Zdalne nauczanie 2020/2021


Piątek 19.02.2021r.” Poznajemy cyfrę 7″



Moi Drodzy,
Wysłuchajcie uważnie wiersza i spróbujcie określić :

ile dzieci miał Tydzień,
ustalcie kolejność dni tygodnia,
jaki dzień rozpoczyna tydzień,
jak nazywa się 2 dzień tygodnia a jak trzeci, czwarty itd.
spróbujcie przyporządkować cyfry do odpowiedniego dnia tygodnia,

„Tydzień” Jan Brzechwa

Tydzień dzieci miał siedmioro:
„Niech się tutaj wszystkie zbiorą!”
Ale przecież nie tak łatwo
Radzić sobie z liczną dziatwą:
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku,
Wtorek środę wziął pod brodę:
„Chodźmy sitkiem czerpać wodę.”
Czwartek w górze igłą grzebie
I zaszywa dziury w niebie.
Chcieli pracę skończyć w piątek,
A to ledwie był początek.
Zamyśliła się sobota:
„Toż dopiero jest robota!”
Poszli razem do niedzieli,
Tam porządnie odpoczęli.


Zapoznanie z wyglądem cyfry i liczby siedem drukowanej i pisanej.


Przyjrzyjcie się, to cyfra 7

Pisana                                       Drukowana

A teraz spróbujcie napisać ją palcem na dywanie, na stole/biurku, następnie poproście mamę lub tatę
o trochę mąki lub ryżu- wsypcie na talerz i próbujcie odwzorować kształt cyfry, tak jak robimy to
w przedszkolu. Możecie też pisać na kartce.


Zabawa w „Gąsienicę” – dzieci poruszają się jak gąsienica i odliczają kolejno od 1 do 7 i od 7 do 1

„Idzie ścieżką gąsienica,
kolorowa tajemnica,
krótkich nóżek mnóstwo ma,
pierwszą robi pa, pa, pa,
drugą robi pa, pa, pa,  trzecią …. itd.

Teraz możecie troszkę poćwiczyć i policzyć


Chwila na odpoczynek i złapanie oddechu



Piątek 29.01.2021r. „Jakie znamy sporty zimowe?

Na początek mała rozgrzewka.

„Rzucamy śnieżkami” – zabawa ruchowa z elementem celowania. Poszukajcie gazety ,z której będziecie mogli uformować kulki. Następnie spróbujcie rzucać kulkami do obranego celu.

Teraz czas na złapanie oddechu i przypomnienie sobie o czym rozmawialiśmy w czasie wczorajszych zajęć. Gotowi to szukamy odpowiedzi na pytania.

  • jakie sporty zimowe przedstawiały zdjęcia?
  • jakich znacie polskich sportowców, którzy mają bardzo duże osiągnięcia w sportach zimowych?
  • jakie są przykłady zawodów sportowych, w czasie których najlepsi sportowcy rywalizują o medale? (odpowiedź, np.: mistrzostwa kraju, świata, Europy; Olimpiada letnia/zimowa).
  • jakie uprawiacie sporty zimowe?


Teraz obejrzyjcie prezentację.


„Bystre oko” – Spróbujcie podać nazwy zapamiętanych dyscyplin sportowych.

„Na zimowej Olimpiadzie”- zabawa ruchowo- naśladowcza.

W trakcie muzyki poruszamy się w dowolnym kierunku. Na przerwę w muzyce rodzic podaje nazwę wybranej dyscypliny sportowej, a zadaniem dziecko pokazuje daną dyscyplinę sportu. Poniżej mała podpowiedź.

Bobsleje- siadanie na podłodze z rozłożonymi nogami, jeden za drugim.
Saneczkarstwo– leżenie na podłodze ze złączonymi nogami i rękoma wzdłuż ciała.
Hokej- naśladowanie jazdy na łyżwach.
Łyżwiarstwo figurowe– wykonywanie piruetów na palcach.
Skoki narciarskie– stanie w miejscu ze złączonymi nogami, pochylanie się nieco do przodu z rękoma wyciągniętymi w tył. Uginanie kolan i wybijanie się do podskoku.
Narciarstwo zjazdowe– naśladowanie jazdy na nartach- w miejscu: uginanie kolan i „odpychanie się kijkami”

Zabawy na śniegu (Katarzyna Tomiak-Zaremba)

