Grupa „Pszczółki”

Uczą nas pani Ola Barcińska i pani Agnieszka Jabłonka. Pomaga im pani Dorota Koza, a o porządek w sali dba pani Danuta Mozoluk.

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE – STYCZEŃ 2023

  • Poznanie nazw dni tygodnia, nazywanie pór roku;
  • Poznanie symboli i kolorystyki dnia oraz nocy;
  • Kształtowanie pojęcia regularności rytmu w organizacji czasu;
  • Rozwijanie umiejętności wyrażania pory dnia w działaniach plastycznych;
  • Uświadomienie konieczności pomocy osobom starszym;
  • Odczuwanie życzliwości innych osób;
  • Rozumienie pojęcia rodzina, nazywanie członków rodziny, zacieśnianie więzów rodzinnych;
  • Zapoznanie z zasadami bezpiecznych zabaw zimowych;
  • Kształtowanie świadomości o zagrożeniach występujących na lodzie i śniegu;
  • Przybliżenie znaczenia słowa „olimpiada”.

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE – GRUDZIEŃ 2022

  • Poznanie oznak zimy; umiejętność dostrzegania i nazywania oznak zimy; dostrzeganie potrzeb innych osób podczas zabaw zimowych;
  • Kształtowanie umiejętności odróżniania fałszu od prawd; uświadomienie konieczności niesienia zimą pomocy ptakom;
  • Nazywanie i odróżnianie figur geometrycznych; ćwiczenia sprawności manualnej podczas wycinania figur geometrycznych; nabywanie umiejętności uważnego uczestnictwa w zajęciach;
  • Zdobywanie nowych doświadczeń plastyczno-technicznych; kształtowanie umiejętności współdziałania dłońmi;
  • Uświadomienie konieczności pomocy zwierzętom leśnym podczas zimy; kształtowanie umiejętności bycia dobrym poprzez dokarmianie zwierząt zimą; umiejętność wyrażania uczuć;
  • Nazywanie i rozróżnianie pokarmu odpowiedniego dla ptaków: uwrażliwienie na potrzeby zwierząt zimą;
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania;
  • Zapoznanie z instrumentem perkusyjnym: dzwonkami chromatycznymi, rozwijanie muzycznych zdolności twórczych; wyrabianie wrażliwości muzycznej;
  • Poznanie pojęć: zamrażanie, roztapianie; określenie nasycenia barw z użyciem przymiotników: jasny/ciemny;
  • Kształtowanie umiejętności pomagania w porządkach domowych, czekanie na swoją kolej podczas rozmowy;
  • Określanie sytuacji, kiedy można wysłać kartkę z życzeniami: nabywanie umiejętności składania życzeń;
  • Zdobywanie umiejętności szacowania pojemności; nabywanie sprawności w pracach gospodarczych; przygotowanie do pomagania bliskim podczas prac domowych;
  • Rozwijanie ekspresji ruchowej; kształtowanie umiejętności odróżniania instrumentów muzycznych;
  • Odczytywanie sygnałów niewerbalnych – ton głosu, gesty, wyraz twarzy jako podstawa do rozpoznawania emocji; nazywanie emocji; budowanie emocjonalnego kontaktu z najbliższymi;
  • Utrwalenie podstawowych kolorów; usprawnienie zdolności manualnych podczas przygotowywania ozdób na choinkę; czerpanie przyjemności z obdarowywania prezentami;
  • Przybliżenie wiadomości o życiu i postaci Świętego Mikołaja; utrwalenie nazw części ciała; stwarzanie okazji do poszerzania doświadczeń językowych;
  • Przeliczanie w dostępnym zakresie; składnia obrazka z części; kultywowanie zwyczaju świątecznego spotkania rodziny;
  • Zapoznanie ze zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem; umiejętność tworzenia prezentów; odczuwanie przyjemności z oczekiwania na prezent.

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE – LISTOPAD 2022

  • Rozpoznanie symboli narodowych.
  • Zainteresowanie krajem, podanie jego nazwy oraz stolicy.
  • Uczestnictwo w zabawach ruchowych, muzycznych i naśladowczych.
  • Doskonalenie sprawności manualnej i spostrzegawczości poprzez składanie obrazka w całość i dostrzeganie podobieństw i różnic.
  • Zapoznanie z zasadami przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim.
  • Rozpoznanie sygnału świetlnego, rozróżnianie jego kolorystyki.
  • Rozpoznanie informacji przedstawione w formie znaków umownych, znaków drogowych.

