Zdalne nauczanie 2020/2021


Poniedziałek 19 X

TAJEMNICE I SKARBY JESIENNEGO LASU

  1. „W chowanego z borowikiem” – proszę przeczytać dzieciom wiersz Małgorzaty Platy

W chowanego z borowikiem

Przez zielony las dzieci maszerują,

Pysznych borowików bacznie wypatrują.

Szukają w gęstwinie, w trawie, za drzewem,

A może ukryły się w mchu, za tym krzewem?

Starają się znaleźć choćby jednego

W tej wspólnej zabawie w chowanego.

Brązowy kapelusz znikąd nie wystaje;

Pękaty król grzybów się nie poddaje!

Lecz w końcu rozległy się okrzyki radości,

Bo piękny borowik w koszyku zagościł.

Pytania do wiersza:

  • Gdzie wybrały się dzieci?
  • Z kim bawiły się w lesie w chowanego?
  • Gdzie szukały borowika?
  • „ Dobry i zły”-  proszę pokazać dzieciom zdjęcia grzybków, wskazać borowika i muchomora.  Dzieci wypowiadają się na temat każdego z nich, opisują różnice w ich wyglądzie.  Proszę zwrócić szczególną uwagę na muchomora, można porównać go do światła czerwonego na przejściu dla pieszych, które ostrzega przed niebezpieczeństwem, alarmując: STÓJ! Nie przechodź, teraz jest niebezpiecznie! Proszę wyjaśnić, że kolor czerwony jest kolorem ostrzegawczym. Przyroda też daje nam znaki. Czerwony muchomor ostrzega: „choć jestem ładny, nie jestem jadalny”. Muchomora w lesie można podziwiać za urodę, ale nie można go zbierać.(lepiej go omijać)
  1. Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenie sprawności manualnej:

Dziecko rysuje po śladzie (dla chętnych: proszę przeciąć obrazek na 4 części i przykleić na kartkę odpowiednio złożony obrazek, na koniec proszę pomalować dowolną techniką)

  1. „Grzybki”- zabawa plastyczno-teczniczna

Co będzie potrzebne:

Korzeń pietruszki(ucięta górna część), ziemniak(połowa), farby, wykałaczka

Dzieci malują połowę ziemniaka na brązowo( borowik) lub na czerwono w białe kropki(muchomor). Rodzice wykałaczką łączą połowę ziemniaka z kawałkiem korzenia pietruszki. Dzieci podają nazwę swojego grzyba i mówią, czy można go zbierać, czy nie.

Piosenka „ My jesteśmy krasnoludki”

Piosenka dla chętnych. Jeśli znajdzie się czas i ochota proponujemy piosenkę „Kolorowe listki”, którą śpiewaliśmy w przedszkolu w ostatnim tygodniu.

1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,   kolorowe listki na wietrze szumiały.

      Ref. Szu , szu, szu(machamy rytmicznie rękami w górze), szumiały wesoło

   szu, szu , szu(machamy rytmicznie rękami w górze) wirowały w koło( robimy obrót). / bis

    2. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły (udajemy zmęczenie),    kolorowe listki z drzewa zeskoczyły (skok).

     Ref. Hop, hop, hop (rytmiczne podskoki), tak sobie skakały,

                    hop, hop, hop (rytmiczne podskoki), w koło wirowały(robimy obrót). / bis

         3. Kolorowe listki spadły już na trawę (kładziemy się na podłogę),   kolorowe listki skończyły zabawę.

        Ref. Cicho, sza, listki zasypiają(udajemy zasypianie),

Cicho, sza, oczka zamykają(zamykamy oczka). / bis

—————-

Przesyłamy dziś także kilka propozycji zadań online. Wykonanie ich nie jest obowiązkowe, to dodatkowa propozycja. Jednak warto na nie spojrzeć i spróbować wspólnie w nie zagrać. Gry dotyczą omawianych tematów i są ich uzupełnieniem.  Stworzyłyśmy je za pomocą aplikacji LearnigApps. Życzymy miłej zabawy 🙂


Piątek 16 X

  1. „Trzy jeże”- rozwijanie pamięci i utrwalanie cyfr
    Proszę przeczytać wyliczankę. Dzieci powtarzają słowa i ilustrują treść odpowiednimi ruchami.

To są małe jeże trzy.                     (dzieci pokazują 3 palce)

Pierwszy jeż twardo śpi.              (głowa przechylona, złożone rączki tulone do policzka)

Drugi jabłka je.                                (koliste ruchy dłonią po brzuchu)

Trzeci schował się, a gdzie?        (rozglądanie się na boki- prawa strona, lewa strona)

  • Co robiły jeże w wyliczance?
  • Ile ich było?
    Czego jeż ma bardzo dużo? (igieł)

Zagadki

NIEDŹWIEDŹ

W gwarze całą zimę śpi
i o słodkim miodzie śni.

