Grupa „Pszczółki”
Uczą nas pani Ola Barcińska i pani Agnieszka Jabłonka. Pomaga im pani Dorota Koza, a o porządek w sali dba pani Danuta Mozoluk.
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE – KWIECIEŃ 2023
- Kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw. Zapoznanie z wybranymi prawami dziecka;
- Próby określania własnych uczuć i emocji, oraz dostrzeganie ich u innych;
- Uświadomienie dzieciom, że w ich otoczeniu są osoby , do których mogą zwrócić się o pomoc;
- Doskonalenie umiejętności współpracy w zespole.
- Kodujące przedszkolaki – kształtowanie logicznego myślenia, rozwijanie umiejętności matematycznych i orientacji w przestrzeni
- Wprowadzenie radosnego nastroju
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE – MARZEC 2023
- Przypomnienie i utrwalenie wiadomości o aktualnej porze roku i jej charakterystycznych cechach.
- Obserwacja pierwszych zwiastunów wiosny i poznanie okresu przejściowego między porami roku – przedwiośnia.
- Omówienie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną: nazywanie kwiatów i ptaków powracających do kraju, obserwacja pogody.
- Określanie warunków potrzebnych do wzrostu rośliny, próby wyhodowania szczypiorku i owsa. Rozpoznawanie roślin w przedszkolnym ogródku, poprzez zakładanie kąciku przyrody hodowli.
- Poszerzanie zainteresowania otaczająca przyrodą poprzez obserwacje zmian w najbliższej okolicy, prace w ogrodzie przedszkolnym.
- Dostosowanie ubioru do zmieniających się warunków pogodowych,
- Naśladowanie ruchem słyszanego tekstu, inscenizacje utworów literackich.
- Rozróżnianie dźwięków charakterystycznych dla wiosny,
- Rozwijanie motoryki małej poprzez wycinanie, zwijanie papieru, rozwijanie kreatywności i wyobraźni poprzez samodzielne wyrażanie siebie w pracach plastycznych,
- Rozumienie następstwa pór roku z zabawy wykorzystaniem Ozobotów,
- Układanie obrazka na podstawie wzoru graficznego na macie do kodowania,
- Przeliczanie przedmiotów, segregowanie ich według jednej cechy, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie 3, stosowanie określeń: obok, daleko, blisko
- Zapoznanie z tradycjami i zwyczajami Świąt Wielkanocnych- malowanie jajek, koszyczek wielkanocny, tradycyjne ciasta, baranek wielkanocny, zajączek wielkanocny, palma wielkanocna, Śmigus Dyngus.
- Prezentacja różnych sposobów ozdabiania jajek (pisanka, kraszanka).
- Wykonanie ozdób wielkanocnych z masy solnej
- Klasyfikowanie przedmiotów według różnych cech.
- Wprowadzenie metody CMC- (Children Massagigng Children – Dzieci Masują Dzieci) relaksacja i wyciszenie grupy
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE – LUTY 2023
- Rozwijanie zainteresowania książką.
- Wypowiadanie się na temat książki przyniesionej do przedszkola – budowanie wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia.
- Wdrażanie do uważnego słuchania bajki czytanej przez N.
- Rozpoznawanie i podawanie imion / nazw bohaterów znanych bajek.
- Odróżnianie dobra od zła.
- Wspólne tworzenie bajki.
- Rozbudzanie kreatywności i swobodnej ekspresji teatralnej – odgrywanie ról.
- Zapoznanie z zasadami korzystania z książek – rozumienie potrzeby dbania o książki.
- Wcielanie się w role poznanych bohaterów – zabawy dramowe.
- Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego podczas zabaw badawczych – zmiany nieodwracalne.
- Rozpoznawanie uczuć prezentowanych za pomocą symboli graficznych.
- Podawanie nazw czynności i nastrojów przedstawionych na obrazkach.
- Budowanie wypowiedzi poprawnej gramatycznie.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt przedstawionych na schematycznych obrazkach.
- Rozwijanie sprawności manualnej podczas zabaw z plasteliną.
- Wdrażanie do estetycznego wykonania pracy.
- Uczestniczenie w zabawie badawczej – rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem, prowadzenie obserwacji
- Promowanie ekologicznego stylu życia,
- Zapoznanie ze sposobami oszczędzania wody
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE – STYCZEŃ 2023
- Poznanie nazw dni tygodnia, nazywanie pór roku;
- Poznanie symboli i kolorystyki dnia oraz nocy;
- Kształtowanie pojęcia regularności rytmu w organizacji czasu;
- Rozwijanie umiejętności wyrażania pory dnia w działaniach plastycznych;
- Uświadomienie konieczności pomocy osobom starszym;
- Odczuwanie życzliwości innych osób;
- Rozumienie pojęcia rodzina, nazywanie członków rodziny, zacieśnianie więzów rodzinnych;
- Zapoznanie z zasadami bezpiecznych zabaw zimowych;
- Kształtowanie świadomości o zagrożeniach występujących na lodzie i śniegu;
- Przybliżenie znaczenia słowa „olimpiada”.