Gdy śnieg z nieba prószy,stukamy opuszkami palców po plecach
wciągamy czapkę na uszy! dotykamy uszu partnera
A kiedy śniegu sporo napada, przykładamy na zmianę otwarte dłonie od dołu pleców do góry
wtedy zaczyna się świetna zabawa: delikatnie łaskoczemy partnera – po bokach pleców lub po szyi
Ania na łyżwach piruety kręci, palcem wskazującym i środkowym „rysujemy” ślady na plecach
Tomek na nartach slalomem pędzi, palcem wskazującym i środkowym naśladujemy poruszanie się slalomem od dołu do góry pleców
Franek na sankach mknie niczym strzała, energicznie przesuwamy otwartą dłonią wzdłuż pleców
Ola śnieżkami rzuca w Michała. delikatnie naciskamy piąstkami plecy partnera


Zapraszam do obejrzenia filmu „Tajemnica powstawania medali”.

Zachęcam do wykonania własnego medalu. Powodzenia


Język angielski

  1. Wysłuchajcie piosenki, którą dzieci już znają. Weźcie dzwoneczek i pokazujcie wspólnie.

2. Rozwiążcie wspólnie zagadkę, utrwalając słówka w języku angielskim.

3. Odnajdźcie pary i utrwalające słownictwo:
Santa – Mikołaj
Christmas Cards – Kartka bożonarodzeniowa
Present – Prezent
Christmas Bell – Dzwoneczek bożonarodzeniowy
Star – Gwiazda
Christmas Tree – Choinka
Christmas sock – Skarpeta Bożonoarodzeniowa


Poniedziałek 30.11.2020r. „Andrzejki”


Dawno temu w przedostatni dzień listopada, w przeddzień imienin Andrzeja wszystkie panny- dziewczęta, które nie wyszły jeszcze za mąż, chciały się dowiedzieć o przyszłym losie. Pochodzenie tradycji wróżb andrzejkowych nie zostało dotąd wyjaśnione.
Uprawiano je na terenie całej Europy- podobno już w XII, ale znano je i praktykowano o wiele wcześniej. Wieczór wigilii św. Andrzeja( czyli wieczór i noc z29/30 listopada) stał się przede wszystkim  zabawą zarówno dla dziewcząt jak i dla chłopców.

„Andrzejki” to tradycja ludowa wieczoru wróżb pielęgnowana od dawnych czasów i przekazywana z pokolenia na pokolenie. Wiara we wróżby i przesądy jest stara jak świat. Przy pomocy magicznych przedmiotów ludzie pragnęli poznać swoją przyszłość. Dzisiaj również wróżą sobie. Dobrze byłoby czasem wiedzieć, co zdarzy się w przyszłości-jutro, za tydzień, za rok…Czy odwiedzi mnie kolega, czy Michał nie zapomni o mnie, dokąd pojadę na ferie lub wakacje, kim będę w przyszłości ?

Moi Drodzy,

Przygotowałyśmy dla Was kilka wróżb i zabaw andrzejkowych 😊
Zaproście do zabawy swoje Rodzeństwo lub Rodziców, będzie weselej


Wróżba z talerzami.

Do tej zabawy przygotujcie 5 talerzy, piórko, ziarnko pieprzu, muszelkę, kamyk i cukierek.
Pod talerzami znajdują się ukryte wymienione wyżej rekwizyty, z których każdy ma swoją moc:
piórko- oznacza życie lekki i przyjemne
ziarnko pieprzu-życie pełne przygód
muszelka- życie w dalekim kraju
kamyk- życie pracowite i pożyteczne cukierek- życie słodki i wesołe

Wróżba z butami.

Uczestnicy zabawy zdejmują but z lewej nogi. Buty ustawiamy jeden za drugim, od najdalszego końca pokoju do samych drzwi; osoba, której but pierwszy przekroczy próg pokoju ma pierwszeństwo w zawarciu małżeństwa( pierwsza wyjdzie za mąż).

Wróżba ,,Kim będę”.

Do tej zabawy potrzebujecie kilka kartek, na których możecie narysować np. piłkę, receptę, gwóźdź, kwiatek, grzebień.Na stole kładziemy odwrócone do stołu kartki z narysowanymi przedmiotami. Uczestnik podnosi wybraną kartkę. Od drugiej osoby dowiaduje się, kim zostanie w przyszłości, np.
Piłka – sportowiec,
Znak drogowy – kierowca,
Recepta – lekarz,
Gwóźdź – murarz,
Kwiat – ogrodnik,
Grzebień – fryzjer, itd.

