„Pisanki, kraszanki jajka malowane”
Cele:
- wzbogacenie wiadomości na temat Świąt Wielkanocnych (zwyczaje),
- zapoznanie z pojęciem pisanka, kraszanka i drapanka,
- stwarzanie możliwości obcowania ze światem kultury i sztuki,
- rozwijanie myślenia twórczego i logicznego, pobudzanie wyobraźni.
Dziś proponujemy rozmawiać o zbliżających się świętach wielkanocnych.
Zachęcamy aby porozmawiać o tym z dziećmi, można zadawać pytania: Jak nazywają się nadchodzące święta?, Jakie zwyczaje związane są ze świętami, W jaki sposób święta wielkanocne są obchodzone w Naszym domu? .
Można poprosić dziecko, aby narysowało skojarzenia lub wycięło obrazki z dostępnych w domu czasopism i gazetek reklamowych. Przygotowane materiały mogą posłużyć jako początek stworzenia pracy plastycznej w formie wielkanocnego kolażu.
W koszyczku wielkanocnym, a także na stole wielkanocnym nie może zabraknąć pięknie zdobionych jaj.
Technik zdobienia jaj jest wiele, warto zapoznać dziecko z najbardziej znanymi: pisanka, kraszanka i drapanka.
Krótka charakterystyka:
Pisanka
Obecnie nazwą pisanki określamy wszystkie jajka wielkanocne barwione i dekorowane.
Dawniej były to jajka pokryte wzorem wykonanym ciepłym woskiem nanoszonym na skorupkę. Następnie jajko gotowano w wywarze z naturalnych barwników. Podczas gotowania wosk się wytapiał, ale miejsca nim pokryte nie barwiły się.
Kraszanka
Barwienie jaj tzw. kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo bez wzoru. Jaja barwiono w naturalnych barwnikach
Drapanka
Zabarwione jaja zdobiono wzorami wyskrobywanymi ostrym narzędziem na skorupce.
Krótki przewodnik po starych i nowych sposobach zdobienia pisanek
http://etnomuzeum.pl/pisanki/
„Gdzie są pisanki?”
Zabawa dydaktyczna doskonaląca znajomość schematu ciała oraz kierunków w przestrzeni: na, pod, obok, na górze, na dole, po prawej, po lewej; poprawne używanie określeń.
„Zanieś jajko” zabawa z elementem równowagi.
Rodzic wyznacza trasę do przejścia z jajkiem. Dziecko ustawia się na linii układa piłeczkę pingpongową na łyżce stołowej wysuwa ręce przed siebie i trzymając ją na wysokości klatki piersiowej podejmuje próby przejścia wyznaczonej trasy. Tak by utrzymać piłkę na łyżce.
Zapraszamy do rozwiązania zadań wielkanocnych.