WIEWIÓRKA

Ma rude ubranie

I w dziupli mieszkanie,

gromadzi zapasy na zimowe czasy.

JEŻ

Gdy zimowe przyjdą dni,

pod kołderką z liści śpi.

Ostre kolce ma na grzbiecie.

Kto to taki? Czy już wiesz?

Praca plastyczna

Co będzie potrzebne?

-kolorowe liście, farby, kartki

Proszę zebrać kolorowe liście, farbami pomalować liść po jednej stronie i odbić na kartce. (Liście  mogą być malowane różnymi  kolorami, prace będą kolorowe i ciekawe. )


Czwartek 15 X

  1. Basia Orzeszko i sen zimowy
  2. Maciejka Mazan

Tego dnia  Basia Orzeszko przyszła do przedszkola okropnie niezadowolona.

-Nie wyobrażasz sobie , co się stało!- powiedziała do Kiciusia Perskiego, bo jego pierwszego spotkała.-Coś niebywałego!

Ale jeśli myślała, że Kiciuś się zaciekawi, to się pomyliła. Kiciuś był tego dnia jeszcze bardziej senny niż zwykle. Nawet szedł z zamkniętymi oczami. Może dlatego, że wiał wiatr i niespodziewanie zrobiło się tak chłodno, jakby już niedługo miała nadejść zima.

–  Kiciuś! Czy ty mnie słuchasz?- zawołała Basia.

– Słucham, słucham- powiedział Kiciuś i położył się na swoim ulubionym miejscu pod kaloryferem.

Na szczęście do Sali wszedł Misiek Miodek.

– Nie wyobrażasz sobie, co się stało!- powiedziała do niego Basia.- Coś niebywa….. I wtedy Misiek ziewnął. Ziewnął, powiedział „aha,aha” i poszedł sobie!

Coś niebywałego!

Basia, która była niezadowolona już wtedy, gdy przyszła do przedszkola, teraz stała się niezadowolona jak nie wiem co!

Nie tylko Misiek i Kiciuś nie chcieli jej wysłuchać. Wszyscy albo przysypiali, albo patrzyli jak z ciemnych chmur zaczyna kropić deszcz.

– O czym chcecie dziś porozmawiać?- spytała pani.

Nikt nie odpowiedział. Tylko Basia wstała i oznajmiła:

– Ja bym chciała porozmawiać o tym , że nikt dziś ze mną nie chce rozmawiać!

– Bardzo dobrze- pochwaliła ją pani.-Porozmawiajmy o tym co czują inni.

– Pani mnie nie zrozumiała. Ja bym chciała…- zaczęła Basia, ale pani wyjaśniła, że zrozumiała ją doskonale i Basia zaraz się o tym przekona, jeśli wysłucha jej do końca.

– Jak myślisz, dlaczego nie chcą z tobą rozmawiać?- spytała pani.

-Bo nie chcą-mruknęła Basia.

-Nie „nie chcą”, tylko chcą spać- odezwał się Misiek i położył się obok Kiciusia przy kaloryferze.

-Widzisz? Nie wiemy, co czuje druga osoba. Trzeba spróbować wyobrazić sobie jej uczucia.

Nie zawsze ktoś nie chce się z nami bawić, bo nas nie lubi…

– O! To ja! Ja wiem!- poderwała się Trusia Kapuścińska.- Na przykład mamusia zabrała mnie w zimie do zoo i myślałam, że zobaczę niedźwiedzie i że one do mnie pomachają, a ja do nich, ale nic z tego nie wyszło, bo niedźwiedzie spały!

– Bo kiedy przychodzi zima, niedźwiedzie i niektóre inne zwierzęta zapadają w sen zimowy – wyjaśniła pani.- To bardzo długi sen, który trwa przez całą zimę . I choćby nawet te stworzenia chciały nie spać, to nie dadzą rady, bo tak chce natura.

Potem był obiad, a po obiedzie wyszło słońce i wszyscy się obudzili, i zaczęli się ze sobą bawić.

– Jak tam, Basiu?- spytała pani.-Czy jesteś już mniej niezadowolona?

– O wiele mniej- oznajmiła Basia.- Byłam niezadowolona, bo wczoraj tata po pracy położył się i- coś niebywałego!- powiedział, że nie będzie się dziś ze mną bawił w bal księżniczek, bo chce mu się spać. Ale teraz wyobraziłam sobie jego uczucia i już wszystko rozumiem.