O czym marzysz?

Wytnijcie proszę kilka kartek, na których napiszcie te literki ,które już poznaliśmy i które pamiętacie, o pozostałe poproście kogoś dorosłego. Na kartkach wypisane są literki od A do O, na każdej karteczce pod daną literką kryje się jedno marzenie. Wyciągnij kartkę lewą ręką pod prawym kolanem a dowiesz się o czym marzysz skrycie:
A. o karierze
B. o miłości
C. o przyjaźni
D. o pieniądzach
E. o zwolnieniu z zajęć
F. o wagarach
G. o smacznej potrawie
H. o dalekich podróżach
I. nie marzysz o niczym
J. o szybkim samochodzie
K. o modnych ciuchach
L. o interesującej książce
Ł. o drogiej zabawce
M. o pochwałach w szkole
N. o nagrodzie za dobre zachowanie
O. o dużych lodach

Dmuchamy sól.

Przygotujcie sól i łyżeczkę. Na łyżeczkę nabierz sól, przełóż ją na kartkę papieru. Pomyśl życzenie a teraz energicznie zdmuchnij sól z kartki. Jeśli ci się to uda i zdmuchniesz wszystko, życzenie się spełni.


Kodowany klucz.

Do tego zadania będzie nam potrzebna mądra głowa, bystre oko i sprawna ręka… i czarna kredka.


Znajdź pary.
https://learningapps.org/15547271

Życzę Wam udanej zabawy!


Poniedziałek 19.10.2020r. „Koszyk Pani Jesieni”


Tak na miły początek dnia rozgrzewka dzięki, której przegonimy nudę.


Burza mózgów – gdzie mieszkają witaminy? Dlaczego dzieci powinny jeść warzywa i owoce? Spróbujcie odpowiedzieć na te pytania. Teraz obejrzyjcie film i sprawdźcie, czy mieliście rację.


„Jakie to warzywo?” – smakowanie warzyw z zamkniętymi oczami. Umyjcie warzywa i poproście rodzica lub starsze rodzeństwo o pokrojenie. Teraz możecie pobawić się w próbowanie warzyw i podawanie nazw. Jaką głoskę słyszysz na początku każdego słowa, a jaką na końcu?, podziel nazwę warzywa na sylaby, określ ilość.


„Sałatka owocowa” – spróbujcie przygotować sałatkę owocową wspólnie z rodzicami, pamiętajcie o myciu rąk, owoców oraz o bezpiecznym posługiwaniu się nożem. Czekamy na przepisy i fotorelację z Waszych działań.


„Na straganie„Jan Brzechwa. Zachęcam Was do wykonania sylwet warzyw wymienionych w wierszu i przygotowania „mini” przedstawienia. Może rodzice zechcą nagrać film, który obejrzymy w przedszkolu.


Piątek 16.10.2020r. „Jak powstaje chleb”?


W ramach projektu „Piękna Nasza Polska Cała”
dowiemy się dziś, czyli w Światowym Dniu Chleba – jak powstaje pieczywo?

Rymowanka – rozruszanka

” Rolnik” – nauka wiersza Z. Dmitrocy połączona z zabawą naśladowczą.
Rolnik rano rusza w pole (dziecko maszeruje po pokoju)
orać pługiem czarną rolę. (dziecko zatrzymuje się, kładzie ręce na biodrach i maszeruje w miejscu)
Sieje zboże i buraki, (dziecko, stojąc, naśladuje sianie ziarenek)
z których potem są przysmaki. (dziecko masuje się po brzuchu)


Obejrzyj i zapamiętaj jak najwięcej szczegółów z procesu powstawania pieczywa.


„Magiczna mąka” zabawy sensoryczne – na talerzyku lub tacce rozsypcie mąkę, tak byście mogli w niej rysować np. poznane w przedszkolu litery. Możecie również spróbować określić kolor i zapach, a może coś jeszcze?.

„Ile łyżek mąki mieści się w szklance? zabawa badawcza – teraz czas na ważenie, odmierzanie i przesypywanie mąki. Przed wami zadanie: sprawdźcie ile łyżek mąki mieści się w szklance, ile jest szklanek w jednym opakowaniu, gdzie jest więcej, gdzie mniej, czy mąka łączy się z wodą? Co się stanie jak będzie dużo wody, a co gdy mniej?

