Zdalne nauczanie 2020/2021


Poniedziałek 19.10.2020r. „Koszyk Pani Jesieni”


Tak na miły początek dnia rozgrzewka dzięki, której przegonimy nudę.


Burza mózgów – gdzie mieszkają witaminy? Dlaczego dzieci powinny jeść warzywa i owoce? Spróbujcie odpowiedzieć na te pytania. Teraz obejrzyjcie film i sprawdźcie, czy mieliście rację.


„Jakie to warzywo?” – smakowanie warzyw z zamkniętymi oczami. Umyjcie warzywa i poproście rodzica lub starsze rodzeństwo o pokrojenie. Teraz możecie pobawić się w próbowanie warzyw i podawanie nazw. Jaką głoskę słyszysz na początku każdego słowa, a jaką na końcu?, podziel nazwę warzywa na sylaby, określ ilość.


„Sałatka owocowa” – spróbujcie przygotować sałatkę owocową wspólnie z rodzicami, pamiętajcie o myciu rąk, owoców oraz o bezpiecznym posługiwaniu się nożem. Czekamy na przepisy i fotorelację z Waszych działań.


„Na straganie„Jan Brzechwa. Zachęcam Was do wykonania sylwet warzyw wymienionych w wierszu i przygotowania „mini” przedstawienia. Może rodzice zechcą nagrać film, który obejrzymy w przedszkolu.


Piątek 16.10.2020r. „Jak powstaje chleb”?


W ramach projektu „Piękna Nasza Polska Cała”
dowiemy się dziś, czyli w Światowym Dniu Chleba – jak powstaje pieczywo?

Rymowanka – rozruszanka

” Rolnik” – nauka wiersza Z. Dmitrocy połączona z zabawą naśladowczą.
Rolnik rano rusza w pole (dziecko maszeruje po pokoju)
orać pługiem czarną rolę. (dziecko zatrzymuje się, kładzie ręce na biodrach i maszeruje w miejscu)
Sieje zboże i buraki, (dziecko, stojąc, naśladuje sianie ziarenek)
z których potem są przysmaki. (dziecko masuje się po brzuchu)


Obejrzyj i zapamiętaj jak najwięcej szczegółów z procesu powstawania pieczywa.


„Magiczna mąka” zabawy sensoryczne – na talerzyku lub tacce rozsypcie mąkę, tak byście mogli w niej rysować np. poznane w przedszkolu litery. Możecie również spróbować określić kolor i zapach, a może coś jeszcze?.

„Ile łyżek mąki mieści się w szklance? zabawa badawcza – teraz czas na ważenie, odmierzanie i przesypywanie mąki. Przed wami zadanie: sprawdźcie ile łyżek mąki mieści się w szklance, ile jest szklanek w jednym opakowaniu, gdzie jest więcej, gdzie mniej, czy mąka łączy się z wodą? Co się stanie jak będzie dużo wody, a co gdy mniej?

„Domowa piekarnia” spróbujcie zrobić masę solną według podanego przepisu. Tak przygotowaną masę wykorzystajcie do ulepienia różnego rodzaju pieczywa: chleba, bułki, rogalików, bagietki, pączków lub ciastek.

Przepis na masę solną:

1 szklanka soli, 1 szklanka mąki pszennej, 0,5 szklanki wody. Mieszacie ze sobą suche składniki.
Wodę dodajemy powoli, cały czas ugniatając ciasto. Prawidłowo wykonana masa solna powinna mieć konsystencję ciasta na pierogi – tu pomoc mamy 😊 i łatwo odchodzić od ręki.
Żeby ciasto nie przywierało, można je delikatnie podsypywać mąką (do masy można dodać kurkumę, curry, kakao lub barwniki spożywcze).

Czekamy na fotorelacje z Waszych działań. Przyjemnej zabawy i wielu nowych doświadczeń.


Czwartek 15.10.2020r. „Co owady robią jesienią”?

Jakie znacie owady? Co dzieje się z nimi jesienią? Gdzie są teraz? Spróbujcie podczas jesiennego spaceru zaobserwować czy owady jeszcze się pojawiają?

Możecie zrobić zdjęcia i pochwalić się nimi!

Poznajecie może te owady?

Materiały PWN

Posłuchajcie teraz piosenki


Powiedzcie o czym ona była i wymieńcie owady jakie wystąpiły w piosence. Następnie podzielcie nazwy owadów na sylaby.

Jak owady spędzają zimę?

Biedronki hibernują w piwnicach, starych oknach, podłogach, czasem w korze drzew,
Mrówki przytulają się do siebie i hibernują głęboko pod ziemią,
Muchy i motyle zimę spędzają najczęściej w sąsiedztwie ludzi: na strychach, balkonach, między ramami okien,
Pszczoły w ulu. (pszczoły wyczuwają nadejście silnych mrozów i tuż przed nimi uszczelniają wszystkie wejścia).

„Owady- w czym są podobne, a w czym się różnią?”

Przygotujcie kartkę papieru, podzielcie ją na cztery części:

1 część- mrówka- motyl,
2 część- motyl- biedronka,
3 część- pszczoła- biedronka,
4 część- mrówka- pszczoła.

Waszym zadaniem jest podanie co najmniej dwóch różnic i dwóch podobieństw między owadami, np. motyl ma skrzydła- mrówka nie ma, pszczoła ma paski- biedronka ma kropki…
Pamiętajcie, że owady są piękne, pożyteczne i nie wolno ich zabijać ani niszczyć ich domów!


W jaki sposób możemy pomóc owadom?

Może kiedyś spróbujemy zrobić taki domek i umieścimy go w przedszkolnym ogródku?


Uwaga przedszkolaki

dziś o godzinie 17.00 spotykamy się na ZOOM proszę o przygotowanie kleju i



Środa 14.10.2020r. „Poznajemy mchy”

W czasie spaceru lub wycieczki do lasu uważnie rozejrzyj się dokoła, a być może zauważysz zielone, nieduże kępki przypominające puszyste poduszki. Możesz je dotykać, ale bardzo ostrożnie! Są delikatne łatwo je zniszczyć. To kępy mchu. Mimo że są tak drobne, odznaczają się zaskakującą odpornością.

Dziś nauczysz się:

  • jak wygląda mech,
  • poznasz miejsca, w których mchy mogą się rozwijać.
  • dowiesz się jak ważny jest w życiu człowieka i zwierząt.


Mchy występują na prawie całym obszarze kuli ziemskiej. Szczególnie lubią miejsca które są zacienione i wilgotne.


Można je spotkać w runie leśnym, na pniach drzewa, skałach, nad brzegami strumieni, niektóre można spotkać w wodzie, na murach, chodnikach i dachach.


Mchy, tworząc gęste kępy, potrafią magazynować duże ilości wody.
Są odporne na okresowe wysychanie. Nawet mocno wysuszone wracają do życia już w kilka godzin po ich ponownym zamoczeniu.

Ciekawostka:

Na samotnych drzewach lub w niezbyt gęstych lasach mech porasta pnie głównie od strony północnej. Informacja ta może być wykorzystywana do określania kierunków geograficznych, jeżeli nie mamy kompasu, a chmury uniemożliwiają określenie kierunków za pomocą położenia Słońca lub gwiazd. Pamiętajmy jednak, że w gęstym lub wilgotnym lesie mech może porastać pnie ze wszystkich stron!