojęcia dociekliwość rozumianego jako chęć dowiedzenia się i
zrozumienia jak najwięcej;
-rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi i formułowania pytań; - poznanie nazw planet wchodzących w skład Układu Słonecznego;
Styczeń 2024
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania, oceny postępowania bohaterów;
- budowanie wypowiedzi poprawnych pod względem stylistycznym;
- rozumienie konieczności pomagania innym,
- wyrabianie u dzieci chęci niesienia pomocy.
- poznanie urządzeń technicznych wykorzystywanych dawniej i dziś,
- poznanie historii powstania zegara,
- czytanie globalne wyrazu zegary.
- pamięciowe opanowanie dni tygodnia według kolejności występowania,
- czytanie globalne ich nazw;
- rozumienie pojęć: wczoraj, dziś, jutro oraz cykliczności występowania dni tygodnia
- wprowadzenie znaku matematycznego +,
- doskonalenie umiejętności dodawania w zakresie 5.
Grudzień 2023
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
- Poznanie różnych sposobów ogrzewania mieszkań w okresie zimy,
- Zwrócenie uwagi na ekologiczne sposoby pozyskiwania ciepła;
-globalne czytanie wyrazów: kaloryfer, kominek, piec, drewno, kotłownia, solary: - Poznanie sposobu pomiaru ciepła – zapoznanie z działaniem termometru;
- Doskonalenie umiejętności dokładnego przeliczania;
-rozwijanie sprawności grafomotorycznej dzieci;
-kształtowanie uczucia życzliwości i chęci pomagania innym; - Rozwijanie umiejętności językowych;
-budowanie wypowiedzi poprawnej pod względem stylistycznym; - Wzbogacanie słownika dzieci o wyrażenia życzliwość i dobro;
- Podtrzymywanie tradycji bożonarodzeniowych – kolędowanie;
- Poszerzenie słownictwa dzieci o pojęcia: kolęda, pastorałka.
Listopad 2023
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Tematy kompleksowe:
I. Nasza mała ojczyzna
II. Polska moja ojczyzna
1. Poznanie nazwy kraju, wzbogacanie słownika dzieci o wyrażenia: ojczyzna, mała ojczyzna;
2. Doskonalenie umiejętności pamięciowego opanowania swojego adresu: miejscowość, nazwa ulicy (osiedla), numer domu (bloku, mieszkania);
3. Utrwalenie nazwy własnej miejscowości, herbu i położenia na mapie Polski; kształtowanie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw obiektów charakterystycznych dla swojej miejscowości;
4. Rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, globalne czytanie wyrazów: mapa, Polska, dom;
5. Zapoznanie z wyglądem strojów regionalnych, fachowym nazewnictwem części garderoby, wzbogacanie słownika biernego; poznanie gwary regionalnej, wybranych przyśpiewek ludowych, kształtowanie tożsamości lokalnej;
6. Poznanie historii powstania państwa polskiego na podstawie legendy „O Lechu i orle białym”, kształtowanie szacunku do własnego państwa, kształtowanie postaw patriotycznych; rozwijanie zainteresowań historią kraju;
7. Poznanie polskich symboli narodowych (godło, hymn, flaga), kształtowanie umiejętności przyjmowania odpowiedniej postawy podczas śpiewania hymnu państwowego;
8. Zapoznanie z historią Narodowego Święta Niepodległości; kształtowanie miłości i szacunku do symboli narodowych;
9. Rozwijanie sprawności manualnej podczas rysowania na dany temat;
10. Poznanie zasad funkcjonowania urzędu miejskiego, pracy burmistrza, obejrzenie siedziby władz miejskich;
10. Kształtowanie przywiązania do społeczności lokalnej i dumy z miejsca zamieszkania; kształtowanie umiejętności odpowiedniego zachowania się w miejscach publicznych; doskonalenie umiejętności prowadzenia obserwacji;
11. Zapoznanie z literami G, H, I; wskazywanie liter wśród innych, czytanie w izolacji, w prostych sylabach, wyrazach, czytanie prostych tekstów
słowno-obrazkowych.
Październik 2023
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Tematy kompleksowe:
I. Idzie jesień przez świat
II. Jesienna przyroda
III. Leśne zwierzęta przed zimą
1. Wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania zadań;
2. Poszerzanie słownictwa dzieci z zakresu przyrody – drzewa i ich nazwy oraz grzyby;
3. Doskonalenie pamięci spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej;
4. Doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania;
5. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i zwracanie uwagi na ich piękno;
6. Zapoznawanie dzieci z podziałem drzew na liściaste i iglaste oraz przedstawicielami różnych gatunków drzew;
7. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania drzew oraz wybranych grzybów jadalnych i trujących;
8. Kształtowanie bezpiecznych postaw i zachowań podczas spacerów w parku i lesie;
9. Wspieranie rozwoju fizycznego poprzez zabawy i ćwiczenia fizyczne;
10. Doskonalenie poczucia rytmu poprzez zabawy muzyczno-ruchowe;
11. Wprowadzenie litery D,E,F,G;
12. Poznanie informacji o zwierzętach zapadających w sen zimowy;
13. Czytanie globalne; poszerza-nie słownika biernego o nowe wyrażenia (hibernacja);
14. Rozbudzanie zainteresowania światem przyrody, życiem i zwyczajami zwierząt;
15. Wdrażanie do szanowania przyrody, budowanie więzi emocjonalnej z przyrodą.
Wrzesień 2023
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Tematy kompleksowe:
I. Wracamy do przedszkola
1. Wprowadzenie pojęcia dobre maniery rozumianego jako znajomość zwyczajów i norm towarzyskich obowiązujących w danej grupie, wskazanie przejawów dobrych manier; doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych i właściwego zachowania się w różnych sytuacjach;
nabieranie przeświadczenia o konieczności odpowiedniego zachowania się w codziennych sytuacjach w grupie, integracja grupy przedszkolnej;
2. Ustalenie podstawowych zasad zachowania w grupie; rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie, słuchowe różnicowanie samogłosek o, a, u, i; rozumienie konieczności przestrzegania ustalonych zasad;
3. Różnicowanie pojęć prawa, lewa; kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie; nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych;
4. Globalne odczytywanie swojego imienia, podawanie nazw kącików w sali; rozwijanie inwencji twórczej dzieci; nabieranie przeświadczenia o pozytywnej roli współpracy w osiąganiu celu.
5. Wprowadzenie głoski „A”;
6. Wprowadzenie głoski „B”.