„Domowa piekarnia” spróbujcie zrobić masę solną według podanego przepisu. Tak przygotowaną masę wykorzystajcie do ulepienia różnego rodzaju pieczywa: chleba, bułki, rogalików, bagietki, pączków lub ciastek.

Przepis na masę solną:

1 szklanka soli, 1 szklanka mąki pszennej, 0,5 szklanki wody. Mieszacie ze sobą suche składniki.
Wodę dodajemy powoli, cały czas ugniatając ciasto. Prawidłowo wykonana masa solna powinna mieć konsystencję ciasta na pierogi – tu pomoc mamy 😊 i łatwo odchodzić od ręki.
Żeby ciasto nie przywierało, można je delikatnie podsypywać mąką (do masy można dodać kurkumę, curry, kakao lub barwniki spożywcze).

Czekamy na fotorelacje z Waszych działań. Przyjemnej zabawy i wielu nowych doświadczeń.


Czwartek 15.10.2020r. „Co owady robią jesienią”?

Jakie znacie owady? Co dzieje się z nimi jesienią? Gdzie są teraz? Spróbujcie podczas jesiennego spaceru zaobserwować czy owady jeszcze się pojawiają?

Możecie zrobić zdjęcia i pochwalić się nimi!

Poznajecie może te owady?

Materiały PWN

Posłuchajcie teraz piosenki


Powiedzcie o czym ona była i wymieńcie owady jakie wystąpiły w piosence. Następnie podzielcie nazwy owadów na sylaby.

Jak owady spędzają zimę?

Biedronki hibernują w piwnicach, starych oknach, podłogach, czasem w korze drzew,
Mrówki przytulają się do siebie i hibernują głęboko pod ziemią,
Muchy i motyle zimę spędzają najczęściej w sąsiedztwie ludzi: na strychach, balkonach, między ramami okien,
Pszczoły w ulu. (pszczoły wyczuwają nadejście silnych mrozów i tuż przed nimi uszczelniają wszystkie wejścia).

„Owady- w czym są podobne, a w czym się różnią?”

Przygotujcie kartkę papieru, podzielcie ją na cztery części:

1 część- mrówka- motyl,
2 część- motyl- biedronka,
3 część- pszczoła- biedronka,
4 część- mrówka- pszczoła.

Waszym zadaniem jest podanie co najmniej dwóch różnic i dwóch podobieństw między owadami, np. motyl ma skrzydła- mrówka nie ma, pszczoła ma paski- biedronka ma kropki…
Pamiętajcie, że owady są piękne, pożyteczne i nie wolno ich zabijać ani niszczyć ich domów!


W jaki sposób możemy pomóc owadom?

Może kiedyś spróbujemy zrobić taki domek i umieścimy go w przedszkolnym ogródku?


Uwaga przedszkolaki

dziś o godzinie 17.00 spotykamy się na ZOOM proszę o przygotowanie kleju i



Środa 14.10.2020r. „Poznajemy mchy”

W czasie spaceru lub wycieczki do lasu uważnie rozejrzyj się dokoła, a być może zauważysz zielone, nieduże kępki przypominające puszyste poduszki. Możesz je dotykać, ale bardzo ostrożnie! Są delikatne łatwo je zniszczyć. To kępy mchu. Mimo że są tak drobne, odznaczają się zaskakującą odpornością.

Dziś nauczysz się:

  • jak wygląda mech,
  • poznasz miejsca, w których mchy mogą się rozwijać.
  • dowiesz się jak ważny jest w życiu człowieka i zwierząt.


Mchy występują na prawie całym obszarze kuli ziemskiej. Szczególnie lubią miejsca które są zacienione i wilgotne.


Można je spotkać w runie leśnym, na pniach drzewa, skałach, nad brzegami strumieni, niektóre można spotkać w wodzie, na murach, chodnikach i dachach.


Mchy, tworząc gęste kępy, potrafią magazynować duże ilości wody.
Są odporne na okresowe wysychanie. Nawet mocno wysuszone wracają do życia już w kilka godzin po ich ponownym zamoczeniu.

Ciekawostka:

Na samotnych drzewach lub w niezbyt gęstych lasach mech porasta pnie głównie od strony północnej. Informacja ta może być wykorzystywana do określania kierunków geograficznych, jeżeli nie mamy kompasu, a chmury uniemożliwiają określenie kierunków za pomocą położenia Słońca lub gwiazd. Pamiętajmy jednak, że w gęstym lub wilgotnym lesie mech może porastać pnie ze wszystkich stron!