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE – GRUDZIEŃ 2022
- Poznanie oznak zimy; umiejętność dostrzegania i nazywania oznak zimy; dostrzeganie potrzeb innych osób podczas zabaw zimowych;
- Kształtowanie umiejętności odróżniania fałszu od prawd; uświadomienie konieczności niesienia zimą pomocy ptakom;
- Nazywanie i odróżnianie figur geometrycznych; ćwiczenia sprawności manualnej podczas wycinania figur geometrycznych; nabywanie umiejętności uważnego uczestnictwa w zajęciach;
- Zdobywanie nowych doświadczeń plastyczno-technicznych; kształtowanie umiejętności współdziałania dłońmi;
- Uświadomienie konieczności pomocy zwierzętom leśnym podczas zimy; kształtowanie umiejętności bycia dobrym poprzez dokarmianie zwierząt zimą; umiejętność wyrażania uczuć;
- Nazywanie i rozróżnianie pokarmu odpowiedniego dla ptaków: uwrażliwienie na potrzeby zwierząt zimą;
- Rozwijanie umiejętności przeliczania;
- Zapoznanie z instrumentem perkusyjnym: dzwonkami chromatycznymi, rozwijanie muzycznych zdolności twórczych; wyrabianie wrażliwości muzycznej;
- Poznanie pojęć: zamrażanie, roztapianie; określenie nasycenia barw z użyciem przymiotników: jasny/ciemny;
- Kształtowanie umiejętności pomagania w porządkach domowych, czekanie na swoją kolej podczas rozmowy;
- Określanie sytuacji, kiedy można wysłać kartkę z życzeniami: nabywanie umiejętności składania życzeń;
- Zdobywanie umiejętności szacowania pojemności; nabywanie sprawności w pracach gospodarczych; przygotowanie do pomagania bliskim podczas prac domowych;
- Rozwijanie ekspresji ruchowej; kształtowanie umiejętności odróżniania instrumentów muzycznych;
- Odczytywanie sygnałów niewerbalnych – ton głosu, gesty, wyraz twarzy jako podstawa do rozpoznawania emocji; nazywanie emocji; budowanie emocjonalnego kontaktu z najbliższymi;
- Utrwalenie podstawowych kolorów; usprawnienie zdolności manualnych podczas przygotowywania ozdób na choinkę; czerpanie przyjemności z obdarowywania prezentami;
- Przybliżenie wiadomości o życiu i postaci Świętego Mikołaja; utrwalenie nazw części ciała; stwarzanie okazji do poszerzania doświadczeń językowych;
- Przeliczanie w dostępnym zakresie; składnia obrazka z części; kultywowanie zwyczaju świątecznego spotkania rodziny;
- Zapoznanie ze zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem; umiejętność tworzenia prezentów; odczuwanie przyjemności z oczekiwania na prezent.
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE – LISTOPAD 2022
- Rozpoznanie symboli narodowych.
- Zainteresowanie krajem, podanie jego nazwy oraz stolicy.
- Uczestnictwo w zabawach ruchowych, muzycznych i naśladowczych.
- Doskonalenie sprawności manualnej i spostrzegawczości poprzez składanie obrazka w całość i dostrzeganie podobieństw i różnic.
- Zapoznanie z zasadami przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim.
- Rozpoznanie sygnału świetlnego, rozróżnianie jego kolorystyki.
- Rozpoznanie informacji przedstawione w formie znaków umownych, znaków drogowych.
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE – PAŹDZIERNIK 2022
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku.
- Rozwijanie umiejętności porozumiewania się poprzez słuchanie poleceń i pytań nauczyciela, wypowiadanie się na określony temat z zachowaniem płynności mówienia i panując nad swoim głosem, słuchanie wypowiedzi innych.
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności za swoje zdrowie m.in. poprzez wyrabianie nawyku dbałości o zdrowe żywienie, zachowanie ostrożności w zetknięciu z nieznanymi roślinami.
- Rozwijanie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie wrażliwości, analizy i syntezy słuchowej
- Wspomaganie rozwoju mowy i umiejętności poprawnego wypowiadania się m.in. poprzez dbałość o poprawne pod względem artykulacyjnym wymawianie słów i budowanie dłuższych wypowiedzi, wzbogacanie słownika o pojęcia związane z tematami zajęć oraz wdrażanie do rozumienia wieloznaczności wyrazów.
- Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała -lewa i prawa strona, przód i tył, części ciała.
- Rozwijanie spostrzegawczości, uwagi i pamięci wzrokowej, uwagi, pamięci oraz analizy i syntezy słuchowej.
- Rozwijanie umiejętności porozumiewania się m.in. poprzez słuchanie poleceń i pytań nauczyciela oraz odpowiadanie na pytania, rozwijanie odwagi. wypowiadania własnych myśli.
- Wdrażanie do życia w grupie społecznej m.in. poprzez uczenie czerpania radości ze wspólnej zabawy, zgodnej współpracy przy wykonywaniu wspólnych. prac plastycznych i poszanowania pracy własnej i innych osób.
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa m.in poprzez przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i spaceru.
- Rozwijanie sprawności ruchowej, zwinności i zręczności, koordynacji wzrokowo – ruchowej i słuchowo – ruchowej.
- Rozwijanie umiejętności porozumiewania się poprzez uważne słuchanie i wykonywanie instrukcji, rozwijanie odwagi wypowiadania się
- Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze.
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo.
- Zapoznanie z metodami komunikacji drogowej.
- Kształtowanie umiejętności używania liczb porządkowych: pierwszy, drugi, trzeci.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających zgodnemu współdziałaniu podczas zabawy.
- Poznanie zasad warunkujących bezpieczeństwo w życiu codziennym.
- Wspomaganie dziecka w nabywaniu umiejętności wyrażania swoich potrzeb.
- Uwrażliwienie dzieci na zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi.
- Rozwijanie plastycznej inwencji twórczej, zainteresowania literaturą i muzyką dziecięcą.
- Poznanie zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się po drodze.
- Poznanie i rozróżnianie pojęć mały, duży.
- Kształtowanie umiejętności określania cech wielkościowych przedmiotów z użyciem określeń mały, duży.
- Wdrażanie do uważnego słuchania wypowiedzi innych ludzi.
- Wzbudzenie zainteresowania instrumentami muzycznymi.
- Ukazanie możliwości wykorzystania nietypowych pomocy związanych z porą roku do zabaw i ćwiczeń.
- Poznanie malarstwa o tematyce jesiennej.
- Poszerzanie wiadomości dotyczących zwierząt leśnych.
- Nabywanie umiejętności posługiwania się określeniami: wysoki / niski, wyższy / niższy.
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE – WRZESIEŃ 2022
Kształtowanie umiejętności dzielenia się przestrzenią z innymi osobami oraz nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
Kształtowanie poczucia przynależności do grupy.
Poznanie podstawowych pomieszczeń przedszkola (sala, szatnia, korytarz) i ich funkcji.
Wspomaganie dzieci w dobrym funkcjonowaniu społecznym i budowaniu dobrego samopoczucia.
Tworzenie sytuacji sprzyjających zgodnemu współdziałaniu podczas zabawy.
Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych proszę, dziękuję, dzień dobry i do widzenia.
Reagowanie na sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych (niebezpieczne zabawy, agresywne zachowania).
Tworzenie sytuacji prowadzących do rozwoju samodzielności ( korzystanie z toalety, czynności higieniczne, samodzielność podczas ubierania się, spożywania posiłków).
Wspomaganie dziecka w nabywaniu umiejętności wyrażania swoich potrzeb.
Kształtowanie umiejętności autoprezentacji, swobodne wypowiadania się.
Nauka wykonywania czynności porządkowych, w tym kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własną odzież.
Poznanie zawodów ludzi pracujących w przedszkolu.
Zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie „Kodeks Zachowania” – odczytywanie umownych symboli graficznych.
Rozumienie i utrwalenie znaczenia pojęcia uprzejmość i kreowanie sytuacji do poznania wartości społecznych.
Kształtowanie umiejętności uprzejmego zachowania się w każdej sytuacji.
Stwarzanie sytuacji zwiększających poczucie własnej wartości.
Rozumienie pojęcia para i umiejętność jego odzwierciedlania w różnych kontekstach zabawowych.
Stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych w tym rozumienia i wykonywania poleceń słownych.
Rozwijanie plastycznej inwencji twórczej, zainteresowania literaturą i muzyką dziecięcą.
Poznanie zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się po drodze.
Rozwijanie pasji poszukiwania i eksperymentowania z surowcem naturalnym.
Dostrzeganie zmian w krajobrazie charakterystycznym dla jesieni, prowadzenie obserwacji, gromadzenie okazów przyrodniczych związanych z nową porą roku.