Po prostu tatuś jest stworzeniem, które zapada w sen zimowy. A na to nie ma rady. Tak chce natura!

  • Pytania do opowiadania:

– Dlaczego Basia przyszła do przedszkola niezadowolona?
– Komu Basia chciała opowiedzieć o tym, co ją zdenerwowało?
– Dlaczego Kiciuś Perski i Misiek Miodek nie wysłuchali Basi do końca? (zwierzątka czuły się zmęczone i potrzebowały snu)
(proszę kierować rozmową w taki sposób, aby dziecko doszło do wniosku, że koledzy Basi nie wysłuchali jej, ponieważ czuli się zmęczeni i bardzo potrzebowali snu, a nie dlatego, że jej nie lubili czy chcieli ją zranić swoim zachowaniem. Aby nie dochodziło do takich nieporozumień, trzeba mówić o swoich uczuciach.  Na koniec proszę podsumować i zadać pytanie dziecku: Czy według ciebie Basia zrozumiała, że niepotrzebnie się denerwowała?

  • Nazwijcie wspólnie emocje znajdujące się na ilustracji – proszę aby dzieci mimiką twarzy przedstawiły każdą z wymienionych emocji.

Proszę pokazać dziecku ilustrację niedźwiedzia brunatnego i wskazać części ciała misia. Dziecko nazywa części ciała.

           3.To łatwo narysować(fragment wiersza Elżbiety Marii Minczakiewicz) –proszę przygotować kartkę i ołówek, następnie proszę powiedzieć dziecku, żeby rysowało to co słyszy i proszę odczytać fragment wiersza.

To łatwo narysować

Małe kółko jest na górze,

Pod nim drugie, takie duże…

W małym kółku oczka małe,

Pyszczek, uszy….doskonale! (…)

(…) Miś ten łapy ma…i brzuszek…

I puszysty swój kożuszek także ma!


Środa 14 X

Zapraszamy do wspólnego śpiewania piosenek, które dzieci już znają.


Witamy bardzo cieplutko, w ten chłodny JESIENNY dzień, wszystkie dzieci i rodziców.
Przez kilka następnych dni nie spotkamy się w przedszkolu, ale żebyście o nas nie zapomnieli, przesyłamy Wam propozycję jesiennych zabaw domowych. 
Pozdrawiamy Was i mamy nadzieję na szybki powrót do przedszkola.
Zaśpiewajcie wspólnie piosenkę o kasztanach. Spróbujcie wspólnie ilustrować ruchem tekst piosenki, według wskazówek.

Szumią drzewa (szu, szu, szu) (x3)-rytmicznie machamy rączkami w górze.
Wnet kasztanki spadną tu, spadną tu- opadamy na podłogę.
Słychać w koło tap, tap, tap (x3) -stukamy rytmicznie rączkami w kolanka.
Kasztanowy sypie grad, sypie grad- przesuwamy rączkami góra dół, machając paluszkami.
Teraz leżą tu i tam, tu i tam, tu i tam- wskazujemy dłonią w różne strony.
Ja je wszystkie zbiorę sam, zbiorę sam- schylamy się, udajemy, że zbieramy kasztanki.
Dwa kasztanki, rączki dwie, rączki dwie, rączki dwie- pokazujemy dwie rączki.
Na kasztankach zagrać chcę, zagrać chcę- klaszczemy w dłonie.
Jesienny masażyk- dziecko siada do rodzica pleckami.
Leci listek, leci przez świat [przesuwamy po pleckach dziecka palcem]
Gdzieś tam na ziemię cicho spadł. [lekko naciskamy  w jednym miejscu]
Leci drugi, leci trzeci, [szybko, z wyczuciem głaszczemy obiema dłońmi plecki dziecka]
Biegną zbierać listki dzieci. [opukujemy plecki dziecka palcami]
No, a potem wszystkie liście [głaszczemy dziecko po plecach]
Układają w piękne kiście. [wykonujemy gest zgarniania garścią na pleckach]

Praca plastyczna:
Jeśli macie w domu kasztany, spróbujcie stworzyć kasztankową gąsiennicę. Kasztanki połączcie ze sobą plasteliną. 

Jeśli nie macie kasztanów w domu, spróbujcie namalować na kartce kasztankową gąsiennicę, według własnego pomysłu.


W razie pytań zapraszamy do kontaktu mailowego:
Pani Ania: a.moroz@przedszkole344.waw.pl
Pani Magda: m.olesinska@przedszkole344.waw.pl


Pani Ania i Pani Magda