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEPAŹDZIERNIK 2022

  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku.
  • Rozwijanie umiejętności porozumiewania się poprzez słuchanie poleceń i pytań nauczyciela, wypowiadanie się na określony temat z zachowaniem płynności mówienia i panując nad swoim głosem, słuchanie wypowiedzi innych.
  • Budowanie poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności za swoje zdrowie m.in. poprzez wyrabianie nawyku dbałości o zdrowe żywienie, zachowanie ostrożności w zetknięciu z nieznanymi roślinami.
  • Rozwijanie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie wrażliwości, analizy i syntezy słuchowej
  • Wspomaganie rozwoju mowy i umiejętności poprawnego wypowiadania się m.in. poprzez dbałość o poprawne pod względem artykulacyjnym wymawianie słów i budowanie dłuższych wypowiedzi, wzbogacanie słownika o pojęcia związane z tematami zajęć oraz wdrażanie do rozumienia wieloznaczności wyrazów.
  • Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała -lewa i prawa strona, przód i tył, części ciała.
  • Rozwijanie spostrzegawczości, uwagi i pamięci wzrokowej, uwagi, pamięci oraz analizy i syntezy słuchowej.
  • Rozwijanie umiejętności porozumiewania się m.in. poprzez słuchanie poleceń i pytań nauczyciela oraz odpowiadanie na pytania, rozwijanie odwagi. wypowiadania własnych myśli.
  • Wdrażanie do życia w grupie społecznej m.in. poprzez uczenie czerpania radości ze wspólnej zabawy, zgodnej współpracy przy wykonywaniu wspólnych. prac plastycznych i poszanowania pracy własnej i innych osób.
  • Budowanie poczucia bezpieczeństwa m.in poprzez przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i spaceru.
  • Rozwijanie sprawności ruchowej, zwinności i zręczności, koordynacji wzrokowo – ruchowej i słuchowo – ruchowej.
  • Rozwijanie umiejętności porozumiewania się poprzez uważne słuchanie i wykonywanie instrukcji, rozwijanie odwagi wypowiadania się
  • Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze. 
  • Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo.
  • Zapoznanie z metodami komunikacji drogowej.
  • Kształtowanie umiejętności używania liczb porządkowych: pierwszy, drugi, trzeci.
  • Tworzenie sytuacji sprzyjających zgodnemu współdziałaniu podczas zabawy.
  • Poznanie zasad warunkujących bezpieczeństwo w życiu codziennym.
  • Wspomaganie dziecka w nabywaniu umiejętności wyrażania swoich potrzeb.
  • Uwrażliwienie dzieci na zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi.
  • Rozwijanie plastycznej inwencji twórczej, zainteresowania literaturą i muzyką dziecięcą.
  • Poznanie zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się po drodze.
  • Poznanie i rozróżnianie pojęć małyduży.
  • Kształtowanie umiejętności określania cech wielkościowych przedmiotów z użyciem określeń małyduży.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania wypowiedzi innych ludzi.
  • Wzbudzenie zainteresowania instrumentami muzycznymi.
  • Ukazanie możliwości wykorzystania nietypowych pomocy związanych z porą roku do zabaw i ćwiczeń.
  • Poznanie malarstwa o tematyce jesiennej.
  • Poszerzanie wiadomości dotyczących zwierząt leśnych.
  • Nabywanie umiejętności posługiwania się określeniami: wysoki / niski, wyższy / niższy.

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEWRZESIEŃ 2022

Kształtowanie umiejętności dzielenia się przestrzenią z innymi osobami oraz nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.

Kształtowanie poczucia przynależności do grupy.

Poznanie podstawowych pomieszczeń przedszkola (sala, szatnia, korytarz) i ich funkcji.

Wspomaganie dzieci w dobrym funkcjonowaniu społecznym i budowaniu dobrego samopoczucia.

Tworzenie sytuacji sprzyjających zgodnemu współdziałaniu podczas zabawy.

Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych proszę, dziękuję, dzień dobry i do widzenia.

Reagowanie na sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych (niebezpieczne zabawy, agresywne zachowania).

Tworzenie sytuacji prowadzących do rozwoju samodzielności ( korzystanie z toalety, czynności higieniczne, samodzielność podczas ubierania się, spożywania posiłków).

Wspomaganie dziecka w nabywaniu umiejętności wyrażania swoich potrzeb.

Kształtowanie umiejętności autoprezentacji, swobodne wypowiadania się.

Nauka wykonywania czynności porządkowych, w tym kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własną odzież.

Poznanie zawodów ludzi pracujących w przedszkolu.

Zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie „Kodeks Zachowania” – odczytywanie umownych symboli graficznych.

Rozumienie i utrwalenie znaczenia pojęcia uprzejmość i kreowanie sytuacji do poznania wartości społecznych.

Kształtowanie umiejętności uprzejmego zachowania się w każdej sytuacji.

Stwarzanie sytuacji zwiększających poczucie własnej wartości.

Rozumienie pojęcia para i umiejętność jego odzwierciedlania w różnych kontekstach zabawowych.

Stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych w tym rozumienia i wykonywania poleceń słownych.

Rozwijanie plastycznej inwencji twórczej, zainteresowania literaturą i muzyką dziecięcą.

Poznanie zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się po drodze.

Rozwijanie pasji poszukiwania i eksperymentowania z surowcem naturalnym.

Dostrzeganie zmian w krajobrazie charakterystycznym dla jesieni, prowadzenie obserwacji, gromadzenie okazów przyrodniczych związanych z nową porą roku.